Η θάλασσα είναι έρωτας, αγάπη, λατρεία. Οι Έλληνες, ναυτικός λαός εδώ και 10.000 χρόνια, έχουν γράψει ιστορία, καθώς με πενιχρά μέσα αλλά κοφτερό μυαλό και μοναδικές ικανότητες, είναι πρώτοι στο παγκόσμιο στερέωμα εδώ και δεκαετίες καθώς το Ελληνικό Ναυτιλιακό θαύμα δεν εξηγείται.
Κατά την γνώμη μου είναι μία κυτταρική μνήμη η οποία δεν θα μπορέσει ποτέ να χαθεί από αυτόν τον λαό. Αν κανείς ψάξει να βρει το πώς γεννήθηκε και μεγαλούργησε αυτή η αυτοκρατορία, νομίζω ότι δεν θα μπορέσει. Η Ελληνική ναυτοσύνη παραμένει μία αυστηρά Ελληνική υπόθεση. Μεταδίδεται από γενιά σε γενιά και δεν αλλοιώνεται. Έχει αυτό που λέμε πολύ ισχυρό DNA.
Τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες έχουν μπει και αυτές δυναμικά στο ναυτικό επάγγελμα. Και μάλιστα ξεπέρασαν τους σκοπέλους των γραφείων και ήδη βρίσκονται στα πλοία.
Στην στήλη μας σήμερα φιλοξενούμε μία γυναίκα της ναυτιλίας, την Μαρία Συμνιανάκη. Η Μαρία μετά από τις σπουδές της πάνω στα ναυτιλιακά, επέλεξε το επάγγελμα του Δόκιμου Οικονομικού Αξιωματικού. Στην συνέντευξη που ακολουθεί μας μιλά για τις δυσκολίες, τα καθήκοντα και τους λόγους που την οδήγησαν στη θάλασσα, αλλά και τις προκλήσεις του επαγγέλματος. Μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη ακολουθεί:
-Ποιοι είναι οι λόγοι που σας ώθησαν να επιλέξετε το επάγγελμα του Δόκιμου Οικονομικού Αξιωματικού;
Μετά την αποφοίτηση από το Τμήμα Ναυτιλίας και Οικονομικών Σπουδών από το Mediterranean College, ξεκίνησα να φοιτώ στο Ειδικό Σχολείο ΚΕΣΕΝ για την απόκτηση των Πιστοποιητικών RO/RO PASSENGER SAFETY και SSO A+B. Το 2017 εργάστηκα ως υπάλληλος σε γραφείο Ναυτιλιακής Εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της ακτοπλοΐας με σκοπό την εξοικείωση μου με όλες τις λειτουργίες ενός επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου καθώς και με τη ζωή του ναυτικού εν πλω. Ωστόσο, το ενδιαφέρον μου για τη θάλασσα και η πρόκληση του επαγγέλματος αυτού είναι οι λόγοι που με ώθησαν στο να σταδιοδρομήσω ως Δόκιμος Οικονομικός Αξιωματικός.
-Ποια είναι τα καθήκοντα και οι ευθύνες ενός Δόκιμου Οικονομικού Αξιωματικού;
Τα καθήκοντα μου στο πλοίο είναι η εξυπηρέτηση των επιβατών. Βασικός ρόλος αποτελεί η κάλυψη των αναγκών των επιβατών, η παροχή ασφαλείας, οι πληροφορίες κατά τον πλου και η οικονομική διαχείριση του πλοίου. Το Λογιστήριο του πλοίου αποτελεί καίρια θέση. Ημερησίως εκτελούνται αρκετές ενέργειες όσον αφορά την επιβατική κίνηση, την τροφοδοσία του πλοίου κ.α. Αν σκεφτείτε ότι για αρκετούς μήνες από Μάιο μέχρι Οκτώβριο η κίνηση στην ακτοπλοΐα είναι ιδιαίτερα αυξημένη, η εξυπηρέτηση των πελατών είναι ιδιαίτερα απαιτητική λόγω του πλήθους των τουριστών που ταξιδεύουν με πλοίο.
Ποιες σπουδές είναι απαραίτητο να παρακολουθήσει κανείς που ενδιαφέρεται να σταδιοδρομήσει επαγγελματικά στον συγκεκριμένο χώρο;
Μετά την αποφοίτηση από το Τμήμα Ναυτιλίας και Οικονομικών Σπουδών από το Mediterranean College κατακτώντας τη Βρετανική Πιστοποίηση NCFE και το Executive Diploma in Shipping ξεκίνησα τη φοίτηση μου στο Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων κατακτώντας Πιστοποιητικό Εξειδίκευσης "Κανονισμοί και Απαιτήσεις Ασφαλείας στα Επιβατηγά/Οχηματαγωγα Πλοία" με βαθμό άριστα.
Κατά την άποψη μου είναι σημαντικό κανείς να διαθέτει γνώσεις σχετικά με την ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς ο συνδυασμός σπουδών οικονομίας και ναυτιλίας είναι ο καταλληλότερος, για την άσκηση επαγγέλματος αυτού. Η ναυτιλία είναι ένας πολύ απαιτητικός χώρος. Απαιτεί δηλαδή πολύ καλό συνδυασμό σπουδών και πρακτική εκπαίδευσης. Πάνω από όλα όμως θα πρέπει να πλήρεις την πιο σημαντική προϋπόθεση. Να αγαπάς την θάλασσα και να είσαι έτοιμος να της δοθείς ολοκληρωτικά.
Ποιες είναι οι δυσκολίες και τις προκλήσεις του επαγγέλματος; Αλλά και ποια είναι η ικανοποίηση που λαμβάνει κανείς από αυτό;
Σχετικά με τις δυσκολίες..οι δυσκολίες πάντα θα υπάρχουν στο χώρο της θάλασσας ανεξαρτήτως θέσης ή ειδικότητας. Η βασική δυσκολία που αντιμετωπίζει ένας ναυτικός είναι η έλλειψη της οικογενειακής θαλπωρής. Γνωρίζω πως είναι να λείπεις από το σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Βέβαια γι' αυτή την επιλογή μου ποτέ δεν μετάνιωσα. Βέβαια υπάρχουν και θετικά, όπως για παράδειγμα η συνεργασία. Σε καθημερινή βάση συνεργάζεσαι και προσφέρεις τόσο ατομικά όσο και ομαδικά. Δίνεις έναν αγώνα για την επίτευξη των στόχων. Είσαι ευτυχισμένος όταν κάθε μέρα συναντάς και διαφορετικούς ανθρώπους. Η επικοινωνία αποτελεί μεγάλο προσόν. Ανταλλάσσεις διαφορετικές απόψεις και ιδέες, δίνοντας ο καθένας κι από ένα κομμάτι του εαυτού του.
Όταν είσαι στη θάλασσα έρχεσαι αντιμέτωπος με αρκετές καταστάσεις. Τίποτα δεν είναι εύκολο και τίποτα δεν είναι δύσκολο. Κυρίως το χειμώνα που αντιμετωπίζουμε δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ο αγώνας που δίνεται από τον πλοίαρχο να προσεγγίσουμε στο λιμάνι είναι δύσκολος όταν πνέουν δυνατοί άνεμοι. Στην περίοδο του καλοκαιριού παρατηρούμε αυξημένη επιβατική κίνηση, όπου εκεί πρέπει να είμαστε stand by για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών και την αποφυγή τυχόν προβλημάτων.
Αν τις απαριθμήσουμε θα δούμε πως για να γίνει κάποιος/α ναυτικός θα πρέπει να είναι αποφασισμένος/η για και καλά προετοιμασμένος/η γι' αυτό.
Καταρχάς, πρέπει να νιώθει σιγουριά για τον εαυτό του/της. Θεωρώ πως η Ναυτιλία είναι ένα μεγάλο σχολείο όπου συνέχεια μαθαίνεις και εξελίσσεσαι κι αυτό σε κρατά σε επαγρύπνηση.
Για εμένα είναι μια πρόκληση να ακολουθήσω τη Ναυτιλία προερχόμενη από μία οικογένεια αποτελούμενη από μηχανικούς και πλοιάρχους. Νιώθω ικανοποιημένη που είμαι που είμαι η μοναδική γυναίκα στην οικογένεια που ακολούθησε με πίστη και αφοσίωση το δρόμο της θάλασσας κάνοντας πράξη την επιθυμία μου.
-Τι θα συμβούλευες τους νέους/νέες για τις επαγγελματικές τους επιλογές;
Ευχή που δίνω στους νέους και τις νέες είναι να ακολουθούν τα όνειρα τους και να κάνουν πράξη την επιθυμία τους. Να αγαπούν αυτό που κάνουν. Είμαστε ένας λαός με μακρά παράδοση στη θάλασσα. Οι νέοι καλό θα είναι πριν αποφασίσουν για το μέλλον τους να δουν και αυτή την επιλογή. Αξίζει τον κόπο.
*Μαρία Συμνιανάκη , Δόκιμος Οικονομικός Αξιωματικός Ε.Ν.