Τα ετήσια στοιχεία για τα ατυχήματα από την INTERCARGO, τη Διεθνή Ένωση Εφοπλιστών Ξηρού Φορτίου, υπογραμμίζουν τη συνεχή βελτίωση των επιδόσεων ασφάλειας του τομέα.
Η έκθεση ατυχημάτων χύδην φορτηγών πλοίων της Ένωσης καταγράφει τις ετήσιες απώλειες πλοίων* και ζωών σε όλο τον τομέα του ξηρού φορτίου, με σκοπό την παρακολούθηση του αντίκτυπου των μέτρων ασφαλείας στον τομέα σε όλο τον κόσμο.
Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια για να καλύψει την αυξανόμενη παγκόσμια οικονομία. Μεταξύ 2014 και 2023 ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε κατά 20% (σε 12.200 σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για τους σκοπούς της έκθεσης), με τον σημερινό στόλο των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου να αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας και να μεταφέρει περίπου το 55% του παγκόσμιου μεταφορικού έργου. Παρά την αύξηση του στόλου, τα ενθαρρυντικά στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι οι απώλειες πλοίων συνεχίζουν να μειώνονται.
Φυσικά, εξακολουθούν να υπάρχουν τομείς που προκαλούν ανησυχία, όπως η υγροποίηση του φορτίου ή άλλοι μηχανισμοί αστοχίας του φορτίου που σχετίζονται με την υγρασία, οι οποίοι ενέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τη ζωή, συμβάλλοντας στην απώλεια 55 ζωών ή στο 61,8% των συνολικών απωλειών σε ανθρώπινες ζωές τα τελευταία 10 χρόνια. Οι προσαράξεις παραμένουν η μεγαλύτερη αιτία απωλειών πλοίων. Η ενίσχυση της ευαισθητοποίησης για την ασφάλεια από όλα τα μέρη, και ιδίως η ανάγκη των ενδιαφερομένων να παρέχουν στα πληρώματα των πλοίων τις σωστές λεπτομέρειες για τα χαρακτηριστικά του φορτίου, παραμένει προτεραιότητα για την περαιτέρω μείωση των απωλειών.
Η μείωση των περιστατικών, όπως προκύπτει από την έκθεση, μπορεί να αποδοθεί στις συνεχείς βελτιώσεις της ασφάλειας που εφαρμόζουν οι φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων σε συνδυασμό με την ενισχυμένη νομοθεσία στον τομέα. Ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στις επιδόσεις ασφάλειας των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι η ανάπτυξη και εφαρμογή ενός βελτιωμένου διεθνούς κανονιστικού πλαισίου. Ως Μη Κυβερνητική Οργάνωση (ΜΚΟ) στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η INTERCARGO είναι υπερήφανη που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτής της νομοθεσίας. Η υιοθέτηση της νέας τεχνολογίας για τη βελτίωση του σχεδιασμού των πλοίων αποτελεί επίσης σημαντικό αιτιώδη παράγοντα.
Ανακοινώνοντας τη δημοσίευση της τελευταίας Έκθεσης Ατυχημάτων Χύδην Φορτηγών Πλοίων 2014-2023, ο Δημήτρης Φαφαλιός, Πρόεδρος της INTERCARGO, σχολίασε: "Η ασφάλεια των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου δεν πρέπει ποτέ να παραβλέπεται. Έχουμε διανύσει πολύ δρόμο από τις "σκοτεινές ημέρες" της δεκαετίας του 1980, όταν βιώσαμε πολλές τραγικές απώλειες ζωών και πλοίων. Έκτοτε, οι επιδόσεις του τομέα σε θέματα ασφάλειας βελτιώνονται σταθερά, χάρη σε μεγάλο βαθμό στις συντονισμένες προσπάθειες της INTERCARGO με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου. Αυτά τα τελευταία στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν ένα εντυπωσιακό επίτευγμα, ιδίως αν ληφθεί υπόψη η σημαντική αύξηση του αριθμού των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου".