Το Lloyd’s Register και το Lloyd’s Register Foundation κάνουν έκκληση στους πλοιοκτήτες και όλους τους φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας να ενισχύσουν τις προσπάθειες αντιμετώπισης των σημαντικών αλλαγών και επερχόμενων πιθανών μελλοντικών σεναρίων – όπως αυτά αναπτύσσονται στη νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα στα πλαίσια εορτασμού της Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου (London International Shipping Week).
Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, μεγάλης κλίμακας μελλοντικές αλλαγές αφορούν σε κύρια λιμάνια να τίθενται σε αχρηστία λόγω της κλιματικής αλλαγής, άνοδο του ποσοστού της γυναικείας απασχόλησης στον κλάδο και την κυριαρχία των αφρικανικών κρατών στη διοχέτευση ναυτικού ανθρώπινου δυναμικού.
Η ναυτιλία πρέπει να βελτιώσει τις προβλέψεις της ώστε να προετοιμαστεί για κάθε πιθανό σενάριο στο μέλλον, αναφέρει ο κορυφαίος νηογνώμονας.
Η έκθεση “Global Maritime Trends 2050”, που συντάχθηκε από το Economist Impact, αποτελεί μέρος του νέου πολυετούς προγράμματος του Lloyd’s Register και του Lloyd’s Register Foundation, που εστιάζεται στις παγκόσμιες τάσεις της ναυτιλίας.
Κάποια από τα μεγαλύτερα λιμάνια στον κόσμο θα τεθούν σε αχρηστία λόγω της αυξημένης στάθμης της θάλασσας.
Η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) εκτιμά ότι η στάθμη της θάλασσας αναμένεται να αυξηθεί από 0,29μ σε 0,51μ μέχρι το 2100, κατά το σενάριο διατήρησης της υφιστάμενης κατάστασης.
Η νέα έκθεση παρουσιάζει ότι σε περίπτωση αύξησης της στάθμης κατά 40εκ μέχρι το 2050, τα λιμάνια του Χιούστον (ΗΠΑ), της Σανγκάης (Κίνα) και του Λαζάρο Καρντένας (Μεξικό) δεν θα είναι σε θέση να λειτουργήσουν.
Τα αφρικανικά κράτη κυρίαρχοι πάροχοι του ναυτικού ανθρωπίνου δυναμικού.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ, ως το 2050 οι Αφρικανοί θα έχουν τη νεότερη μέση ηλικία στον κόσμο, μόλις 25 ετών.
Καθώς άλλες περιοχές απειλούνται από πληθυσμιακή γήρανση, η Αφρική θα πάει ενάντια στο ρεύμα. Για κλάδους όπως η ναυτιλία, αυτό σημαίνει ότι η στελέχωση των ναυτικών και πληρωμάτων όλο και περισσότερο θα πηγάζει από αφρικανικές χώρες, ενδεχομένως αντικαθιστώντας τις παραδοσιακές «μήτρες» της Ασίας.
Η γυναικεία απασχόληση στη ναυτιλία θα φτάσει το 25% του ναυτικού εργατικού δυναμικού παγκοσμίως ως το 2050, λόγω της τεχνολογικής προόδου.
Το 2021, οι γυναίκες αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 2% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού στη ναυτιλία, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της BIMCO και του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας (ICS).
Αλλά μια ενεργειακή μετάβαση καθοδηγούμενη από την τεχνολογία θα μπορούσε να επιφέρει ταχεία αύξηση της γυναικείας απασχόλησης μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Ως το 2050, η ανάγκη για τεχνολογικά καταρτισμένα ναυτιλιακά στελέχη θα μπορούσε να επιτρέψει σε περισσότερες γυναίκες να αναλάβουν διοικητικές θέσεις στη στεριά ή στη θάλασσα, καθώς ολοένα και πιο αυτόνομα πλοία και συστήματα απαιτούν επίβλεψη και παρακολούθηση παρά εντατική χειρωνακτική εργασία.
Η νέα έκθεση “Global Maritime Trends 2050” αναλύει πιθανά μελλοντικά σενάρια για τη ναυτιλία το 2050, λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών και το βαθμό παγκόσμιας συνεργασίας, αποσκοπώντας να διευκολύνει τον κλάδο στις προβλέψεις του ως προς μελλοντικούς κινδύνους, ευκαιρίες και απαιτούμενες επενδύσεις.
Τα σημαντικότερα ευρήματα παρουσιάστηκαν σήμερα σε εκδήλωση στο Λονδίνο, στα πλαίσια εορτασμού της Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου.
Ο Nick Brown, CEO του Lloyd’s Register τόνισε ότι η έκθεση και το ευρύτερο πρόγραμμα που συμβάλλει στη συγκριτική αξιολόγηση των ευρημάτων, αποτελούν εξαιρετική ευκαιρία για ανάληψη δράσης και προετοιμασία για αλλαγή. Συγκεκριμένα δήλωσε: «Άλλοι κλάδοι είναι πολύ καλύτεροι στις προβλέψεις τους, όπως για παράδειγμα ο χρηματοπιστωτικός τομέας, ο οποίος κατανοεί εις βάθος τις πιθανές μελλοντικές εξελίξεις και πώς μπορεί να ανταπεξέλθει σε αυτές. Η ναυτιλία φαίνεται να υστερεί.
Από τη διαχείριση της ενεργειακής μετάβασης μέχρι την προετοιμασία της επόμενης γενιάς των ναυτικών, επιτρέψαμε στην αβεβαιότητα να καθυστερήσει τη δράση για πολύ καιρό. Τώρα δημιουργήσαμε ένα πλαίσιο ώστε η ναυτιλία να σχηματίσει καλύτερη εικόνα για αυτά που θα επιφέρει το μέλλον. Είναι καιρός να αναλάβουμε δράση».
Η Ruth Boumphrey, CEO του Lloyd's Register Foundation, προσθέτει: «Η ναυτιλία είναι βαθιά συνυφασμένη με γεωπολιτικές και μακροοικονομικές προκλήσεις. Τα πλοία μεταφέρουν το 80% των εμπορευμάτων παγκοσμίως, συνεπώς όποιες διαταραχές γίνονται αισθητές σε όλο τον κόσμο. Εν μέσω αβεβαιότητας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, της άμεσης ανάγκης για απανθρακοποίηση, της ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών, των ανησυχιών για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ασφάλεια στη θάλασσα καθώς και του μέλλοντος του ναυτικού επαγγέλματος, αποτελεί ζωτικής σημασίας όσοι εργάζονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία να κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να προβλέψουν, μετριάσουν και ανταποκριθούν στις προκλήσεις αυτές, χωρίς να προκληθεί ζημία αλλού».
Το ερευνητικό πρόγραμμα Global Maritime Trends 2050 θα περιλάβει μια σειρά εις βάθος αναλύσεων που θα αναθέσει το Lloyd’s Register και το Lloyd’s Register Foundation σε εξειδικευμένους οργανισμούς και φορείς οι οποίοι θα εξετάσουν τι χρειάζεται για την ανάπτυξη ενός ασφαλούς και βιώσιμου θαλάσσιου τομέα, εν όψει των γεωπολιτικών, μακροικονομικών, τεχνολογικών και άλλων κοινωνικών αλλαγών