Η Petrofin Bank Research© παρουσιάζει, για 18η χρονιά, μια επισκόπηση και μια εις βάθος ανάλυση των χαρτοφυλακίων τραπεζικών δανείων στην Ελληνική Ναυτιλία, έτσι όπως ίσχυε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018.
Η Petrofin ευχαρίστησε όλες τις συμμετέχουσες τράπεζες για τη σταθερή υποστήριξή τους, χωρίς την οποία η έρευνα αυτή δεν θα ήταν δυνατή.
Ακολουθεί περίληψη των βασικών σημείων της έρευνας:
Ο τραπεζικός δανεισμός της ελληνικής ναυτιλίας επιβράδυνε τη συρρίκνωσή του σε ποσοστό -1,52% το 2018 από -5,62% το 2017 και -8,77% το 2016.
Ο δείκτης Petrofin για την Ελληνική Ναυτιλία, ο οποίος ξεκίνησε στις 100 μονάδες το 2001 και έφτασε στις 443 το 2008, έπεσε από τις 327 στις 322 μονάδες. Αυτή είναι μια μικρότερη πτώση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Τα συνολικά ελληνικά δάνεια (τόσο τα αναληφθέντα όσο και τα μη εκταμιευθέντα) που είχαν κατατεθεί τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως στις 31/12/2018 μειώθηκαν στα $ 53.176,32 από $ 53.994,96 το 2017 και $ 57.211,35m το 2016.
Συγκεκριμένα, τα δάνεια μειώθηκαν κατά μόλις -1,12% σε σύγκριση με -3,69% το 2017 και -5,34% το προηγούμενο έτος. Επίσης, οι δεσμεύσεις φαίνεται ότι έχουν επιβραδύνει την καθοδική τους πορεία και το 2018 μειώθηκαν κατά -8,8% σε σύγκριση με πτώση -30,63% το 2017 και -38% το 2016.
Οι ελληνικές τράπεζες συνεχίζουν την ανοδική πορεία που ξεκίνησε το 2017 και τα χαρτοφυλάκιά τους αυξήθηκαν κατά 8,03%. Η Eurobank πρωτοστατεί σε ρυθμό ανάπτυξης με αύξηση 20,73%. Όλες οι τράπεζες παρουσιάζουν αύξηση και φέτος στην έρευνα έχουν προστεθεί δύο ακόμα τράπεζες στον όμιλο, οι οποίες εδρεύουν στην Κύπρο. Παραδοσιακά, πάντα ήταν συμπεριλαμβανόμενες οι κυπριακές τράπεζες στον Ελληνικό όμιλο. Η Πειραιώς σημείωσε αύξηση κατά 3,27%, η Alpha κατά 5,17% και η Εθνική Τράπεζα κατά 1,05%. Το μερίδιο των Ελληνικών τραπεζών στην Ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση ανήλθε σε 18,47% από 16,84% το 2018, 15,25% το 2016 και 14,63% το 2015. Πρόκειται για μια ανθεκτική απόδοση των Ελληνικών τραπεζών παρά τα συνεχιζόμενα εσωτερικά προβλήματα και υπογραμμίζει τη δέσμευση των ελληνικών τραπεζών στον Ναυτιλιακό κλάδο.
Οι διεθνείς τράπεζες ΜΕ ελληνική παρουσία συνέχισαν να μειώνουν την έκθεση τους το 2018 κατά -14,13%, σε σύγκριση με -10,52% το 2017, -6,5% το 2016, - 4,96% το 2015. Οι HSBC και BNP Paribas είναι οι μόνες που έδειξαν αύξηση.
Οι διεθνείς τράπεζες ΧΩΡΙΣ ελληνική παρουσία αυξήθηκαν για πρώτη φορά από το 2015, κατά 6,34%, σε σύγκριση με μείωση κατά -2% το 2017.
Ο αριθμός των τραπεζών που εμπλέκονται στην ελληνική χρηματοδότηση έχει αυξηθεί σε 52 από 51. Η RBS δεν αναφέρεται πια και υπάρχουν δύο νέες συμμετοχές: η Τράπεζα Κύπρου και η Ελληνική τράπεζα.
Η Credit Suisse παραμένει στην πρώτη θέση με αυξημένο χαρτοφυλάκιο σχεδόν κατά 13%, ανατρέποντας την περσινή μείωση του -4,17%.
Οι 10 πρώτες ελληνικές τράπεζες χρηματοδότησης πλοίων αντέστρεψαν την περσινή μείωση και παρουσιάζουν μικρή αύξηση 1,14% και το μερίδιό τους στο συνολικό ελληνικό χαρτοφυλάκιο αυξήθηκε σε 57,69% από 56,17% το 2017 και 55,19% το 2016. Αυτό είναι κατανοητό, καθώς αυτές οι τράπεζες είναι εκείνες που συνεργάζονται με τη ναυτιλία.
Οι ευρωπαϊκές τράπεζες εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των συνολικών δανείων σε 76,9%, από 78,70% το 2017, 81,04% το 2016. Για το έτος 2015 κατέχουν το 81,23% του συνολικού χαρτοφυλακίου της Ελλάδας, έναντι 85,44% το 2014 και 90% το προηγούμενο έτος.
Οι c, οι οποίες εξ ορισμού δείχνουν τη θέση εμπιστοσύνης στο μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, συνεχίζουν να μειώνονται στα 2 δισ. δολάρια από 2,4 δισ. δολάρια το προηγούμενο έτος και 3,55 δισ. δολάρια το 2016.
Οι προθεσμιακές δεσμεύσεις για τα νεότευκτα πλοία μειώθηκαν κατά -18,09% δείχνοντας ότι υπάρχει λιγότερη έμφαση στη χρηματοδότηση των νέων κατασκευών, (newbuildings) σε σύγκριση με τη χρηματοδότηση πλοίων από δεύτερο χέρι (second hand).
Πηγή: Petrofin Bank Research
Photo: Pixabay