Μετά τις σοβαρές επιθέσεις του κινήματος των Χούτι σε πλοία, κυρίως -αλλά όχι μόνο- σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στην Ερυθρά Θάλασσα, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να ανακατευθύνουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προκειμένου να αποφύγουν τους κινδύνους που διατρέχουν τόσο το πλοίο όσο και το πλήρωμα από τις επιθέσεις.
Με τις επιθέσεις αυτές οι αντάρτες παρεμποδίζουν σοβαρά την κυκλοφορία μέσω της διώρυγας του Σουέζ, η οποία αποτελεί στρατηγική πλωτή οδό και την ταχύτερη ναυτιλιακή οδό μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Η αναδρομολόγηση προσθέτει άλλα 3.000-3.500 ναυτικά μίλια (6.000 χιλιόμετρα) σε αυτή τη διαδρομή και μπορεί να κάνει το ταξίδι Ασία-Ευρώπη 8 έως 15 ημέρες μεγαλύτερο, ανάλογα με το ναυτιλιακό τμήμα.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) συμμερίζεται πλήρως τις ανησυχίες των ναυτιλιακών εταιρειών για την ασφάλεια και την ανάγκη προστασίας των πληρωμάτων και αποφυγής κάθε κινδύνου επίθεσης στα πλοία. Οι λιμένες της Ευρώπης υπογραμμίζουν τις έντονες ανησυχίες τους για την κλιμακούμενη αυτή κατάσταση, η οποία προκαλεί επίσης σημαντικές διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και κινδυνεύει να παρεμποδίσει βραχυπρόθεσμα τις just in time παραδόσεις σε ορισμένες βιομηχανίες. Τα λιμάνια βλέπουν εξάλλου τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων να αυξάνονται απότομα και να φτάνουν και πάλι τις εξαιρετικά υψηλές τιμές που εφάρμοζαν οι ναυτιλιακές εταιρείες κατά τη διάρκεια της COVID.
"Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα θέτει σε κίνδυνο τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ, η οποία αποτελεί την κύρια θαλάσσια αρτηρία που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη. Η κρίση αυτή δημιουργεί και πάλι σημαντικές διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και προσθέτει ένα στοιχείο αβεβαιότητας σε ένα ήδη πολύ δύσκολο γεωοικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον. Τα μακρύτερα δρομολόγια και η πιθανή αναδιοργάνωση των προσεγγίσεων στην Ευρώπη θα επηρεάσουν τα λιμάνια, τα οποία πρέπει να προσαρμοστούν και να είναι ευέλικτα προκειμένου να διατηρήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού. Στην περίπτωση του Ever Given, βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα ατυχές ατύχημα και η λύση εξαρτήθηκε από την τεχνική και επιχειρησιακή εμπειρογνωμοσύνη. Τώρα, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια γεωπολιτική παρεμπόδιση μιας σημαντικής εμπορικής διαδρομής, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη και απρόβλεπτη την επίλυση", λέει ο Zeno D'Agostino, πρόεδρος της ESPO.