Το ξέσπασμα του πολέμου στην Ανατολική Ουκρανία έχει εγείρει φόβους για τον αντίκτυπο των περαιτέρω κυρώσεων στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας, σε συνδυασμό με τη σημερινή ανακοίνωση του πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου για «ένα τεράστιο πακέτο οικονομικών κυρώσεων» σύμφωνα με ανάλυση του Vivek Srivastava Senior Trade Analyst at VesselsValue.
Σε ό,τι αφορά τον κλάδο της Ναυτιλίας, μέχρι στιγμής, μόνο μία Ναυτιλιακή εταιρεία έχει τιμωρηθεί άμεσα. Η PSB Leasing διαθέτει πέντε πλοία: Δύο Tankers, δύο πλοία πολλαπλών χρήσεων και ένα RoRo (ένα ferry «roll-on, roll-off» για οχήματα). Τουλάχιστον ένα από τα δεξαμενόπλοιά της συμμετείχε ήδη σε εμπορικές κυρώσεις με το Ιράν, αν και έχει επίσης καταφύγει στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ τα τελευταία δύο χρόνια. Ωστόσο, πέντε πλοία από έναν παγκόσμιο στόλο άνω των 78.000 δύσκολα θα δημιουργήσουν αναταράξεις, πόσο μάλλον οποιαδήποτε διαταραχή.
Σχεδόν κάθε αναλυτής και ειδησεογραφικό μέσο έχει σημειώσει ότι οι κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου μπορεί να είναι ενάντια στα συμφέροντα της Δύσης, καθώς οι τιμές είναι ήδη υψηλές. Το 2021, οι ρωσικές εξαγωγές αντιπροσώπευαν το 5,2% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σε δεξαμενόπλοια (πετρέλαιο και προϊόντα διύλισης πετρελαίου) και το 6,0% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σε Μεταφορείς Υγρού Φυσικού Αερίου (LNG). Τέτοιες σημαντικές αναλογίες δεν αντικαθίστανται εύκολα από άλλες πηγές.
Η ισορροπία των κινήτρων μπορεί να αλλάξει. Αλλά εάν η Ρωσία περιόριζε τις εξαγωγές ενέργειας στη Δύση, θα έχανε επίσης σημαντικά έσοδα από τις εξαγωγές. Επιπλέον, οι ρωσικές εξαγωγές αντιπροσώπευαν επίσης το 3,7% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου σε Bulkers και η απουσία τους θα ήταν εμφανής σε αγορές όπως τα σιτηρά, τα λιπάσματα και ο άνθρακας.
Δεδομένου του πιθανού αρνητικού αντίκτυπου στις τιμές των κυρώσεων στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, το πιο ενδιαφέρον ερώτημα είναι «Εάν δημιουργηθούν κυρώσεις σε περισσότερες ρωσικές εταιρείες, τι ποσοστό του παγκοσμίου στόλου κινδυνεύει;»
Δυνητικά, το 7,4% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων θα κινδύνευε, όπως και το 3,5% του παγκόσμιου στόλου των πλοίων μεταφοράς LNG. Με την εξαιρετικά αδύναμη χρησιμοποίηση και τους ναύλους να πλήττουν και τους δύο αυτούς τομείς τους τελευταίους μήνες, σε έντονη αντίθεση με τους ανερχόμενους τομείς Dry Bulk Carrier και Containership, οι κυρώσεις σε ρωσικές ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν να αφαιρέσουν κάποια πλεονάζουσα προσφορά πλοίων από την ανοιχτά ανταγωνιστική αγορά χωρίς να προκαλέσουν μεγάλη ανοδική κίνηση στους ναύλους.
Εξετάζοντας τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό για τα σχετικά μερίδια αγοράς, ο αντίκτυπος γίνεται πολύ πιο έντονος για το φυσικό αέριο παρά για το πετρέλαιο. Το 2021, οι μεταφορείς LNG «Σε κίνδυνο» συνεισέφεραν το 7,0% των συνολικών μιλίων CBM, ενώ τα «At Risk» Tankers συνεισέφεραν μόνο το 2,1% των συνολικών τονο-μιλίων. Αυτή είναι μια συνάρτηση της πρώτης διαπραγμάτευσης σε μεγαλύτερες αποστάσεις και της δεύτερης σε μικρότερες αποστάσεις. Ως εκ τούτου, οι κυρώσεις σε ρωσικές ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν ενδεχομένως να εκκενώσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς για εταιρείες που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις στην αγορά πλοίων μεταφοράς LNG από ό,τι στην αγορά δεξαμενόπλοιων.
Οι συμμετέχοντες στην αγορά θα εξετάσουν επίσης πόσες ρωσικές συναλλαγές θα γίνουν διαθέσιμες σε μη εγκεκριμένες εταιρείες σύμφωνα με αυτό το σενάριο. Οι μεταφορείς LNG «Σε κίνδυνο» είχαν το 85,8% των μιλίων CBM που προέρχονταν από τη Ρωσία το 2021, πλησιάζοντας σε πλήρη κυριαρχία. Επιπλέον, οι μεταφορείς υγραερίου «At Risk» είχαν το 36,8% των ρωσικών μιλίων CBM, αν και οι απόλυτοι όγκοι είναι πολύ μικροί. Το μερίδιο αγοράς 20,1% του σημαντικού ρωσικού εμπορίου για δεξαμενόπλοια «Σε κίνδυνο» δεν θα περάσει απαρατήρητο από όσους βρίσκονται στην αγορά πετρελαίου καταλήγει ο αναλυτής.