Η Μαρίνα Χατζημανώλη από την 1 Μαρτίου 2023 είναι η νέα Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου. Οι προκλήσεις για την Κυπριακή ναυτιλία είναι πολλές και εκείνη βρίσκεται στο τιμόνι ενός πολύ νευραλγικού Υπουργείου το οποίο έχει επιτελέσει σημαντικό έργο προκειμένου να αναδείξει την Κύπρο ως μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη.
Το Κυπριακό νηολόγιο, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και εκείνες που θα ακολουθήσουν, το ναυτικό επάγγελμα, η ανταγωνιστικότητα της κυπριακής ναυτιλίας και πολλά άλλα ζητήματα αποτελούν ένα δυνατό μείγμα το οποίο θα κληθεί να διαχειριστεί η νέα Υφυπουργός ναυτιλίας. Το ΝΑΥΣ βρέθηκε στην Κύπρο προκειμένου να πραγματοποιήσει μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη με την νέα Υφυπουργό Ναυτιλίας για τους πρώτους άξονες στους οποίους εκείνη θα χαράξει και το μείγμα πολιτικής που θα ακολουθηθεί. Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη της κυρίας Μαρίνας Χατζημανώλη που ακολουθεί...
Θα θέλαμε αρχικά να μας πείτε πως νιώθετε που έχετε αναλάβει τα ηνία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας της Κύπρου, ως η 3η Υφυπουργός από την ίδρυση του.
Καταρχάς να σας ευχαριστήσω για τη διαχρονική συνεργασία και στήριξη στην Κυπριακή ναυτιλία. Όπως γνωρίζετε, από τις 2 Μαρτίου έχει αναλάβει καθήκοντα η νέα κυβέρνηση στην Κύπρο υπό τον Πρόεδρο κ. Νίκο Χριστοδουλίδη. Αποδέχτηκα με τιμή τη θέση της Υφυπουργού Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω, κατανοώντας πλήρως την ευθύνη που αναλαμβάνω να προΐσταμαι ενός Υφυπουργείου -που ουσιαστικά πρόκειται για κανονικό Υπουργείο - του οποίου κύριο μέλημα είναι η ανάπτυξη της ναυτιλίας της Κύπρου, μιας χώρας με ναυτιλιακή παράδοση. Μίας μικρής χώρας, αλλά με αντιστρόφως ανάλογο μέγεθος σε ότι αφορά τη ναυτιλία. Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας για την Κύπρο – συνεισφέρει εξάλλου 7% στο ΑΕΠ της χώρας- συνεισφέροντας επίσης καθοριστικά στην κοινωνική και πολιτική ανάπτυξη του τόπου. Επομένως θα έλεγα ότι αναμφίβολα νιώθω περήφανη για αυτό το διορισμό και παράλληλα υποχρέωση και χρέος να συνεισφέρω στην περαιτέρω ανάπτυξη της Κυπριακής ναυτιλίας.
Αναφορικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας, όπως γνωρίζουμε, το πρώτο σαλπάρισμα του πλοίου θα γίνει στις 31 Μαΐου από την Λεμεσό ενώ το τελευταίο δρομολόγιο από Πειραιά προς Λάρνακα είναι προγραμματισμένο για την 1η Σεπτεμβρίου. Ποιος είναι φέτος ο στόχος για αυτό το μεγάλο εγχείρημα και πως σχολιάζετε το ότι φέτος η ανάδοχος εταιρεία Scandro Holding αποφάσισε να εντάξει στα δρομολόγια της εκτός από το λιμάνι Λεμεσού και το λιμάνι της Λάρνακας;
Όπως αναφέρατε, φέτος η θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου - Ελλάδας θα ξεκινήσει στις 31 Μαΐου, περίπου 20 ημέρες νωρίτερα από ότι την προηγούμενη χρονιά, πραγματοποιώντας 22 ταξίδια με επιστροφή μέχρι τις 1 Σεπτεμβρίου, όπως είναι και η συμβατική υποχρέωση της ανάδοχου εταιρείας. Το έργο αυτό έχει ενταχθεί στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου με την ανάληψη των καθηκόντων μου, λαμβάνοντας υπόψη αρχικά την εθνική σημασία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης της Κύπρου και Ελλάδας, καθώς και τον εναλλακτικό τρόπο μετάβασης από την μια χώρα στην άλλη που δίνεται σε χιλιάδες άτομα από Κύπρο, Ελλάδα και αλλού, οι οποίοι για διάφορους λόγους επιλέγουν να ταξιδέψουν δια θαλάσσης. Το ενδιαφέρον φέτος είναι τεράστιο και οι κρατήσεις έχουν φτάσει τις 9000 περίπου. Η ένταξη του λιμένα της Λάρνακας για 8 δρομολόγια τον Αύγουστο, αφενός φανερώνει τις επιλογές που υπάρχουν σε ότι αφορά τις λιμενικές υποδομές στην Κύπρο και αφετέρου θα εξυπηρετήσει συμπατριώτες μας της ευρύτερης περιοχής. Είμαστε, αισιόδοξοι ότι με τις ενέργειες που γίνονται θα γίνει κατορθωτό το έργο να καταστεί βιώσιμο μακροπρόθεσμα, μετά τη λήξη επιδότησης από το κράτος, με προοπτικές σύνδεσης και με άλλες γειτονικές χώρες.
Η εμπορική ναυτιλία αναπτύχθηκε ραγδαία τις τελευταίες δεκαετίες στην Κύπρο, κατατάσσοντας τη χώρα μεταξύ των κύριων ναυτιλιακών δυνάμεων του κόσμου με τον 11ο μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως, τον 3ο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη. Ανάμεσα στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου Ναυτιλίας βρίσκονται η περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου καθώς και o ψηφιακός μετασχηματισμός του. Μιλήστε μας λίγο για αυτές τις δύο προτεραιότητες.
Ο Κυπριακός εμπορικός στόλος παρουσιάζει σταθερή αύξηση τις τελευταίες δεκαετίες, παρόλες τις δυσμενείς ενίοτε συγκυρίες και φυσικά το συνεχόμενο τουρκικό εμπάργκο στα πλοία υπό κυπριακή σημαία. Η αναβάθμιση των ναυτιλιακών υπηρεσιών, η ποιοτική εξυπηρέτηση, τα υψηλά επίπεδα ασφάλειας των πλοίων, η εξειδικευμένη γνώση του ανθρώπινου δυναμικού καθώς και οι στρατηγικής σημασίας διμερείς συμφωνίες που έχουν συναφθεί μεταξύ της Κύπρου και άλλων κρατών έχουν κατατάξει την κυπριακή σημαία σε μία από τις ποιοτικότερες και ανταγωνιστικότερες σημαίες στον τομέα της ναυτιλίας. Ακολουθώντας όλα τα πρότυπα ασφάλειας και προστασίας που προκύπτουν από διεθνείς ναυτιλιακούς και άλλους οργανισμούς η κυπριακή σημαία συμπεριλαμβάνεται ανάμεσα στις σημαίες των χωρών που υπάγονται στη «Λευκή Λίστα» των Μνημονίων Συνεννόησης των Παρισίων και του Τόκυο για τους ελέγχους πλοίων. Το Κυπριακό Νηολόγιο προσφέρει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ελκυστικό σύστημα φορολόγησης, πλήρη προστασία στους χρηματοδότες και στους ενυπόθηκους δανειστές και απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος των απολαβών των ναυτικών που υπηρετούν σε κυπριακά πλοία. Σταθερός στόχος του Υφυπουργείου Ναυτιλίας αποτελεί η διασφάλιση και περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας ως ασφαλούς και βιώσιμης βιομηχανίας και βέβαια η περεταίρω αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στα πλαίσια αυτά έχουν ήδη τεθεί τα θεμέλια για τη δημιουργία της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης ή αλλιώς του “One-Stop-Shipping Centre”, υιοθετώντας ως πρώτο βήμα τον περί της Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (Ν.Ε.Π.Ε) Νόμο 2022 (Ν. 161(Ι)/2022) καθώς και τη ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του Υφυπουργείου . Με την υιοθέτηση της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης (One-Stop-Shipping Centre) αναμένεται η απλούστευση των διαδικασιών και η εξυπηρέτηση της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας ώστε όλες οι σχετικές με τη ναυτιλία συναλλαγές να πραγματοποιούνται από το ίδιο σημείο. Αναφορικά με την ψηφιοποιήση, μέχρι τον Μάϊο του 2024, αναμένεται ότι όλες οι υπηρεσίες του Υφυπουργείου Ναυτιλίας θα παρέχονται ψηφιακά. Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι πέραν της υιοθέτησης τον Οκτώβριο του 2022 του Νόμου για τη Ναυτιλιακή Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Ν.Ε.Π.Ε.) που δεν είναι ακόμη σε ισχύ, άμεση προτεραιότητα μας αποτελεί για τους επόμενους μήνες η ετοιμασία της σχετικής δευτερογενούς νομοθεσίας για την υλοποίηση του εν λόγω Νόμου καθώς και η ψηφιοποιήση του Μητρώου Ν.Ε.Π.Ε.. Θα ήθελα ωστόσο να υπογραμμίσω ότι, προτεραιότητα για εμάς αποτελεί η συστηματική ανασκόπηση και ανάλυση των πολιτικών μας. Η συνεργασία και η επαφή με την πλοιοκτητική κοινότητα είναι η απαιτούμενη συνθήκη για περαιτέρω βελτίωση και εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών που παρέχουμε. Στα πλαίσια αυτά έχουν ήδη προγραμματιστεί συγκεκριμένες δράσεις, μεταξύ άλλων συναντήσεις τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, κατά τη διάρκεια των οποίων θα έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω το όραμα μας για την Κυπριακή ναυτιλία αλλά και να συζητηθούν θέματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλία γενικότερα.
Η Κύπρος συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών που διαδραματίζουν εξέχοντα ρόλο στη διαμόρφωση της παγκόσμιας ναυτιλιακής πολιτικής, με ισχυρή παρουσία και ισχυρή φωνή σε όλα τα ναυτιλιακά φόρουμ και διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΙΜΟ, o ILO και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Υφυπουργείου σχετικά με την περαιτέρω ενδυνάμωση του Υφυπουργείου στους διεθνείς οργανισμούς;
Η Κύπρος είναι μέλος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού από το 1973, ενώ εκλέγεται ανελλιπώς στο Συμβούλιο του Οργανισμού από το 1987. Αυτό αποτελεί μια ένδειξη αναγνώρισης αλλά και επιβράβευση της Κύπρου σε ότι αφορά τη συνεισφορά της στο έργο που επιτελείται από το ΔΝΟ αλλά και κυριότερα για τις θέσεις που εκφράζει και συμμερίζονται προφανώς πολλά άλλα κράτη. Η Κύπρος εκπροσωπείται στο ΔΝΟ από το Μόνιμο Αντιπρόσωπο (Ύπατος Αρμοστής της Κύπρου στο Λονδίνο), καθώς και από δύο επιθεωρητές/λειτουργούς του Υφυπουργείου Ναυτιλίας οι οποίοι είναι οι Αναπληρωτές Μόνιμοι Αντιπρόσωποι και παρακολουθούν τις εργασίες όλων των επιτροπών/υποεπιτροπών/ομάδων εργασίας κλπ. Επιπρόσθετα αποστολές από το Υφυπουργείο ενισχύουν την ομάδα των Αναπληρωτών Μόνιμων Αντιπροσώπων αναλόγως των θεμάτων που συζητούνται. Παρόμοια δομή ισχύει και στην περίπτωση της ΕΕ, με την/τον εκπρόσωπο της Κύπρου στο Συμβούλιο και ειδικότερα στην Ομάδας Εργασίας για τις Θαλάσσιες Μεταφορές. Είναι ωστόσο προτεραιότητα μας η περαιτέρω ενίσχυση της φωνής της Κύπρου, γενικότερα στα διεθνή φόρα και ειδικότερα στου θεσμούς (ΔΝΟ & ΕΕ), όπου συμμετέχουμε ως νομοθέτες. Οι αρμόδιες διευθύνσεις και τομείς του Υφυπουργείου, αναλόγως του θέματος, παρακολουθούν και ετοιμάζουν τις θέσεις της Κύπρου λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες καταστάσεις. Αυτό γίνεται με ένα δομημένο τρόπο λειτουργίας, ο οποίος αν χρειαστεί θα ενισχυθεί αναλόγως. Επίσης, ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων για το Υφυπουργείο, είναι η επανεκλογή της Κύπρου στο Συμβούλιο του ΔΝΟ στις εκλογές που θα διεξαχθούν το τέλος του τρέχοντος έτους. Γενικότερα η εκλογή της Κύπρου στο Συμβούλιο ενός Διεθνούς Οργανισμού την Ηνωμένων Εθνών είναι εξαιρετικής σημασίας πρώτα για πολιτικούς λόγους εφόσον προσδίδει κύρος και δίνει ξεκάθαρα μηνύματα, αλλά και ουσιαστικούς, αφενός επειδή πρόκειται για αναγνώριση της θέσης της Κύπρου στο παγκόσμιο ναυτιλιακό γίγνεσθαι και αφετέρου μας δίνει την ευκαιρία να συμμετέχουμε στη διαμόρφωση πολιτικών που αφορούν την παγκόσμια ναυτιλία.
Πιστεύετε ότι τα ναυτιλιακά επαγγέλματα προσφέρουν μια επιτυχημένη και σίγουρη επαγγελματική σταδιοδρομία; Και πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη, οι νέοι να ενημερώνονται για αυτά, να τα γνωρίσουν και να τα αγαπήσουν;
Η προβολή και η προώθηση του ναυτικού επαγγέλματος αποτελεί μια από τις προτεραιότητες μας, πρώτο επειδή η παγκόσμια ναυτιλία χρειάζεται περισσότερους ικανούς αξιωματικούς εμπορικού ναυτικού, αλλά και επίσης είναι ένα επάγγελμα, θα έλεγα λίγο άγνωστο στην Κυπριακή κουλτούρα εκπαίδευσης. Εμείς θέλουμε να ενημερώσουμε γονείς, παιδιά, σχολεία και φορείς για τις προοπτικές που έχει το ναυτικό επάγγελμα και γενικότερα τα ναυτιλιακά επαγγέλματα, γιατί νιώθουμε και πιστεύουμε ότι είναι και καθήκον μας αλλά επίσης θα βοηθήσει τη Κυπριακή ναυτιλία γενικότερα. Επ’ αυτού έχουν προγραμματιστεί εκστρατείες διαφώτισης της κοινωνίας των πολιτών, καθώς και δράσεις για ενημέρωση/προβολή των σχετικών με τη ναυτιλία επαγγελμάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας θα συμμετέχει σε εκθέσεις επαγγελματικού προσανατολισμού, ενώ σχετικές δράσεις θα υλοποιηθούν σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας. Επιπρόσθετα, παρέχεται καθοδήγηση σε τριτοβάθμια ιδρύματα για τη δημιουργία προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών που σχετίζονται με τη ναυτιλία, ενώ προωθούνται συνέργειες με ακαδημαϊκά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα και τη ναυτιλιακή βιομηχανία γενικότερα.
Πιστεύετε ότι η εφαρμογή του περί Ναυτιλιακών Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης Νόμου, που ψηφίστηκε τον Οκτώβριο του 2022, θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της κυπριακής σημαίας στη διεθνή ναυτιλία και θα απλοποιήσει τις διαδικασίες και το καθεστώς λειτουργίας των κυπριακών ναυτιλιακών εταιρειών που κατέχουν κυπριακά πλοία;
Ο περί Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (Ν.Ε.Π.Ε.) Νόμος του 2022 («Νόμος ΝΕΠΕ»), έχει ως απώτερο σκοπό τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής σημαίας στη διεθνή ναυτιλία, καθώς και την απλούστευση των διαδικασιών και του καθεστώτος λειτουργίας των κυπριακών ναυτιλιακών εταιρειών που είναι ιδιοκτήτριες κυπριακών πλοίων. Για να καταστεί πιο ευέλικτη και ελκυστική η νέα αυτή μορφή νομικού προσώπου, o σχετικός Νόμος περιλαμβάνει διατάξεις που στοχεύουν σε απλοποίηση διάφορων διαδικασιών και πτυχών του υφιστάμενου περί Εταιρειών Νόμου, όπως για παράδειγμα την απλοποίηση τροποποίησης ιδρυτικού εγγράφου, την απλούστευση συναφών διατάξεων σχετικά με αύξηση και μείωση του μετοχικού κεφαλαίου, τη σύνταξη συνοπτικών λογαριασμών, την απλοποίηση προστίμων και εισαγωγή διοικητικού προστίμου καθώς και τη ρύθμιση συναφών τελών με Γνωστοποίηση του Εφόρου Ν.Ε.Π.Ε.. Η σύσταση ναυτιλιακών εταιρειών υπό το καθεστώς αρμοδιότητας του Εφόρου Ν.Ε.Π.Ε. συμβάλλει σημαντικά στη δημιουργία στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας ενός πλαισίου ενιαίας εξυπηρέτησης με θετικότατες επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών που προσφέρει. Με την υιοθέτηση της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης (One-Stop-Shipping Centre) αναμένεται η απλούστευση των διαδικασιών και η εξυπηρέτηση της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας ώστε όλες οι σχετικές με τη ναυτιλία συναλλαγές να πραγματοποιούνται από το ίδιο σημείο. Επίσης, ο Νόμος Ν.Ε.Π.Ε. επιδιώκει όχι μόνο να αυξήσει την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα του Κυπριακού Νηολογίου και του τομέα της Κυπριακής Ναυτιλίας ευρύτερα, αλλά επίσης να αντισταθμίσει τις δυσμενείς συνέπειες που προκύπτουν εδώ και χρόνια λόγω του τουρκικού εμπάργκο.
Σε ποιο σημείο βρίσκεται το θέμα της υποστελέχωσης του Υφυπουργείου και τι ενέργειες έχετε κάνει για αυτό;
Θα ήθελα αρχικά να σημειώσω την έντονη πεποίθηση μου ότι το ανθρώπινο δυναμικό ενός οργανισμού, όπως και του Υφυπουργείου Ναυτιλίας αποτελεί το ακρογωνιαίο λίθο της πετυχημένης αποστολής του, και στόχος και επιδίωξη μου είναι η μέγιστη αξιοποίηση του ευρέως φάσματος των γνώσεων και ικανοτήτων του εξειδικευμένου προσωπικού του Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Οι αρμοδιότητες του Υφυπουργείου είναι τέτοιες που είναι απαραίτητες οι εξειδικευμένες γνώσεις, η τεχνογνωσία και εμπειρία που έχει αποκτηθεί σε ένα τόσο ιδιαίτερο και απαιτητικό κλάδο. Θα πρέπει εδώ να σημειώσω ότι η επαφή και συνεργασία που είχα μέχρι τώρα με το προσωπικό του Υφυπουργείου, μου άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις και επιδίωξη μου είναι η δημιουργία ενός κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος σε όλα τα επίπεδα που να επιτρέπει την καλύτερη απόδοση όλων. Η υποστελέχωση ή καλύτερα θα έλεγα η ενίσχυση του υφιστάμενου πλαισίου παροχής υπηρεσιών με νέο προσωπικό είναι κάτι που με απασχόλησε από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου. Με ταχείς και στοχευμένες ενέργειες, έχει προχωρήσει η πλήρωση θέσεων πρώτου διορισμού, καθώς και θέσεων προαγωγής σε θέσεις ανώτερων επιθεωρητών και λειτουργών, γεγονός που ενισχύει την καλύτερη και πιο ορθολογική λειτουργία του Υφυπουργείου ως οργανισμού. Επίσης θα ήθελα να υπογραμμίσω, ότι πρωταρχικής σημασίας είναι η συνεχής και στοχευμένη εκπαίδευση και ως εκ τούτου είναι σημαντική η δημιουργία ενός πλαισίου παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσω συγκεκριμένων προγραμμάτων.
Μιλήστε μας λίγο για το Φεστιβάλ Θάλασσα 2023.
Πρόκειται για μια εκδήλωση η οποία διοργανώνεται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με τον Δήμο Λεμεσού με στόχο τη γνωριμία του κοινού με τη θαλάσσια κολτούρα και έχει καταστεί ετήσιος θεσμός για την πόλη της Λεμεσού. Φέτος, διοργανώθηκε στις 20 Μάϊου για 3η συνεχή χρονιά και κάθε χρόνο αγκαλιάζεται όλο και περισσότερο από τον κόσμο. Η επιλογή της ημερομηνίας δεν είναι τυχαία, καθώς στις 18 Μάϊου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας στη Ναυτιλία και στις 20 Μάϊου η Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας. Να υπενθυμίσω στο πλαίσιο αυτό, ότι η διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας για το 2026 ανατέθηκε στην πόλη της Λεμεσού. Στο Φεστιβάλ «ΘΑΛΑΣΣΑ 2023» συμμετείχαν συνολικά 37 φορείς και οργανώσεις που εμπλέκονται σε θαλάσσιες και ναυτιλιακές δραστηριότητες, προβάλλοντας το δικό τους έργο μέσω συγκεκριμένων δράσεων και πρωτοβουλιών με σκοπό την ενημέρωση και την ανάδειξη της σημασίας και των προοπτικών του τομέα της Ναυτιλίας, της Γαλάζιας Οικονομίας και των λιμένων για την Κύπρο. Συμμετείχαν επίσης, σχεδόν όλα τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των ναυτικών ακαδημιών, που προσφέρουν ναυτικά και ναυτιλιακά προγράμματα σπουδών στην Κύπρο, με σκοπό να ενημερώσουν σχετικά τους νέους για τις προοπτικές των θαλάσσιων και ναυτιλιακών επαγγελμάτων και τη γαλάζια οικονομία. Με τη φετινή διοργάνωση, προσπαθήσαμε να εντάξουμε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ, διάφορες δράσεις και δραστηριότητες, ώστε να χαρίσουμε στον κόσμο μια μέρα γεμάτη από ΘΑΛΑΣΣΑ. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ ενθαρρυντικό λόγω της μαζικής συμμετοχής του κοινού καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, αλλά και της θετικής ανταπόκρισης από όλους τους σχετικούς φορείς και ομάδες, γεγονός που ενισχύει την ευθύνη να συνεχίσουμε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια καλλιέργειας θαλάσσιας και ναυτιλιακής κουλτούρας. Την τελετή έναρξης της φετινής διοργάνωσης κήρυξε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, στην παρουσία του οποίου πραγματοποιήθηκε διέλευση σκαφών. Οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ «ΘΑΛΑΣΣΑ 2023» ολοκληρώθηκαν το βράδυ του Σαββάτου με συναυλία του γνωστού τραγουδιστή Κώστα Μακεδόνα.
Ποιες πρέπει να είναι οι κοινές δράσεις Κύπρου και Ελλάδας ώστε να αναβαθμιστεί ακόμη περισσότερο η σημασία με την οποία η Ε.Ε. προσεγγίζει τα θέματα ναυτιλίας;
Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης της οικονομίας τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κύπρο, δύο ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, τα οποία συνδέουν μακραίωνοι ιστορικοί δεσμοί που εδράζονται σε κοινές αξίες και αρχές. Ως εκ τούτου, η συνεργασία δεν θα μπορούσε να είναι το λιγότερο από άριστη σε όλα τα επίπεδα. Οι δύο χώρες είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και στα πλαίσια αυτά, ο συντονισμός και οι συνέργειες είναι απαραίτητα στοιχεία στην προσπάθεια διαφύλαξης της βιωσιμότητας της Ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ναυτιλίας. Επιπρόσθετα των διμερών σχέσεων, και λαμβάνοντας υπόψη τις μεταβαλλόμενες και δύσκολες συνθήκες που η παγκόσμια κοινότητα βιώνει, οι δύο χώρες στηρίζουν πρωτοβουλίες και συνεργασίες με άλλες χώρες, προάγοντας γενικότερα τη σταθερότητα και την ασφάλεια.
Ποιοι είναι οι στόχοι του φετινού Maritime Cyprus που πραγματοποιείται φέτος τον Οκτώβριο στην Λεμεσό;
Το Συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος» όπως γνωρίζετε, διοργανώνεται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με την εγχώρια ναυτιλιακή βιομηχανία και είμαστε πολύ περήφανοι για την εξέλιξή του. Το συνέδριο με ιστορία πέραν των 30 ετών από την πρώτη φορά που διοργανώθηκε το 1989, έχει αποκτήσει τη φήμη ενός από τα καλύτερα και ποιοτικότερα ναυτιλιακά συνέδρια παγκοσμίως, με συμμετοχή πέραν των 900 συνέδρων και διακεκριμένων ομιλητών όπου γίνεται ανάλυση και συζήτηση εξειδικευμένων θεμάτων που απασχολούν το ναυτιλιακό κλάδο. Το φετινό συνέδριο διοργανώνεται για 18η φορά μεταξύ 8-11 Οκτωβρίου στη Λεμεσό. Στόχος του φετινού συνεδρίου είναι η συζήτηση και ανάλυση των προοπτικών της ναυτιλίας, των γεωπολιτικών εξελίξεων που επηρεάζουν τη βιομηχανία, των πρόσφατων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία, επιδιώκοντας να συμβάλουμε με τον τρόπο αυτό στην εξεύρεση των κατάλληλων λύσεων για βιώσιμη ανάπτυξη της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η επιτυχία και η αναγνώριση που τυγχάνει το συνέδριο Ναυτιλιακή Κύπρος εδράζεται τόσο στην επιλογή των θεμάτων που συζητούνται όσο και των ομιλητών που θα συμμετέχουν στα διάφορα πάνελ. Σε αυτό το πλαίσιο, βρισκόμαστε στο στάδιο διαμόρφωσης του προγράμματος του συνεδρίου, το οποίο θα διασφαλίζει το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής κοινότητας. Επιπρόσθετα, όπως σε κάθε διοργάνωση έτσι και φέτος γίνεται προσπάθεια για καινοτόμες αλλαγές και προσθήκες με στόχο την αναβάθμιση του συνεδρίου.
Ως ηγετικό ναυτιλιακό έθνος πώς πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι η μετάβαση της ναυτιλίας σε μια βιομηχανία χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών άνθρακα;
Ως ένα νησιώτικο ναυτιλιακό κράτος με παράδοση, αισθανόμαστε το χρέος και την ευθύνη που μας αναλογεί να συμβάλουμε εποικοδομητικά στη μετάβαση της ναυτιλίας σε μια βιομηχανία χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών άνθρακα επιτυγχάνοντας τον πράσινο μετασχηματισμό. Θέματα όπως η κλιματική αλλαγή και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος θα πρέπει να αντιμετωπίζονται από όλους ως θέματα υψίστης σημασίας και έτσι ακριβώς θεωρούνται από την Κυπριακή Δημοκρατία θέτοντας τα ως προτεραιότητες, αναλαμβάνοντας στοχευμένες πρωτοβουλίες και δράσεις. Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει στα πλαίσια του πράσινου μετασχηματισμού αλλά και στις προσπάθειες που γίνονται τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό όσο και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ως εκ τούτου, είμαστε σε διαρκή επικοινωνία και συνεργασία με τη βιομηχανία, αλλά και με άλλους εμπλεκομένους, γεγονός που συμβάλει στην καλύτερη και πιο ρεαλιστική προσέγγιση των θεμάτων. Οι πρωτοβουλίες αυτές που αναλαμβάνει το Υφυπουργείο αφενός έχουν ως στόχο την κατανόηση των προβληματισμών που εκφράζονται από τη βιομηχανία για την καλύτερη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου και αφετέρου την καθοδήγηση και επεξήγηση των προνοιών των νέων μέτρων. Καταλήγοντας και εκφράζοντας ένα αισιόδοξο μήνυμα, θα ήθελα να σημειώσω ότι μέσω συλλογικών και συντονισμένων προσπαθειών αλλά και εποικοδομητικής συνεργασίας των κρατών ως νομοθέτες και της βιομηχανίας, πιστεύω ότι ο στόχος για μηδενικές εκπομπές έως το 2050 είναι εφικτός. Ωστόσο, θα πρέπει οι αποφάσεις που λαμβάνονται να είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες, λαμβάνοντας υπόψη τους προβληματισμούς όλων των εμπλεκομένων φορέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας που επηρεάζονται άμεσα. Πολύ σημαντικό είναι επίσης, οι κανονισμοί να θεσπίζονται σε ουδέτερη βάση, προκειμένου να διασφαλίζεται η ομοιόμορφη εφαρμογή των μέτρων και οι ισότιμοι όροι ανταγωνισμού στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
- ΤΕΛΟΣ -