Ὁ κορωναϊός πού κατατρόμαξε τήν οἰκουμένη καί ἒβαλε σέ καραντίνα (lock down) τό 1/3 τῆς ἀνθρωπότητος, δέν φαίνεται ὃτι θά προκαλέσει μεγάλη καταστροφή στήν παγκόσμια οἰκονομία, ὃπως ἀρχικά εἶχε πιστευθεῖ.
Σύμφωνα μέ ἒγκυρους ναυτιλιακούς κύκλους τοῦ Πειραιῶς, μέ τούς ὁποίους συνομιλεῖ τό ΝΑΥΣ, ἡ κρίση βαίνει ἀπομειουμένη μέ ἀργό ρυθυμό καί μέ ἀρνητικές ἐπιπτώσεις πού θά κλιμακωθοῦν σέ μία διετία, χωρίς ὁμως τίς ἀρχικές δραματικές προβλέψεις. Ἡ παγκόσμια ναυτιλία λειτουργεῖ μέ ναυλαγορά πού βρίσκεται σέ κερδοφόρα ἐπίπεδα, μέ ἐξαίρεση τά μπάλκ κάρριερς καί τά LNG, ἀλλά καί τά κρουζιερόπλοια, ἂλλα ἀπό τά ὁποῖα θά παροπλισθοῦν λόγω τῶν περιοριστικῶν μέτρων πού θά ἰσχύσουν γιά τόν τουρισμό, καί ἂλλα θά δραστηριοποιηθοῦν μέ αὐστηρά προληπτικά μέτρα. Τέτοια πλοῖα ὃμως δέν διαθέτει πολλά ἡ ἑλληνική ναυτιλία.
Τό παγκόσμιο ἐμπόριο λειτουργεῖ κανονικά, ἡ κατανάλωση κυμαίνεται σέ ἱκανοποιητικά ἐπίπεδα, ἀκόμη καί οἱ ἀεροπορικές μεταφορές κάργκο δέν ἒχουν σταματήσει, ἐνῶ ἀρχίζουν πλέον, ἒστω καί μέ περιορισμούς, οἱ κανονικές ἀεροπορικές πτήσεις. Δραματικές ἐξελίξεις οἰκονομικῆς φύσεως γενικῶς δέν ἀναμένονται παγκοσμίως. Ἀκόμη καί χῶρες, ὃπως τό Βιετνάμ καί ἡ Ρωσία, πού ἀρχικά εἶχαν δεσμεύσει μέρος τῆς παραγωγῆς τους σέ γενήματα (ρύζι καί σίτος) ἐπειδή εἶχαν φοβηθεῖ ἀπό τίς πρῶτες συνέπειες τοῦ κορωναϊοῦ, τώρα ἀναθεωροῦν τίς ἀποφάσεις τους.
Ἡ μεγάλη μείωση στήν τιμή τοῦ πετρελαίου ὠφελεῖ ἰδιαίτερα τήν ναυτιλία, καθώς τά καθαρά καύσιμα μέ περιεκτικότητα θείου 0,2% πού ὑποχρεοῦνται νά καῖνε τά πλοῖα μέχρι τό 2050, μειώθηκαν ἀπό 700 δολ. στά 250 δολ. ὁ τόννος, ἐνῶ πολύ φθηνότερο εἶναι τό πετρέλαιο μέ περιεκτικότητα σέ θειάφι 0.5%, πού καῖνε τά πλοῖα μέ <<σκράμπλερ>>. Ἡ τιμή τοῦ ντῆζελ ἀνέρχεται σε 300 δολ. ὁ τόννος.
Οἱ πρωτοφανῶς χαμηλές τιμές τοῦ πετρελαίου ὢθησαν τήν Κίνα νά καίει πετρέλαιο γιά τήν ἠλεκτροπαραγωγή ἀντί τοῦ γαιάνθρακος πού χρησιμοποιοῦσε πρῶτα, μέ ἀποτέλεσμα νά μειωθοῦν οἱ εἰσαγωγές γαιανθράκων, μέ ἀνάλογη ἀρνητική ἐπίπτωση στήν ναυτιλία. Τά <<σύν>> καί τά <<πλήν>> ἀπό τήν πανδημία ἐπηρεάζουν ἀρνητικά διαφόρους κλάδους τῆς ναυτιλίας, ὃπως εἶναι τά κοντἐϊνερς, τά LNG καί τά Cape size, τῶν ὁποίων οἱ ναῦλοι ἒχουν πέσει στά 300 δολ. ἡμερησίως, δηλαδή κάτω ἀπό τό brake even, πού δέν καλύπτουν οὒτε τά runing expenses.
Μία θετική ἐξέλιξη γιά τήν ναυτιλία, ἡ ὁποία εἶχε βρεθεῖ σέ μεγάλες δυσκολίες λόγω διακοπῆς τῶν ἀεροσυγκοινωνιῶν, γιά τήν ἀνανέωση τῶν πρωτοκόλλων καί τῶν πιστοποιητικῶν πλοίων πού εἶχαν λήξει, εἶναι ὃτι οἱ χῶρες πού παρέχουν νηολόγια εὐκολίας (Παναμάς, Λιβερία, Μπαχάμες, Νῆσοι Μάρσαλ κ.ἂ.), καθώς καί οἱ νηογνώμονες, ὓστερα ἀπό ἐπιστολή πού ἀπέστειλε ἡ Ἓνωσις Ἓλλήνων Ἐφοπλιστῶν γιά κατανόηση λόγω ἀνωτέρας βίας, ἒλυσαν τό πρόβλημα τῶν πιστοποιητικῶν τῶν ὁποίων ἡ ἰσχύς ἒληξε ἢ λήγει καί δίνουν πλέον παράταση μέ <<ἠλεκτρονική ἐπιθεώρηση>> στά πλοῖα, διά τῆς ἀπαντήσεως σέ σειρά ἐρωτημάτων τεχνικῆς φύσεως.
Φαίνεται λοιπόν ὃτι, εἲτε βρεθεῖ σύντομα ἐμβόλιο κατά τοῦ Covid-19 εἲτε ὂχι, ἡ ὑφήλιος θά ἐπανέρχεται βραδέως στήν κανονικότητα, παρά τά προβλήματα καί τίς ἀρνητικές ἐπιπτώσεις. <<Γράδο>> τῶν προβλεπομένων ἐξελίξεων εἶναι ἡ ἀκόμη κερδοφόρος ἐκμετάλλευση τῆς ποντοπόρου ναυτιλίας. Δραματικές ἐξελίξεις δέν πρέπει νά ἀναμένονται.
Ἢδη ὁμαλοποιεῖται ἡ κατάσταση καί μέ τίς τιμές τῶν ναύλων στίς μεταφορές πετρελαίου. Τά <<τρελλά λεφτά>> πού ἒβγαλαν ἀρχικά τά VLCCs, πού ξεπέρασαν καί τίς 200.000 δολ. ἡμερησίως, δέν ίσχύουν πλέον καί ἒχουν διαμορφωθεῖ γύρω στίς 50.000 δολ. ἡμερησίως. Παρά τόν κορωναϊό, ἡ ἑλληνική καί ἡ ἑλληνόκτητη ναυτιλία θά κινηθεῖ καί κατά τό τρέχον ἒτος σέ κερδοφόρα ἐπίπεδα στό σύνολό της, μέ διαφοροποιήσεις κατά τύπο καί μέγεθος πλοίων.