Σύγκρουση Ναρκοθηρευτικού πλοίου Πολεμικού Ναυτικού με πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container) στο αγκυροβόλιο Πειραιά
Σύγκρουση Ναρκοθηρευτικού πλοίου Πολεμικού Ναυτικού με πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container) στο αγκυροβόλιο Πειραιά
Ένα ακόμη ναυάγιο, το τρίτο κατά σειρά μέσα σε διάστημα λίγων μηνών, απομακρύνθηκε οριστικά από τον κόλπο της Ελευσίνας, μετά από συντονισμένες ενέργειες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ.
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοινώνει τα αποτελέσματα της έρευνας για τα ναυτικά ατυχήματα ελληνικών εμπορικών πλοίων, 100 ΚΟΧ (Κόροι Ολικής Χωρητικότητας) και άνω και της έρευνας για τα άτομα που έπαθαν ατύχημα σε πλοία και σε θαλάσσιες περιοχές ευθύνης των λιμενικών αρχών του έτους 2019.
Αναλυτικότερα, για τα ναυτικά ατυχήματα ελληνικών εμπορικών πλοίων, 100 ΚΟΧ και άνω:
• Συνολικά καταγράφηκαν 18 ναυτικά ατυχήματα σε ελληνικά εμπορικά πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, συνολικής χωρητικότητας 156.946 ΚΟΧ. Τα πλοία στα οποία συνέβη ατύχημα αναλογούν στο 0,96% του συνόλου της δύναμης του ελληνικού εμπορικού στόλου και στο 0,37% της ολικής χωρητικότητάς του (Πίνακας 1).
• Από τα 18 πλοία στα οποία συνέβη ατύχημα, τα περισσότερα ήταν επιβατηγά (66,7%) και φορτηγά (16,7%) (Γράφημα 2).
• Σε 9 πλοία προκλήθηκαν ναυτικά ατυχήματα λόγω βλάβης μηχανής, σε 4 λόγω προσάραξης, σε 1 λόγω πρόσκρουσης και σε 4 λόγω άλλων γεγονότων (Πίνακας 2, Γράφημα 3).
Αναφορικά με τα πρόσωπα που έπαθαν ατύχημα:
• Ο αριθμός των ατόμων που έπαθαν ατύχημα σε πλοία ή θαλάσσιες περιοχές ευθύνης λιμενικών αρχών ανήλθε σε 268. Το σύνολο των ατόμων που έπαθαν ατύχημα αυξήθηκε το έτος 2019 σε σχέση με το έτος 2018 κατά 5,5%. Αύξηση (3,3%) είχε παρατηρηθεί και το έτος 2018 σε σχέση με το έτος 2017. Από τα 268 άτομα που έπαθαν ατύχημα, τα 167 (62,3%) ενεπλάκησαν σε θανατηφόρο ατύχημα και κατέληξαν (Πίνακας 3, Γράφημα 4).
• Από τα 167 θανατηφόρα ατυχήματα, τα 160 συνέβησαν σε θαλάσσιες περιοχές, δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών και τα 7 συνέβησαν επάνω σε πλοία. Αντίστοιχα, από τα 101 μη θανατηφόρα ατυχήματα, τα 62 συνέβησαν σε άτομα που βρίσκονταν σε θαλάσσιες περιοχές, δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών και τα 39 σε άτομα επάνω σε πλοία (Πίνακας 3, Γράφημα 4).
• Αναφορικά με την ηλικία των ατόμων που έπαθαν ατύχημα κατά το έτος 2019 σε πλοία ή σε θαλάσσιες περιοχές, τα 144 ήταν άνω των 65 ετών, ενώ κατά τα έτη 2018 και 2017, ήταν 166 και 142 αντίστοιχα (Πίνακας 4, Γράφημα 5).
• Από τα 46 ατυχήματα που έπαθαν τα άτομα επάνω σε πλοίο το έτος 2019, τα 7 ήταν θανατηφόρα, ενώ τα 39 αφορούσαν σε μικροατυχήματα (θλάσεις, διαστρέμματα, κατάγματα και λοιπά). Από τα 222 ατυχήματα που συνέβησαν σε θαλάσσιες περιοχές, δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών την ίδια χρονιά, 160 ήταν θανατηφόρα (θάνατοι από πνιγμό ή από άλλη αιτία), 34 σχετίζονταν με θλάσεις, διαστρέμματα ή κατάγματα και 28 με διάφορες άλλες αιτίες (Πίνακας 5, Γράφημα 6).
• Ο συνολικός αριθμός των θανάτων από πνιγμό μειώθηκε το έτος 2019 σε σχέση με το 2018 κατά 20,6% (από 160 σε 127). Επίσης μείωση κατά 4,2% (από 167 σε 160) είχε παρατηρηθεί το έτος 2018 σε σχέση με το 2017 (Πίνακας 5).
• Στον Πίνακα 6 παρουσιάζονται στοιχεία για θανατηφόρα ατυχήματα και αγνοούμενους από παράνομη είσοδο σε θαλάσσιες περιοχές ευθύνης των ελληνικών λιμενικών αρχών για τα έτη 2010-2019. Τα εν λόγω στοιχεία δεν περιλαμβάνονται στους Πίνακες 3-5.
ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Έρευνα Ναυτικών Ατυχημάτων και Προσώπων που έπαθαν ναυτικό ατύχημα
Οι έρευνες Ναυτικών Ατυχημάτων και Προσώπων που έπαθαν ατύχημα σε πλοία και σε θαλάσσιες περιοχές ευθύνης των Λιμενικών Αρχών είναι ετήσιες και διενεργούνται από το 1975. Σκοπός τους είναι η καταγραφή των ναυτικών ατυχημάτων Ελληνικών εμπορικών πλοίων 100 ΚΟΧ και άνω κατά το ταξίδι τους ή την φορτοεκφόρτωση ή τον ελλιμενισμό (είτε βρίσκονται υπό επισκευή ή σε παροπλισμό) καθώς και των ατυχημάτων (διάφορα είδη τραυματισμών) προσώπων ευρισκόμενων επάνω σε πλοίο ή σε περιοχή λιμένα ή ακτής που είναι στη δικαιοδοσία των λιμενικών αρχών, αντίστοιχα.
Νομικό πλαίσιο
Οι έρευνες διενεργούνται σύμφωνα με τη Μόνιμη Εγκύκλιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, της Γ.Γ. ΕΣΥΕ και του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, της 16-1-1975, όπως αυτή αντικαταστάθηκε από τη Μόνιμη Κοινή Εγκύκλιο της 15-4-1998 με αναδρομική ισχύ από 1-1-1998.
Περίοδος Αναφοράς
Τα αποτελέσματα των ερευνών αναφέρονται στο έτος 2019.
Κάλυψη
Η έρευνα περιλαμβάνει τα ναυτικά ατυχήματα Ελληνικών εμπορικών πλοίων, 100 ΚΟΧ και άνω, τα οποία καταγράφηκαν σε όλες τις λιμενικές αρχές της Χώρας. Ναυτικά ατυχήματα ελληνικών πλοίων που έλαβαν χώρα στο εξωτερικό καταγράφονται από τις αντίστοιχες προξενικές αρχές και τα στοιχεία μεταβιβάζονται στο κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά. Επίσης, η έρευνα περιλαμβάνει τα άτομα που έπαθαν ατυχήματα σε πλοία ή σε λιμένες ή ακτές που είναι στη δικαιοδοσία των λιμενικών αρχών της Χώρας. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνονται όλες οι περιπτώσεις ατυχημάτων, για τα οποία την προανακριτική διαδικασία διενεργούν, σύμφωνα με το νόμο, οι Λιμενικές Αρχές.
Ορισμοί
Πλοίο: Κάθε σκάφος καθαρής χωρητικότητας, τουλάχιστον δέκα κόρων, προορισμένο να κινείται αυτοδύναμα στη θάλασσα και να διενεργεί μεταφορά ατόμων ή πραγμάτων, αλιεία, ρυμούλκηση και κάθε άλλη ναυτιλιακή εργασία.
Ατυχήματα προσώπων: Αναφέρονται σε ατυχήματα που έχουν προκαλέσει θλάσεις, διαστρέμματα, κατάγματα, εγκαύματα, ακρωτηριασμό, εσωτερική αιμορραγία, νόσο δυτών ή θάνατο από πνιγμό ή άλλη αιτία.
Εμπορικό πλοίο: Κάθε σκάφος καθαρής χωρητικότητας, τουλάχιστον δέκα κόρων, προορισμένο να κινείται αυτοδύναμα στη θάλασσα και να διενεργεί μεταφορά προσώπων ή πραγμάτων, αλιεία, ρυμούλκηση και κάθε άλλη ναυτιλιακή εργασία.
Ελληνικός εμπορικός στόλος: Το σύνολο των εμπορικών πλοίων με ελληνική σημαία. Η ελληνική σημαία που φέρουν τα ανωτέρω πλοία σημαίνει ότι όλοι οι οικονομικοί και εμπορικοί κανόνες με τους οποίους διεξάγονται οι θαλάσσιες δραστηριότητές τους, όπως επιδοτήσεις ναυπηγήσεων, περιορισμοί φόρτωσης, αποθεματοποιήσεις αποσβέσεων και άλλες φορολογικές διατάξεις, καθορίζονται από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές.
Ολική χωρητικότητα σε κόρους (ΚΟΧ): Μονάδα μέτρησης του συνολικού όγκου σε κυβικά πόδια των χώρων φόρτωσης στο εσωτερικό του κύτους και στη γέφυρα, που είναι διαθέσιμοι για τη μεταφορά εμπορευμάτων, επιβατών, του πληρώματος και εφοδίων του πλοίου. Ο κόρος είναι ίσος με 2,83 κυβικά μέτρα ή 100 κυβικά πόδια.
Μεθοδολογία
Οι λιμενικές αρχές εσωτερικού αποστέλλουν στην ΕΛΣΤΑΤ πληροφορίες σχετικά με τα ναυτικά ατυχήματα που αφορούν ελληνικά εμπορικά πλοία, 100 ΚΟΧ και άνω και τα άτομα που έπαθαν ατυχήματα σε πλοία ή σε λιμένες ή ακτές που είναι στη δικαιοδοσία των λιμενικών αρχών της Χώρας. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν το όνομα του παθόντος πλοίου, τη χωρητικότητά του, τον λιμένα νηολόγησής του, την κατηγορία του, αν ήταν κενό φορτίου, αν υπήρχε δόλος ή αμέλεια στο ατύχημα και τα στοιχεία υπαιτίου, τη θαλάσσια περιοχή που βρισκόταν, την κατάσταση τους σκάφους (ταξίδι, ρυμούλκηση κλπ.), την κατάσταση της θάλασσας, την ένταση του ανέμου, την ορατότητα, την
ημερομηνία ατυχήματος, αν υπήρχε βλάβη στο φορτίο, τραυματισμός ή απώλεια προσώπου καθώς και ποιο γεγονός προκάλεσε ατύχημα και που αποδίδεται αυτό.
Τα στοιχεία που συλλέγονται για τα πρόσωπα που έπαθαν ατυχήματα σε πλοία ή σε λιμένες ή ακτές που είναι στη δικαιοδοσία των λιμενικών αρχών της Χώρας, περιλαμβάνουν το φύλο, το έτος γέννησης, τον τόπο γέννησης, την υπηκοότητα, την οικογενειακή κατάσταση και το επάγγελμα. Επιπλέον, συλλέγονται πληροφορίες για την περιοχή της ακτής ή του λιμένα που βρισκόταν την ώρα του ατυχήματος, την ημερομηνία ατυχήματος, ποιος ήταν υπαίτιος για το ατύχημα, την αιτία πρόκλησης του ατυχήματος, την άμεση συνέπεια του ατυχήματος, τον χαρακτηρισμό της σωματικής βλάβης. Επίσης, αποστέλλονται στοιχεία ατυχημάτων ατόμων που εισέρχονται στη Χώρα παράνομα από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Παραπομπές
Περισσότερες πληροφορίες (πίνακες, διαγράμματα) σχετικά με την έρευνα ναυτικών ατυχημάτων ελληνικών εμπορικών πλοίων μπορούν να αναζητηθούν στην ιστοσελίδα της ΕΛΣΤΑΤ (www.statistics.gr) σύνδεσμο https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SMA34
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διευκρινίζει ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένων (Δ.Α.Λ.), με βάση το Νόμο 4389/2016, δεν έχει αρμοδιότητα στους Οργανισμούς Λιμένων
Ειδήσεις, άρθρα και αναλύσεις για την μεγάλη και παγκόσμια Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Αρχισυντάκτης, Επιμέλεια Ύλης: Παναγιώτης Δούκας