Το σκεπτικό της απόφασης της Ευρωπαΐκής Επιτροπής ήταν πως πιθανώς μία τέτοια συγχώνευση θα έπληττε έντονα τον ανταγωνισμό.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απαγόρευσε, βάσει του κανονισμού της ΕΕ για τις συγχωνεύσεις, την εξαγορά της Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd (DSME) από την Hyundai Heavy Industries Holdings (HHIH).
Η συγχώνευση μεταξύ των δύο ναυπηγών της Νότιας Κορέας θα είχε δημιουργήσει δεσπόζουσα θέση από τη νέα συγχωνευμένη εταιρεία και θα μείωνε τον ανταγωνισμό στην παγκόσμια αγορά για την κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου («LNG») («LLNGCs»). Τα μέρη δεν προσέφεραν επίσημα διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των ανησυχιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Margrethe Vestager, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Τα μεγάλα πλοία LNG αποτελούν ουσιαστικό στοιχείο στην αλυσίδα εφοδιασμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και επιτρέπουν τη μεταφορά αυτής της πηγής ενέργειας σε όλο τον κόσμο. Το LNG συμβάλλει στη διαφοροποίηση της πηγής ενέργειας της Ευρώπης και ως εκ τούτου βελτιώνει την ενεργειακή ασφάλεια. Η συγχώνευση μεταξύ HHIH και DSME θα είχε οδηγήσει σε δεσπόζουσα θέση στην παγκόσμια αγορά για την κατασκευή μεγάλων πλοίων LNG, για τα οποία υπάρχει σημαντική ζήτηση από ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς. Δεδομένου ότι δεν υποβλήθηκαν διορθωτικά μέτρα, η συγχώνευση θα είχε οδηγήσει σε λιγότερους προμηθευτές και υψηλότερες τιμές για τα μεγάλα πλοία που μεταφέρουν LNG. Αυτός είναι ο λόγος που απαγορεύσαμε τη συγχώνευση».
Η απόφαση αυτή ακολουθεί μια εις βάθος έρευνα από την Επιτροπή για την προτεινόμενη συναλλαγή, η οποία θα συνδύαζε την DSME και την HHIH, δύο κορυφαίες ναυπηγικές εταιρείες παγκοσμίως. Και οι δύο εταιρείες είναι παγκόσμιοι ηγέτες στην κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG και δύο από τους τρεις μεγαλύτερους παίκτες σε αυτήν την πολύ δυνατή αγορά.
Οι μεγάλοι μεταφορείς LNG αποτελούν ουσιαστικό στοιχείο στην αλυσίδα εφοδιασμού του LNG. Είναι εξαιρετικά εξελιγμένα πλοία που μπορούν να μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες LNG (145 000 m3 και άνω) σε θερμοκρασία -162 βαθμών Κελσίου. Τα τελευταία πέντε χρόνια, η παγκόσμια αγορά για την κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG αντιπροσώπευε έως και 40 δισεκατομμύρια ευρώ, με τους Ευρωπαίους πελάτες να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% όλων των παραγγελιών.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, η Επιτροπή έλαβε σχόλια από μεγάλο αριθμό πελατών, ανταγωνιστών και άλλων τρίτων. Αυτές οι εταιρείες ανησυχούσαν ότι η συναλλαγή θα δημιουργούσε μια εταιρεία με δεσπόζουσα θέση στην παγκόσμια αγορά για την κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG, τη μείωση του ανταγωνισμού και την αύξηση των τιμών για αυτά τα πλοία.
Ενώ, κατά την έναρξη της σε βάθος έρευνας, η Επιτροπή εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με τις αγορές για την κατασκευή πετρελαιοφόρων, πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου («LPG»), πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων μεταφοράς LNG (μεγάλων και μικρών), η σημερινή απόφαση αφορά μόνο στην αγορά μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η συναλλαγή, όπως κοινοποιήθηκε, θα είχε ως αποτέλεσμα (i) τη δημιουργία δεσπόζουσας θέσης από τη συγχωνευμένη εταιρεία στην αγορά για την κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG, (ii) μειωμένη επιλογή στους προμηθευτές και (iii) υψηλότερες τιμές για τους πελάτες της ΕΕ και, τελικά, για τους καταναλωτές ενέργειας.
Η απόφαση της Επιτροπής βασίζεται στους ακόλουθους λόγους:
1.Τα μέρη απολαμβάνουν πολύ μεγάλα και αυξανόμενα μερίδια αγοράς. Τα συνδυασμένα μερίδια αγοράς των μερών είναι πολύ μεγάλα. Η συνδυασμένη οντότητα θα ήταν μακράν ο μεγαλύτερος παίκτης στον κόσμο, σε μια ήδη συγκεντρωμένη αγορά. Τα συνδυασμένα μερίδια αγοράς των μερών θα ήταν τουλάχιστον 60%, γεγονός που από μόνο του αποτελεί ένδειξη δεσπόζουσας θέσης στην αγορά. Επιπλέον, τα συνδυασμένα μερίδια αγοράς της DSME και της HHIH αυξάνονται τα τελευταία 10 χρόνια.
2. Πολύ λίγες εναλλακτικές λύσεις για τους πελάτες. Εκτός από τα μέρη, υπάρχει μόνο ένας άλλος μεγάλος ανταγωνιστής στην αγορά. Ωστόσο, η ικανότητα αυτού του ανταγωνιστή δεν θα ήταν επαρκής για να λειτουργήσει ως αξιόπιστος περιορισμός στη νέα εταιρεία που προέκυψε από τη συγχώνευση. Ένας τέταρτος ανεξάρτητος ναυπηγός έχει περιορισμένες δραστηριότητες στην αγορά μεγάλων πλοίων μεταφοράς LNG και εστιάζει σε εγχώρια έργα. Οι υπόλοιπες ναυπηγικές εταιρείες δεν θα μπορούσαν να περιορίσουν τις αυξήσεις των τιμών, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός ότι δεν συνήψαν συμβόλαιο σε κανένα μεγάλο μεταφορέα LNG τα τελευταία χρόνια.
Περιορισμένη χωρητικότητα στην αγορά. Η Επιτροπή διεξήγαγε λεπτομερή ανάλυση ζήτησης και προσφοράς, η οποία δείχνει ότι η συνδυασμένη οντότητα θα κατείχε κομβική θέση στην αγορά, καθώς η ικανότητα των υπολοίπων ανταγωνιστών δεν θα κάλυπτε την προβλεπόμενη ζήτηση της αγοράς.
3. Πολύ υψηλά εμπόδια εισόδου και χωρίς αγοραστική δύναμη. Τα μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG είναι εξαιρετικά εξελιγμένα και διαφοροποιημένα πλοία που είναι εξαιρετικά πολύπλοκα στην κατασκευή. Η είσοδος στην αγορά και η επιτυχημένη λειτουργία σε αυτήν είναι πολύ δύσκολη. Αρκετές εξόδους παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια και δεν αναμένεται σημαντική νέα είσοδος. Επιπλέον, η πελατεία των μεγάλων εταιρειών μεταφοράς LNG είναι γενικά κατακερματισμένη, με συνήθως μικρές παραγγελίες. Οι πελάτες έχουν πολύ περιορισμένη επιλογή ναυπηγικών εταιριών ως πιθανούς προμηθευτές.