Το λιμάνι αλλάζει. Το Master Plan του λιμανιού του Πειραιά είναι στην φάση της τελικής διαβούλευσης.
Ιδιαίτερη σημασία για τη ναυτιλία έχει η ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευής στο Πέραμα ώστε οι 470 περίπου εταιρίες που διαθέτουν μητρώο να μπορέσουν να ξεκινήσουν ξανά να δουλεύουν. Αυτό αν συνδυαστεί και με την νέα δεξαμενή 80.000 τόνων (panamax) που καταφτάνει αυτή την εβδομάδα στο Πέραμα, δείχνει ότι τα πράγματα αρχίζουν να αλλάζουν.
Για τον λόγο αυτό πήραμε τη γνώμη ενός ανθρώπου που εργάζεται χρόνια στον χώρο. Ο κ. Βασίλης Κανακάκης, πρόεδρος του Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ (Συνδέσμου επιχειρήσεων ναυπηγικής βιομηχανίας) μας ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
Ο κ. Βασίλης Κανακάκης, πρόεδρος του Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ
«Παρουσιάστηκε πρόσφατα το νέο Master Plan για το λιμάνι του Πειραιά το οποίο μπορούμε να πούμε ότι έχει αρκετά σημεία τα οποία χαρακτηρίζονται θετικά. Μέσα στο σχέδιο προβλέπονται θέσεις για κρουαζιερόπλοια 350 m, αλλά και ξενοδοχεία πέντε αστέρων στην παγόδα και στην περιοχή των σιλό. Μέσα στην εβδομάδα που διανύουμε ολοκληρώνεται με επιτυχία ένα όνειρο τον ναυπηγοεπισκευαστικών που δεν είναι τίποτα άλλο από την νέα πλωτή δεξαμενή 80.000 t. για panamax.
Με την κίνηση αυτή θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα προσελκύσει το Πέραμα πλοία προς επισκευή. Παράλληλα έχουν αρχίσει και τα χερσαία έργα στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος. Με τα έργα αυτά θα ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες που απαιτούν νερό, ρεύμα, αέριο, και ότι άλλο χρειάζεται ώστε να αποκτήσουμε ξανά μία σύγχρονη επισκευαστική ζώνη. Εδώ βεβαίως είναι και το κομβικό σημείο. Όλα αυτά τα έργα υποδομής θα πρέπει να εξυπηρετούν τόσο τον επενδυτή όσο και τους χρήστες, δηλαδή τους πολίτες της περιοχής του Περάματος και του Πειραιά.
Με την ολοκλήρωση των χερσαίων έργων και την τοποθέτηση της νέας δεξαμενής φιλοδοξούμε ότι η ζώνη του Περάματος θα ζήσει ξανά τις παλιές καλές τις ημέρες που απασχολούσε περισσότερους από 15.000 εργαζόμενους και που εξυπηρετούσε ετησίως περισσότερα από 300 πλοία. Η περιοχή αυτή αποτελεί πηγή πλούτου για όλη την ευρύτερη περιοχή καθώς το χρήμα το οποίο παράγεται εκεί διοχετεύεται στην ευρύτερη αγορά του Περάματος και του Πειραιά. Οι νέες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά θα πρέπει να φέρουν νέες θέσεις εργασίας και να δημιουργήσουν τις διαδικασίες ούτως ώστε η ποιότητας ζωής στην ευρύτερη περιοχή να καλυτερεύσει πράγμα το οποίο είναι και το ζητούμενο. Πειραιάς και το λιμάνι είναι συνδεδεμένα. Αυτό σημαίνει ότι το καταληκτικό master plan θα πρέπει να ικανοποιεί και την πλευρά του επενδυτή αλλά να είναι και προς όφελος της ευρύτερης τοπικής κοινωνίας.
Εμείς ως σύνδεσμος έχουμε ήδη κάνει οκτώ προτάσεις (ακολουθούν παρακάτω) και προς την COSCO ώστε με τον τρόπο αυτό να διασφαλίσουμε τα παραπάνω και πάνω απ’ όλα μία διαρκή και επωφελή συνεργασία για όλες πλευρές.
Θέλω να πιστεύω ότι θα τηρηθούν όλα με την δέουσα προσοχή και θα δοθούν τα περιθώρια που πρέπει ούτως ώστε όλες οι συμβαλλόμενες πλευρές να κερδίζουν διότι αυτό είναι και το ζητούμενο. Ο επενδυτής θα πρέπει να πάρει πίσω τα χρήματα τα οποία έχει επενδύσει αλλά και οι εταιρείες θα πρέπει να μπορούν σε ένα επιχειρηματικό πλαίσιο ανάπτυξης να δουλεύουν απρόσκοπτα στην ναυπηγοεπισκευή. Θα πρέπει να διασφαλίσουμε με άλλα λόγια ότι η περίπου 470 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος θα πρέπει να μπορούν να δουλεύουν ώστε και να πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους έναντι στον επενδυτή αλλά και να μπορεί να δημιουργηθεί για την εταιρία ένα σοβαρό εισόδημα ώστε αυτό να επανεπενδυθεί από την εταιρεία για ανάπτυξη αλλά και ένα μεγάλο μέρος να διοχετευθεί στην ευρύτερη περιοχή του Περάματος και τον Πειραιά.
Θα πρέπει επίσης να τονίσουμε ότι και εμείς ως σύνδεσμος έχουμε ιδιαίτερα καλή συνεργασία με τον εκπρόσωπο του ελληνικού Δημοσίου τον κύριο Λιάγκο καθώς επίσης και με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της COSCO, τον κύριο Καρακώστα και τον κύριο Λι. Και από τη μεριά τους ενσκήπτουν επάνω στα θέματα της Ναυπηγοεπισκευής και θεωρώ ότι με καλή συνεργασία θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τα οποία ενδεχόμενα προβλήματα διότι νομίζω ο σκοπός μας είναι εκείνος και αυτός δεν είναι άλλος παρά η ορθή ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά».
Παρατηρήσεις επί θεμάτων του Master Plan του ΟΛΠ από τη Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ
1. Πιστή εφαρμογή της σύμβασης παραχώρησης. Να μη γίνει καμιά αλλαγή χρήσης γης χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των χρηστών ως προς τη λειτουργία, τις εργασίες και την ελεύθερη πρόσβαση των χρηστών ναυπηγοεπισκευαστικών.
2. Καμία αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας του λιμένος του ΟΛΠ που αφορά την Ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα μονομερώς και σε βάρος των χρηστών της Ν/ζώνης.
3. Καμία αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας του ΟΛΠ που αφορά την προτεραιότητα διάθεσης επισκευαστικής θέσης, η οποία θα γίνει με βάση την ημερομηνία και ώρα άφιξης του επισκευαζόμενου πλοίου.
4. Άμεση υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων του ΟΛΠ για εκσυγχρονισμό και αύξηση των υποδομών.
5. Καμία αλλαγή στην υποχρέωση του ΟΛΠ να παρέχει απρόσκοπτα υποδομές, (προβλήτες, δεξαμενές, χώρους, υπηρεσίες) σε τρίτους χρήστες και ναυπηγοεπισκευαστές).
6. Ο ΟΛΠ να συνεχίσει να εφαρμόσει την συμβατική υποχρέωση να ενεργεί ως διαχειριστική αρχή του λιμένα Πειραιά και ως πάροχος ολοκληρωμένων λιμενικών υπηρεσιών εντός του λιμένα.
7. Ο λιμένας Πειραιά να συνεχίσει να λειτουργεί ως δημόσιος καθώς ορίζει η σύμβαση παραχώρησης και να εξασφαλίζει την ελεύθερη πρόσβαση των χρηστών σε αυτόν, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
8. Ο ΟΛΠ να συνεχίσει βάση συμβατικής του υποχρεώσεις να μην υιοθετεί ούτε να εφαρμόσει εμπορικούς κανόνες η τιμολογιακές πολιτικές ή πρακτικές σε σχέση με τα στοιχεία παραχώρησης που στοχεύουν οι επιφέρουν αμέσως ή εμμέσως τον αποκλεισμό ή τον περιορισμό δικαιωμάτων χρήσης σε οποιαδήποτε τμήμα των στοιχείων παραχώρησης.
Η πρόταση του Master Plan για δόμηση και χρήση γης από τον ΟΛΠ Α.Ε
Α. ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ
ΧΡΗΣΗ: ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Β. ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΧΡΗΣΗ: ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Γ. ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
ΧΡΗΣΗ: ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Δ. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΟΡΜΩΝ ΣΦΑΓΕΙΩΝ & ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΥΔΑΠ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΔΗΜΟΥ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ - ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
ΧΡΗΣΗ: ΕΠΙΒΑΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Ε. ΠΕΡΙΟΧΗ ΠΟΡΘΜΕΙΟΥ ΚΑΙΜ ΠΡΟΒΛΗΤΑ «Ε» ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ
ΧΡΗΣΗ: ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
ΣΤ. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΜΟΛΟΥ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ «ΔΕΗ» ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΤΑΣ, ΠΕΡΙΞ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ
ΧΡΗΣΗ: ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Ζ. ΠΕΡΙΟΧΗ ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΑΣ ΔΗΜΟΥ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ - ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
ΧΡΗΣΗ: ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Η. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΑΡΒΟΥΝΟΣΚΑΛΑΣ ΔΗΜΟΥ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ - ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
ΧΡΗΣΗ: ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Θ. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΡΩΗΝ «ΟΔΔΥ», ΠΡΟΒΛΗΤΑ 1, ΠΡΟΒΛΗΤΑ 2, & ΠΡΟΒΛΗΤΑ 3 ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ, ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ
ΧΡΗΣΗ: ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Ι. ΠΕΡΙΟΧΗ «ΚΑΡΝΑΓΙΑ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ» & ΣΑΛΑΜΙΝΑ
ΧΡΗΣΗ: ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
ΙΑ. ΠΕΡΙΟΧΗ ΝΑΥΠΗΓΟ-ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗΣ ΒΑΣΗΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ & ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΨΥΤΤΑΛΕΙΑ
ΧΡΗΣΗ: ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
ΙΒ. ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ (ΜΕΤΑΞΥ ΑΙΓΙΑΛΟΥ & Χ.Λ.Ζ)
ΧΡΗΣΗ: ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ
Λοιπές δραστηριότητες: Ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, συνεδριακό κέντρο, σιλό, ξενοδοχεία, πάρκα, χώροι αναψυχής, συνεδριακά κέντρα, σταθμοί αυτοκινήτων, εστιατόρια, αποθήκες, εμπορικά μαγαζιά, εμπορικός πολυχώρος (MALL), στεγασμένοι χώροι αναμονής και εξυπηρέτησης επιβατών, ναυτιλιακές εταιρείες, υποσταθμοί, βοηθητικά κτίρια και κάθε σχετική δραστηριότητα με τις ανάγκες του λιμένα.
Νίκος Κ. Δούκας