Ἡ ναυτιλία θά ἐπωφεληθεῖ τά μέγιστα, ἂν τά πράγματα ἐξ ἀφορμῆς τοῦ Οὐκρανικοῦ δέν χειροτερεύσουν. Ἒτσι βλέπει ὁ ἑλληνικός ἐφοπλισμός τήν κρίση στήν Οὐκρανία καθώς, μετά τό ἐμπάργκο πετρελαίου πού ἐπέβαλε ὁ πρόεδρος Μπάϊντεν, οἱ ναῦλοι τῶν δεξαμενοπολοίων ἐκτινάχθηκαν κατά 100%, ἀλλά καί τῶν μπάλκ κάρριερς, διότι ξαναμπαίνει στό ἐνεργειακό παιχνίδι ὁ λιγνίτης, παρατεινομένης σιωπηρῶς τῆς χρήσης του.
Ἂν δέν κλιμακωθεῖ ὁ πόλεμος, ἡ ναυτιλία ὂχι μόνο δέν θα ἒχει ἀρνητικά ἀποτελέσματα, ἀλλ᾽ ἀντιθέτως οἱ ναῦλοι θά ἐκτοξεύονται, διότι θα μεγαλώνουν οἱ ἀποστάσεις ταξειδίων, καθώς τό πετρέλαιο θά ἀναζητηθεῖ στόν Περσικό Κόλπο καί ἀκόμη μακρύτερα. Ὡστόσο ἐπικρατεῖ καί μία ἀβεβαιότητα, διότι ἂν ἡ τιμή τοῦ πετρλαίου ἀνέβη πάνω ἀπό τά 140 δολ. τό βαρέλι, ὁ κόσμος θά περιορίσει δραστικά τήν κατανάλωση, κάτι πού θά ἐπιδράσει ἀρνητικά στούς ναύλους δεξαμενοπλοίων.Αὐτό τό ἐνδεχόμενο προκαλεῖ σκεπτικισμό στούς ναυλωτές καί τούς ἐφοπλιστές καί τά ταξίδια θά περιορισθοῦν.
Ἀνεξάρτητα ἀπό τούς συναισθηματικούς κραδασμούς πού προκαλεῖ ὁ πόλεμος τῆς Οὐκρανίας, οἱ ἂνθρωποι τῆς ναυτιλίας πιστεύουν ὃτι ὁ εἰσβολέας πρόεδρος Πούτιν φέρθηκε ἀπό οἰκονομικῆς πλευρᾶς πιό εὐέλικτος ἀπό τούς Ἀμερικανούς καί τούς Εὐρωπαίους, οἱ ὁποῖοι πίστεψαν ὃτι μποροῦν εὒκολα νά ἐπιστρέψουν <ἂμεσα> στήν πράσινη ἐνέργεια καί ἒστρεψαν (καλῶς) τίς ἐπενδύσεις τους πρός τίς ἀνανεώσιμες πηγές ἐνέργειας. Ὃμως ὁ Ρῶσος πρόεδρος συνέχισε τίς ἐπενδύσεις στό ἀέριο καί στό πετρέλαιο, μέ ἀποτέλεσμα νά ἐξαρτᾶται σήμερα ἡ Εὐρώπη κατά 40% ἀπό τό ἀέριο τῆς Ρωσίας καί κατά 10% ἀπό τό ρωσικό πετρέλαιο. Ἐπενδύσεις δέν ἒγιναν ἀπό τήν Δύση οὒτε στόν Ἀραβικό Κόλπο γιά νά δώσουν τήν εὐκαιρία στίς μεγάλες ἑταιρίες πετρελαίου νά ἀναζητήσουν νέα κοιτάσματα, ἐνῶ καί ἡ ἀπόσυρση τῶν ΗΠΑ ἀπό τήν κατασκευή τοῦ East Med ἀποδυνάμωσε τίς ἒρευνες γιά ἀνεύρεση νέων κοιτασμάτων στήν Ἀνατολική Μεσόγειο. Μόνο δυτικά τῆς Κρήτης καί στό Ἰόνιο ὑπάρχουν τεράστια ἀποθέματα φυσικοῦ ἀερίου,(5 τρισεκατομμύρια κ.μ.) μέ τά ὁποῖα ἡ Ἑλλάδα θά μποροῦσε νά τροφοδοτήσει τήν Εὐρώπη γιά 20 χρόνια. Ἒτσι τώρα οἱ χῶρες τοῦ ΟΠΕΚ δέν ἒχουν τήν δυνατότητα νά αὐξήσουν τήν παραγωγή πρός ἀντικατάσταση τῶν ἐλλειμμάτων πετρελαίου καί ἀερίου, πού θά προκύψουν ἀπό τό ἐμπάργκο πού ἐπεβλήθη στήν Ρωσία, ἐνῶ νέα προβλήματα προέκυψαν ἀπό τήν ἀπόφαση τοῦ προέδρου Πούτιν νά πωλεῖ ὑδρογονάνθρακες στίς <μή φιλικές χῶρες> μέ ρούβλια. Ἐξυπνότεροι οἱ Ἂγγλοι δήλωσαν ὃτι θά ἀπεξαρτηθοῦν σταδιακά μέχρι τά τέλη τοῦ 2022 ἀπό τούς ρωσικούς ὑδρογονάνθρακες. Ἀλλά μέχρι τότε κανείς δέν μπορεῖ νά προβλέψει τίς ἐξελίξεις.
Φαίνεται ὃτι ὁ πραγματικός πόλεμος θά ἀρχίσει ὃταν θά σταματήσουν οἱ ροές φυσικοῦ ἀερίου καί πετρελαίου τῆς Ρωσίας, ὃταν οἱ λαοί, βλέποντας τίς τεράστιες αὐξήσεις καί σέ βάθος χρόνου στήν ἠλεκτρική ἐνέργεια καί τήν ἀκρίβειας στά ἐπισιτιστικά εἲδη, θά ἐπιδοθοῦν ἲσως σέ ἀπρόβλεπτες δράσεις. Ἡ παγκόσμια ἀναταραχή, ἂν δέν βρεθεῖ λύση, θά εἶναι ἀπότοκη τῆς σπουδῆς τῶν Ἀμερικανῶν καί τῶν Εὐρωπαίων νά ἐπενδύσουν <ὃλα τά λεφτά> στίς ἀνανεώσιμες πηγές ἐνέγειας, πρίν ἐξασφαλίσουν τό ἐνεργειακό ἒλλειμμα πού θα προέκυπτε ἀπό τό Οὐκρανικό καί τίς κυρώσεις πού ἐπέβαλαν στήν Ρωσία, στήν ὁποία ἒδωσαν τό <τάϊμινγκ> γιά εἰσβολή.
Ἢδη πολλές μεγάλες εὐρωπαϊκές χῶρες, ὃπως ἡ Γαλλία, προβλέποντας μελλοντικές ἐνεργειακές ἀναταραχές, στρέφονται καί πάλι στά πυρηνικά ἐργοστάσια ἠλεκτροπαραγωγῆς, μέ ὃλους τους συνεπαγόμενους κινδύνους γιά τόν πλανήτη. Ἀπό ναυτιλιακῆς πλευρᾶς ἐπί τοῦ παρόντος πολλά θά ἐξαρτηθοῦν ἀπό τόν ρόλο πού θά διαδραματίσουν τά πλοῖα LNG. Ὁ παγκόσμιος στόλος τῶν πανάκριβων αὐτῶν πλοίων ἀνέρχεται σέ 500 μεταφορικῆς ἱκανότητος ἑκάστου περί τά 174.000 κ.μ. καί κάτω, ἀπό τά ὁποῖα τά 200 ἀνήκουν σέ Ἓλληνες ἐφοπλιστές. Ἡ ἐπίσκεψη τοῦ Ἀμερικανοῦ προέδρου στήν Εὐρώπη (Πολωνία) καί ἡ πρότασή του νά τήν προμηθεύσει μέ 15 δισεκατομμύρια κ.μ. γιά τή σταδική ἐνεργειακή ἀπεξάρτησή της ἀπό τήν Ρωσία, πυροδότησε τήν ναυλαγορά τῶν πλοίων αὐτῶν, πού κατά πλειοψηφία ἀνήκουν σέ Ἓλληνες (Ἀγγελικούσης-Maran Gas μέ 50 πλοῖα, Ἀνδρέας Μαρτίνος-Minerva Gas 6 πλοῖα, Χρ.Οἰκονόμου μέ 16 ὑπερσύγχρονα πλοῖα καί συνεργασία μέ πετρελαϊκές ἑταιρίες κολοσσούς, Πάρις Κασιδόκωστας μέ δύο πλοῖα τῶν 174.000 κ.μ., Ντίνος κqί Νικόλας Μαρτίνος μέ ἓνα LNG. 2 LPG καί 2 VLCCs τῶν 351.990 dwt, Πῆτερ Λιβανός, Γεωρ. Προκοπίου κ.ἂ.).
Ἀλλά τό ἀέριο τῆς Ἀμερικῆς εἶναι πολύ ἀκριβότερο (4-6 φορές) τοῦ ρωσικοῦ, πού μεταφέρεται μέ ἀγωγούς. Ἡ διάσκεψη κορυφῆς τῶν Εὐρωπαίων ἡγετῶν γιά τό ἐνεργειακό στίς Βρυξέλλες προκάλεσε πολλές διαφωνίες, δυσαρέσκειες καί ἀντιπαραθέσεις. Ὡστόσο σέ κάθε περίπτωση ἡ ναυτιλία ἐπί τοῦ παρόντος ἐπωφελεῖται καθώς, πέραν τοῦ φυσικοῦ ἀερίου τῶν ΗΠΑ, πολλά ἑλληνικῆς πλοιοκτησίας τάνκερς (Γ. Οἰκονόμου, Ἀνδρ. Μαρτίνος, Δ. Διαμαντίδης, Γ. Προκοπίου, οἰκογένεια Ἀλαφούζου, Τσάκος, Μαρινάκης κ.ἂ.) μεταφέρουν, σύμφωνα μέ στοιχεῖα τῆς Green Peace, τά πετρέλαια τῆς Ρωσίας κατά τήν κρίσιμη περίοδο τῆς ρωσικῆς εἰσβολῆς στήν Οὐκρανία, πρός εὐρωπαϊκές χῶρες.
Ἀλοίμονο ἂν δέν τό μετέφεραν. Ἡ Εὐρώπη θά εἶχε παγώσει, ἡ παραγωγή θά εἶχε νεκρώσει καί ἡ διεθνής κατάσταση θά ἦταν ἀκόμη χειρότερη.
Γιατί ἡ ναυτιλία θερμαίνει καί ταΐζει ὁλόκληρη τήν ἀνθρωπότητα, τόσο σέ καιρό εἰρήνης, ὃσο καί σέ καιρό πολέμου.
Μέχρι νά τά βροῦν οἱ πολιτικοί μεταξύ τους.
ΚΩΣΤΑΣ ΔΟΥΚΑΣ