Τα νέα καύσιμα για τη ναυτιλία θα επιτρέψουν στον κλάδο να πετύχει τους στόχους για τις εκπομπές πλοίων, όμως χρειάζονται ακόμα πολλά της να γίνουν στον τομέα της ασφάλειας καθώς και σε άλλα ζητήματα.
Το ζήτημα αυτό ήταν το κεντρικό θέμα σε μία online διαδικτυακή συζήτηση που διοργανώθηκε στις 9 &10 Φεβρουαρίου από τον IMO.
Οι ομιλητές τόσο από την Ναυτιλιακή βιομηχανία όσο και από τις κυβερνήσεις υπογράμμισαν τις διαφορετικές επιλογές για τα καύσιμα, οι οποίες με τη σειρά τους θα επιτρέψουν στον κλάδο να εναρμονιστεί με την αρχική στρατηγική του ΙΜΟ για την μείωση των εκπομπών καυσαερίων από τα πλοία.
Το συμπόσιο διερεύνησε τις τεχνικές πτυχές διαφόρων καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και μηδενικού άνθρακα και εξέτασε επίσης θέματα όπως η ασφάλεια, οι κανονισμοί, οι τιμές, η διαθεσιμότητα των υποδομών, οι εκπομπές κύκλου ζωής, οι περιορισμοί της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα εμπόδια στην υιοθέτηση και άλλα.
Ορισμένοι ομιλητές μοιράστηκαν πληροφορίες σχετικά με πρακτικά μαθήματα που αντλήθηκαν από τη χρήση των ήδη διαθέσιμων εναλλακτικών καυσίμων, όπως το LNG και τα βιοκαύσιμα, επισημαίνοντας επίσης τις δυνατότητες περαιτέρω μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που σχετίζονται με τη χρήση τους (για παράδειγμα, μείωση της ολίσθησης μεθανίου ή αύξηση της χρήση βιοαερίου).
«Για να επιτύχουμε ένα μέλλον χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα για τη ναυτιλία, θα χρειαστούμε νέες τεχνολογίες, νέα καύσιμα και καινοτομία», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Κιτάκ Λιμ στις εναρκτήριες παρατηρήσεις του. «Συναρπαστική έρευνα και ανάπτυξη καυσίμων πλοίων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι ήδη σε εξέλιξη".
«Ο ΙΜΟ θέλει να επιταχύνει περαιτέρω τέτοιες πρωτοβουλίες παρέχοντας το παγκόσμιο φόρουμ για την ανταλλαγή γνώσεων, την προώθηση του R&D και τη δημιουργία εταιρικών σχέσεων μεταξύ ενδιαφερομένων, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όχι μόνο στη ναυτιλιακή βιομηχανία», είπε ο κ. Λι.
Ασφάλεια
Υπογραμμίστηκε η ανάγκη συζήτησης και αντιμετώπισης των ζητημάτων ασφάλειας σε ολόκληρη τη βιομηχανία σχετικά με τη χρήση και την αποθήκευση των καυσίμων. Πολλοί τόνισαν την ανάγκη για εντατική προσπάθεια περαιτέρω ανάπτυξης του Διεθνούς Κώδικα Ασφάλειας για Πλοία χρησιμοποιώντας Αέρια ή άλλα Καύσιμα Χαμηλού Σημείου Ανάφλεξης (IGF Code), προκειμένου να συμβαδίζει με τα νέα καύσιμα που εισέρχονται στην αγορά.
Τονίστηκε επίσης η ανάγκη για εκπαίδευση του πληρώματος για ασφαλή χειρισμό εναλλακτικών καυσίμων, καθώς τα μεμονωμένα καύσιμα έχουν διαφορετικές απαιτήσεις για τη θερμοκρασία, το ιξώδες, την αποθήκευση στο πλοίο και τη λειτουργία του κινητήρα.
Συνεργατική προσέγγιση
Οι εταιρικές σχέσεις μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών, καθώς και η σαφής πολιτική και οι διεθνείς κανονισμοί, αναγνωρίστηκαν ως βασικοί παράγοντες για την πρόοδο προς την αποανθρακιοποίηση της διεθνούς ναυτιλίας.
Ο ΙΜΟ είναι πρόθυμος να διασφαλίσει ότι καμία χώρα δεν θα μείνει πίσω όταν πρόκειται για την ενεργειακή μετάβαση και εργάζεται για να διασφαλίσει ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών. Ο ΙΜΟ θα διαδραματίσει ενεργό ρόλο ως παγκόσμιος ρυθμιστής της ναυτιλίας και επίσης ως υποστηρικτής και συντονιστής πρωτοβουλιών που σχετίζονται με εναλλακτικά καύσιμα χαμηλού / μηδενικού άνθρακα.