Πάνω από 500 παρατηρήσεις από διατομεακές διαβουλεύσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας σειράς εργαστηρίων αξιολόγησης κινδύνου, υπό την ηγεσία του Κέντρου Απανθρακοποίησης Ναυτιλίας του Lloyd’s Register, υποδεικνύουν ότι απαιτείται μια συνολική αναθεώρηση της εκπαίδευσης των ναυτικών καθώς η βιομηχανία μεταβαίνει σε καύσιμα μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα μιας συνοπτικής έκθεσης, η οποία παράχθηκε από την Ομάδα Εργασίας για τη Δίκαιη Μετάβαση στη Ναυτιλία (MJTTF), σε συνεργασία με το Κέντρο Απανθρακοποίησης Ναυτιλίας του Lloyd’s Register (LR) και τον Συνασπισμό για τη Διαχείριση των Ωκεανών του Παγκόσμιου Συμφώνου των Ηνωμένων Εθνών (UNGC).
Με την υποστήριξη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και του ιδρυτικού χρηματοδότη Lloyd’s Register Foundation, η έκθεση σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του πρώτου ορόσημου του εκπαιδευτικού έργου της MJTTF για την ανάπτυξη ενός βασικού πλαισίου εκπαίδευσης για την εξοπλισμό των ναυτικών με τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ασφαλή χρήση της αμμωνίας, της μεθανόλης και του υδρογόνου ως ναυτιλιακά καύσιμα. Είναι η συνοπτική έκθεση των διαβουλεύσεων που πραγματοποιήθηκαν από πάνω από 100 ενδιαφερόμενους κατά τη διάρκεια 12 υβριδικών εργαστηρίων αξιολόγησης κινδύνου, που πραγματοποιήθηκαν νωρίτερα φέτος.
Η έκθεση παρουσιάστηκε στο Seatrade Maritime CrewConnect Global στη Μανίλα.
Τα καύσιμα μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και το υδρογόνο, παρουσιάζουν μοναδικές προκλήσεις και κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια του πληρώματος. Απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και μέτρα ασφαλείας για να εφαρμοστούν επαρκώς και αποτελεσματικά. Ωστόσο, τα τρέχοντα Πρότυπα Εκπαίδευσης, Πιστοποίησης και Φύλαξης για Ναυτικούς (STCW) δεν περιλαμβάνουν ακόμη κατευθυντήριες γραμμές ή επίπεδα ικανότητας για την αντιμετώπιση αυτών των πράσινων μορίων.
Τα εργαστήρια επικεντρώθηκαν στη χρήση της αμμωνίας, της μεθανόλης και του υδρογόνου ως ναυτιλιακά καύσιμα για να συγκεντρώσουν τις αντιλήψεις της βιομηχανίας σχετικά με τις απαραίτητες αλλαγές για τους ναυτικούς που μεταβαίνουν από τις συμβατικές λειτουργίες καυσίμων πετρελαίου σε πηγές ενέργειας μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών για την πρόωση των πλοίων. Τα εργαστήρια εντόπισαν τους πιο σημαντικούς κινδύνους ασφαλείας που σχετίζονται με κάθε καύσιμο και τις νέες ή τροποποιημένες εκπαιδευτικές και ικανότητες που απαιτούνται για να είναι αυτή η μετάβαση ασφαλής και αποτελεσματική, με τον ναυτικό στο επίκεντρο.
Οι παρατηρήσεις για την αμμωνία υπογράμμισαν την τοξικότητά της ως μια σημαντική πρόκληση και αναφέρθηκαν στην ανάγκη για εκτεταμένη εκπαίδευση στις διαδικασίες αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης, μαζί με νέα πρότυπα ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού (PPE) και μέτρα ασφαλείας διαδικασιών.
Ομοίως, για τη μεθανόλη, οι κύριες ανησυχίες περιλάμβαναν την υψηλή ευφλεκτότητα του καυσίμου, απαιτώντας νέες μεθόδους ανίχνευσης πυρκαγιάς και ενημερωμένα πρωτόκολλα ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού (PPE). Η λεπτομερής εκπαίδευση στις τοξικές ιδιότητες και τη διαβρωτικότητα της μεθανόλης θα είναι επίσης απαραίτητη στην επόμενη φάση της μετάβασης.
Για το υδρογόνο, οι παρατηρήσεις επικεντρώθηκαν σε ζητήματα όπως η ανίχνευση φλόγας και τα ενισχυμένα συστήματα πυρασφάλειας που θα είναι ζωτικής σημασίας για το πλήρωμα, ενώ επαναλάμβαναν την ανάγκη για νέα πρωτόκολλα ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού (PPE) για την πλήρη αντιμετώπιση του προφίλ κινδύνου του υδρογόνου.
Από αυτές τις εμπλοκές των ενδιαφερόμενων μερών, το εκπαιδευτικό έργο της MJTTF θα αναπτύξει λεπτομερή πρότυπα ικανότητας και ένα πλαίσιο εκπαίδευσης για να βοηθήσει τις ναυτιλιακές ακαδημίες και τα ιδρύματα να συντάξουν και να εφαρμόσουν εκπαιδευτικό υλικό για την αναβάθμιση και επανεκπαίδευση των ναυτικών που θα έρθουν σε επαφή με το υδρογόνο, την αμμωνία και τη μεθανόλη ως ναυτιλιακά καύσιμα. Η κυκλοφορία του Εγχειριδίου Εκπαιδευτή που θα συνοδεύει το πλαίσιο εκπαίδευσης προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί στο MTCC Asia τον Μάιο του 2025.
Image credit International Maritime Organisation.