Για 37η συνεχή χρονιά το Greek Shipping Cooperation Committee παρουσιάζει στατιστικά στοιχεία, σχετικά με τα ελληνόκτητα πλοία άνω των 1.000 GT, νηολογημένα υπό ελληνική και άλλη σημαία. Τα στοιχεία παρασχέθηκαν από την S&P Global Market Intelligence.
Ακολουθεί σύντοµη ανάλυση των δεδοµένων που παρασχέθηκαν, η οποία εκπονήθηκε από τη Γραµµατεία του Greek Shipping Cooperation Committee. Σε σύγκριση µε τα αντίστοιχα στοιχεία του προηγούµενου έτους, δείχνουν ότι κατά τη διάρκεια του έτους έως τον Μάρτιο του 2024, ο υπό ελληνικό έλεγχο στόλος αυξήθηκε από πλευράς αριθµού πλοίων, DWT και GT. Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις 4 Μαρτίου 2024, τα ελληνικά συμφέροντα έλεγχαν ένα ρεκόρ 4.212 πλοίων διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 355.209.500 DWT και 208.252.588 GT. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 102 πλοία, 5.992.356 DWT και 3.905.226 GT. Στα στοιχεία αυτά δεν περιλαµβάνονται 373 πλοία διαφόρων κατηγοριών που βρίσκονται υπό παραγγελία από τα ναυπηγεία, συνολικής χωρητικότητας 33.143.130 DWT και22.889.399 GT. Είναι ενδιαφέρον ότι τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 50% στις νέες παραγγελίες, γεγονός που υποδηλώνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοιοκτητών για πλοία νέας τεχνολογίας.
Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία παρέμεινε σταθερός όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, εξακολουθώντας να αποτελείται από 496 πλοία. Αυτό αντανακλά τα θετικά αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό νηολόγιο. Ωστόσο, σημειώθηκε μια μικρή μείωση σε όρους DWT και GT, με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT, σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους που ήταν 31.150.523 GT και 52.768.867 DWT.
Ο υπό ελληνικό έλεγχο στόλος είναι νηολογημένος σε περίπου 32 σημαίες.Η ανάλυση σημαίας των πλοίων που ανήκουν σε ελληνικές μητρικές εταιρείες, η οποία δίνει το συνολικό αριθμό των πλοίων, το συνολικό DWT και το συνολικό GT, που είναι νηολογημένα σε κάθε ένα από τα κύρια νηολόγια που χρησιμοποιούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο πίνακα του προηγούμενου έτους, δείχνει ότι η Λιβερία απέκτησε 79 πλοία, οι Νήσοι Μάρσαλ απέκτησαν 34 πλοία, η Κύπρος απέκτησε 19 πλοία και η Πορτογαλία απέκτησε 2 πλοία. Από την άλλη πλευρά, οι υπόλοιπες σημαίες σημείωσαν ελαφρά μείωση στον αριθμό των νηολογημένων πλοίων, με τη σημαία της Μάλτας να καταγράφει απώλεια 23 πλοίων, τις Μπαχάμες 8 πλοία, ενώ οι σημαίες του Παναμά, των Βερμούδων και της Νήσου Μαν σημείωσαν απώλεια 2 πλοίων η καθεμία. όπως προαναφέρθηκε, ο αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό ελληνική σημαία παρέμεινε φέτος ο ίδιος, αν και σημειώθηκε ελαφρά μείωση κατά 1.074.598 σε DWT και 391.129 σε GT.
Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου με 1.159 και 1.096 ελληνόκτητα πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους. Σε όρους DWT, η Λιβερία αντιπροσωπεύει 104.171.885 πλοία, δηλαδή 29,3%, και η Νήσος Μάρσαλ 86.425.552 πλοία, δηλαδή 24,3% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου, ενώ η ελληνική σημαία ακολουθεί με 496 πλοία 51.694.269 DWT. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία παραμένει στην τρίτη θέση παγκοσμίως σε όρους DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 14,5% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου. Σε όρους DWT, η Μάλτα ακολουθεί με 536 πλοία 48.815.924 DWT, αντιπροσωπεύοντας το13,7% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου. Ακολουθούν ο Παναμάς με 327 πλοία 21.697.189 DWT, οι Μπαχάμες με 202 πλοία 17.549.992 DWT και η Κύπρος με 234 πλοία 16.812.743 DWT.Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαία ΕΕ ανέρχεται σε 1.278, που αντιστοιχεί στο 30,3% του ελληνικού στόλου. Ο αριθµός αυτός µειώθηκε ελαφρά σε σύγκριση µε τον περσινό αριθµό των 1.280 σκαφών, που αντιπροσώπευε το 31,1% του ελληνικού στόλου.
Όσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών ως προς τον τύπο των πλοίων, σήμερα υπάρχουν 112 δεξαμενόπλοια πετρελαίου σε παραγγελία για λογαριασμό Ελλήνων πλοιοκτητών, 32 δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, 77 δεξαμενόπλοια υγροποιημένου αερίου, 107 πλοία μεταφοράς μεταλλεύματος και χύδην φορτίου, 35 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 10 φορτηγά πλοία σε παραγγελία.
Συνολικά, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται στο 6,7% του παγκόσμιου στόλου από πλευράς αριθμού πλοίων, 12,9% από πλευράς GT και 15,1% από πλευράς DWT.Ο ελληνόκτητος στόλος ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου, από πλευράς αριθμού πλοίων, GT και DWT είναι 0,8%, 1,9% και 2,2% αντίστοιχα. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι για τα πετρελαιοφόρα τα ποσοστά είναι 5,5%, 5,9% και 6% αντίστοιχα.
Λόγω της ασταθούς κατάστασης στην Ουκρανία/Ρωσία και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και της χαμηλής στάθμης της Διώρυγας του Παναμά και των επικείμενων ρυθμιστικών απαιτήσεων, σημειώθηκαν μικρές αυξήσεις και μειώσεις στις περισσότερες κατηγορίες του ελληνόκτητου στόλου. Ειδικότερα, αύξηση του ελληνικού στόλου ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου καταγράφηκε στις κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς μεταλλευμάτων και χύδην φορτίου, των φορτηγών πλοίων και των λοιπών φορτηγών πλοίων. Οι υπόλοιπες κατηγορίες σημείωσαν μικρή μείωση σε αριθμό πλοίων και DWT, σε σχέση με τον αντίστοιχο τύπο του παγκόσμιου στόλου για το έτος 2023.
Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου σε όρους πλοίων αυξήθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθεί να είναι 4,5 έτη κάτω από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου. Η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου σε όρους πλοίων ανέρχεται πλέον σε 13,7 έτη, έναντι 18,2 ετών για τον παγκόσμιο στόλο. Σε όρους GT και DWT, είναι 12,1 και 12 έτη αντίστοιχα, έναντι 13,1 και 12,8 του παγκόσμιου στόλου. Η μέση ηλικία του υφιστάμενου στόλου υπό ελληνική σημαία κατέγραψε μικρή αύξηση σε όρους αριθμού πλοίων, καθώς ανέρχεται πλέον σε 15,5 έτη, έναντι 15 το 2023. Μικρή αύξηση σημειώθηκε και σε όρους GT και DWT, με τιμές 10,3 και 9,9 αντίστοιχα, έναντι 10 και 9,7 ετών το 2023.