Νέος νόμος ETS: Σημείο καμπής για την απεξάρτηση της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές
Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν την επίσημη έγκριση του νέου νόμου της ΕΕ για το EU ETSσήμερα από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η δέσμευση περίπου 2 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα έσοδα του Ταμείου Καινοτομίας για τον ναυτιλιακό τομέα μπορεί να σηματοδοτήσει ένα σημείο καμπής για την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Είναι σημαντικό ότι το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο υιοθέτησαν τις εκκλήσεις των ενδιαφερόμενων φορέων του κλάδου να διατεθούν τα έσοδα από το EU ETS της ΕΕ πίσω στον ναυτιλιακό τομέα για να στηρίξουν την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων και να προωθήσουν την καινοτομία. Περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ βάσει της τρέχουσας τιμής άνθρακα του EU ETS, θα διατεθούν σε ναυτιλιακά έργα στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας.
"Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα δεν είναι ζήτημα του "αν" αλλά του "πώς". Η διάθεση μέρους των εσόδων από το EU ETS για τη ναυτιλία αποτελεί νίκη για την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Η ειδική στήριξη μέσω του Ταμείου Καινοτομίας είναι πράγματι το κλειδί για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών με τα καθαρά καύσιμα", λέει ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Η ECSA χαιρετίζει επίσης τη διατήρηση της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει" μέσω των υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη μετακύλιση του κόστους του EU ETS της ΕΕ στους εμπορικούς φορείς εκμετάλλευσης των πλοίων. Η περίοδος σταδιακής εισαγωγής και η σταδιακή συμπερίληψη των εκπομπών από τη ναυτιλία σε μια τριετή περίοδο είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση μιας ομαλής μετάβασης για τον τομέα. Οι συννομοθέτες συμφώνησαν επίσης σε ειδικές διατάξεις για τα πλοία κατηγορίας πάγου, τα μικρά νησιά και τις εξόχως απόκεντρες περιοχές.
Ενώ το νέο EU ETS σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα για την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές, θα πρέπει να είναι διαθέσιμες επαρκείς ποσότητες καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα σε προσιτή τιμή, ώστε να διατηρηθεί η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Αυτό θα πρέπει να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του προτεινόμενου νόμου για την καθαρή μηδενική βιομηχανία. Καθώς η ναυτιλία είναι ένας από τους πιο δύσκολα απεξαρτώμενους από τον άνθρακα κλάδους, η αναβάθμιση των οικονομικά προσιτών καυσίμων και τεχνολογιών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τον κλάδο είναι καθοριστικής σημασίας.
"Καθώς η ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ενεργειακής ασφάλειας και της ασφάλειας της αλυσίδας εφοδιασμού της Ευρώπης, αυτό πρέπει να αντικατοπτρίζεται δεόντως στις στρατηγικές προτεραιότητες της νέας βιομηχανικής πράξης Net Zero Industry Act. Για το λόγο αυτό, χαιρετίζουμε τη συμπερίληψη των υπεράκτιων τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα στον κατάλογο των στρατηγικών τεχνολογιών καθαρού μηδενικού κέρδους. Επιπλέον, τα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBOs) θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον νόμο, ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί γρήγορα ειδική παραγωγική ικανότητα" πρόσθεσε ο Σωτήρης Ράπτης.
Με ανακοίνωσή της η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δήλωσε: «Ολοκληρώθηκαν, σήμερα, οι νομοθετικές διεργασίες για την υιοθέτηση της αναθεωρημένης Οδηγίας για το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (EU ETS). Οι βασικές προτάσεις, που πρώτη και σταθερά υποστήριξε η ΕΕΕ από το 2021, περιλαμβάνονται στο τελικό κείμενο. Ειδικότερα:
- Επιβάλλεται η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθιστώντας τον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου υπεύθυνο για το κόστος συμμόρφωσης.
- Προβλέπεται η δέσμευση μέρους των εσόδων του EU ETS από τη ναυτιλία για δράσεις απανθρακοποίησης του κλάδου.
Επόμενο βήμα, τώρα, είναι να αναγνωριστεί στην πράξη η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ώστε να προωθηθούν κατάλληλες λύσεις μέσω του Ταμείου Καινοτομίας, το οποίο θα διαχειριστεί τα δεσμευμένα έσοδα. Το Ταμείο Καινοτομίας πρέπει κατά προτεραιότητα να στηρίξει την ανάπτυξη και διάθεση εναλλακτικών και ασφαλών ναυτιλιακών καυσίμων σε προσιτές τιμές. Την ίδια στιγμή, είναι ανάγκη να διασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού και ισότιμη πρόσβαση στο Ταμείο για τις πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου».