Ο κίνδυνος εκτροπής του φορτίου ως αποτέλεσμα της ένταξης της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) που τίθεται σε ισχύ τον ερχόμενο Ιανουάριο, γίνεται πραγματικότητα.
Αυτό επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών λιμένων και όλη την αλυσίδα εφοδιασμού που σχετίζεται με αυτούς τους λιμένες.
Η ΕΤΑ υποστηρίζει την ένταξη της ναυτιλίας στο ΣΕΔΕ, αλλά έχει ήδη προειδοποιήσει για τις ανεπιθύμητες επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει η εφαρμογή του σε συγκεκριμένα λιμάνια που βρίσκονται κοντά σε τρίτα κράτη που δεν καλύπτονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων. Η ETA το τόνισε αυτό και σε κοινό δελτίο τύπου με την ESPO και τη FEPORT στα τέλη του περασμένου έτους.
Το ΣΕΔΕ καλύπτει το 100% των εκπομπών από ταξίδια εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΕ συν Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν), το 100% των εκπομπών κατά τον ελλιμενισμό σε λιμένες του ΕΟΧ, το 50% των εκπομπών από πλοία που αναχωρούν από λιμένα του ΕΟΧ προς τρίτο μέρος ή που φθάνουν σε τερματικό σταθμό του ΕΟΧ από λιμένα εκτός της δικαιοδοσίας του.
Έτσι, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν να αποφύγουν το κόστος που απορρέει από το ΣΕΔΕ αλλάζοντας τη σειρά των λιμενικών προσεγγίσεων ώστε το μεγαλύτερο μέρος του ταξιδιού να γίνεται μεταξύ δύο λιμένων εκτός ΕΟΧ και αναδιαμορφώνοντας τις διαδρομές, καθιστώντας τους τερματικούς σταθμούς εκτός ΕΟΧ λιμένες μεταφόρτωσης και εκτρέποντας έτσι μεγάλο μέρος της κίνησης που τροφοδοτεί τους μεγάλους ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς.
Το ζήτημα αυτό αντιμετωπίζεται με τη ρήτρα μεταφόρτωσης του ΣΕΔΕ, η οποία εισήχθη στη νομοθεσία προκειμένου να περιοριστούν οι κίνδυνοι διαρροής άνθρακα. Η ρήτρα αυτή επιτρέπει στις αρχές της ΕΕ να μη λαμβάνουν υπόψη τη στάση στον προσδιορισμένο τερματικό σταθμό ως επίσκεψη σε λιμένα για τους σκοπούς της οδηγίας για το ΣΕΔΕ, εάν ο τερματικός σταθμός βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 300 ναυτικών μιλίων από λιμένα του ΕΟΧ και εάν το μερίδιο των μεταφορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων υπερβαίνει το 65% της συνολικής κίνησής του. Σύμφωνα με τα παραπάνω, η ΕΤΑ υποστηρίζει πλήρως τη συμπερίληψη των λιμένων Tanger Med και East Port Said στον κατάλογο των γειτονικών λιμένων μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, καθώς πληρούν τους όρους της ρήτρας και, σε αντίθετη περίπτωση, οι εν λόγω λιμένες θα μπορούσαν να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που θα είχε αρνητικό αντίκτυπο στους ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς. Επιπλέον, η ΕΤΑ προειδοποιεί ότι υπάρχουν ήδη ενδείξεις που δείχνουν ότι αυτή η εκτροπή της θαλάσσιας κυκλοφορίας λαμβάνει ήδη χώρα, όχι μόνο στο Tanger Med και το East Port Said, αλλά και σε άλλα λιμάνια που γειτνιάζουν με τον ΕΟΧ.
Η ΕΤΑ υποστηρίζει πλήρως τις ανησυχίες που εξέφρασε η FEPORT στο δελτίο τύπου του Σεπτεμβρίου.Επιπλέον, η ΕΤΑ υποστηρίζει σθεναρά την έκκληση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρακολουθεί συνεχώς την εφαρμογή του ΣΕΔΕ και τις επιπτώσεις του στην εμπορευματική κίνηση, να δράσει προκειμένου να παρεμποδίσει την καταστρατήγηση της νομοθεσίας της ΕΕ και να σταματήσει τη διαρροή άνθρακα και την απώλεια ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών τερματικών σταθμών και λιμένων, καθώς και των λιμενικών υπηρεσιών.