Ο κανονισμός για τη συμπερίληψη της ναυτιλιακής βιομηχανιας στο EU ETS βρίσκεται υπό ανάπτυξη ως μέρος της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, μια μεγάλη ευκαιρία για την ΕΕ να συμβάλει στη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα για τη διεθνή ναυτιλία.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι τώρα υπό εξέταση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με το EP ENVI Committee να κατέχει τον ρόλο του κύριου εισηγητή και το EP TRAN Committee του ΕΚ να παρέχει τη συμβολή του με καθοδήγηση του εισηγητή κ. Novakov.
Το World Shipping Council χαιρετίζει την ενδελεχή δουλειά που επιτέλεσε ο κ. Novakov σχετικά με το πώς το EU ETS μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό και πρακτικό στην εφαρμογή. Η επιτροπή TRAN βλέπει τη σημασία της αναγνώρισης της κοινής ευθύνης μεταξύ του πλοιοκτήτη και του διαχειριστή. Οι πλοιοκτήτες και οι operators έχουν συμπληρωματικούς ρόλους και η συνεργασία παρέχει τον ταχύτερο τρόπο για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα στην ΕΕ.
Η επιτροπή TRAN προτείνει επίσης τη δημιουργία ενός ειδικού Ταμείου Θαλάσσιας Μετάβασης από την Επιτροπή για την υποστήριξη και την επιτάχυνση έργων, επενδύσεων και καινοτομιών για την επιτάχυνση του τομέα προς ένα μέλλον απελευθερωμένο από τις εκπομπές άνθρακα. Το WSC χαιρετίζει έντονα μια τέτοια περιφερειακή δέσμευση που θα συμπλήρωνε ένα παγκόσμιο πρόγραμμα για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών μέσω κατευθυνόμενης Ε&Α.
Δυστυχώς, η λανθασμένη αντίληψη επικρατεί στη συμβολή της επιτροπής TRAN ότι η επιδίωξη ευρύτερου πεδίου εφαρμογής του ETS, εκτός της ΕΕ, είναι πιο φιλόδοξη από περιβαλλοντική άποψη. Στην πραγματικότητα, ισχύει το αντίθετο. Όπως έδειξε η ΕΚ στην εκτίμηση επιπτώσεών της, ένα ευρύτερο γεωγραφικό πεδίο εισάγει επιζήμια για το περιβάλλον και την οικονομία διαρροή άνθρακα. Η εμβέλεια εκτός ΕΕ πιθανότατα θα προκαλέσει σημαντικές εμπορικές εντάσεις που υπονομεύουν την παγκόσμια συνεργασία για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, ενώ θα ενθαρρύνουν τις χώρες να αναζητήσουν εθνικά έσοδα μέσω της φορολόγησης του διεθνούς εμπορίου μέσω ανεξάρτητων και αλληλεπικαλυπτόμενων κανονισμών. Εάν η ΕΕ ορίσει κανόνες που θα εκτείνονται στους ωκεανούς και στα ύδατα χωρών εκτός ΕΕ, η επίτευξη μιας αποτελεσματικής παγκόσμιας συμφωνίας θα καταστεί πολύ πιο δύσκολη.
Αντίθετα, ένα πεδίο εντός της ΕΕ σημαίνει τα εξής:
Εξασφάλιση των κατάλληλων οικονομικών κινήτρων για την υιοθέτηση τεχνολογιών πράσινης ναυτιλίας
Ελαχιστοποίηση την πιθανότητα διαρροής άνθρακα που θα υπονόμευε τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ
Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των λιμένων των κρατών μελών και της ΕΕ
Η ΕΕ να καθοδηγεί την παγκόσμια πολιτική για τα αέρια θερμοκηπίου μέσω του ΙΜΟ
Το WSC ανυπομονεί να συνεργαστεί περαιτέρω με τα θεσμικά όργανα της ΕΕ στα επόμενα βήματα προς την επίτευξη ενός αναθεωρημένου ETS που θα είναι φιλόδοξο, αποτελεσματικό και πρακτικό.