Λίγο λιγότεροι από 500 ναυτικοί παραμένουν εγκλωβισμένοι σε 109 πλοία στα ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα, ενώ πριν από έξι εβδομάδες ο αριθμός αυτός ξεπερνούσε τους 2000.
Τα τρία τέταρτα των ναυτικών που έχουν εγκλωβιστεί σε λιμάνια της Ουκρανίας έχουν πλέον εκκενωθεί από τα καθηλωμένα πλοία τους, σύμφωνα με νέα στοιχεία που συγκέντρωσε το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, σε συνεργασία με τον ΙΜΟ.
Πρόσφατα ο ΙΜΟ ενέκρινε ψήφισμα σχετικά με ενέργειες για τη διευκόλυνση της επείγουσας εκκένωσης των ναυτικών, ενώ ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Antonio Guterres ζήτησε έναν άμεσο τρόπο διαφυγής από την «αποκάλυψη» της Μαριούπολης.
Το ICS προτρέπει τη διατήρηση των ανθρωπιστικών διαδρόμων, έως ότου εκκενωθούν με ασφάλεια όλοι οι εναπομείναντες ναυτικοί. Οι υπόλοιποι 500 ναυτικοί αφορούν πληρώματα που παρέμειναν στο πλοίο για να επιτρέψουν την εκκένωση των συναδέλφων τους.
1.500 ναυτικοί έχουν εκκενωθεί με ασφάλεια από τα πλοία που έχουν αποκλειστεί μέσω ανθρωπιστικών διαδρόμων σε ξηρά και θάλασσα. Αυτοί οι διάδρομοι αποτελούνταν από πτήσεις εκκένωσης και λεωφορεία από λιμάνια, οργανωμένα από τα κράτη εφοδιασμού ναυτικής εργασίας των πληγέντων. Μερικοί από τους 1.500 αναμένουν την περαιτέρω μεταφορά τους από παράκτιες τοποθεσίες στην Ουκρανία και πολλοί έχουν επαναπατριστεί πλήρως στην πατρίδα τους.
Η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ΔΟΕ), ο ΙΜΟ, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και ανθρωπιστικές οργανώσεις έχουν συντονίσει τις παραδόσεις τροφίμων, νερού και φαρμάκων στο πλήρωμα που έχει μείνει πίσω. Ενώ ορισμένες προμήθειες έφτασαν στους προβλεπόμενους αποδέκτες, η παροχή βοήθειας εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά δύσκολη, ιδιαίτερα σε περιοχές υψηλού κινδύνου.
Τα πλοία που βρίσκονται ακινητοποιημένα είναι στις εξής περιοχές: Mykolaiv (25), Chornomorsk (23), Kherson (16), Odessa (10), Berdyansk (8), Pivdennyi (6), Mariupol (5), Nika Tera (2), Ochakiv (2) , Izmail (1) και Yuzhny anchorage (1).
Οι πληγέντες ναυτικοί, τόσο εκείνοι που έφυγαν όσο και όσοι παραμένουν στα πλοία, προέρχονται από 27 διαφορετικές χώρες, με τον μεγαλύτερο αριθμό από τις Φιλιππίνες και την Ινδία. Άλλες πληγείσες εθνικότητες ναυτικών περιλαμβάνουν την Ουκρανία, τη Ρωσία, την Κίνα, τη Δανία, την Ελλάδα και την Τουρκία.
Τα δεδομένα του ICS υποδεικνύουν ότι τα περισσότερα από τα 109 πλοία που βρίσκονται ακινητοποιημένα είναι είτε φορτηγά χύδην φορτίου (42) είτε πλοία γενικού φορτίου (38). Υπάρχουν επίσης πετρελαιοφόρα, δεξαμενόπλοια χημικών, ρυμουλκά, ro-ro και παγοθραυστικά.