Ἡ λέξη <ἀουτσάϊντερ> εἶναι πολύ γνωστή σήμερα στό φίλαθλο, κυρίως, κοινό. Ἀλλά πρίν 40 χρόνια στήν Ἀκτή Μιαούλη, ἡ λέξη αὐτή ἀπασχολοῦσε σοβαρά ἓνα ἀπό τούς πιό ἀκραιφνεῖς πατριῶτες Ἓλληνες ἐφοπλιστές, μέ οἰκογενειακή καταβολή ἀπό τούς ἣρωες τοῦ ᾽21.
Ἦταν ὁ Περικλῆς Καλλιμανόπουλος, πού εἶχε δημιουργήσει ἢδη ἀπό τό 1934 τήν ἑταιρία τακτικῶν γραμμῶν Hellenic Lines, καί πού θά μποροῦσε νά γινόταν πολύ μεγαλύτερος ἀπό τόν Ὠνάση καί τόν Νιάρχο, ἂν δέν εἶχε τήν...μονομανία νά ἀσχοληθεῖ μέ τόν ἐξειδικευμένο καί δύσκολο τομέα τῶν τακτικῶν γραμμῶν.
Ὁ Περικλῆς Καλλιμανόπουλος, ὂχι μόνο κατόρθωσε <νά σπάσει> τό μονοπώλιο τῶν τακτικῶν γραμμῶν, ὃπου κυριαρχοῦσαν οἱ γνωστές Conferences, ἀλλά καί νά ἀναδειχθεῖ σέ ἓνα ἀπό τούς σημαντικότερους μεταφορεῖς τακτικῶν γραμμῶν τοῦ κόσμου. Σ᾽ αὐτές τίς <κλειστές <κόνφερενσες> δέν μποροῦσε εὒκολα νά διεισδύσει κανείς, γιατί αὐτές ἒλεγχαν τό μεγαλύτερο μέρος τῶν παγκοσμίων θαλάσσιων μεταφορῶν.
Καί ὃμως, παρά τήν περιπετειώδη καί δύσκολη ζωή του κάτω ἀπό συνθῆκες δύο παγκοσμίων πολέμων πού ἒζησε, ὁ Π.Κ. ὂχι μόνο κατόρθωσε νά εἰσχωρήσει δυναμικά, ἀλλά καί νά ἀποκτήσει δικό του προβλῆτα καί ἀποθηκευτικούς χώρους στόν λιμένα τῆς Νέας Ὑόρκης, κάτι πού δέν κατόρθωσε κανένας ἂλλος Ἓλληνας ἐφοπλιστής.
Οἱ Conferences λοιπόν, ἢ γιά νά ἐξελληνίσουμε τόν ὃρο, τό σύστημα <Ναυτιλιακῶν Διασκέψεων>, ἦταν μία κλειστή συμφωνία μεταξύ ναυτιλιακῶν ἑταιριῶν γιά τήν παροχή προγραμματισμένων ὑπηρεσιῶν φορτίου ἢ)καί ἐπιβατῶν (μέχρι 12 ἀνά πλοῖο καί ταξίδι) σέ συγκεκριμένη ἐμπορική διαδρομή, μέ ἐνιαῖες τιμές καί κοινούς ὃρους. Ἦταν τόσος ὁ πλοῦτος πού συνέρρεε στά ταμεῖα τῶν <Διασκέψεων> τῶν liners, ὣστε πολύ σύντομα ἂρχισε μονοπωλιακή κατάχρηση, πού παρεβίαζε ἀκόμη καί τήν νομοθεσία περί ὑγιοῦς ἀνταγωνισμοῦ, ἐνῶ ἀπό τήν ἂλλη κυριαρχοῦσαν οἱ τάσεις τοῦ κρατικοῦ προστατευτισμοῦ ἀπό μέρους τῆς τότε Σοβιετικῆς Ἑνώσεως τοῦ Μπρέσνιεφ, τῆς Κομμουνιστικῆς Κίνας τοῦ Μάο, ἀλλά καί τῆς Ἀμερικῆς. Ἒτσι οἱ Conferences ἒγιναν <κλειστές> καί κανείς δέν μποροῦσε νά μπεῖ εὒκολα σ᾽ αὐτές κάι νά... βάλει τό δάκτυλο στό μέλι.
Κι ὃμως, ἓνας <ἀουτσάϊντερ> τό κατόρθωσε. Αὐτός ὁ ἐπίμονος θαλασσάνθρωπος ἀπό τήν Πάτρα κατόρθωσε μέ ἐπιμονή καί ὑπομονή, ἀλλά καί δυναμική παρουσία στίς θαλάσσιες μεταφορές, νά γίνει μέλος, δίνοντας ἒτσι ἓνα ἀκόμη δεῖγμα ὃτι οἱ Ἓλληνες ἐφοπλιστές ἀποτελοῦνται ἀπό μία γκάμα ἀνθρώπων μέ ψυχή, γνώση, τόλμη καί ἱκανότητα, πού κατορθώνουν τά πάντα.
Ὁ Καλλιμανόπουλος στόν τομέα αὐτόν ἦταν πρωροπόρος. Τόν γνώρισα γιά λίγο στά γραφεῖα τῆς Hellenic Lines στήν Ἀκτή Μιαούλη, στήν φάση κατά τήν ὁποία μεγάλωνε γιά μία ἀκόμη φορά τήν ἐπιχείρησή του. Εἶχε ἀρχίσει τήν σταδιοδρομία του σάν ναυλιμεσίτης καί πράκτορας τακτικῶν γραμμῶν ἐμπορευόμενος ἂνθρακα. Ἀγαποῦσε τήν Ἑλλάδα μέ πάθος. Ἓλληνες ναυτικοί καί μόνο ὑπηρετοῦσαν στά πλοῖα τῆς ἑταιρίας του. Καί ἡ κυανόλευκη κυμάτιζε σέ ὃλους τούς ἱστούς τῶν πλοίων του ἁπανταχοῦ τοῦ κόσμου. Γι᾽ αὐτό ἀργότερα εἶχε δηλώσει πώς, ὃ,τι πέτυχε, τό ἒκανε μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ καί τῶν Ἑλλήνων ναυτικῶν.
Εἶχε κι αὐτός ἐπωφεληθεῖ ἀπό τά <εὐλογημένα λίμπερτυς> καί ἀγόρασε πέντε ἀπό τά 100 πού προσέφεραν οἱ Ἀμερικανοί στούς Ἓλληνες ἐφοπλιστές, ὁ μεγαλύτερος στόλος τῶν ὁποίων κατεστράφη στόν Β´Παγκόσμιο Πόλεμο στίς μεταφορές τῶν συμμαχικῶν στρατευμάτων στόν Ἀτλαντικό καί στόν Εἰρηνικό. Ὁ Καλλιμανόπουλος ἒχασε 7 ἀπό τά 8 ἰδιόκτητα πλοῖα του.
Ὁ Καλλιμανόπουλος δέν ἒδειξε μεγάλο ἐνδιαφέρον γιά τήν τράμπ ναυτιλία. Ἒστρεψε κυρίως τήν προσοχή του στίς μεταφορές τακτικῶν γραμμῶν, παρά τό γεγονός ὃτι ἡ ἑταιρία του ἀντιμετώπιζε δυσκολίες ἀπό τά κλειστά κλάμπ τῶν κόνφερενς, καί εἶχε ἀναπτύξει ὑπηρεσίες τακτικῶν γραμμῶν ἀπό τήν Βόρειο Ἀμερική πρός Μέση Ἀνατολή καί Ἰνδία.
Στήν δεκαετία τοῦ ᾽60 ἡ ἑταιρία του μεγάλωσε. Ἦταν τότε πού ἀπόκτησε δικό του ντόκο καί ἀποθηκευτικούς χώρους στό λιμάνι τῆς Νέας Ὑόρκης. Τά λάϊνερς τῆς Hellenic Lines ἐξυπηρετοῦσαν ὃλο καί περισσότερους προορισμούς ἀπό Ἀμερική πρός Εὐρώπη, Μεσόγειο, Ἐρυθρά Θάλασσα, Ἀραβικό Κόλπο, Ἰνδία, Μπαγκλαντές, Πακιστάν, Νότιο Ἀφρική καί ἀλλοῦ.
Ὁ <παρείσακτος> εἶχε πετύχει τό ἀκατόρθωτο καί οἱ Εὐρωπαῖοι τόν ἒβλεπαν μέ μισό μάτι. Ὃμως ὁ Καλλιμανόπουλος δέν σταμάτησε νά μεγαλώνει τόν στόλο του. Ἐπωφελούμενος τῆς νέας τεχνολογίας, παρήγγειλε πλοῖα κοντέϊνερς στήν Φινλανδία, ἐνῶ στήριξε καί τήν ἐγχώρια ναυπηγική βιομηχανία μέ τήν παραγγελία 6 πλοίων SD14 στά Ἑλληνικά Ναυπηγεῖα Σκαραμαγκᾶ. Ἀκολούθησε ἡ ἀπόκτηση τριῶν μεγάλων νεοτεύκτων ro-ro ἀπό τά ἰαπωνικά ναυπηγεῖα. Ἡ Hellenic Lines ἐπιβλήθηκε διεθνῶς, ἐνῶ ὁ δημιουργικός αὐτός πλοιοκτήτης, πού διάλεξε τόν πιό δύσκολο τομέα τῆς ναυτιλίας γιά νά ἐξελιχθεῖ ἐπιχειρηματικά, χωρίς μάλιστα νά ἒχει τήν ὑποστήριξη τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους, τό ὁποῖο πολλαπλῶς βοήθησε μέ δωρεές, τυχών πάντως πολλῶν τιμητικῶν διακρίσεων, πέθανε στά 68 του χρόνια μέσα στό γραφεῖο του. Ἦταν Σεπτέμβριος τοῦ 1979. Εἶχε γεννηθεῖ τό 1892 ἀπό μία οἰκογένεια, μέλη τῆς ὁποίας μερικές δεκαετίες νωρίτερα εἶχαν διαπρέψει στούς ἀπελευθερωτικούς ἀγῶνες τοῦ Ἒθνους κατά τῆς Ὀθωμανικῆς αὐτοκρατορίας. Γενάρχης τῆς οἰκογένειας θεωρεῖται ὁ ὁπλαρχηγός τῆς Ἐπαναστάσεως Δημήτριος Καλλιμάνης.
Μέσα στήν σύντομη ζωή του, ὁ Περικλῆς Καλλιμανόπουλος ἒζησε δύο παγκοσμίους πολέμους, ὑπῆρξε αὐτοδημιούργητος, ἒζησε τήν γερμανική κατοχή καί τίς κακουχίες καί κινδύνους τῆς ἐποχῆς ἐκείνης στήν Ἑλλάδα καί τελικά λειτούργησε τήν ἐπιχείρησή του στήν Νέα Ὑόρκη, ἀφήνοντας μία γερή ὑποδομή καί ἓνα καλό ὂνομα στόν γιό του Γρηγόρη Καλλιμανόπουλο, πού δημιούργησε τήν δική του ἑταιρία, τήν Trade and Transport, δημιουργῶντας ἓνα ἀπό τά <στρατηγεῖα> του στήν Ἀκτή Μιαούλη, ἀγοράζοντας καί ἀνασκευάζοντας τό ἱστορικό μέγαρο Βάτη. Δυναμικός κι αὐτός ἐπιχειρηματίας ἀπασχόλησε τήν διεθνῆ κοινή γνώμη, ἀλλά ἒγινε γνωστός καί ἀπό τίς δωρεές του, ὃπως ὁ οἶκος εὐγηρείας καί τό μνημεῖο πεσόντων στά Καλάβρυτα, πού εἶχε πρό πολλῶν ἐτῶν εὐλογήσει ὁ πολύ νεώτερος τότε μητροπολίτης Καλαβρύτων Ἀμβρόσιος, ὃταν ἡ σεβάσμια γενεάδα του ἦταν...πυρόχρους. Τώρα καί ὁ Γρηγόρης ἀποσύρεται, ἀφήνοντας τήν διαχείριση στόν γιό του Περικλῆ. Ἡ θαλασσινή ἐποποιΐα τοῦ παπποῦ Περικλῆ συνεχίζεται.
Ο ΕΠΙΝΕΙΟΣ