Με αφορμή το ετήσιο Greek Shipping Forum της Capital Link, η VesselsValue καταγράφει όλα τα τελευταία στοιχεία για τον Eλληνικό ναυτιλιακό στόλο.
Το infographic υπογραμμίζει την κατανομή του Ελληνικού στόλου ανά τύπο σκάφους, έθνη κορυφαίων ιδιοκτητών, συναλλαγές S&P, κορυφαίους Έλληνες ιδιοκτήτες, CII distribution, αλλά και τα πιο ακριβά ελληνικά πλοία.
Κατανομή του Ελληνικού στόλου
Τα Bulkers είναι τα πιο δημοφιλή πλοία του ελληνικού στόλου, με συνολικά 2.272 πλοία, ακολουθούμενα από Tankers με 1.450 πλοία και τα Containers με 430 πλοία. Τα δεξαμενόπλοια είναι ο πολυτιμότερος κλάδος για την Ελλάδα, αξίας 61,03 δις USD. Αυτός ο τομέας σημείωσε πρόσφατα εκπληκτικές αυξήσεις στις αξίες, οι οποίες σημείωσαν υψηλά 13 ετών το τελευταίο έτος. Η τιμή ενός Aframax 15 ετών 110.000 DWT έχει αυξηθεί κατά περίπου 144% σε ετήσια βάση από 16,17 εκατ. USD σε 39,43 εκατ. USD. Αυτό στις αυξημένες ευκαιρίες που έχουν προκύψει από τη συνεχιζόμενη σύγκρουση μεταξύ της Ουκρανίας και της Ρωσίας. Παρά τον σχετικά μικρό στόλο 127 πλοίων, η αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση για LNG έχει εκτοξεύσει την αξία αυτού του στόλου στα ύψη, με την αξία του στόλου για μεταφορείς LNG να ανέρχεται στα 30,50 δις USD.
Η Ελλάδα ανάμεσα στις κορυφαίες πλοικτήτριες χώρες
Μεταξύ των κορυφαίων πλοιοκτητριών χωρών, ο Ελληνικός στόλος κατέχει την τρίτη θέση παγκοσμίως. Αυτό είναι τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε συνολική αξία, που περιλαμβάνει 4.709 πλοία συνολικής αξία 152,69 δις USD. Συνολικά, η Ιαπωνία βρίσκεται στην κορυφή της λίστας συνολικής αξίας με στόλο αξίας 193,64 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ και η Κίνα κατατάσσεται πρώτη σε αριθμό πλοίων με στόλο 7.114 πλοίων.
Ελληνικό S&P
Όσον αφορά το S&P, η Ελλάδα ήταν η δεύτερη κορυφαία χώρα σε πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων το 2022, με 428 πλοία που πουλήθηκαν με συνολική αξία 11,7 δις USD. Η Ελλάδα ήρθε πίσω από την Κίνα που πούλησε 532 πλοία, λαμβάνοντας 12,93 δις δολάρια. Η Ελλάδα ήταν επίσης η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα σε επενδύσεις πλοίων πέρυσι, με 9,77 δις δολάρια σε συνολικά 376 πλοία. Για άλλη μια φορά, η Ελλάδα έμεινε πίσω από την Κίνα, η οποία ξόδεψε εντυπωσιακά 14,92 δις δολάρια σε 542 πλοία. Τα ΗΑΕ κατέλαβαν την τρίτη θέση με 5,14 δισ. δολάρια που δαπανήθηκαν σε 271 πλοία.
Κορυφαίες Ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρίες
Η Maran Gas Maritime, ο βραχίονας LNG του Ομίλου Αγγελικούση, κατατάσσεται πρώτη στη λίστα με τους πέντε κορυφαίους Έλληνες πλοιοκτήτες με αξία στόλου 8,01 δις USD. Επιπλέον, ο στόλος τους αποτελείται από 22 υπάρχοντα πλοία και άλλα 12 υπό παραγγελία. Η Thenamaris έχει τον μεγαλύτερο στόλο με 95 πλοία τόσο σε υπάρχοντα όσο και σε αυτά που βρίσκονται υπό παραγγελία με συνολική αξία 5,24 δις USD. Τα δεξαμενόπλοια αποτελούν την πλειοψηφία του εμπορικού τους στόλου, αντιπροσωπεύοντας το 60% ενώ το υπόλοιπο αποτελείται από Bulkers, Containers, LNG και LNG carriers. Η Maran Tankers, επίσης μέλος του ομίλου Angelicoussis Group, ήρθε στην τρίτη θέση με αξία 4,62 δισ. USD και 56 πλοία, ακολουθούμενη από τη Minerva Maritime με συνολική αξία 4,52 δισ. USD και 78 πλοία. Η εισηγμένη στη Νέα Υόρκη Tsakos Energy Navigation κατατάσσεται στην πέμπτη θέση με αξία 4,1 δις USD και αποτελείται από 68 πλοία.
Εκτιμώμενη Κατανομή Ελληνικού Στόλου CII
Η απανθρακοποίηση αποτελεί ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα για την Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα. Ένα μεγάλο ποσοστό του Ελληνόκτητου στόλου κατατάσσεται ψηλά στις νέες υποχρεωτικές αξιολογήσεις ενεργειακής απόδοσης από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO). Πάνω από το ένα τέταρτο του στόλου έχει επιτύχει εκτιμώμενη βαθμολογία CII «A» και το 64% του στόλου έχει λάβει εκτιμώμενη βαθμολογία μεταξύ A-C.
Τα ακριβότερα Ελληνικά πλοία
Το ακριβότερο Ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο είναι το πρόσφατα παραδοθέν Clean Copano (199.830 CBM, Ιούλιος 2022, Hyundai Heavy Ind). Ανήκει στη Dynagas και αποτιμάται στα 286,11 εκατ. USD. Στον τομέα των ferries, το πιο πολύτιμο σκάφος είναι το Blue Star Patmos, ιδιοκτησίας Ropax Blue Star Ferries (18.498 GT, Ιούνιος 2012, Daewoo) και αξίας 63,28 εκατ. USD.
Πηγή: VesselsValue