Μετά από περισσότερο από μια δεκαετία αποτελεσματικών επιχειρήσεων κατά της πειρατείας για τη μείωση των απειλών, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αφαιρέσει από τις περιοχές κινδύνου την «Περιοχή Υψηλού Κινδύνου του Ινδικού Ωκεανού» (HRA).
Η κατάργηση του HRA αντικατοπτρίζει μια σημαντικά βελτιωμένη κατάσταση πειρατείας στην περιοχή, σε μεγάλο βαθμό λόγω των συντονισμένων προσπαθειών καταπολέμησης της πειρατείας από πολλούς περιφερειακούς και διεθνείς ενδιαφερόμενους φορείς. Δεν έχουν σημειωθεί πειρατικές επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων ανοιχτά της Σομαλίας από το 2018.
Ο ΙΜΟ έχει ενημερωθεί για την απόφαση που έλαβαν το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), η BIMCO, η Διεθνής Ένωση Ναυτιλιακών Εργοληπτών (IMCA), η INTERCARGO, η INTERTANKO και το Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ Εταιρειών Πετρελαίου (OCIMF).
Τα μέτρα που έχουν θεσπιστεί για την ασφάλεια των υδάτων από τον στρατιωτικό, τον πολιτικό, την κοινωνία των πολιτών και τη ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς και οι οδηγίες για τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης, έχουν μειώσει την απειλή της πειρατείας στον Ινδικό Ωκεανό.
Η κατάργηση του HRA θα τεθεί σε ισχύ στις 00:01 UTC την 1η Ιανουαρίου 2023, δίνοντας στους ναυλωτές, τους πλοιοκτήτες και τους φορείς εκμετάλλευσης χρόνο να προσαρμοστούν στην αλλαγμένη απειλή από την πειρατεία. Οι Βέλτιστες Πρακτικές Διαχείρισης 5 (BMP5) θα συνεχίσουν να παρέχουν τις απαραίτητες οδηγίες για τη ναυτιλία για να διασφαλιστεί ότι αναπτύσσονται αξιολογήσεις απειλών και κινδύνου για κάθε ταξίδι για τον μετριασμό των κινδύνων που παρουσιάζουν οι υπόλοιπες απειλές για την ασφάλεια στην περιοχή. Η ναυτιλιακή βιομηχανία θα συνεχίσει να παρακολουθεί και να συμβουλεύει για απειλές για την ασφάλεια στη θάλασσα για να βοηθήσει την ασφαλή διέλευση των πλοίων και των ναυτικών που τα πληρώνουν. Οι εκτιμήσεις απειλών και κινδύνου πριν από το ταξίδι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις πιο πρόσφατες πληροφορίες για την ασφάλεια στη θάλασσα από οργανισμούς που υποστηρίζουν την VRA.