Τα είπε όλα ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε κ. Θ. Βενιάμης στο Greek Shipping Summit | 2020: The wind of change in global Shipping. “Η Ναυτιλία είναι διαχρονικά πρώτη και πάνω από κόμματα.
Ο ΙΜΟ έχει συμβάλει σημαντικά στην χάραξη στρατηγικής αλλά έχει κάνει λάθη λόγω πολιτικών πιέσεων ή συμβιβασμών. Η μετάβαση χρήσης καυσίμων σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις του 2020 δεν θα είναι μία απλή διαδικασία. Συμφωνούμε με την αποθείωση των καυσίμων αλλά πρέπει ο κάθε ένας να αναλάβει τις ευθύνες του και πρωτίστως οι εταιρίες πραγωγής. Η ναυτιλία υπερασπίζεται το συμφέρον των πολλών και δεν θα δεχτεί κανονισμούς που αντίκεινται στην ασφάλεια των πλοίων και των ναυτικών. Αν συνεχίσουν ετσί θα χάσουν τον ύπνο τους» τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Έξω από τα δόντια και ξεκάθαρα όπως συνηθίζει ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. μίλησε για τα φλέγοντα ζητήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο κλάδος το επόμενο διάστημα. Τόνισε ιδιαίτερα τις θετικές ενέργειες που έχουν κάνει οι διάφοροι οργανισμοί κατά καιρούς για τη Ναυτιλία και ιδιαίτερα του ΙΜΟ και του ICS. Όμως χρειάζονται πολλές αλλαγές να γίνουν στο νέο κανονιστικό πλαίσιο όπου θα πρέπει να αποτυπωθεί η χάραξη μίας υπεύθυνης στρατηγικής.
“Κατέχουμε το 53% του Ευρωπαϊκού στόλου και οφείλουν να μας ακούσουν. Χρειαζόμαστε καλύτερη νομοθεσία για την ασφάλεια των πλοίων και των ναυτικών. Λέμε ναι στην μετάβαση χρήσης καυσίμου αλλά όχι με μία άστοχη νομοθεσία που βάζει σε κίνδυνο τις ζωές και το περιβάλλον. Μιλάνε για κάλυψη σε ποσοστό 80% στα λιμάνια με το νέο καύσιμο. Και αν ένα πλοίο βρεθεί σε ένα λιμάνι και ενώ βρίσκεται σε ναύλο τι θα συμβεί εάν εκείνη την στιγμή δεν υπάρχει διαθέσιμο καύσιμο; Θα φύγει το πλοίο; Θα μείνει; Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει. Εμείς λειτουργούμε με γνώμωνα το συμφέρον των πολλών. Λέμε ναι στην πλήρη απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα. Αλλά με κανόνες που να μπορούν να εφαρμοστούν. Εμείς ως Ένωση ποτέ δεν συνεναίσαμε στην απόφαση του 2008”. συνέχισε ο κ. Βενιάμης.
Όσον αφορά τα scrubbers ο κ. Βενιάμης ήταν καταπέλτης. “Ντροπή, να μιλάνε κάποιοι για περιβάλλον όταν το μόνο πους ενδιαφέρει είναι να βγάλουν εκατομμύρια. Θέλω να πιστεύω ότι η πλειονότητα θα συμφωνήσει με την Ένωσή μας. Δεν θα σταθώ σε κάποιες εισηγμένες εταιρίες που προσπαθούν να βγάλουν χρήματα μέχρι να εφαρμοστεί η όποια απόφαση. Εμείς ακολουθούμε και υπηρετούμε αξίες. Και αυτές τις αξίες δεν θα τις προδώσουμε ποτέ. Ας περιμένουμε την επανεξέταση της απόφασης για τα scrubbers και ας χαιρετήσουμε την αποφαση των 28 κρατών - μελών για έναν πραγματικά εποικοδομιτικό διάλογο που μόλις ξεκινάει”.
Το επόμενο διάστημα θα δούμε και μάθουμε πολλά για τα νέα καύσιμα και τους κανομισμούς. Ποιός θα κάνει επενδύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο όταν μόνο στην Ελλάδα χρειάζονται σχεδόν 750.000.000 ευρώ σε υποδομές για τα νέα καύσιμα;
Ασχετοσύνη, άγνοια, σκοπιμότητα; Νομίζω ότι το επόμενο διάστημα πολλά θέματα θα πάρουν τον δρόμο τους. Χρειάζεται σεβασμός στη ναυτιλία, σε μία βιομηχανία με ρυθμό ανάπτυξης 4% ετησίως. Και πρωτίστως κάποιος να πάρει την ευθύνη. Επίσημα.
Νίκος Κ. Δούκας