Τον Νοέμβριο του 1978 καθώς η Ελλάδα περίμενε υπομονετικά να γίνει ισότιμο μέλος της ΕΟΚ άρχισαν δειλά να συζητούν τις επιπτώσεις της ένταξης της εμπορικής μας ναυτιλίας.
Η ελεύθερη εγκατάσταση ξένων εταιριών ήταν ανησυχητική. Και ενώ κανείς δεν ήξερε τι θα επιφυλάσσει η νέα νομοθεσία της ΕΟΚ, το ΕΒΕΠ και οι συνδικαλιστές τηρούσαν σιγή ιχθύος. Η ναυτιλιακή ισχύς των Ελλήνων συνδέθηκε με τους “9” της ΕΟΚ που φλέρταραν την Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία. Μάλιστα μεγάλες έγκριτες εφημερίδες του εξωτερικού ανέφεραν χαρακτηριστικά πως οι Έλληνες εφοπλιστές τρέφουν αυταπάτες αν νομίζουν πως θα έχουν κάποιο όφελος από την ένταξη.
Η Lloyd’s List στις 4 Ιουνίου του 1977 φιλιξενούσε υπό τον τίτλο “ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΛΠΙΔΕΣ” άρθρο του αναπληρωτή προέδρου της Hapag Lloyd κ. Καρλ Σάγκερ ο οποίος τότε υποστήριζε πως “Οι Έλληνες εφοπλιστές ας μην τρέφουν ελπίδες ότι θα καταστούν οι μεταφορείς της Κοινής Αγοράς αν η Ελλάδα γίνει γνωστή στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, διότι οι φιλοδοξίες αυτές στερούνται ρεαλισμού. Πιστεύω ότι οι Έλληνες δεν θα τρέφουν την ψευδαίσθηση ότι οι εφοπλιστές στην σημερινή Ευρώπη των “9” θα τους παραχωρήσουν εθνικές αγορές”.
Αν έρθουμε λοιπόν στο σήμερα και διαβάσουμε αυτές τις δηλώσεις θα καταλάβουμε το μεγαλείο της Ελληνικής Ναυτιλίας που με έναν μοναδικό πραγματικά τρόπο διέσχισε την Σκύλλα και την Χάρυβδη και σήμερα είναι πρώτη στον κόσμο αλλά κατέχει και τον μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη με ποσοστά που αγγίζουν το 50%.
Για την Ιστορία το 1978 ο Ελληνικός Εμπορικός στόλος έφθανε στο 13% της παγκόσμιας Ναυτιλίας. Φαίνεται λοιπόν πως το δέκατο μέλος της ΕΟΚ ήταν το δέκα το καλό!!!
Νικος Κ. Δούκας