Σε δήλωσή του ο Υπουργός Ναυτιλίας στο 4ο Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2021 δήλωσε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Ο κλάδος της ναυτιλίας, κρίσιμης σημασίας για την οικονομία της ΕΕ αλλά και αρκετών εθνικών οικονομιών των κρατών μελών, δημιουργεί αξία σε όρους εισοδήματος, εργασίας και άλλους τομείς όπως η ναυτιλιακή βιομηχανία, τα λιμάνια, η ναυπήγηση και η επισκευή πλοίων.
Η πολιτική για την ανάκαμψη της Μπλε Οικονομίας δεν είναι διαφορετική από αυτή που υπήρχε πριν από την πανδημία. Ωστόσο, η πανδημία αποκάλυψε της αδυναμίες του συστήματος και τα μειονεκτήματα της πολιτικής που εφαρμόζονταν.
Ορισμένοι κλάδοι της ναυτιλίας αποδείχθηκαν πιο ανθεκτικοί και την ίδια στιγμή καθοριστικοί για την κοινωνική συνοχή, όπως οι θαλάσσιες μεταφορές και τα λιμάνια που καθόρισαν την εφοδιαστική αλυσίδα, κυρίως κατά την πρώτη φάση της πανδημίας.
Η 2η Υπουργική Διακήρυξη για την Γαλάζια Οικονομία που υπογράψαμε πρόσφατα αφορά όχι μόνο τις προτεραιότητες για την βιώσιμη Μπλε Οικονομία αλλά και την έμφαση που πρέπει να δοθεί και τη δράση που πρέπει να αναληφθεί για σε τομείς που θα δημιουργήσουν αξία, όπως το εισόδημα, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και η κοινή συνισταμένη για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Η Ελλάδα είναι μία χώρα με μεγάλη παράδοση στη ναυτιλία και και έχει ισχυρή σύνδεση με την θάλασσα από οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική πλευρά. Σχεδόν το 1/4 του εθνικού ΑΕΠ προέρχεται από κλάδους που σχετίζονται με την Μπλε Οικονομία και σχεδόν το 1/5 του πληθυσμού μας ζει στα νησιά.
Το τρίπτυχο της πολιτικής του είναι: «Νησιωτικότητα, Θαλάσσια Οικονομία και Γαλάζια Ανάπτυξη».
Χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τη ναυτιλιακή μας κοινότητα. Είναι αλήθεια ότι η παράδοση μας στη ναυτιλία πάει χιλιάδες χρόνια πίσω αλλά σίγουρα το ελληνικό ναυτικό θαύμα της σύγχρονης εποχής στηρίζεται στο επιχειρηματικό πνεύμα των Ελλήνων, την αγάπη τους για τη θάλασσα και την ευελιξία τους.
Το ελληνικό κράτος έχει αναγνωρίσει από την αρχή ότι η ναυτιλιακή της βιομηχανία αποτελεί ένα εθνικό περιουσιακό στοιχείο για τη χώρα και έχει αναπτύξει ένα όσον το δυνατόν λιγότερο παρεμβατικό πλαίσιο για τη λειτουργία της. Έτσι και αλλιώς η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία στο μεγαλύτερο μέρος της είναι διεθνής και διασταυρώνεται με τρίτες χώρες.
Ωστόσο, το ελληνικό κράτος δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο σε αυτή, τη μη παρεμβατική προσέγγιση, για να βοηθήσει στην διατήρηση της ανταγωνιστικότητας αυτού του πυλώνα σε διεθνές επίπεδο. Σήμερα υπάρχουν πολλά ναυτιλιακή κέντρα τόσο στην ΕΕ όσο τον υπόλοιπο κόσμο που προσφέρουν ευνοϊκά επιχειρηματικά περιβάλλοντα, προκειμένου να προσελκύσουν τη ναυτιλιακή κοινότητα άλλων χωρών.
Ο κλάδος της ναυτιλίας έχει μεγάλη κινητικότητα και οι εταιρείες επιλέγουν την καλύτερη περιοχή για τις δραστηριότητες τους. Έτσι το ελληνικό κράτος πρέπει να διαβεβαιώσει ότι διατηρεί διεθνώς ανταγωνιστικές συνθήκες για την εγκατάσταση και την παραμονή ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στην χώρα.
Από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα πιο συνεργάσιμο περιβάλλον. Για την ακρίβεια χτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τη ναυτιλιακή μας κοινότητα μέσω της δημιουργίας ενός πλαισίου μέτρων.
Πρόσφατα κάναμε μία νέα πρόταση στη ναυτιλιακή μας κοινότητα, πραγματοποιώντας όλες τις απαραίτητες ρυθμιστικές αλλαγές που θα άρουν τα αντικίνητρα για τη χρήση της ελληνικής σημαίας, καθώς και άλλες που εκσυγχρονίζουν το θεσμικό μας καθεστώς και αφορούν μεταξύ άλλων την ευελιξία στους όρους απασχόλησης. Στόχος μας είναι να ωθήσουμε περισσότερα πλοία να προτιμήσουν την ελληνική σημαία και να στερέψουμε περισσότερους νέους στην θάλασσα.
Είμαι αισιόδοξος ότι η ναυτιλιακή μας κοινότητα θα αντιδράσει θετικά στις πρωτοβουλίες μας και σύντομα θα έχουμε καλά αποτελέσματα από αυτή την προσπάθεια.
Η Υπουργική Διακήρυξη που υπογράψαμε την 1η Φεβρουαρίου αποτέλεσε έμπνευση για τη δημιουργία της εθνικής πολιτικής στον κλάδο της ναυτιλίας, παρουσιάζοντας τρία, αναπτυξιακά, χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ένα πρόγραμμα για την χρηματοδότηση έργων δημόσιου χαρακτήρα, προκειμένου να πολλαπλασιάσουμε τους πόρους που ετησίως διαθέτει το Υπουργείο για την κάλυψη κρίσιμων έργων στους τομείς λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων κ.α.
Δεύτερον, παρουσιάστηκε το πρώτο Blue Investment Fund, που θα εστιάζει στη χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να στραφούν σε δραστηριότητες της θαλάσσιας οικονομίας, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες
Τρίτον συστήνεται το Εθνικό Μητρώο Φορέων Θαλάσσιας Οικονομίας.
Η Ελλάδα παραμένει πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή της Μεσογείου και παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία. Μετά και από τις πρόσφατες πρωτοβουλίες μας, είμαι πολύ αισιόδοξος για τις ευκαιρίες που μπορούμε να δημιουργήσουμε μέσω συνεργασιών για την ανάκαμψη της ναυτιλίας».