Οι κλυδωνισμοί που προκάλεσε η πρωτόγνωρη πανδημία του COVID-19 στην παγκόσμια οικονομία ήταν μεγάλοι και ο απόηχός τους θα μας συνοδεύει για μακρύ χρονικό διάστημα.
Το σοκ που δέχθηκαν οι κοινωνίες σε παγκόσμιο επίπεδο ήταν ισχυρό και όλοι πλέον έχουμε διαπιστώσει ότι ζούμε σε ένα διαφορετικό κόσμο. Το lock down που εφαρμόσθηκε εγκαίρως από κάποιες χώρες όπως η Ελλάδα απέτρεψε μεν τα δυσάρεστα από έναν άγνωστο στην συμπεριφορά, αόρατο και ύπουλο εχθρό, σφρυροκόπησε δε την οικονομία και δοκίμσε την αντοχή των ανθρώπων σε οριακές καταστάσεις. Ποιός θα το έλεγε ότι η Ελλάδα θα ήταν το πρότυπο χώρας που απέκρουσε το κύμα του ιού σε παγκόσμιο επίπεδο με επιτυχία.
Όπως είναι φυσικό, από αυτή την κατάσταση δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη η παγκόσμια ναυτιλία. Κι ενώ τα ευχάριστα και ευπρόσδεκτα νέα σχετικά με τα μειωμένα ποσοστά λοιμώξεων από COVID-19 στην Κίνα αλλά και η αρχή της αποκλιμάκωσης των περιστατικών σε παγκόσμιο επίπεδο επιτρέπουν δειλά δειλά κάποια πρώτα χαμόγελα αισιοδοξίας, αυτό που τώρα απασχολεί την παγκόσμια κοινότητα είναι τι θα επακολουθήσει σχετικά με την επαναφορά την οικονομίας σε σταθερά επίπεδα αλλά και ποιές θα είναι οι επιπτώσεις από ενα δεύτερο κύμα της πανδημίας.
Οι Κινέζοι αυτή την στιγμή τα παίζουν όλα για όλα για μια επιστροφή στην κανονικότητα και αναδιοργανώνονται για να αντιμετωπίσουν αφενός τα θέματα στην παραγωγή τους και αφετέρου να είναι εντάξει όσο μπορούν με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν αναλάβει έναντι των πελατών τους. Ο κόσμος γύρω τους είναι πλέον επιφυλακτικός στο να αγοράσει Κινεζικά προϊόντα, κάτι που ο παγκόσμιος γίγαντας το γνωρίζει και για τον λόγο αυτό τούτη την περίοδο στρέφεται περισσότερο σε επενδύσεις εσωτερικών υποδομών.
Η πολύ χαμηλή τιμή του πετρελαίου είναι ούριος άνεμος στα σχέδια της Κίνας και όλα δείχνουν ότι η χώρα στην οποία εντοπίσθηκε για πρώτη φορά ο COVID-19 δεν θα χάσει τελικά το βηματισμό της με ότι αυτό συνεπάγεται για την παγκόσμια οικονομία.
Η μείωση του ποσοστού λοιμώξεων στην Κίνα παρέχει στα ναυπηγεία την ευκαιρία να αναδιοργανώσουν τα χρονοδιαγράμματα παράδοσής τους, αλλά ο μεγάλος πονοκέφαλος είναι η έλλειψη δυνατότητας παρακολούθησης των projects που “τρέχουν” από τους πελάτες που βρίσκονται σε χώρες εκτός Κίνας καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα αποστολής εξειδικευμένων στελεχών με αεροπλάνα. Η λύση της ανάθεσης αυτής της παρακολούθησης των εργασιών σε Κινέζους ειδικούς είναι μια πρακτική που δεν είναι και τόσο αποδεκτή και όλοι περιμένουν την αποκατάσταση της κανονικότητας στις αεροπορικές πτήσεις.
Πέραν όμως της Κίνας, αυτό που απασχολεί αυτή την στιγμή κάθε χώρα ανά την υφήλιο είναι το πόσο γρήγορα θα επανέλθει στους ρυθμούς της. Αλλά και πόσο θα μπορέσει να κρατήσει τους ρυθμούς αυτούς καθώς τίθεται το μεγάλο ερώτημα για αν θα εμφανισθεί ή όχι το περιβόητο δεύτερο κύμα της πανδημίας εντός του 2020 και πόσο αυτό μπορεί να απορρυθμίσει εκ νέου της παγκόσμια οικονομία.
Υπάρχουν πολλοί εξειδικευμένοι οικονομικοί κύκλοι οι οποίοι εκτιμούν ότι το 2021 θα είναι μια χρονιά ανάκαμψης για την οικονομία και κατ’ επέκταση και για την ναυτιλία. Οι ίδιοι πιστεύουν ότι η καραντίνα ειδικά με την μορφή του lock - down δεν έχει καμία πιθανότητα να εφαρμοστεί στο μέλλον καθώς δεν υπάρχει η πολυτέλεια να ρίξεις πίσω για δεύτερη συνεχή χρονιά την παγκόσμια οικονομία. Οι άνθρωποι πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται για να λιπαίνουν το μεγάλο γρανάζι.
Κάποια άλλοι όμως είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί για την πορεία και τις επιπτώσεις του COVID-19 στο άμεσο μέλλον και ισχυρίζονται ότι ένα δεύτερο κύμα της πανδημίας θα δημιουργήσει σίγουρα ένα πολύ μεγαλύτερο ρήγμα στην οικονομία με απρόβλεπτες διαστάσεις. Υπάρχουν και οι φωνές εκείνες που υποστηρίζουν ότι αν είναι να εμφανισθεί ένα δεύτερο κύμα, αυτό θα είναι καλό να συμβεί όσο πιο γρήγορα, για να τελειώνουμε και να μην διαιωνίζουμε μια αρνητική κατάσταση.
Σχετικά με αυτό το δεύτερο κύμα εμείς θα λέγαμε ότι αυτό μπορεί και να μην υπάρξει ποτέ ή να μην μάθουμε ποτέ για την ύπαρξή του ή και αν μάθουμε, απλά να αφεθούμε σε ένα επικίνδυνο σερφινγκ με απρόβλεπτες συνέπειες. Αν και κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τον τρόπο με τον οποίο θα αντιδράσει μια κοινωνία, ή μια οργανωμένη χώρα, απέναντι στον θάνατο, εντούτοις το ρολόι δύσκολα γυρίζει πίσω με την έννοια ενός δεύτερου lock-down.
Παναγιώτης Δούκας