Ἡ ἑλληνική καί ἡ ἑλληνόκτητη ναυτιλία, ἡ μεγαλύτερη τοῦ κόσμου, ἀπολαμβάνει κατά τήν παρούσα στιγμή ἱκανοποιητικούς ναύλους σέ ὃλους τούς τύπους τῶν πλοίων (μπάλκ κάρριερς, τάνκερς, πλοῖα κοντέϊνερς, LNG.
Εὐνοεῖται γενικῶς ἡ ναυτιλία, ὃπως ἒχει κατά τήν παρούσα στιγμή ἡ κατάσταση στό Οὐκρανικό, ἀλλά ὑπάρχει σοβαρός προβληματισμός καί ἀνησυχία γιά τό «τί τέξεται ἡ ἐπιούσα» καί ποιές θά εἶναι οἱ ἑπόμενες ἐνέργειες τοῦ προέδρου Πούτιν. Ἡ βελτίωση τῆς ναυλαγορᾶς ὀφείλεται στό γεγονός ὃτι ὃλες οἱ χῶρες τοῦ κόσμου, ἐπηρεαζόμενες ἀπό τό ὑπ᾽ἀριθμόν 1 πρόβλημα, πού εἶναι τό ἐνεργειακό καί φοβούμενες χειρότερες ἐξελίξεις καί κλιμάκωση τοῦ πολέμου, σπεύδουν νά αὐξήσουν σέ ὑπερβολικό βαθμό τά ἐνεργειακά τους ἀποθέματα καί κυρίως σέ crude oil καί ἂνθρακα, μέ ἀποτέλεσμα νά ὑπάρχει μεγάλη ζήτηση χωρητικότητος. Ἀλλά ἐπειδή ἡ Εὐρώπη ἐπέβαλε κυρώσεις στήν Ρωσία, ἀπαγορεύοντας τήν φόρτωση ρωσικοῦ πετρελαίου, τά πλοῖα ἀναζητοῦν τόν μαῦρο χρυσό ἀπό ἂλλες μακρυνότερες περιοχές, ὃπως ἀπό τόν Περσικό Κόλπο, τήν Βορ. Ἀφρική, τήν Νορβηγία, τόν Καναδά καί ἀλλοῦ, μέ ἀποτέλεσμα ἡ ἐπιμήκυνση τῶν ἀποστάσεων προμήθειας νά αὐξάνει τίς τιμές τῶν ναύλων, ἀλλά καί τήν τιμή τῶν μεταφερομένων προϊόντων, πού τελικά μετακυλίεται στούς καταναλωτές ἐνέργειας. Ὃμως ἡ ζήτηση πετρελαίου εἶναι ἀνελαστική.
Παρά τίς ἀπαγορεύσεις, ἡ ζήτηση δέν μειώνεται ἀνάλογα. Ἡ ἲδια ἡ Εὐρώπη πού ἐπέβαλε τό ἐμπάργκο ἐξακολουθεῖ νά τροφοδοτεῖται μέ ρωσικό crude oil μέσω πετρελαιαγωγοῦ σέ ποσοστό τοῦ 60% τῶν ἀναγκῶν της. Αὐτό ὃμως τό ποσοστό λείπει ἀπό τήν ναυτιλία. Πάντως τά ἑλληνικά καί τά ἑλληνόκτητα δεξαμενόπλοια μποροῦν νά φορτώνουν ρωσικό πετρέλαιο ἀπό τήν Βαλτική (Λένινγκραντ) καί ἀπό ἓνα ἂλλο ρωσικό λιμάνι ἀπέναντι ἀπό τήν Κίνα. Τά VLCCs ἐξαιροῦνται τῆς καλῆς ναυλαγορᾶς. Ἐπίσης τά τάνκερς ἐπωφελοῦνται ἀπό τήν μεταφορά καθαρῶν προϊόντων πετρελαίου (βενζίνη, ντῆζελ, νάφθα, κιροζίνη κ.ἂ.) ΟΛΟΙ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ Οἱ πάντες ἀντιλαμβάνονται ὃτι τό ἐνεργειακό πρόβλημα ἀπασχολεῖ σήμερα ὁλόκληρο τόν πλανήτη χωρίς βραχυπρόθεσμες προοπτικές βελτιώσεως, διότι τό πρόβλημα αὐτό ἐπηρεάζει ἀρνητικά ὁλόκληρη τήν παγκόσμια οἰκονομία, ἀπειλῶντας καί μία μεγάλη ἐπισιτιστική κρίση, καθώς ὃλες οἱ τιμές τῶν ἀγαθῶν ἐπηρεάζονται ἀπό τό κόστος ἐνέργειας. Ναυτιλιακοί κύκλοι ἐκτιμοῦν ὃτι ὁ πρόεδρος Πούτιν δέν ἒχει ὡς κύριο πρόβλημα τό Οὐκρανικό, τό ὁποῖο θά μποροῦσε νά «τελειώσει» πολύ γρήγορα.
ΟΛΑ ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ, ΑΛΛΑ ΚΑΝΕΙ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΤΕΞΕΤΑΙ Η ΕΠΙΟΥΣΑ. ΟΛΕΣ ΟΙ ΧΩΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΣΤΟΚΑΡΟΥΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΚΑΙ ΑΝΘΡΑΚΑ. ΙΣΧΥΡΟ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΤΟ ΔΟΛΑΡΙΟ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΤΩΝ BRICS (ΒΡΑΖΙΛΙΑ, ΡΩΣΙΑ, ΙΝΔΙΑ, ΚΙΝΑ ΚΑΙ Ν. ΑΦΡΙΚΗ).
Δέν τόν ἀπασχολεῖ ὁ Οὐκρανός πρόεδρος Ζελένσκι, ἀλλά ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο τόν μεταχειριζονται ἡ Δύση καί εἰδικότερα οἱ Εὐρωπαῖοι, μέ τούς ὁποίους ἐπιθυμεῖ τόν διάλογο καί τήν συνεννόηση. Καί ὃσο αὐτό δέν συμβαίνει, συντηρεῖ, ἲσως ἐπίτηδες, τόν πόλεμο στήν Οὐκρνία, μέ ἀποτέλεσμα ἡ διαφαινομένη κλιμάκωση νά προκαλέσει πιθανόν ἀπρόβλεπτες καί δυσάρεστες ἐξελίξεις. «Τίποτε δέν μπορεῖ ν’ ἀποκλεισθεῖ» λένε ναυτιλιακοί κύκλοι. Καί καθώς συντηρεῖται ἡ κρίση, τά καύσιμα καί ἡ ἠλεκτρική ἐνέργεια ἀνατιμῶνται διεθνῶς μέ ταχύ ρυθμό, ἀπορρυθμίζοντας ὃλες τίς παραμέτρους τῆς παγκόσμιας οἰκονομίας. Γίνεται πλέον περισσότερο ἀντιληπτό ὃτι γιά τήν ἂνοδο τῶν τιμῶν ἐνέργειας δέν εύθύνεται ὁ πόλεμος τῆς Οὐκρανίας, ἀλλά οἱ κυβερνήσεις οἱ ὁποῖες, πρίν βροῦν τό μελλοντικό καύσιμο γιά τόν περιορισμό τῆς κλιματικῆς ἀλλαγῆς, γέμισαν ὁλόκληρη τήν Γῆ μέ φωτοβολταϊκά καί ἀνεμογεννήτριες, καθώς καί μέ μπαταρίες γιά συσσώρευση ἠλεκτρισμοῦ, πού ἐπιβαρύνουν περισσότερο τό περιβάλλον ἀπό τό πετρέλαιο.
Πρόσφατη μελέτη κατέδειξε ὃτι τό προβλεπόμενο ὡς ἐναλλακτικό «καθαρό» καύσιμο, τό ὑδρογόνο, μέχρι τό 2050, προκαλεῖ δραστική καταστροφή τοῦ ὂζοντος ἀπό τήν διαφυγή τοῦ ὑδρογόνου κατά τήν παραγωγή καί χρήση, πού ὑπολογίζεται σέ 20% ἓως 30%. Ἂλλωστε εἶναι ἐπίσης γνωστό ὃτι ἡ ἀνατίμηση τοῦ φυσικοῦ ἀερίου εἶχε ἀρχίσει πολλούς μῆνες πρίν γίνει ἡ ρωσική εἰσβολή στήν Οὐκρανία. Πράγματι, πρίν ἀρχίσει ὁ πόλεμος, ἡ τιμή του ἀνερχόταν στά 100 δολάρια, καί σήμερα κυμαίνεται γύρω στά 110. Μικρή ἡ διαφορά γιά νά προκαλέσει τόσους κραδασμούς. «Φαίνεται – λέει παράγων τῆς ναυτιλίας - ὃτι ἡ Εὐρώπη ποτέ δέν λύνει προβλήματα. Ἀντιθέτως, δημιουργεῖ προβλήματα. Εἰδικά γιά τήν Ἑλλάδα, ὃπου τό κόστος τῆς ἐνέργειας ἀποτελεῖ μέγα πρόβλημα, εἶναι ἀδιανόητη ἡ μή χρησιμοποιηση τῶν μεγάλων λιγνιτικῶν μονάδων ἠλεκτροπαραγωγῆς τῆς χώρας, πού θά μείωνε τήν τιμή τοῦ ρεύματος ἀπό τήν ΔΕΗ.
Ἀλλά αὐτή δέν πρέπει νά ἒχει χαμηλότερα τιμολόγια ἀπό τούς παρόχους, οἱ ὁποῖοι θησαυρίζουν μέ τήν ρῆτρα ἀναπροσαρμογῆς, πού ἐπιχειρεῖται νά μειωθεῖ μέ ἐπιδοματική πολιτική». Μία ἀκόμη ἀρνητική ἐπίπτωση ἀπό τό εὐρωπαϊκό ἐμπάργκο τοῦ ρωσικοῦ πετρελαίου εἶναι καί ἡ ἀπαγόρευση μεταφορτώσεων ρωσικοῦ πετρελαίου ἀπό τήν Τουρκία στά εὐρωπαϊκά πλοῖα, ἐκ τῶν ὁποίων ὃμως τά μισά εἶναι ἑλληνικῆς ἰδιοκτησίας, δημιουργηθέντος ἒτσι ἑνός ἰδιοτύπου «καμποτάζ», γεγονός που προκάλεσε τίς ἀντιδράσεις πολλῶν μεγάλων Ἑλλήνων ἐφοπλιστῶν πρός τήν κυβέρνηση. Σημειωτέον ὃτι ἐπί συνόλου 5.000 περίπου πλοίων ἑλληνικῆς ἰδιοκτησίας, τά μισά περίπου, γύρω στίς 2.500 εἶναι δεξαμενόπλοια. Πάντως ἀπό ὃλη αὐτή ήν παγκόσμια ἀναταραχή καί τό δημιουργούμενο καί ἐνεργοποιούμενο νέο χρηματοπιστωτικό ἀντίβαρο ἀπό τίς ἀναδυόμενες οἰκονομίες τῶν χωρῶν BRICS(Βραζιλία, Ρωσία, Ἰνδία, Κίνα καί Νότια Ἀφρική) τό δολλάριο ἐξακολουθεῖ νά εἶναι ἰσχυρό ὃσο ποτέ, καθώς προσεγγίζει μάλιστα τήν ἰσοτιμία τοῦ εὐρώ.