Η απανθρακοποίηση είναι το στοίχημα για το μέλλον αλλά το ταξίδι προς την απαλλαγή από τον άνθρακα θα πρέπει να περνάει μέσα από την ασφάλεια.
Η ναυτιλία τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα έχει δείξει το πόσο γρήγορα υιοθετεί τις όποιες αλλαγές προκειμένου όχι μόνο να παραμείνει ανταγωνιστική αλλά και να εγγυηθεί την απρόσκοπτη συνέχιση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο στόχος για την χρήση πράσινων καυσίμων σε ποσοστό 5% φαντάζει ουτοπικός έως το 2030.
H INTERCARGO - που έχει φτάσει σε νέο ιστορικό υψηλό καθώς πλέον αντιπροσωπεύει το 1/3 του παγκόσμιου στόλου των dry bulks με 159 μέλη και περισσότερα από 3300 πλοία - δια του προέδρου της κ. Φαφαλιού τόνισε πως για την επόμενη εικοσαετία τα πλοία θα χρησιμοποιούν τα γνωστά συμβατικά καύσιμα.
Η πράσινη ναυτιλία θα μπορέσει να γίνει πράξη αφού επιλυθούν μία σειρά πραγμάτων που πρέπει να προηγηθούν όπως για παράδειγμα να αποσαφηνιστούν τα καύσιμα του μέλλοντος και οι αντίστοιχες τεχνολογίες διότι χωρίς αυτά είναι αδύνατον η ναυτιλία να μπορέσει να εφαρμόσει τους κανονισμούς οι οποίοι έχουν δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στον κλάδο καθώς διαφορετικούς κανονισμούς επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση και διαφορετικούς κανονισμούς επιβάλλει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός. Αυτό κάποια στιγμή θα πρέπει να αλλάξει και οι κανονισμοί θα πρέπει διέπονται από ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο.
Και για τον λόγο αυτό η INTERCARGO βρίσκεται σε διαρκείς συζητήσεις με τον ΙΜΟ προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα αντιμετωπιστούν όλες οι προκλήσεις.
Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος της INTERCARGO κ. Δημήτρης Φαφαλιός σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε σήμερα στους δημοσιογράφους της Ναυτιλίας.
Οι ναυτικοί και η ασφάλειά τους παραμένουν στην πρώτη γραμμή.
Ο κ. Φαφαλιος ξεκάθαρα τόνισε την ευελιξία της Ναυτιλίας να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και μίλησε για την ύπαρξη των νέων τεχνολογιών που θα πρέπει να δημιουργηθούν αλλά και την χρησιμοποίηση των υπαρχουσών προκειμένου να συνεχιστεί η πράσινη μετάβαση και να γίνουν εφικτοί οι στόχοι για το 2050. Χωρίς τις τεχνολογίες και τα καύσιμα καθώς επίσης και τις απαραίτητες υποδομές, οι στόχοι αυτοί θα είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθούν.
Ένα ακόμα πρόβλημα το οποίο έχει παρατηρηθεί και γίνεται ιδιαίτερα σημαντικό είναι η έλλειψη ναυτικών. Το πρόβλημα αυτό θα συνεχίσει να εντείνεται όσο νέα πλοία προστίθεται στον υπάρχοντα στόλο και καθώς υπάρχει ήδη έλλειψη, πιθανώς τον επόμενο ή τον μεθεπόμενο χρόνο να μιλάμε για μία έλλειψη της τάξης των 100.000 ναυτικών. Ίσως θα πρέπει να δούμε κι άλλες χώρες για πληρώματα τόνισε ο κ. Φαφαλιός.
Σίγουρα το 2024 θα είναι χρονιά εξελίξεων καθώς πολλά είναι αυτά που ετοιμάζονται που ίσως ταράξουν τα νερά.
Νίκος Κ. Δούκας