Η κα.Μαρία ∆εληγιάννη είναι εκπρόσωπος της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο.
“Η βιομηχανία της Κρουαζιέρας επανεξετάζει τις ήδη αυστηρές πολιτικές της και αναπτύσσει βελτιωμένα μέτρα, σε συνεργασία με διεθνείς και Ευρωπαϊκές υγειονομικές αρχές και κυβερνήσεις, τόσο στις αγορές επιβατών όσο και σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Ελλάδα.
Η υγεία και η ασφάλεια είναι θεμελιώδεις αρχές για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και αυτό που έχει σημασία είναι η αυστηρή τήρηση των κανόνων υγείας και ασφάλειας που ισχύουν για τη βιομηχανία κρουαζιέρας. Κάθε χρόνο, κάθε κρουαζιερόπλοιο υποβάλλεται σε δεκάδες επιθεωρήσεις –άλλες προγραμματισμένες και κάποιες αιφνιδιαστικές– που εξετάζουν την εφαρμογή των χιλιάδων απαιτήσεων τις οποίες θέτουν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας, η ∆ιεθνής Οργάνωση Εργασίας, οι εθνικές ναυτιλιακές αρχές κ.ά.
Η βιομηχανία μας εδώ και 50 χρόνια προστατεύει αποτελεσματικά τη δημόσια υγεία στα κρουαζιερόπλοια. Και στην παρούσα, πρωτόγνωρη κρίση, ανέλαβε άμεση και επιθετική δράση, παρακολουθώντας σε κάθε βήμα τις εξελίξεις και προσαρμόζοντας σε αυτές την αντίδρασή της, πάντα με βάση τις οδηγίες και τις συστάσεις των υγειονομικών αρχών.
Ακολουθεί η συνέντευξη της κας. Μαρίας ∆ελληγιάννη.
ΝΑΥΣ: Οι επιπτώσεις του COVID-19 στην Κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο είναι τρομακτικές. Ποιό είναι μέχρι σήμερα το μέγεθος της οικονομικής καταστροφής για τον κλάδο, συμπεριλαμβανομένων και των θέσεων εργασίας που έχουν χαθεί, αλλά και ο αντίκτυπος για την Εθνική και την παγκόσμια οικονομία;
Μ.∆: Ο κλάδος της κρουαζιέρας ήταν ζωτικής σημασίας για την οικονομία πριν από την υγειονομική κρίση της πανδημίας και είμαστε βέβαιοι ότι θα αποτελέσει κεντρικό πυλώνα της οικονομικής ανάκαμψης παγκοσμίως. Η κρουαζιέρα προσφέρει 1,2 εκατ. θέσεις εργασίας και συνεισφέρει έσοδα 150 δισ. δολαρίων στην παγκόσμια οικονομία.
Στην Ελλάδα, ο κλάδος αποφέρει ετησίως έσοδα €957 εκατ. και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας και €213 ευρώ σε μισθούς, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2018. Το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται στα €572 ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας. Τα μεγέθη αυτά κάνουν κατανοητή και την έκταση της ζημιάς από την αναστολή των δραστηριοτήτων του κλάδου. Θεωρούμε ότι αυτή η αναστολή ήταν απολύτως επιβεβλημένη, προκειμένου να διασφαλιστεί η δημόσια υγεία. Ωστόσο, δυστυχώς, η κατάσταση αυτή θέτει σε κίνδυνο έως και 9.100 θέσεις εργασίας για κάθε 1% μείωση της δραστηριότητας της κρουαζιέρας παγκοσμίως. Στο σύνολο του κλάδου, 90 μέρες αναστολής εργασιών των κρουαζιερόπλοιων σημαίνουν συνολικές απώλειες για την Ελλάδα της τάξεως των €200 εκατ. ενώ διακινδυνεύονται 1.706 θέσεις εργασίας και μισθοί €37 εκατ.
ΝΑΥΣ: Ο βομβαρδισμός με άσχημες ειδήσεις για την πανδημία, αλλά και η αβεβαιότητα των ειδικών για την πορεία του ιού μέσα στο καλοκαίρι ή ακόμα και για ένα δεύτερο κύμα πανδημίας, καθώς και η απουσία εμβολίου ή φαρμάκου, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα το οποίο μεταφράζεται σε συνεχείς ακυρώσεις. Ποια είναι τα νούμερα σύμφωνα με την CLIA και ποιο είναι το σχέδιο για να κερδηθούν ξανά αυτοί οι πελάτες;
Μ.∆: ∆ύο φορές το χρόνο η CLIA διενεργεί έρευνες κοινής γνώμης, προκειμένου να έχουμε επικαιροποιημένη εικόνα της στάσης των καταναλωτών έναντι της κρουαζιέρας. Η τελευταία έρευνα μας επιτρέπει να συγκρίνουμε τις απόψεις του κοινού το Φθινόπωρο του 2019 με αυτές που διαμορφώθηκαν την Άνοιξη του 2020 και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το ενδιαφέρον για την κρουαζιέρα παραμένει αμείωτο. Ειδικά σε αγορές που ενδιαφέρουν άμεσα την Ελλάδα, όπως οι ΗΠΑ, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ισπανία, και η Γαλλία, το ποσοστό όσων εκφράζουν ενδιαφέρον συμμετοχής σε κάποια κρουαζιέρα την Άνοιξη του 2020 παραμένει στα ίδια περίπου επίπεδα με το περασμένο Φθινόπωρο, πριν από την υγειονομική κρίση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα μεταξύ όσων έχουν ξαναταξιδέψει με κρουαζιερόπλοια στο παρελθόν, γεγονός που μπορεί να αποδοθεί στην αναγνώριση εκ μέρους τους της δέσμευσης της βιομηχανίας μας στην προστασία της υγείας και της ασφάλειας. Η πρωτοφανής κρίση της πανδημίας μας πρόσφερε πολλά σημαντικά μαθήματα, από τα οποία μπορούμε να ωφεληθούμε όλοι καθώς τα κρουαζιερόπλοια ετοιμάζονται να πλεύσουν και πάλι. Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας επιβατών και πληρωμάτων ήταν και παραμένει η κορυφαία προτεραιότητα των εταιρειών κρουαζιέρας και έχει κεντρική θέση στο σχεδιασμό μας για την επαναλειτουργία του κλάδου.
ΝΑΥΣ: Πρόσφατα ο κ. Ανδρέας Ποταμιάνος θρυλική μορφή στην Κρουαζιέρα και αντιπροέδρος στον τομέα κρουαζιέρας του ΣΕΕΝ, με επιστολή του στον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη γράφει μεταξύ άλλων: “Ναυπηγήθηκαν υπερμεγέθη πλοία τριών, τεσσάρων, πέντε και έξι χιλιάδων επιβατών, πλοία τα οποία με το παραμικρό ατύχημα θα μπορούσαν να αποβούν μοιραία για πολλούς ανθρώπους, ναυπηγημένα σε μη ανθρώπινες διαστάσεις”. Πιστεύετε ότι τα υπερμεγέθη πλοία που χωρούν χιλιάδες επιβάτες, επιδεινώνουν την σημερινή κατάσταση ή όχι;
Μ.∆: Όχι. Η υγεία και η ασφάλεια είναι θεμελιώδεις αρχές για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και αυτό που έχει σημασία είναι η αυστηρή τήρηση των κανόνων υγείας και ασφάλειας που ισχύουν για τη βιομηχανία κρουαζιέρας. Κάθε χρόνο, κάθε κρουαζιερόπλοιο υποβάλλεται σε δεκάδες επιθεωρήσεις –άλλες προγραμματισμένες και κάποιες αιφνιδιαστικές– που εξετάζουν την εφαρμογή των χιλιάδων απαιτήσεων τις οποίες θέτουν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας, η ∆ιεθνής Οργάνωση Εργασίας, οι εθνικές ναυτιλιακές αρχές κ.ά. Επιπροσθέτως, όλες οι εταιρείες μέλη της CLIA καλούνται να τηρήσουν ένα αυστηρό σύνολο πολιτικών και πρακτικών που υπόκεινται σε συνεχή αναθεώρηση και βελτίωση και συχνά υπερβαίνουν τις απαιτήσεις της διεθνούς νομοθεσίας. Επιπλέον, οι υγειονομικές απαιτήσεις για τη λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων υπόκεινται στους ∆ιεθνείς Κανονισμούς Υγείας (2005), καθώς και στην κοινοτική και εθνική νομοθεσία, με πρότυπα που επιβάλλονται για τη διαχείριση αποβλήτων, την παρακολούθηση ασθενειών και την αντίδραση σε μολυσματικές ασθένειες. Καμία άλλη μορφή ταξιδιού δεν παρέχει τόσο υψηλό επίπεδο διαφάνειας στην καταγραφή και την αναφορά, σε συνδυασμό με την παρουσία διαπιστευμένων ιατρών, νοσοκόμων και ιατρικών υποδομών επί του σκάφους. Και θα συνεχίσουμε να τοποθετούμε την υγεία και την ασφάλεια στο επίκεντρο της απάντησης μας στον COVID-19.
ΝΑΥΣ: Πιστεύετε πως η επόμενη ημέρα για την Κρουαζιέρα θα ξεκινήσει από εκεί που σταμάτησε, ή θα πρέπει να γίνουν μία σειρά από προσεκτικά σχεδιασμένα βήματα, καθώς η πλειοψηφία των πελατών είναι άτομα μεγάλης ηλικίας, άρα και δυνητικά πιο ευάλωτα;
Μ.∆: Στην CLIA δεν μιλάμε απλώς για επανέναρξη αλλά για επαναπροσδιορισμό του τρόπου λειτουργίας της κρουαζιέρας. Στο πλαίσιο αυτό, η βιομηχανία επανεξετάζει τις ήδη αυστηρές πολιτικές της και αναπτύσσει βελτιωμένα μέτρα, σε συνεργασία με διεθνείς και ευρωπαϊκές υγειονομικές αρχές και κυβερνήσεις, τόσο στις αγορές επιβατών όσο και σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Ελλάδα. Και επιτρέψτε μου να πω ότι, τα δημογραφικά στοιχεία των πελατών μας δεν επηρεάζουν τη δέσμευσή μας για υγεία και ασφάλεια για όλους τους επιβάτες, ανεξαρτήτως ηλικίας. Είναι, μάλιστα, ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία από τις έρευνες της CLIA δείχνουν μια αυξανόμενη δημοφιλία της κρουαζιέρας μεταξύ της Generation X και των Millennials τα τελευταία χρόνια.
ΝΑΥΣ: Πρόσφατα ο Claes Berglund, Πρόεδρος της ECSA δήλωσε πως η ευρωπαϊκή ναυτιλία έχει φτάσει σε ένα κομβικό σημείο και ζήτησε η χρηματοδότηση να παραμείνει ανοικτή για τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα άμεσα προβλήματα ρευστότητας για να αποφύγουν τις απολύσεις, να βοηθήσουν στην αναχρηματοδότηση των δανείων τους ή να έχουν τη δυνατότητα να αναστείλουν τις δόσεις και τους τόκους δανείων τους. Αν οι τράπεζες δεν προχωρήσουν σε αυτό, πολλές επιχειρήσεις δεν θα επιβιώσουν από την κρίση και το μερίδιο της Ευρώπης στην παγκόσμια ναυτιλία πρόκειται να καταποντιστεί». Θεωρείτε ότι και η Κρουαζιέρα θα χρειαστεί ισχυρή ενίσχυση από τις τράπεζες προκειμένου οι εταιρίες να παραμείνουν όρθιες και να ετοιμαστούν για την επανεκκίνηση;
Μ.∆: Νομίζω πως, σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης, κοινή διαπίστωση είναι ότι ο κλάδος του τουρισμού είναι μεταξύ των βαρύτερα πληττόμενων, όχι μόνο κατά τη διάρκεια ισχύος των περιοριστικών μέτρων (lockdown, κλείσιμο λιμανιών και αεροδρομίων κ.λπ.) αλλά και κατά την περίοδο της ανάκαμψης, η οποία θα χρειαστεί αρκετό χρόνο. Από αυτή την άποψη, είναι αναμενόμενο να υπάρχουν ειδικά μέτρα, στοχευμένα στον κλάδο του τουρισμού, προκειμένου να στηριχτεί αποτελεσματικά και να συνεχίσει να συνεισφέρει στην παγκόσμια οικονομία, της οποίας αποτελεί βασικό πυλώνα.
ΝΑΥΣ: Θεσμικά η CLIA ποιες δράσεις έχει πάρει μέχρι στιγμής και ποιο είναι το σχέδιό της για την επόμενη ημέρα;
Μ.∆: Η βιομηχανία μας εδώ και 50 χρόνια προστατεύει αποτελεσματικά τη δημόσια υγεία στα κρουαζιερόπλοια. Και στην παρούσα, πρωτόγνωρη κρίση, ανέλαβε άμεση και επιθετική δράση, παρακολουθώντας σε κάθε βήμα τις εξελίξεις και προσαρμόζοντας σε αυτές την αντίδρασή της, πάντα με βάση τις οδηγίες και τις συστάσεις των υγειονομικών αρχών. Στο πλαίσιο αυτό, ο κλάδος της κρουαζιέρας ήταν ένας από τους πρώτους που ανακοίνωσε ότι ανέστειλε εθελοντικά τις δραστηριότητές του μετά την κήρυξη πανδημίας από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Αυτό που μάθαμε, μαζί με όλο τον υπόλοιπο κόσμο, σε αυτήν την ταχέως μεταβαλλόμενη παγκόσμια κρίση είναι ότι αυτή η πανδημία επηρεάζει κάθε περιβάλλον όπου οι άνθρωποι έρχονται σε επαφή και μοιράζονται εμπειρίες, όπως τα κρουαζιερόπλοια, τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία και τους κινηματογράφους. Πλέον, καθώς επαναπροσδιορίζουμε τι σημαίνει να ταξιδεύεις, εκμεταλλευόμαστε το χρόνο της αναστολής λειτουργίας για να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα. Προς την κατεύθυνση αυτή, ακολουθούμε μία ολιστική προσέγγιση στο σχεδιασμό των μέτρων προστασίας έναντι του COVID-19 με την επανέναρξη των δρομολογίων, η οποία θα εγγυάται την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων σε όλα τα στάδια, από την κράτηση θέσης στο κρουαζιερόπλοιο μέχρι την επιστροφή στο σπίτι. Ο σχεδιασμός μας αξιοποιεί την εμπειρία και τις γνώσεις των ειδικών από τους τομείς των δεδομένων και της πληροφορικής, των επαγγελματιών υγείας αλλά περιλαμβάνει και τις λιμενικές αρχές, την αλυσίδα εφοδιασμού και άλλους. Φυσικά, όπως έχουμε κάνει σε όλη τη διάρκεια της κρίσης, θα συνεχίσουμε να δίνουμε απόλυτη προτεραιότητα στην υγεία και την ασφάλεια. Για την επανέναρξη της δραστηριότητας του κλάδου στηριζόμαστε και στην καλή συνεργασία μας με τις κύριες αγορές κρουαζιέρας, όπως η Ελλάδα. Λόγω της επιτυχημένης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης αλλά και της ισχυρής προοπτικής που έχει ως προορισμός, θα ενθαρρύναμε την Ελλάδα να αναλάβει έναν ηγετικό ρόλο στη συζήτηση και να τονώσει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας στη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.