Η αντίστροφη μέτρηση για την χρονιά ορόσημο για τη ναυτιλία έχει ήδη ξεκινήσει.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν ήδη τις προκλήσεις στην πράξη. Οι χρονικοί περιορισμοί έφεραν στην αγορά πολλούς κατασκευαστές. Στον χώρο της διαχείρισης του θαλασσίου έρματος (Ballast) ήδη υπάρχουν περισσότεροι από 54 παραγωγοί πιστοποιημένοι από τον IMO και περισσότεροι από 28 κατασκευαστές Scrubbers που προωθούν τα προϊόντα τους. Όμως πόσοι από αυτούς θα αντέξουν ως το τέλος και θα επιβιώσουν; «Η ιστορία στη ναυτιλία», μας λέει ο κ. Δημήτρης Πούλος «έχει δείξει ότι στο χώρο των προμηθειών, στο τέλος, οι εταιρίες που παρέχουν το σωστό μίγμα προϊόντων και υπηρεσιών δεν θα είναι περισσότερες από 4-5». Πρώτα ο Θεός εδώ θα είμαστε και θα καταγράφουμε τις εξελίξεις με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Όπως μάλιστα υποστηρίζει ο ίδιος «οι εφοπλιστές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί με τις επιλογές τους». Εμείς θα προσθέταμε ότι το after sales θα μπορούσε ίσως να είναι το σημαντικότερο κριτήριο επιλογής.
Ένα άλλο θέμα που θα απασχολήσει έντονα αυτή την χρονιά τη ναυτιλία είναι αυτό της διαχείρισης των πληροφοριών και δεδομένων. Ωστόσο, αν και τα δεδομένα θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των επιχειρήσεων, «μην ξεχνάτε ότι στην ωμή μορφή τους είναι απλά bit και bytes», μας λέει ο κ. Μαρινάκης. Και συνεχίζει: «Όπως και ο χρυσός, πρέπει πρώτα να εξαχθεί και στη συνέχεια να επεξεργαστεί περαιτέρω για να παραδώσει καθαρή αξία, το ίδιο συμβαίνει και με τα δεδομένα. Πράγματι, τα δεδομένα, με τη σωστή διαδικασία ανάλυσης, την τεχνολογία και τα εργαλεία εξόρυξης, μπορούν να αποτελέσουν το “χρυσό” της νέας ψηφιακής οικονομίας προσφέροντας πολύτιμη αξία». Επομένως, σε αυτό το ευαίσθητο κομμάτι της επεξεργασίας των δεδομένων απαιτείται μεγάλη προσοχή στην επιλογή του κατάλληλου συνεργάτη. Άλλο ένα σημείο λοιπόν που οι πλοιοκτήτες θα έρθουν αντιμέτωποι με κρίσιμες αποφάσεις. Μία επίσης σημαντική και πολυσυζητημένη πρόκληση για τη ναυτιλία είναι αυτή της ψηφιοποίησης. Πρόκειται για αναγκαίο καλό ή κακό; Η ιστορία και η κληρονομιά αρκούν για να προστατεύσουν από την πρόκληση της ψηφιοποίησης; Όχι μας λέει ο Jan Thordan Hansen και προσθέτει: «Η αλλαγή δεν πρέπει να αποτελεί απειλή για την επιβίωση. Αντ ‘αυτού, επιτρέπει πολύ πιο στενό διάλογο για το πώς μπορούμε να στηρίξουμε τις λειτουργίες των εταιρίων και να προσφέρουμε πραγματική ψηφιακή αξία, παρά να δημιουργήσουμε διαταραχές».
Μπροστά σε δύσκολες λοιπόν αποφάσεις οι πλοιοκτήτες.
Ανάμεσα σε αυτές τον μεγαλύτερο ίσως βαθμό δυσκολίας φέρουν οι αποφάσεις που σχετίζονται με τις αγοραπωλησίες πλοίων. Τις αποφάσεις αυτές τις αποκαλεί «τέχνη» ο Ted Petropoulos. Ο ίδιος τονίζει ότι «είναι ζωτικής σημασίας για τους ιδιοκτήτες να μην πιέζονται από ρευστότητα ή οικονομικά ζητήματα μπροστά σε τέτοιες αποφάσεις» και μας δίνει 10 παράγοντες που παίζουν καθοριστικό ρόλο στις αποφάσεις τους αυτές. Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν ή θα συμβούν, ο Ελληνικός στόλος (σύμφωνα με μελέτη της VesselsValue (σελ..) είναι πρώτος σε παγκόσμια κατάταξη με αξία άνω των 100 δισ. δολαρίων. Έχει αυξήσει, μάλιστα, τη συνολική του αξία κατά περισσότερο από 5 δισεκατομμύρια δολάρια σε ένα χρόνο. Αυτή είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση αξίας για οποιαδήποτε από τις 10 πρώτες ναυτιλιακές χώρες.
Καλή χρονιά...
Παναγιώτης Δούκας