Η WIMA (Worldwide Industrial & Marine Association) είναι μία μη-κερδοσκοπική πρωτοβουλία η οποία γεννήθηκε το 2006. Δημιουργήθηκε με στόχο την καθιέρωση και προώθηση ενός καινοτόμου δικτύου πιστοποιημένων εταιρειών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων με δυνατότητες παγκόσμιας εξυπηρέτησης, καλύπτοντας επιτυχώς κάθε κλάδο της ναυτιλίας.
Με τέτοιο ευρύ φάσμα υπηρεσιών, η WIMA επιτρέπει στους πελάτες της να επωφεληθούν από πιστοποιημένες παροχές και προϊόντα με έναν ενιαίο συντονιστή για όλες τις απαιτήσεις τους σχετικά με τον ναυτιλιακό τομέα.
Πρόσφατα συναντήσαμε στα γραφεία της Ένωσης, τον Πρόεδρο της WIMA, κ. Ηλία Χατζηεφραιμίδη ο οποίος μας παραχώρησε την συνέντευξη που ακολουθεί.
ΝΑΥΣ: H WIMA κλείνει φέτος 12 χρόνια από την ίδρυσή της. Πείτε μας λίγα λόγια για αυτή την 12ετή διαρκώς ανοδική πορεία της Ένωσης.
Η.Χ: Η WIMA (Διεθνής Ναυτική & Βιομηχανική Ένωση) ιδρύθηκε το 2006, όταν η ιδέα για την συνένωση και συνεργασία εταιρειών με διαφορετικό αντικείμενο κάτω από μία “ομπρέλα” ήταν ακόμα πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της Ελληνικής αγοράς. Ως εκ τούτου, τα πρώτα βήματα για την εδραίωση και συνεπώς την αποδοχή της Ένωσης ως ένα επαγγελματικό όχημα για την ανάπτυξη των εταιρειών (σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο), ήταν αρκετά δύσκολα.
Τα υφιστάμενα τότε μέλη της Ένωσης, τηρώντας τις αρχές της WIMA για συνεργασία και αλληλεγγύη, κατάφεραν να συσπειρωθούν σε τέτοιο βαθμό ώστε να αναλάβουν μεγάλα έργα ανακατασκευής και επισκευής πλοίων στα οποία απασχολήθηκαν τα περισσότερα μέλη της.
Με την ύφεση της αγοράς, που σήμανε την αρχή της οικονομικής κρίσης, όχι μόνο στον τομέα της ναυτιλίας, αλλά γενικότερα στην οικονομία της χώρας, παρατηρήθηκε μια αλλαγή νοοτροπίας των επιχειρήσεων με αποτέλεσμα οι δράσεις της WIMA να προσελκύσουν όλο και περισσότερα νέα μέλη, ενισχύοντας το δυναμικό της Ένωσης και εμπλουτίζοντας τις προσφερόμενες εργασίες και υπηρεσίες της.
Έτσι λοιπόν σήμερα, μετά από δώδεκα χρόνια, παρατηρούμε μια συνεχόμενη ανοδική πορεία όσον αφορά τον αριθμό μελών μας (που σήμερα αριθμούμε 62) αλλά και στον αριθμό έργων που αναλαμβάνει.
ΝΑΥΣ: Η Ισχύς εν τη ενώσει έλεγαν οι πρόγονοί μας. Πόσο πολύ πιστεύει σε αυτό η WIMA;
Η.Χ: Η Ισχύς εν τη Ενώσει ήταν και εξακολουθεί να είναι το μότο και η βασική αξία της WIMA, από τη σύστασή της μέχρι και σήμερα. Οι κανόνες και διαδικασίες που τηρούνται για την ομαλή λειτουργία της Ένωσης είναι πάντα με γνώμονα το παραπάνω ρητό, προασπίζοντας την ιδέα, ότι το κάθε μέλος αποτελεί προστιθέμενη αξία για το άλλο, μέσα από το καταστατικό πλαίσιο της WIMA το οποίο εξασφαλίζει την μη ύπαρξη ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών-μελών της.
Με αυτή τη λογική, η WIMA έχει προσελκύσει εταιρείες-μέλη οι οποίες καλύπτουν το μεγαλύτερο εύρος των ναυτιλιακών υπηρεσιών/δραστηριοτήτων, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί μια συμπαγής ομάδα η οποία αποτελεί μια υπολογίσιμη δύναμη στην ναυτιλιακή κοινότητα.
Επίσης, σε πρακτικό επίπεδο, όλα τα μέλη επωφελούνται από την οικονομία κλίμακας που εξασφαλίζεται σε όλες τις ενέργειές και τις κοινές μας δράσεις, πράγμα το οποίο διευκολύνει τον καθένα στις προσπάθειές του για προώθηση και προβολή, ειδικά όσον αφορά στην εξωστρέφεια της επιχείρησής του.
ΝΑΥΣ: Ποιές υπηρεσίες προσφέρει η Ένωση; Γιατί ένας πλοιοκτήτης να επιλέξει τις εταιρείες - μέλη της WIMA;
Η.Χ: Μέσω των μελών μας, η WIMA προσφέρει μια ολοκληρωμένη γκάμα υπηρεσιών, εξοπλισμού και ναυτιλιακών εργασιών, η οποία καλύπτει όλες τις ανάγκες του πλοίου, από την κατασκευή, τον εφοδιασμό, τη πιστοποίηση, καθώς και όλες τις άλλες υπηρεσίες που απαιτούνται κατά τη ζωή ενός πλοίου.
Με γνώμονα και θεμέλιο την πιστοποιημένη εξειδίκευση, καθώς και την φερεγγυότητα, η WIMA επιλέγει τα μέλη της με αυστηρά κριτήρια σε σχέση με τη ποιότητα και την πληρότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, εργασιών και προϊόντων τους, αλλά ακόμα περισσότερο με την φήμη και την αξιοπιστία τους στον ναυτιλιακό χώρο. Επιλέγοντας εταιρείες-μέλη τής WIMA, ένας πλοιοκτήτης επωφελείται από ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υπηρεσιών που πληροί όλα τα παραπάνω κριτήρια για την εξυπηρέτηση του πλοίου του, χωρίς να χρειάζεται να απευθυνθεί σε μεμονωμένες εταιρείες, πάντα έχοντας ως εγγύηση τα standards επιλογής της WIMA, καθώς και τον πλήρη συντονισμό των εργασιών.
ΝΑΥΣ: Η νέα πραγματικότητα με την COSCO στο λιμάνι του Πειραιά θεωρείτε ότι θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής στο λιμάνι;
Η.Χ: Δεδομένης της μακρόχρονης και διεθνώς αναγνωρισμένης δράσης και εμπειρίας της COSCO στο παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, η οποία έχει επενδύσει σε πολλές χώρες σε λιμενικές εγκαταστάσεις αλλά και σε ναυπηγεία, πιστεύουμε ότι αυτό το εγχείρημα μόνο καλές προοπτικές μπορεί να έχει για την Ελληνική οικονομία. Στην παρούσα φάση, όλοι οι φορείς και οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, περιμένουν να υλοποιηθεί το έργο που έχει αναλάβει η COSCO για την αναβάθμιση των ήδη υφιστάμενων υποδομών, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκευαζόμενων πλοίων, έτσι ώστε να επιστρέψει η επισκευή - μετασκευή των πλοίων, Ελλήνων και ξένων πλοιοκτητών, στην Ελλάδα. Τα παραπάνω θα έχουν ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη της ναυτιλιακής οικονομίας, εφόσον φυσικά τηρηθούν οι προϋποθέσεις της παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά, στην COSCO, αλλά και ο σωστός έλεγχος από την πολιτεία ώστε αυτή η νέα πραγματικότητα να μην οδηγήσει σε συνεργασία με μονόπλευρα οφέλη.
ΝΑΥΣ: Η WIMA δραστηριοποιείται και εκτός Ελλάδος. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τις δραστηριότητές σας στο εξωτερικό και πόσο έχει ωφελήσει ώστε να έρθουν νέοι πελάτες;
Η.Χ: Η δραστηριότητά μας στο εξωτερικό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εποικοδομητικών σχέσεων με οργανισμούς, κρατικούς φορείς και παρόμοιες συστάδες επιχειρήσεων του κλάδου, με σκοπό την καταχώρηση της Ένωσης από όλους τους τομείς της ναυτιλίας, ως έναν «ολοκληρωμένο συνεργάτη», με έγκυρη άποψη, από όλους τους τομείς της ναυτιλίας. Οι σχέσεις αυτές έχουν δημιουργήσει ένα ισχυρό πλαίσιο για την πιο στοχευμένη προώθηση των δραστηριοτήτων που προσφέρουν τα μέλη μας, η πλειοψηφία των οποίων έχουν την κατάλληλη υποδομή για να εξυπηρετούν αιτήματα σε όλο τον κόσμο.
Στα πλαίσια αυτής της δράσης, η WIMA συμμετέχει μαζί με εταιρείες-μέλη της σε σημαντικές εκθέσεις και συνέδρια του εξωτερικού, (όπως ενδεικτικά αναφέρω: SMM Hamburg, Asia Pacific Maritime Singapore, Europort Rotterdam, Posidonia κ.α.), διοργανώνει forum και επιχειρηματικές αποστολές σε χώρες που έχουν εμπορικό ενδιαφέρον για τα μέλη της, με στόχο την διεύρυνση των επαφών τους σε νέες αγορές. Μέχρι στιγμής είμαστε ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση των ξένων επιχειρήσεων, όσον αφορά τις επαφές που έχουν επιτευχθεί, τόσο για τα μέλη μας όσο και για την ένωση ως φορέα.
ΝΑΥΣ: Ποια είναι τα σχέδια της Ένωσης για το 2019 και μετά;
Η.Χ: Από την εκλογή του νέου Δ.Σ. μας φέτος, η WIMA διανύει μια περίοδο αξιολόγησης και επαναπροσδιορισμού στόχων. Για το νέο έτος, μεταξύ άλλων, έχουμε δημιουργήσει της προϋποθέσεις για την οργάνωση στοχευμένων δράσεων, ανά ομάδες μελών, βάσει των δραστηριοτήτων τους και του τομέα ενδιαφέροντος τους (target group). Επίσης έχουμε σκοπό να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και σε άλλους τομείς της ναυτιλίας καθώς και να επενδύσουμε σε ένα δυναμικό πλάνο εξωστρέφειας.
ΝΑΥΣ: Τι πιστεύετε ότι θα πρέπει να αλλάξει στο Υπουργείο Ναυτιλίας ώστε να προσελκύσει πλοία στην Ελληνική σημαία; Τι θα σήμαινε αυτό για την Ελληνική οικονομία;
Η.Χ: Όπως όλοι γνωρίζουμε, η ναυτιλία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της οικονομίας μας. Παρόλα αυτά, η οπισθοδρομική πολιτική και οι κανόνες που είναι βασισμένοι σε απαρχαιωμένους νόμους είναι μια ατυχής πραγματικότητα που μας δυσκολεύει όλους και που, μαζί με άλλους παράγοντες, έχει καταφέρει να απομακρύνει τους Έλληνες πλοιοκτήτες από την Ελλάδα. Κατά την άποψή μου, πρέπει να θεσμοθετηθεί ένα νέο πλαίσιο που θα κάνει ελκυστικό το Ελληνικό νηολόγιο, με προϋποθέσεις που θα δημιουργηθούν από την συνεργασία με πρόσωπα και φορείς που ασχολούνται άμεσα με την ναυτιλία, οι οποίοι γνωρίζουν τις ανάγκες της πλοιοκτησίας. Η δημιουργία δηλαδή ενός φιλικού προς όλους νηολογίου με χαμηλή φορολογία και ευέλικτο σχήμα και σε κάθε περίπτωση ανταγωνιστικού σε σύγκριση με νηολόγια άλλων, κατά κανόνα, μη ναυτιλιακών χωρών, οι οποίες ενισχύουν την οικονομία τους από τα έσοδα νηολογήσεων σκαφών.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό του παγκόσμιου στόλου των πλοίων, τα οποία τα έχουν νηολογήσει κάτω από ξένες σημαίες και ένα πολύ μικρό ποσοστό τους κάτω από την Ελληνική σημαία. Αυτό από μόνο του αποδεικνύει την βεβαιότητα του πολλαπλού όφελους της ελληνικής οικονομίας σε επίπεδο εσόδων και απασχόλησης εργατικού δυναμικού.