Το Όσκαρ του 2022 πιθανότατα θα πάει στον αυξανόμενο πληθωρισμό καθώς αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για όλες σχεδόν τις οικονομίες του κόσμου.
Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers ο ετήσιος ρυθμός πληθωρισμού στη ζώνη του ευρώ εκτινάχθηκε στο 10% τον Σεπτέμβριο του 2022 από 9,1% τον Αύγουστο, φθάνοντας σε διψήφιο ποσοστό για πρώτη φορά, ενώ οι προβλέψεις της αγοράς ήταν 9,7%. Σηματοδοτεί τον πέμπτο συνεχόμενο μήνα ανόδου του πληθωρισμού, με τις τιμές να μην δείχνουν σημάδια κορύφωσης, τη στιγμή που οι πιέσεις έχουν ήδη εξαπλωθεί από την ενέργεια σε άλλα είδη.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είναι πιθανό να αυξήσει ξανά τα επιτόκια κατά 0,75% τον επόμενο μήνα, ενώ περαιτέρω αύξηση τον Δεκέμβριο είναι κάτι παραπάνω από πιθανή. Στις 21 Σεπτεμβρίου 2022, η Fed αύξησε επίσης το επιτόκιο κατά 0,75% - η τρίτη κατά σειρτά υπερμεγέθη αύξηση των επιτοκίων - φέρνοντας το επιτόκιο της Fed στο 3%-3,25%.
Σχεδόν κάθε κεντρική τράπεζα σε όλο τον κόσμο ακολουθεί την ίδια στρατηγική, αυτή της αύξησης των επιτοκίων, για να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό. Μέχρι τώρα αυτή η στρατηγική φαίνεται αναποτελεσματική και το μόνο αποτέλεσμα είναι μια πρόσθετη αύξηση του κόστους των πάντων, από χρέη πιστωτικών καρτών και στεγαστικά δάνεια μέχρι χρηματοδότηση εταιρειών, ενώ ωθεί τις παγκόσμιες οικονομίες περαιτέρω σε τροχιά ύφεσης.
Οι επιπτώσεις που προκαλούνται από τον πληθωρισμό και την αύξηση των επιτοκίων στη ναυτιλιακή βιομηχανία δημιουργούν ορισμένες ανησυχίες. Πρώτον, η άνοδος των τιμών σε συνδυασμό με την τεχνική ύφεση από τις κεντρικές τράπεζες στοχεύουν στη μείωση της κατανάλωσης αγαθών και στη μείωση των επενδύσεων. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να επηρεάσει τους ναύλους από τη μείωση της ζήτησης πλοίων. Δεύτερον, οι αυξήσεις των επιτοκίων –κάτι που πιθανώς θα συνεχιστεί ακόμη και το 2023– αυξάνουν το κόστος χρηματοδότησης, καθιστώντας τη λήψη της απόφασης χρηματοδότησης για έναν ιδιοκτήτη πιο δύσκολη.
Αν το Όσκαρ πάει στον πληθωρισμό ποιος ή ποιος θα είναι ο υποψήφιος, τότε; Σίγουρα η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Το πρόσφατο κρεσέντο αυτού του «κακού παιχνιδιού»: ύποπτη δολιοφθορά, μέσω εκρήξεων στους δύο αγωγούς φυσικού αερίου, μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης, Nord Stream 1 & 2. Και οι δύο αγωγοί έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές από υποβρύχιες εκρήξεις, οι οποίες οδήγησαν σε τεράστιες διαρροές φυσικού αερίου. Οι γερμανικές αρχές έχουν εκφράσει τους φόβους τους ότι η ζημιά στους αγωγούς μπορεί να τους αποτρέψει από οποιαδήποτε επανενεργοποίηση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Καθώς ο αγωγός φυσικού αερίου για τη Νορβηγία λειτουργεί με τη μέγιστη χωρητικότητα και καθώς ρωσικές πηγές διέρρευσαν ότι το Nord Stream 1&2 θα χρειαστεί τουλάχιστον 1,5 χρόνο για να επισκευαστεί - εάν η ζημιά είναι επισκευάσιμη - τα νέα για την αγορά LNG και την αγορά LNG των ΗΠΑ είναι σίγουρα ευχάριστα.
Η Ευρώπη είχε ήδη στραφεί, κυρίως προς τις ΗΠΑ, και δευτερευόντως στη Μέση Ανατολή για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου, που σημαίνει μια απροσδόκητη αύξηση τονο-μιλίων και μια αύξηση της ζήτησης των μεταφορέων LNG. Η τελευταία ζημιά δημιουργεί την πεποίθηση ότι η στροφή στο LNG από το φυσικό αέριο δεν θα είναι προσωρινή όπως πολλοί πίστευαν, αλλά θα είναι η νέα πραγματικότητα για την Ευρώπη για τα επόμενα χρόνια, καθιστώντας τις ΗΠΑ τον μεγαλύτερο προμηθευτή και δημιουργώντας πολύ θετικές προοπτικές για την ζήτηση πλοίων LNG.