Γράφει ο Μιχάλης Πανταζόπουλος, Αντιπρόεδρος του Liberian International Ship & Corporate Registry (Νηολόγιο Λιβερίας) και Γενικός Διευθυντής του ελληνικού γραφείου του Νηολογίου.
Δεδομένων των επιπτώσεων στην παγκόσμια ναυτιλία από την πανδημία COVID-19 που είχε ως αποτέλεσμα τη μειωμένη πρόσβαση στα πλοία για επιθεωρήσεις από τις Σημαίες ή τους νηογνώμονες, το Νηολόγιο της Λιβερίας ανέπτυξε πρόγραμμα επιθεώρησης εξ’αποστάσεως σχετικό με την ασφάλεια και τους κανονισμούς του ΙΜΟ. Αντί της φυσικής παρουσίας του επιθεωρητή στο πλοίο, ο πλοίαρχος σε συνεργασία με προσωπικό της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου (Εταιρικός Εκπρόσωπος Ασφάλειας – DPA) πιστοποιούν την τρέχουσα κατάσταση συμμόρφωσης με τις διεθνείς συμβάσεις ασφαλείας (ISM), ναυτικής εργασίας (MLC), Θαλάσσιας ρύπανσης (MARPOL), και τους κανονισμούς της Λιβερίας και παρέχουν όλες τις σχετικές πληροφορίες και τα δεδομένα από τα συστήματα του πλοίου στον εντεταλμένο επιθεωρητή του Νηολογίου.
Μετά την παραλαβή των πληροφοριών, ο εντεταλμένος επιθεωρητής του Νηολογίου εξετάζει και αξιολογεί τις πληροφορίες και τα δεδομένα κια ακολούθως επικοινωνεί με τον πλοίαρχο και τον Τεχνικό Ασφαλείας για τη διενέργεια της εξ-αποστάσεως επιθεώρησης.
Καθώς η διαδικασία των εξ-αποστάσεως επιθεωρήσεων παρουσιάζει νέες προκλήσεις, η συνεργασία με τον πλοίαρχο και το προσωπικό της διαχειρίστριας ειναι επιβεβλημένη για να διασφαλιστεί η συνεχής συμμόρφωση του πλοίου με τους διεθνείς κανονισμούς, κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19. O Πλοίαρχος και ο Εταιρικός Εκπρόσωπος Ασφάλειας επιβεβαιώνουν ότι έχουν ληφθεί ή δρομολογηθεί όλα τα απαραίτητα και διορθωτικά μέτρα για όλα τα γνωστά προβλήματα συστημάτων εκτός λειτουργίας, τις υπάρχουσες ελλείψεις ή/και ενδεχομένως την μη συμμόρφωση με τους κανονισμούς ασφάλειας και έχουν αναφερθεί στο Νηολόγιο της Λιβερίας.
Στόχος μας είναι να ολοκληρώνεται το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας εξέτασης και αξιολόγησης των δεδομένων και των πληροφοριών από το πλοίο στο μέγιστο βαθμό ενώ το πλοίο ταξιδεύει, εκ των προτέρων και πριν από την άφιξη του σε λιμάνι, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο ο χρόνος που απαιτείται για την ενασχόληση των αξιωματικών και του πληρώματος κατα την διάρκεια της εξ-αποστάσεως επιθεώρησης και να μην επιβαρύνεται το ήδη επιβαρυμένο πλήρωμα που λόγω της πανδημίας ευρίσκεται για μεγάλο χρονικό διάστημα στο πλοίο.
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το Νηολόγιο είχε περιορισμένη έκθεση σε εξ-αποστάσεως επιθεωρήσεις ασφαλείας πριν από την πανδημία του COVID-19 και δεν υπήρχε εφαρμοσμένο και αυτόνομο σύστημα και διαδικασίες για την εκτέλεση αξ-αποστάσεως επιθεωρήσεων. Έπρεπε να κινηθούμε γρήγορα να θεσπίσουμε διαδικασίες, να εφαρμόσουμε νέες τεχνολογίες και να παρέχουμε ψηφιακά μέσα στους επιθεωρητές μας, να τους εκπαιδεύσουμε και να επεκτείνουμε την ψηφιακή μας ολοκλήρωση εσωτερικά για να χειριστούμε όλα τα δεδομένα και τις πληροφορίες του πλοίου και των συστημάτων του (έγγραφα, φωτογραφίες, βίντεο κ.λπ.), καθώς και τις πλατφόρμες ζωντανής επικοινωνίας (Teams, Zoom, Skype, κτλ.). Αυτή η εξέλιξη αποτέλεσε για εμάς μια μεγάλη επένδυση η οποία είναι τόσο πρός όφελος του πλοίου όσο και των διαχειριστριών εταιρειών.
Για εμάς η άμεση επικοινωνία, συνεργασία, και αλληλεπίδραση με τους αξιωματικούς των πλοίων και το προσωπικό της διαχειρίστριας στην ξηρά είναι επωφελής, καθώς προσπαθούμε να καθιερώσουμε μια ανοικτή και διαφανή επικοινωνία όχι μόνο σχετικά με τη συμμόρφωση του πλοίου, αλλά και τη δημιουργία μιας ανοικτής και άμεσης επικοινωνίας σε περίπτωση προβλημάτων στο πλοίο η ζητημάτων του πληρώματος ώστε να μπορούμε να βοηθήσουμε.
Έχουμε θεσπίσει ενιαίες και διαφανείς πρακτικές και διαδικασίες που ισχύουν για όλα τα πλοία και τις εταιρείες και προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι οι "πρακτικές με όρους ίσου ανταγωνισμού" ισχύουν για όλους. Ενώ διαπιστώσαμε ότι οι περισσότερες διαχειρίστριες εταιρείες έχουν χαιρετίσει και αποδεχθεί τις εξ-αποστάσεως επιθεωρήσεις, εξακολουθεί να υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός που προτιμά τη φυσική παρουσία για διάφορους λόγους, για παράδειγμα, έλλειψη ψηφιακής τεχνολογίας επί του πλοίου, προτίμηση στη φυσική παρουσία, έλλειψη χρόνου λόγω φόρτου εργασίας του προσωπικού ξηράς κτλ. Να σημειώσουμε ότι οι διαχειρίστριες εταιρείες έχουν και οικονομικό όφελος αφού δεν υπάρχουν έξοδα ταξιδίου των επιθεωρητών.
Δεδομένου ότι τελειοποιούμε τα συστήματα και τις διαδικασίες των εξ-αποστάσεως επιθεωρήσεων, ταυτόχρονα επεκτείνουμε τις εξ-αποστάσεως επιθεωρήσεις σε προπαρασκευαστικές και επιθεωρήσεις προετοιμασίας του πλοίου για πιθανή επίσκεψη και επιθεώρηση από τις κατά τόπους Λιμερικές Aρχές (PSC inspections), σε επιθεωρήσεις ετήσιας πιστοποίησης διαχείρισης θαλασσίου έρματος, καθώς επίσης σε εξ-αποστάσεως ελέγχους για την πιστοποίηση σύμφωνα με τους κώδικες ISM, ISPS & MLC.
Οι επιθεωρήσεις εξ-αποστάσεως είναι μά ακόμη υπηρεσία στα πλαίσια του στόχου μας της συνεχούς βελτίωσης, της καινοτομίας, της αξιοποίησης της τεχνολογίας για τη βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος για την αποτελεσματική λειτουργία, την ασφάλεια και το φιλικά προς το περιβάλλον πλοία, είναι μια συνεχής προσπάθεια. Η Λιβερία δεσμεύεται από αυτή τη συνεχή προσπάθεια να στραφεί προς συστήματα, και διαδικασίες που θα βελτιώσουν όχι μόνο τη ναυτιλία αλλά και την κοινωνία γενικότερα και αυτή είναι δέσμευσή μας.