Πληθαίνουν οι φωνές ισχυρών παραγόντων της ναυτιλίας σχετικά με την μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία. Ύστερα και από την χλιαρή θα έλεγα συνέντευξη τύπου που μας παραχώρησε λίγο πριν τα εγκαίνια της μεγαλύτερης Ναυτιλιακής Έκθεσης του κόσμου - τα Ποσειδώνια - η επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αντίνα Βαλεάν.
Συγκεριμένα η κα Βαλεάν δήλωσε μεταξύ άλλων: “Πιστεύω στη δύναμη της αγοράς να επιλέγει τις καλύτερες τεχνολογίες για μια συγκεκριμένη εργασία. Ο ρόλος μας ως ρυθμιστικοί φορείς είναι να θέσουμε τον στόχο και τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Εναπόκειται στη βιομηχανία να επιλέξει την καλύτερη τεχνολογία για τα πλοία και την επιχείρησή της. Οι τεχνολογίες είναι άφθονες – αλλά δεν είναι απαραίτητα εύκολο να εφαρμοστούν σε κλίμακα. Και είναι ακριβώς αυτές οι προκλήσεις που κάνουν το Ποσειδώνια τόσο σημαντικό μέρος για να συγκεντρώσει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συζητήσουμε, να δοκιμάσουμε και να σφυρηλατήσουμε νέες συνεργασίες για να προχωρήσουμε”.
Από την άλλη πλευρά η Πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών κα. Μελίνα Τραυλού ζήτησε το ευρωπαϊκό και το διεθνές ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο να συμβάλλουν στην πρόοδο και την ανάπτυξη της ναυτιλίας και όχι στην δημιουργία αδιεξόδων. Οι λύσεις σύμφωνα με την κα. Τραυλού πρέπει να είναι καθολικές αλλά αυτό δεν αρκεί. Θα πρέπει πάνω απ' όλα να είναι εφικτές. Λύσεις που δεν θα στρεβλώνουν το διεθνή ανταγωνισμό και δεν θα θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπουργός ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης ο οποίος τόνισε πολλές φορές πως η μετάβαση σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα απαιτεί να περάσουμε από την αβεβαιότητα του παρόντος σε ένα ασφαλές περιβάλλον στο μέλλον με ένα στοχευμένο μείγμα ευέλικτων ιδιωτικών και δημοσίων πόρων.
Είναι ξεκάθαρο πως η ναυτιλία έχει κληθεί πολλές φορές να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για λύσεις που οδηγούν στην πράσινη μετάβαση οι οποίες στην συνέχεια εγκαταλείπονται για να παρουσιαστούν κάποιες άλλες και ούτω καθεξής.
Στην αντεπίθεση και ο Νίκος Τσάκος ο οποίος δήλωσε στο συνέδριο της HELMEPA που έλαβε χώρα στα Ποσειδωνία ότι η Ελλάδα είναι η Silicon valley της ναυτιλίας. Δεν θέλουμε όμως είπε o Χιώτης εφοπλιστής να είμαστε απλώς τα πειραματόζωα για οποιαδήποτε νέα νομοθεσία χωρίς να ζητηθεί πρώτα η γνώμη μας.
Θέση παίρνει επίσημα και η INTERCARGO καθώς με δημοσίευση που διέρρευσε στον τύπο δηλώνει πως ήταν λάθος να ανατεθεί η ευθύνη για την επίτευξη των ναυτιλιακών στόχων μηδενικών εκπομπών του ΙΜΟ στους ώμους της ναυτιλιακής βιομηχανίας, προειδοποιεί η INTERCARGO, καθώς η συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO's MEPC 78) συζητά τα βήματα για την εκπλήρωση των φιλοδοξιών του ΙΜΟ για μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Ο Σπύρος Ταράσης, Αντιπρόεδρος της INTERCARGO δήλωσε: «Οι παγκόσμιες προκλήσεις απαιτούν παγκόσμιες λύσεις, αλλά πρέπει να θυμόμαστε ότι η εμπορική ανάπτυξη αυτών των λύσεων είναι στον άμεσο έλεγχο άλλων ενδιαφερόμενων μερών και όχι των πλοιοκτητών. Ένας τέτοιος στόχος απαιτεί μια δραστική και επειγόντως αναγκαία επιτάχυνση στην εμπορική ανάπτυξη των απαιτούμενων τεχνολογιών, καυσίμων, συστημάτων πρόωσης και συναφών υποδομών.
Φαίνεται πως η ναυτιλία ενώνεται σε ένα σώμα και μία ψυχή ώστε όχι μόνο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος αλλά να έχει επιτέλους ουσιαστικό λόγο στις αποφάσεις που θα παρθούν. Είναι πολύ σημαντικό να στηρίξουν όλοι με κάθε τρόπο την προσπάθεια των Ελλήνων εφοπλιστών για μέτρα εφικτά, στοχευμένα και προσυνεννοημένα με τους Έλληνες πλοιοκτήτες, τους πρώτους στον κόσμο εδώ και δεκαετίες.
Ευχόμαστε όλοι, γρήγορα να ενωθούν όλοι οι πλοιοκτήτες για να μην ισχύει αυτό το οποίο δήλωσε ο κ. Τσάκος λέγοντας πως η κατάσταση της ναυτιλίας δεν έχει ακόμα εκτιμηθεί γιατί ως κλάδος είμαστε κατακερματισμένοι.
Η ισχύς εν τη ενώσει λοιπόν…
Νίκος Κ. Δούκας