Το "7ο Analyst & Investor Capital Link Shipping Forum” πραγματοποιήθηκε σε ψηφιακή μορφή την Tετάρτη & Πέμπτη 21 & 22, Οκτωβρίου, 2020 σε ψηφιακή μορφή, με μεγάλη επιτυχία προσελκύοντας περισσότερους από 2.000 συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο. To Φόρουμ διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Nasdaq και το NYSE.
Παραδοσιακά, αυτό το Συνέδριο πραγματοποιείται την πρώτη ημέρα της εβδομάδας των Ποσειδωνίων, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής έκθεσης στον κόσμο. Λαμβάνοντας υπόψη τις περιστάσεις, φέτος πραγματοποιήθηκε σε διαδικτυακή μορφή και ως μέρος της Posidonia Web Forums Week.
Το Forum είχε ως στόχο να αποτίσει φόρο τιμής στην αντοχή και την ηγεσία της Ελληνικής Ναυτιλίας, προβάλλοντας την Ηγετική της Σκέψη σε κρίσιμα θέματα της αγοράς. Στα πάνελ συμμετείχαν αποκλειστικά Έλληνες εφοπλιστές / διευθυντικά στελέχη, οι οποίοι μοιράστηκαν τις γνώσεις τους σχετικά με κρίσιμα θέματα της ναυτιλίας με ένα παγκόσμιο κοινό.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ
1η ΗΜΕΡΑ – ΤΕΤΑΡΤΗ, 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 2020
Το Θαύμα της Ελληνικής Ναυτιλίας – Ένα ταξίδι στον Χρόνο
Η Μεταμόρφωση της Ελληνικής Ναυτιλίας
Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον Αφορά Ναυτιλιακά Θέματα και η Επίδρασή της στον Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο Εμπορικό Στόλο
Η Ναυτιλία στην Μετά Covid-19 Εποχή – Έχει Επιφέρει η Πανδημία Αλλαγές που θα Παραμείνουν ?
Ανανέωση του Στόλου – Κατασκευάζοντας τα Πλοία του Μέλλοντος
Η Θέση της Ελλάδας ως Ναυτιλιακό & Διαμετακομιστικό Κέντρο
Γεωπολιτική, Παγκόσμιο Εμπόριο και Ναυτιλία
2η ΗΜΕΡΑ – ΠΕΜΠΤΗ, 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 2020
Ναυτιλία – Η Συνεισφορά της στο Κοινωνικό Σύνολο
Καλωσορίζοντας την Τεχνολογική Επανάσταση
Ναυτιλία και Περιβάλλον
Ναυτιλία και Χρηματοδότηση – Εναλλακτικές Πηγές & Επιλογές – Το δίλημμα μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού Κεφαλαίου
Ναυτιλιακή Εκπαίδευση – Ενθαρρύνοντας τη Νέα Γενιά για μία Σταδιοδρομία στο χώρο της Ναυτιλίας
Το Mέλλον της Nαυτιλίας – Επιχειρηματικές & Επενδυτικές Ευκαιρίες σε Όλους τους Τομείς
Η Αναγέννηση της Ελληνικής Ναυπηγικής
Η Νέα Γενιά – Διασφαλίζοντας τη Συνέχεια – Κοιτάζοντας το Μέλλον με Αισιοδοξία
Τα replays όλων των ενοτήτων του Συνεδρίου και τα υλικά των ψηφιακών εκθεσιακών booth των χορηγών είναι τώρα διαθέσιμα. Παρακαλούμε επισκεφθείτε τις αίθουσες “Auditorium” και “Exhibition Hall” στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://forumanalyst2020.capitallink.com/
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ - ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ
1η ΗΜΕΡΑ
ΤΕΤΑΡΤΗ 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 2020
Εισαγωγικά Σχόλια – Καλωσόρισμα: κ. Νίκος Μπορνόζης, President – Capital Link, Inc.
Ο κ. Νίκος Μπορνόζης, ο οποίος προέδρευσε του Φόρουμ από τη Νέα Υόρκη, δήλωσε: «Η εκδήλωσή μας φέτος πραγματοποιείται ψηφιακά και είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο της Posidonia Web Forums Week. Τις επόμενες δύο ημέρες έχουμε μια ατζέντα εκπληκτικής ποιότητας και πυκνότητας. Η ατζέντα μας στοχεύει να αναδείξει την ηγετική σκέψη της Ελληνικής Ναυτιλίας σε ένα παγκόσμιο κοινό. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν υπάρξει επιχειρηματικοί εταίροι και εκλεκτοί συνεργάτες ενός ευρέως φάσματος επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο: ναυλωτές, ναυπηγεία, ασφαλιστικές εταιρείες, τράπεζες, προμηθευτές, μια πολύ μεγάλη λίστα.
Η ελληνική ναυτιλία έχει συμβάλει σημαντικά στην οικονομία και στην ανάπτυξη όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και πολλών άλλων χωρών, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν ανέκαθεν υπάρξει οι κύριοι πελάτες μεγάλων ναυπηγείων και άλλων επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο.
Γι' αυτό, είμαστε πολύ χαρούμενοι που σήμερα για πρώτη φορά διοργανώνουμε ένα Συνέδριο που σκοπό έχει να αναδείξει όχι μόνο την ηγετική θέση της ναυτιλίας όσον αφορά την πλοιοκτησία, καθώς όλοι γνωρίζουμε ότι η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% του παγκόσμιου στόλου, αλλά και όσον αφορά την Ηγετική Σκέψη. Ως μεγάλοι πλοιοκτήτες με ενεργή συμμετοχή στη ναυτιλία, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν Ηγετική Σκέψη, όντας στην πρώτη γραμμή, και οδηγώντας την εξέλιξη της αγοράς. Θα μοιραστούν τις απόψεις τους σχετικά με κρίσιμα ζητήματα της ναυτιλίας, σ ένα εξαιρετικά ευρύ κοινό καθως η ναυτιλία είναι μία από τις πιο διεθνείς αγορές.
Έχουμε έναν εντυπωσιακό αριθμό συμμετεχόντων που έχουν εγγραφεί από πολλές χώρες και ανυπομονούμε να τους καλωσορίσουμε. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους και ιδιαίτερα τους χορηγούς μας, των οποίων η οικονομική υποστήριξη έχει κάνει την υλοποίηση αυτού του Συνεδρίου πραγματικότητα”.
The Greek Shipping Miracle – A Journey in Time
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. George Foustanos, Author and Maritime Historian
O κ. George Foustanos, συγγραφέας και ερευνητής της ναυτιλιακής ιστορίας, δήλωσε: “Είναι αξιοθαύμαστο ότι παρά τις τεράστιες οικονομικές απώλειες στη διάρκεια κρίσεων, η ναυτιλία των Ελλήνων εμφανίζονταν στο τέλος με ένα βελτιωμένο στόλο, τόσο σε μέγεθος όσο και σε ποιότητα. Αυτό εξηγείται μόνο από το γεγονός ότι οι Έλληνες δεν χάνουν ποτέ την πίστη τους στη θάλασσα και παραδοσιακά επενδύουν τα περισσότερα κέρδη τους σε αγορές πλοίων. Πιστεύουν στον πλούτο που προσφέρει πλουσιοπάροχα σε όλη την ανθρωπότητα. «Η θάλασσα αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει» έλεγαν οι πρόγονοί μας. Το αποδεχόμαστε ως γεγονός και γι’ αυτό όταν αντιμετωπίζουμε μια κρίση, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι αργά ή γρήγορα θα ακολουθήσουν καλύτερες ημέρες…”
The Development of the Greek Shipping Cluster
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. George Pateras, President – Hellenic Chamber of
Shipping; Vice-Chairman – ContShips
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ:
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης
Στην κεντρική παρέμβασή του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας, κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, αναφέρθηκε στα νέα δεδομένα που προέκυψαν στη ναυτιλία μετά τις επιπτώσεις τις πανδημίας και τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί το άριστο κλίμα συνεργασίας που αναπτύχθηκε από όλους τους εμπλεκόμενους για να ξεπεραστούν τα προβλήματα και να επανέλθει η παγκόσμια οικονομία στο δρόμο της ανάπτυξης και της ευημερίας.
Σε σχέση με τις τρέχουσες προκλήσεις στον τομέα της ναυτιλίας, έγινε αναφορά στις μεγάλες αλλαγές που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες -όπως οι αυτοματισμοί και το cyber security- αλλά και στην αναγκαιότητα προσαρμογής στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της ναυτικής εκπαίδευσης και τον ρόλο που θα παίξει τα χρόνια που ακολουθούν, επισημαίνοντας την ανάγκη για καλύτερα καταρτισμένα πληρώματα και την ανάγκη όλα τα ναυτιλιακά κράτη να στραφούν προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της.
European Union Maritime Policy & its Effect on the European and Global Merchant Fleet
Shipping is a global industry and thus subject to regulations from global regulatory organizations. At the same time, the European union is pursuing its own policies. The EU controls about 40% of the global tonnage with the Greek owned fleet accounting for more than half of this. EU policies should ensure the competitiveness of EU shipping compared to other clusters while harmonizing with those of the global organizations, thereby providing the industry with a unified and flexible regulatory context.
κ. Panagiotis Laskaridis, CEO – Lavinia Corporation / Laskaridis Shipping Company; President – European Community Shipowners Associations 2018-2020
Shipping in the Post Covid-19 Era
Has the Pandemic Brought Changes That Will Stay?
The pandemic has impacted all areas of shipping operations - crewing, communications, procurement, port complications, shipyard delays, charter disputes, and more. Yet, the industry has managed to navigate through this storm keeping the global supply chain open. This panel will discuss what are the lessons learned from the Covid-19 experience and how these lessons are likely to impact shipping operations after the pandemic.
Συντονιστής: κ. Benjamin Wong, Head of Transport & Industrial Sectors – InvestHK
Ομιλητές:
κ. Jerry Kalogiratos, CEO – Capital Product Partners
κα. Marily Frangistas, Managing Director – Franco Compania Naviera
κ. John Michael Radziwill, CEO – GoodBulk; C Transport Maritime
κα. Calypso Nomikos, President – A.M. Nomikos
κ. Stamatis Tsantanis, CEO – Seanergy Maritime Holdings
Ο κ. Benjamin Wong, Head of Transport & Industrial Sectors – InvestHK, τόνισε: “With the dire situation of seafarers stranded at sea because of COVID-19, the global shipping communities have been calling for action and Greece is amongst the 13 countries signing crew change pact. Benjamin Wong raised the question of how are they coping with the situation to five renowned Greek shipowners and ship managers. Measures discussed focus on prioritising seafarers welfare on vessels, including but not limited to the provision of internet to ensure free and easy communications with families on shore, as well as test kits and 24/7 tele-medication. The panel also agreed that seafarers are frontline workers who provide commodities and daily necessities to the world and called for all Governments to show support to the shipping industry.”
H κα. Marily Frangistas, Managing Director – Franco Compania Naviera, τόνισε: “Οι αλλαγές των πληρωμάτων, ακόμη και σήμερα, βρίσκονται αντιμέτωπες με προκλήσεις χωρίς προηγούμενο, οι οποίες συνιστούν σοβαρή απειλή, τόσο για την επιχειρηματική μας δραστηριότητα, όσο και για τους ίδιους τους ναυτικούς.
Αν και ουσιώδη εργασιακά και ατομικά δικαιώματα ήταν, και είναι σε διακινδύνευση, και παρόλες τις προσπάθειες που ξεκινούν από το επίπεδο της πλοιοκτησίας, των εφοπλιστικών ενώσεων που την εκπροσωπούν, INTERCARGO, IMO, και άλλων θεσμών , μέχρι το επίπεδο της Αγιότητος του Πάπα, όπου όλα τα ανωτέρω οδήγησαν σε μια παγκόσμια ενημέρωση και κάλυψη του θέματος, απέτυχαν να επιλύσουν αυτό το τεράστιο πρόβλημα.
Είμαστε ευγνώμονες στους πιστούς και ικανούς πλοιάρχους μας και στους ναυτικούς για την συνεχή προσπάθεια που καταβάλουν, οι οποίοι καθ’ όλη την διάρκεια της κρίσης συνέχισαν να εργάζονται και να αποστέλλουν αγαθά και φορτία στο προορισμό τους.”
H κα. Calypso Nomikos, President – A.M. Nomikos, τόνισε: “H Ναυτιλία, φύσει Βιομηχανία χωρίς ωράριο, με την ταχύτητα και την ικανότητα προσαρμογής στο DNA της, και κύριο χαρακτηριστικό την συνεχή επικοινωνία μεταξύ ξηράς και θαλάσσης, προσαρμόστηκε ταχύτατα στη τηλεργασία όσον αφορά στο προσωπικό ξηράς.
Ήταν μία ευκαιρία να επισπευσθούν και να εφαρμοσθούν αλλαγές για τις οποίες προηγουμένως θα υπήρχαν αντιστάσεις εντός των εταιρειών.
Εταιρείες με καλό όνομα - που χτίσθηκε επί χρόνια στηριζόμενο στην ακεραιότητα και την εμπιστοσύνη - επίσης θεμελιώδη στοιχεία του DNA της Ναυτιλίας - κεφαλαιοποίησαν αυτές τις αξίες και κατόρθωσαν με εξαιρετική επιτυχία όχι μόνον την ομαλή συνέχιση των εργασιών αλλά και την διεύρυνση τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας. Δεξαμενισμοί, υπογραφές συμβολαίων και παραδόσεις πλοίων μέσω virtual συνδέσεων είναι μόνον μερικά παραδείγματα.”
Fleet Renewal – Building the Ships of the Future
Shipowners are called today to make fleet renewal or expansion decisions while there is no clarity or certainly on optimal fuel and engine types and vessel designs for the ships of the future. Furthermore, increased competition among shipyards offering attractive packages adds to the newbuilding dilemma. This panel will discuss alternative strategies considered by Greek shipowners who are known for embracing technological innovation. The Greek owned fleet is today among the youngest in the world with an average age well below that of the global fleet.
Συντονιστής: κ. Knut Ørbeck-Nilssen, CEO – DNV GL - Maritime
Ομιλητές:
Dr. John Coustas, CEO – Danaos Corporation
κ. Tony Lauritzen, CEO – Dynagas LNG Partners
κ. Alexandros Panagopoulos, Founder & CEO – Forward Ships
κ. Philippos Phillis, CEO – Lemissoler Navigation; Vice President – European Community Shipowners
Associations 2020-2022
Ο κ. Knut Ørbeck-Nilssen, CEO – DNV GL – Maritime, τόνισε: “Shipowners of today are having to make fleet renewal decisions in the face of intense pressures. Uncertainty around which fuels, technologies and vessel designs will be compliant in future add to the weight of decision-making. My message is this: We can’t allow perfect to become the enemy of good. We can’t afford to wait around for the ideal fuel to come along. Our research shows that installing a dual-fuel LNG engine is a robust choice for today enabling future flexibility for vessels. Our findings also show that over the next decade, the industry needs to start rolling out a new generation of carbon-neutral ships if we are to make enough headway to meet the IMO’s 2050 goals. In these extraordinary times, we must make sound decisions today which protect our tomorrow.”
Ο Dr. John Coustas, CEO – Danaos Corporation, τόνισε: “The whole world is working towards decarbonization and of course shipping must do its fair share . However the domain of our expertise is in the efficiency of transportation and the design of vessels and propulsion systems that minimize the energy required for every ton-mile transported by sea. We are not in the business of producing fuel same as for IMO 2020 sulphur cap it is the oil industry that provided compliant fuel . We have come a long way in reducing the carbon intensity by optimizing the vessels and reducing the speed but we need to go along the land based infrastructure of carbon neutral fuels which today does not exist . We can burn biofuel today with our existing engines but there is no such fuel available in quantities and further there is no subsidy for its cost . Charterers who are responsible for the fuel cost have to take the initiative to provide carbon neutral fuel and reduce carbon footprint.”
κ. Alexandros Panagopoulos, Founder & CEO – Forward Ships, underlined that ship emissions data will eventually morph into a new currency by which investment-worthiness will be measured. On choice of fuel for shipping he said that today he does not see any other realistic and practical choice other than LNG and then a mixture of it with biogas as “with unrivalled cost and environmental credentials, with the infrastructure, the availability, the rules, and the competitive cost of LNG, all point to that.” As he said, “we all know that getting to absolute zero is the ultimate target, but the fuel and the technology that will get us there has not been invented yet.”
Positioning Greece as a Maritime, Transportation & Logistics Hub
Greece’s central location in the Eastern Mediterranean provides a competitive intermodal corridor for the European seaborne trade with Asia. The Greek ports and other major transportation infrastructure facilities and logistics operations in Greece have attracted significant investments by important international organizations thereby positioning Greece as the southeastern logistics gateway to Europe.
Tα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Γιάννη Πιέρρο, Εταίρο του Τμήματος Ελεγκτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Αυτοκινητοβιομηχανίας και Μεταφορών της EY Ελλάδος και EY Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA).
Ο κ. Γιάννης Πιέρρος, Εταίρος του Τμήματος Ελεγκτικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Αυτοκινητοβιομηχανίας και Μεταφορών της EY Ελλάδος και EY Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), μίλησε για τη σημασία της ανάδειξης της Ελλάδας ως ισχυρού παγκόσμιου ναυτιλιακού και διαμετακομιστικού κέντρου. Ο κος Πιέρρος, αφού ανέλυσε τη σημερινή εικόνα του ελληνικού ναυτιλιακού πλέγματος και τις δυνατότητες της χώρας στις μεταφορές και τα logistics, σημείωσε ότι: «η επίτευξη αριστείας στον κλάδο των logistics, θα βελτιώσει τη θέση της χώρας στο διεθνές εμπόριο, κάτι που με τη σειρά του, μπορεί να συμπαρασύρει προς τα πάνω τους υπόλοιπους τομείς που είναι απαραίτητοι για την περαιτέρω ανάπτυξη της Ελλάδας ως ένα ισχυρό ναυτιλιακό κέντρο».
Geopolitics, World Trade and Shipping
Access to global markets is key for shipping in fulfilling its vital role as the artery of global trade. Over 90% of global trade is transported by ships. Geopolitics, tariffs, trade wars, sanctions and increased protectionism have a direct impact on global trade and thus on shipping. This panel will discuss mechanisms to safeguard access to global markets working through industry and international organizations.
Συντονιστής: κ. Nicholas Brown, Brand & Communications Director, Marine & Offshore – Bureau Veritas Marine & Offshore
Ομιλητές:
κ. John Hadjipateras, CEO – Dorian LPG
κ. Athanasios Martinos, Managing Director – Eastern Mediterranean Maritime
Ο κ. Nicholas Brown, τόνισε: “Two leading Greek principals, Thanassis Martinos and John Hadjipateras addressed the big questions in this session: China; the energy transition: digitalization; women in shipping; and the future for Greek shipping - as a key supplier of the world’s tonnage and shipping expertise. Both John and Thanassis are optimistic about the future for shipping in general, and for Greek shipping. Free trade is best, but even in a world where there might be more regulation or factors that inhibit trade there would always be opportunity for shipowners and the know-how and flexibility of Greek shipowners remains a great source of strength.”
Ο κ. John Hadjipateras, CEO – Dorian LPG, τόνισε: “I am grateful for the opportunity and honored to have shared a panel during Capital Link, with my friend and highly respected leader of the shipping community, Thanasis Martinos. The topic, Geopolitics, covered subjects ranging from the trade war, carbon reduction initiatives, the importance of Greek shipping in world trade and its position in the EU, opportunities and benefits of digitization and diversity. I believe we shared an optimistic view for the prospects of world trade and the hope and expectation that the enterprising spirit and professional commitment of the next generation will ensure that Greek Shipping continues “At the forefront of Global Trade”.
DAY TWO
THURSDAY, OCTOBER 22, 2020
Shipping – Contribution to Society
Συντονιστής: κ. George Tsavliris, Co-Founder and Honorary Chairman - Tsavliris Cultural Foundation; Principal - Tsavliris Salvage Group, Author of the Book “Winning Shipping Strategies”
Ομιλητές:
κ. Panagiotis Laskaridis, President – Aikaterini Laskaridi Foundation; CEO – Lavinia Corporation / Laskaridis Shipping Company
κ. Leonidas Dimitriadis-Evgenidis, Chairman – Eugenides Foundation; Maritime Ambassador of Greece to IMO
κ. Achilleas Constantakopoulos, President – Captain Vassilis & Carmen Constantakopoulos Foundation
Dr. Anthony S. Papadimitriou, President – Alexander S. Onassis Foundation
Professor Stratos Papadimitriou, Treasurer, International Center for Maritime Research and Tradition – Maria Tsakos Foundation
κ. John Xylas, Treasurer – Greek Shipowners’ Social Welfare Company (SYN-ENOSIS); CEO – Ariston Navigation Corp.
Ο κ. George Tsavliris, τόνισε: “I wish to thank my friends Nicolas and Olga Bornozis and their valued team for giving me the unique opportunity to act as moderator on a panel which was comprised of some of the most distinguished names in Greek shipping. Unfortunately, the contribution of Greek shipping to our society frequently goes unnoticed due to the humbleness which defines Greek shipowners. At the same time, the hard work, the constant risks, the personal sacrifices which they have to make/and their families have to tolerate in order to realize such achievements - are often overlooked. Foundations such as the Aikaterini Laskaridi Foundation, the Evgenides Foundation, Capt. Vasilis Constantakopoulos’ Costa Navarino ( and his founding role in the birth of HELMEPA ), the Onassis Foundation , the Tsakos Foundation and Capt Tsakos’ input in the Nautical School in Chios, are all reflective of the core value of Greek shipowners which is to give back to our society. Last and not least, SYN-ENOSIS (the Greek Shipowners’ Social Welfare Company ) is also reflective of the immense effort and valuable contribution made to the homeland. Shipping and society will always go hand in hand; For generations, shipping has played an enormous role in the wealth of our nation, in employment, in generating foreign exchange income, in science, in education, in promoting our culture, in protecting our environment and is a strategic partner in supporting our National Defense ; We hope that in this journey, we managed to inspire the next generation with our romance for the sea and our people. I will leave you with the words of Odysseas Elytis, which I have quoted on many occasions : “If we dissassemble Greece, we will find an olive tree, a grapevine and a ship ; which means that with only these three ingredients, we can rebuild our country“.
κ. Leonidas Dimitriadis-Evgenidis, illustrated the importance of Shipping for the world economy, as well as to the wellness of the society, where Greek shipping contributes vastly due to its leading position.
Whereas there is an increasing awareness of the importance of shipping to the Greek economy, thanks also to numerous studies conducted recently, there is still lack of awareness of the size and the many facets of its contribution to the Greek society.
However, the immediate and massive response to the COVID-19 pandemic by shipping, emanating from collective initiatives such as Syn-enosis, from charitable foundations and other forms, is changing the scene; communication of the ensuing most substantial - at a critical time for the country - results must increase, while joining forces of stakeholders related to shipping even more, will see that initiatives combine optimally into long-term sustainable actions and to the benefit of society.
Ο κ. Achilleas Constantakopoulos, President – Captain Vassilis & Carmen Constantakopoulos Foundation, τόνισε: “Sustainability, social responsibility and respect are core values of our business culture and operations.
With a strong commitment to making a positive contribution to society, our investments and efforts focus on three key areas of sustainable growth, namely agricultural development, environmental protection, as well as social and economic impact on our community, both locally in Messinia and throughout Greece.”
Ο Dr. Anthony S. Papadimitriou, President – Alexander S. Onassis Foundation, τόνισε: “Shipowners have been at the forefront of public benefit activities in Greece. They have replaced the generation of public benefactors from Epirus, Egypt and Russia like Syngros, Benakis, Tositsas, Averoff etc. Why do we do these public benefits or charitable activities and how should we go about it? Is it to beg forgiveness for allegedly wrecking the environment, exploiting the workers and not paying taxes? Having taken the decision to do something to give back to society and assist our fellows, we are faced with a dilemma. which summarized as “curing a bad or creating a good”? The field of possible actions is infinite and the funds needed are also infinite! My recommendation is: if you can give a substantial sum, use it wisely in one bigger project rather than cut it in smaller pieces. Always measure the impact of what you do in terms of your own conscience. If it were an investment, would you do it?”
Embracing the Technological Revolution
Technology has had a transformational impact across all areas of shipping optimizing technical and operational performance – reducing costs, improving efficiency and communications, enhancing safety & security and more. This panel will discuss how leading shipowners are using technology to optimize their operations.
Συντονιστής: κ. Paolo Moretti, CEO – RINA Services
Ομιλητές:
κα. Alexia Inglessis, Director – Alberta Ship Management
κ. Demetris Chrysostomou, Group Director Marketing & Business Development – Columbia Shipmanagement
κ. Christos Mangos, CEO – Interunity Management Corporation
κ. Ioannis Martinos, CEO – Signal Maritime
κ. Constantino Tomasos, CEO – Super Eco Tankers Management
In the first round of questions Mr Moretti asked ομιλητές to tell about the technology solutions that have helped them face the pandemic crisis, and in general which they believe can bring the best improvement to their operations and thus the highest return on their investment, also considering eventual cross fertilization with other market sector.
In the second round, questions covered topics such as usage of ‘big data’ collected on board, disruption of business models in shipping, human element and digital skills, how digitalization can help improve sustainability of shipping.
Ο κ. Christos Mangos, CEO – Interunity Management Corporation, τόνισε: “We have shown tremendous resilience in this new global challenge. Businesses adapted quickly, and governments responded decisively and with apparent magnitude. Underlying the continued drive in the economy is, to a great extent, our ability to embrace technology. We have seen many doors open this year that will not close: working from home, online retail, lawfulness of virtual transactions. The combined efforts of governments and the private industry give substantiated optimism that we will recover swiftly from this epidemic, and hope that we have the resource and determination required to reverse the effects of climate change.
Ο κ. Ioannis Martinos, CEO – Signal Maritime, τόνισε: “We started Signal with an overarching question: Can one use technology to trade Aframaxes on the spot market and commercially outperform by at least $1,000 per vessel per day? After five years of extensively using technology to aframax tanker chartering we can confirm that $1,000 overperformance is 100% achievable. Actually this number can be much higher
if the team using the technology has both exceptional commercial shipping as well as technology skills; for example last year this outperformance number for our team was $5,000. Based on this performance we launched a pool which is now the biggest Aframax pool in the world.
A big part of Signal’s work during the last five years was to create an information processing engine for live market data and movements. Two years ago we made this platform commercially available and we now have about 100 clients representing 50% of the large spot crude tankers and 40% of crude oil cargos using our software platform today. We are now close to having a dry version of the product.
Closing, we believe that in the future technology will enable shipping to get to zero emissions. There have already been big developments in propulsion. This will be expensive but we also believe that with the help of technology the market will consolidate at the commercial level, maintaining healthy returns, which will make the transition to
decarbonization viable. We already have seen successful alliances in the container market and this makes us optimistic for the Tankers and Dry sectors as well.”
Ο κ. Constantino Tomasos, CEO – Super Eco Tankers Management, τόνισε: “Approach of our company to a major scale innovation not fully tested but dragging our interest is to predispose first prior to embrace it entirely. A common trend proposed nowadays by various makers in our industry is the one of the Autonomous Ship. Whilst this goal is still far away, progresses should be done in that direction. Vessels should be equipped with Sensors, Cameras, and higher Connectivity in order today to improve monitoring and shore assistance and tomorrow to have the possibility to use Artificial Intelligence Software tools, all based on collection and integration of datas.”
Shipping & The Environment
Shipping is the most environmentally friendly mode of transportation and the industry has been highly proactive in its efforts to comply with a series of environmental regulations ranging from ballast water treatment, to low sulfur fuels and greenhouse emissions. What is the best way to achieve the decarbonization targets by 2030 or 2050 which is the next frontier? At present there are several proposals on the table for discussion at the IMO. They hinge on regulatory mandates, industry self-discipline and ultimately on the selection of the proper fuel. At the same time, the European Union is considering its own policies. This panel will discuss various options and alternatives and the need to achieve a unified approach to decarbonization in terms of regulation, monitoring and enforcement.
Συντονιστής: κ. Theodosis Stamatellos, Marine & Offshore Regional Manager, South Europe – Lloyd’s Register
Ομιλητές:
κα. Semiramis Palios, Deputy CEO – Diana Shipping; Chairperson – HELMEPA
κ. Dimitris Fafalios, CEO – Fafalios Shipping; President – INTERCARGO
κ. Polys Hajioannou, CEO and Chairman of the Board of Safe Bulkers Inc.
κ. Harry Vafias, CEO – StealthGas
Την ενότητα άνοιξε ο κ. Θεοδόσης Σταματέλλος, ο οποίος καλωσορίζοντας τους ομιλητές, τόνισε: «Κρίσιμες αποφάσεις έρχονται στο προσκήνιο. Έχοντας περάσει τον σκόπελο του Sulphur Cap, στο επίκεντρο της προσοχής τίθεται η απεξάρτηση από τον άνθρακα, πιέζοντας για άμεση μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη. Στον ορίζοντα διαφαίνονται μια σειρά από επιλογές, και όχι μια οδός. Για όσους σκέφτονται να επενδύσουν σε φορτίο, τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους κατάλληλη πληροφόρηση, σωστές εκτιμήσεις και τη σιγουριά σχετικά με την τιμή και τη διαθεσιμότητα των μελλοντικών καυσίμων και των απαραίτητων χερσαίων υποδομών.
Ο κ. Dimitris Fafalios, τόνισε: “Η εστίαση στη μείωση εκπομπών των αερίων Greenhouse Gas (GHG) στη ναυτιλία δεν ήταν ποτέ πιο ισχυρή. Ευτυχώς, ο παγκόσμιος στόλος ξηρού χύδην φορτίου είναι ένας από τους πιο ενεργειακά αποδοτικούς και επομένως λιγότερο ρυπαίνοντες τομείς των θαλάσσιων μεταφορών. Επιθυμώντας να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο, ο τομέας μεταφοράς χύδην φορτίου απαιτεί μια παγκόσμια προσέγγιση για τη μείωση των αερίων Greenhouse Gas (GHG) μέσω του ΙΜΟ.
Πιο τοπικές πρωτοβουλίες, όπως το προτεινόμενο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ (ETS) μπορεί να είναι πιο επιβλαβείς εάν εφαρμοστούν λανθασμένα σε δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου.
Πρέπει να επιτραπεί στη ναυτιλία να συνεργαστεί στενά με τις ρυθμιστικές αρχές για να επιτύχει πραγματική μείωση εκπομπών, να μειώσει τις εμπορικές στρεβλώσεις, να αποτρέψει τη διαρροή εκπομπών άνθρακα και να προστατεύσει τη μεταφορική δραστηριότητα και την απασχόληση σε λιμένες της ΕΕ.”
Ο κ. Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου - Safe Bulkers Inc., τόνισε: “Για εμάς στη Safe Bulkers Inc, ήταν χαρά μας να συμμετάσχουμε στο στο 7ο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link.
Η Ελληνική Ναυτιλία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του παγκόσμιου εμπορίου. Το φόρουμ ασχολήθηκε με πολλά σημαντικά θέματα, όπως ο αντίκτυπος του COVID19, οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, η απαλλαγή από τον άνθρακα, η γεωπολιτική και η εναλλακτική χρηματοδότηση. Η ποιότητα των ομιλητών που απαρτίζονταν από εξέχουσες προσωπικότητες του ναυτιλιακού χώρου, σε συνδυασμό με την άριστη διοργάνωση, έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να αποκομίσουν σημαντική πληροφόρηση για τα θέματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σήμερα. Εμείς στην Safe Bulkers παρακολουθούμε πολύ στενά την αγορά, παραμένουμε σε εγρήγορση για ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν οι οποίες ταιριάζουν με τις βασικές μας στρατηγικές ανάπτυξης και μόχλευσης.”
Shipping & Capital – Alternative Sources & Options – The Public / Private Dilemma
Shipping remains a fragmented business and is a highly capital-intensive business needing continuous access to equity and debt capital. The panel will discuss how the changing landscape of capital availability impacts bigger and smaller shipowners. It will discuss where they can source debt or equity capital (global, Greek and regional banks, Asian finance, credit funds) and will also debate the public/private dilemma.
Συντονιστής: κ. Panos Katsambas, Partner – Reed Smith
Ομιλητές:
κ. George Youroukos, Executive Chairman – Global Ship Lease; CEO – Technomar
κ. Aristides Pittas, CEO – Euroseas & Eurodry
κ. Michael Chalkias, Co-Founder & Co-CEO – Prime Marine
κ. Valentios (Eddie) Valentis, CEO – Pyxis Tankers
Ο κ. George Youroukos, Executive Chairman – Global Ship Lease; CEO – Technomar, τόνισε: “Access to a diversified and flexible mix of debt, both public and private, and equity capital can truly set apart a successful ship owner. By maintaining a strong balance sheet, multiple years of contract cover, and a large revenue backlog, which provides substantial forward visibility on cashflows. In the current environment of credit markets, we believe that there is an opportunity to utilize more supportive capital markets to opportunistically achieve meaningful balance sheet improvements.”
O κ. Michael Chalkias, Co-Founder & Co-CEO – Prime Marine, τόνισε: “Είμαστε αρκετά δραστήριοι στον χώρο των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (Private Equity Funds) έχοντας επενδύσει σε έξι διαφορετικά project με τέσσερις διαφορετικούς επενδυτές, τροφοδοτώντας έτσι την ανάπτυξή μας.
Εξακολουθούμε να βλέπουμε διάθεση από κάποια ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, αλλά σίγουρα λιγότερο από παλαιότερα. Θα ήταν σωστό να σχολιάσουμε πως σε πολλές περιπτώσεις οι επενδύσεις αυτές δεν απέφεραν τα αναμενόμενα, με κάποιες να έχουν περιοριστεί σε χαμηλές αποδόσεις με παρατεταμένες επενδυτικές διάρκειες και άγνωστα πλάνα εξόδου.
Όσον αφορά τους διαφόρους τομείς της ναυτιλίας, δεν θα έλεγα ότι τα δεξαμενόπλοια, τα φορτηγά πλοία, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή οποιοσδήποτε άλλος συγκεκριμένος τομέας χαίρει ιδιαίτερης προτίμησης. Υπό αυτήν την έννοια, τα περισσότερα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια είναι «sector agnostic» αλλά, ταυτόχρονα, υπάρχουν άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τις επενδυτικές τους προτεραιότητες. Για παράδειγμα, καιροσκοπικές ευκαιρίες ή, πρόσφατα, τοποθετήσεις με κριτήρια περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης.
Η επιβράδυνση των επενδύσεων που υποστηρίζονται από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια δεν σημαίνει απαραίτητα έλλειψη ενδιαφέροντος για την ναυτιλία σαν κλάδο. Μερικές φορές είναι απλώς θέμα δομής και προσφερόμενων όρων. Παρατηρούμε ότι τα κεφάλαια που εξακολουθούν να αναζητούν ευκαιρίες στο χώρο, απαιτούν οτιδήποτε από προτεραιότητα στην επιστροφή κεφαλαίου, στα μερίσματα, έως προνομιούχες αποδόσεις ή ουσιαστικά προσπαθούν να μιμηθούν δανεισμό πιστωτικών ιδρυμάτων και μάλιστα με αρκετά υψηλό κόστος.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως τα υποτμήματα των εταιριών ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων που παραδοσιακά στόχευαν τον κλάδο μας, είναι αυτά των εναλλακτικών ή καιροσκοπικών τοποθετήσεων και στις μέρες μας, υπάρχουν πλέον άλλοι κλάδοι που ίσως ταιριάζουν καλύτερα σε αυτήν την περιγραφή.”
Ο κ. Valentios (Eddie) Valentis, CEO – Pyxis Tankers, τόνισε: “The shipping industry will continue to face challenges to obtain cost effective, flexible capital to meet its objectives. These headwinds include difficult market conditions, including the impact of Covid-19, poor historical investor returns, low company valuations, less availability of attractive bank debt and wide selection of competing public equities which are more liquid and less volatile. Companies will have to be opportunistic, nimble and creative in order to take advantage of a broad list of debt products and equity instruments available by various capital providers and markets worldwide. The resurgence of the Greek banks has been a bright spot in the otherwise gloomy ship-financing scene.”
Maritime Education – Encouraging a Maritime Career for the Younger Generation
Human Capital and Shipping
Συντονιστής: κ. George Gourdomichalis, President & Managing Director – Phoenix Shipping & Trading
Ομιλητές:
κ. Vassilis Papagiannopoulos, Principal – Common Progress Co
κ. Yannis Golias, Professor – National Technical University of Athens (NTUA); Senior Advisor, Publishing Department – Eugenides Foundation
Professor Dinos Arcoumanis, Chairman of the Academic Board – Metropolitan College; Former Vice-President of City University of London
Professor Michael Tamvakis, Commodity Economics and Finance, Director, MSc in Energy, Trade & Finance – Cass Business School
κα. Venetia Kallipolitou, Tsakos Group Maritime Training and Education Advisor –Tsakos Columbia Shipmanagement S. A.
O κ. George Gourdomichalis, President & Managing Director – Phoenix Shipping & Trading, τόνισε: “Οι συμμετέχοντες στη συζήτηση, αντιπροσωπεύοντας ακαδημαϊκούς, πλοιοκτήτες και επαγγελματίες συμβούλους εκπαίδευσης, συζήτησαν θέματα Ναυτικής εκπαίδευσης.
Κατά γενική ομολογία και συμφωνία, υπάρχει ανάγκη για Ιδιωτική αλλά και Δημόσια Ναυτική εκπαίδευση πληρωμάτων και προσωπικού γραφείου. Επίσης, χρειάζεται μια εξωστρεφής θεώρηση για να μπορέσουν και οι πολύ νέες γενιές των παιδιών να αντιληφθούν το αντικείμενο της Ναυτιλίας ώστε να κινηθούν προς αυτή στο μέλλον. Είναι επίσης γεγονός ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις θα δημιουργήσουν νέες επαγγελματικές οδούς που θα πρέπει η Ναυτική εκπαίδευση να προσαρμόσει στην διδακτέα ύλη.
Ιδιαίτερη μνεία έγινε στη συνεισφορά της Ναυτιλιακής βιομηχανίας στο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης καθώς και στις κυβερνήσεις κρατών με ιστορική σημασία στη Ναυτιλία. Όσον αφορά το μέλλον της Ναυτιλιακής εκπαίδευσης, κοινή συνιστώσα όλων ήταν και η παραδοχή της σημασίας αλλά και ανάγκης της παρουσίας του γυναικείου φύλου στην Ναυτιλιακή βιομηχανία και ως πλήρωμα αλλά και ως προσωπικό γραφείου. Κλείνοντας, οι συνομιλητές συμφώνησαν πως η Ναυτική εκπαίδευση χωρίς την συνεργασία των ακαδημαϊκών αλλά και των πρακτικών δεν νοείται.”
Ο κ. Vassilis Papagiannopoulos, Principal – Common Progress Co, τόνισε: “As marine technology develops new skills are required. At the same time time-tried skills remain as important as ever. We need the correct educational mix and experienced teachers that can equip maritime professionals according to the needs of the industry.
The capacity of European and Greek Maritime academies needs to be increased. The seafaring profession should be introduced in schools through educational material as soon and as early as possible. In that way we will be able to include more young people and lay the groundwork so that European Shipping can have a successful future.”
O κ. Yannis Golias, Professor – National Technical University of Athens (NTUA); Senior Advisor, Publishing Department – Eugenides Foundation, τόνισε: “Το Ίδρυμα Ευγενίδη έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην Ελληνική Ναυτική Εκπαίδευση και ενεργό συμμετοχή σε όλα σχεδοόν τα θέματα της Ελληνικής Ναυτιλίας. Προσφάτως του ανατέθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας η επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου της ναυτικής εκπαίδευσης. Μέχρι σήμερα το Ίδρυμα ενισχύει την δημόσια ναυτική εκπαίδευση λόγω της θεσμικής απουσίας αντίστοιχων ιδιωτικών πρωτοβουλιών. Διάκειται όμως θετικά προς την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση και είναι διατεθειμένο να συνεργασθεί με σχετικές ιδιωτικές Σχολές. Για να εξασφαλισθεί ότι οι απόφοιτοι των Ναυτικών Σχολών -δημόσιων και ιδιωτικών – κατέχουν τα απαραίτητα προσόντα θα πρέπει να αποκτούν τα αποδεικτικά ναυτικής ικανότητας μετά από επιτυχή εξέταση επάρκειας , υπό την αρμοδιότητα του Υπουργείου Ναυτιλίας.”
Ο καθηγητής Αρκουμάνης, Chairman of the Academic Board – Metropolitan College; Former Vice-President of City University of London, εξέτασε όλες τις παραμέτρους που πιθανόν επηρεάζουν την απόφαση των νέων που θέλουν να ασχοληθούν με την ναυτιλία, μέσω σπουδών σε Ναυτική Ακαδημία η μέσω Πανεπιστημιακών προγραμμάτων, όπως η οικογενειακή παράδοση, το κοινωνικό επίπεδο, φύλο, επίπεδο ακαδημαϊκών προγραμμάτων και προσωπικού καθώς και ακαδημαϊκές ικανότητες και προσωπικότητα. Επιπλέον, προσπάθησε να κάνει συγκρίσεις μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών Ναυτικών Ακαδημιών σχετικά με τις υποδομές, το διδακτικό προσωπικό, τα εργαστήρια, την ναυτική υπηρεσία και τα κριτήρια εισαγωγής στην σχολή της προτιμήσεως τους. Τελειώνοντας ο καθ. Αρκουμάνης εξέφρασε την ικανοποίηση του για την στάση της Ελληνικής Κυβέρνησης μέσω του Υπουργού Ναυτιλίας για τον συμπληρωματικό ρόλο των δημοσίων και ιδιωτικών Ακαδημιών.
Ο Professor Michael Tamvakis, Commodity Economics and Finance, Director, MSc in Energy, Trade & Finance – Cass Business School, τόνισε: "Since its inception in 1983, one of the three aims of the Costas Grammenos Centre for Shipping, Trade & Finance has been the provision of excellent education for those wishing to pursue a career in the business of shipping. It is patently evident that it is not possible to view shipping in isolation. It is a de facto international business and is continuously affected by the state of the world economy, merchandise trade and commodities in particular, as well as geopolitics. For the young professional who wants to enter shipping, or wishes to be more involved on the business, finance and investment side, it is essential to be equipped with the necessary toolkit. This means a solid foundation in shipping and international economics, specialised shipping finance, commodity economics and also transferable skills in finance, accounting and business analytics. This approach was pioneering in the early 1980s and continues being indispensable in today’s business environment. Although shipping faces a battery of fresh challenges on all fronts, whether operational, financial or technological, it remains a true enabler of global trade.
In addition to teaching and research, the third pillar of our philosophy in maritime education is that of a continuous dialogue with business and government. We actively pursue this by bringing business leaders in the classroom, physical or virtual, to teach and discuss their business philosophy and practice; and also through international events which bring together business leaders, government officials, academics, alumni and current students under the same roof, in order to exchange views, ideas and insights on the ways maritime business can and should adapt in order to continue to flourish in a rapidly changing world."
Looking Through A Crystal Ball - The Future of Shipping – Business & Investment Opportunities Across Shipping Segments
This panel features leading shipowners who will discuss fundamentals, risks and opportunities across all major sectors, and will also share their insight on critical industry issues such as regulations, technology, access to capital and more. The panel will also debate investment opportunities across the various market segments.
Εισαγωγικά Σχόλια – Καλωσόρισμα: κ. Νίκος Μπορνόζης, President – Capital Link, Inc.
Συντονιστής: κ. Keith Billotti, Partner – Seward & Kissel
Ομιλητές:
κ. Evangelos Marinakis, President – Capital Maritime
κ. George Procopiou, Founder – Dynacom Tankers Management / Dynagas / Sea Traders
κα. Angeliki Frangou, CEO – Navios Group
κ. Petros Pappas, CEO – Star Bulk Carriers
Dr. Nikolas P. Tsakos, CEO – Tsakos Energy Navigation; Chairman – INTERTANKO 2014-2018
Ο κ. Νίκος Μπορνόζης, τόνισε: “Στη συνέχεια στο πάνελ που ακολουθεί φιλοξενούμε παραδοσιακά στο Συνέδριο που διοργανώνουμε στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων, τους τιτάνες της ναυτιλίας, κορυφαίους πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε πολλούς τομείς της και που θα μοιραστούν μαζί μας τις απόψεις τους για τους κλάδους, για την κατεύθυνση και το μέλλον της ναυτιλίας. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσαμε να έχουμε ένα καλύτερο πάνελ. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Keith Bilotti, Partner της Seward & Kissel για τον συντονισμό, και φυσικά ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Έλληνες εφοπλιστές μας, στην Αγγελική Φράγκου, τον Νίκο Τσάκο, τον Πέτρο Παππά, τον Γιώργο Προκοπίου και τον Βαγγέλη Μαρινάκη.”
Ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης, Πρόεδρος της Capital Maritime δήλωσε: «Όσον αφορά τη ρύπανση και το περιβάλλον, προχωράμε χωρίς κατάλληλη καθοδήγηση ή ρύθμιση για το τι πρέπει να κάνουμε στο μέλλον. Επιπλέον, υπάρχει ελάχιστη υποστήριξη από ναυλωτές, εταιρείες πετρελαίου ή ακόμη και εταιρείες τακτικών γραμμών σχετικά με το τι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για επενδύσεις σε φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες ή τι πραγματικά θέλουν όσον αφορά τη ρύπανση και πώς να μειωθούν οι εκπομπές. Ούτε τα ναυπηγεία, ούτε οι νηογνώμονες έχουν πραγματικές απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτουν οι ναυτιλιακές εταιρείες σχετικά με τα νέα πλοία. Δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα επόμενα βήματα που πρέπει να κάνουμε. Υπάρχει πολλή συζήτηση, αλλά λίγη πρόοδος όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων και τελικά οι πλοιοκτήτες καλούνται να λάβουν αποφάσεις και να πληρώσουν το τίμημα χωρίς να λάβουν αποζημίωση από κανέναν στον κλάδο. Έτσι, είναι σημαντικό για εμάς να συνεργαστούμε στενά μέσω μεγάλων φορέων όπως η INTERTANKO για να ακουστεί η φωνή μας. »
Ο κ. Μαρινάκης πρόσθεσε επίσης: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το “slow steaming” είναι ο καθαρότερος και απλούστερος τρόπος για όλους στον κλάδο. Και μπορεί να παρακολουθείται. Αυτή η επιλογή δημιουργεί επίσης ευκαιρίες για σχεδόν όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά φαίνεται ότι υπάρχει κάποια διστακτικότητα από τους υπευθύνους λήψης αποφάσεων. Ρισκάρουμε εκατομμύρια και δισεκατομμύρια δολάρια καθημερινά. Κάποιος που δεν έχει άμεσο ενδιαφέρον δεν μπορεί να αποφασίζει για λογαριασμό μας». Ο κ. Μαρινάκης πρότεινε στενότερη συνεργασία μεταξύ των πλοιοκτητών, του ΙΜΟ και των κυβερνήσεων.
Σχετικά με το θέμα της ενοποίησης, ο κ. Μαρινάκης τόνισε ότι ενώ θεωρητικά έχει πολύ νόημα, στην πράξη, για να λειτουργήσει σωστά χρειάζεται σωστούς συνεργάτες με το σωστό κίνητρο. Για να λειτουργήσει μια ενοποίηση, πρέπει να αναζητούνται συνέργειες, τα έξοδα να διατηρούνται σε χαμηλό επίπεδο, να λαμβάνονται καλύτερες εμπορικές αποφάσεις οι οποίες θα εκμεταλλεύονται τις οικονομίες κλίμακας. Στην περίπτωση όμως που ο πρωταρχικός στόχος της διοίκησης είναι απλώς να εξασφαλίσει ένα καλό πακέτο αποδοχών για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, τότε η ενοποίηση θα λειτουργήσει πολύ χειρότερα από το να έχει κανείς μια μικρότερη εταιρεία, η οποία είναι πιο εύκολο να ελεγχθεί και οι διαδικασίες και η λήψη αποφάσεων είναι πιο ξεκάθαρες και πιο αποτελεσματικές ." Ο κ. Μαρινάκης μοιράστηκε την απογοήτευσή του από τη συγχώνευση με την "Diamond S", χαρακτηρίζοντάς την μια από τις χειρότερες επιχειρηματικές αποφάσεις που έχει λάβει ποτέ. «Τελικά, ανακαλύψαμε ότι δεν μοιραζόμασταν το ίδιο όραμα και τα ίδια κίνητρα με τη διοίκηση και η απόδοση της εταιρείας δεν ήταν ικανοποιητική, καθώς απέτυχαν να εκμεταλλευτούν τις καλές περιόδους της αγοράς των δεξαμενόπλοιων για να πουλήσουν πλοία μεγαλύτερης ηλικίας και να υπογράψουν time charters, ενώ επίσης η εμπορική απόδοση και η συνολική διακυβέρνηση ήταν απογοητευτικές. "
Ο Ιδρυτής του Ομίλου Dynacom, κ. Γιώργος Προκοπίου, με αφορμή τα μέτρα του IMO για τις εκπομπές ρύπων από τα πλοία, τοποθετήθηκε λέγοντας, «Αν θέλει κάποιος εφοπλιστής να παραγγείλει ένα πλοίο, δεν είναι σίγουρος τι ακριβώς πρέπει να πει στο ναυπηγείο για τον τύπο ή το μέγεθός του, καθώς δεν υπάρχουν διαφανείς κανονισμοί. «Ο IMO πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι οι πλοιοκτήτες ενδιαφέρονται για το περιβάλλον και να διαλέξει τον σωστό εχθρό, που είναι η ρύπανση» υπογράμμισε ο κ. Προκοπίου.
Επομένως για τα υπάρχοντα πλοία, η λύση δεν είναι η χρήση των scrubbers που καλύπτουν το πρόβλημα. Το ζητούμενο είναι κατ’ αρχήν τα πλοία να μην προκαλούν ρύπανση VLSFO).
«Πρέπει να αφήσουμε τις μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις και να μιλήσουμε για το αύριο» σημείωσε ο κ. Προκοπίου και εξήγησε τη σημασία του slow steaming. Όπως είπε, αν η ταχύτητα για τα υπάρχοντα πλοία πάει στα 10 knots, από τα 15 που ισχύουν σήμερα, όλες οι εκπομπές ρύπων (NOx, SOx, CO2 particulates) θα μειωθούν άμεσα σε ποσοστό άνω του 50%. «Δεν καταλαβαίνω ποιος και γιατί είναι εναντίον αυτού του μέτρου», συνέχισε.
«Στο εξής, για τα πλοία που θα κατασκευαστούν, θα πρέπει κατόπιν συνεργασίας μεταξύ του ΙΜΟ, των εφοπλιστών, των κατασκευαστών μηχανών και των ναυπηγείων, να εκδοθούν κανονισμοί με τα πρότυπα που θα ισχύουν για τα επιτρεπόμενα ποσά εκπομπών ρύπων (green house gas (GHG) emissions), για κάθε τόνο φορτίου που μεταφέρεται και για κάθε είδος πλοίου (VLCCs, suezmaxes, capes, kamsarmaxes, κλπ.)», είπε ο κ. Προκοπίου.
«Οι πλοιοκτήτες νοιάζονται για το περιβάλλον και πάντα αγοράζουν ότι καλύτερο τους διαθέτει η αγορά. Ο εχθρός δεν είναι η ναυτιλία, η οποία ρυπαίνει λιγότερο από κάθε άλλο μέσο μεταφοράς, αλλά η ρύπανση», κατέληξε ο κ. Προκοπίου.
Η κα. Angeliki Frangou, CEO – Navios Group, τόνισε: “The shipping industry is being impacted by two major uncertainties. The first – we are in a pandemic economy which favors transportation as the product is being brought to the consumer. The urgency with which movement is required adds premium. The second is: we are facing a technology revolution in terms of reimaging the seagoing vessels, everything from propulsion to energy generation. Until these two uncertainties resolve themselves, it is unlikely that a material amount of new vessels will be added to the order book – which is beneficial for industry earnings generally.
The technology revolution should not be underestimated. The propulsion for short-haul transportation is basically resolved. Battery costs have dropped about 90% over the last ten years and are expected to drop another 50% over the next 5 years. Cost parity between battery powered vehicles and internal combustion engines should happen within the next 5 years. Similarly, consequently, short haul transportation of people by autos and goods, by local carriers will increasingly be battery powered.
The answer for long haul transportation is unclear. In a zero carbon environment, LNG will be less desirable than other forms of energy, including hydrogen. Our tolerance for these different forms and the rate of technological innovation likely will be the keys to answering this question.”
O κ. Πέτρος Παππάς, CEO – Star Bulk Carriers, τόνισε: “Με μεγάλη μας χαρά συμμετέχουμε στο έβδομο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital link. Η Starbulk παραμένει αισιόδοξη για την αγορά χύδην ξηρού φορτίου την επόμενη τριετία, καθώς μετά από μια δεκαετία υπερπροσφοράς πλοίων, αναμένουμε να επανέλθει η ισορροπία στο ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Η αβεβαιότητα που δημιουργούν οι μελλοντικοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί έχουν συμβάλει στην μείωση των υπό παραγγελία πλοίων σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, προκαλώντας έναν περιορισμό της αύξησης προσφοράς πλοίων. Ταυτόχρονα αναμένεται ανάκαμψη της ζήτησης για την μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου λόγω των συγχρονισμένων πακέτων δημοσιονομικής τόνωσης των οικονομιών, με επίκεντρο τα έργα υποδομών, για την αντιμετώπιση της κρίσης του Covid-19.”
Υπέρ μιας απόφασης που θα επέτρεπε το slow steaming στη ναυτιλία, το ταξίδι δηλαδή με χαμηλότερες ταχύτητες, το οποίο θα είχε άμεσα θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον αφού θα μείωνε κατακόρυφα τις εκπομπές ρύπων από τα πλοία, τοποθετήθηκε ο Δρ. Νίκος Τσάκος, CEO – Tsakos Energy Navigation; Chairman – INTERTANKO 2014-2018, ο οποίος σημείωσε ότι αυτή η πρόταση όμως δεν έχει προχωρήσει σε επίπεδο του International Maritime Organization. Τάχθηκε κατά των παραγγελιών νέων πλοίων αυτή τη περίοδο, αφού λόγω των συνεχών εξελίξεων σε τεχνολογικό επίπεδο κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι η σωστή επιλογή. Ωστόσο, υπενθύμισε σε όλους ότι οι Έλληνες εφοπλιστές διαχειρίζονται, εκτός από τον μεγαλύτερο στόλο στο κόσμο, και έναν από τους πιο σύγχρονους και νεότερους ηλικιακά. Κάτι που τους επιτρέπει να μην έχουν «ανάγκη να προχωρήσουν σε νέα συμβόλαια χωρίς συγκεκριμένους λόγους».
Ο κ. Τσάκος επίσης σημείωσε ότι «οι αλλαγές έρχονται πολύ γρήγορα και πλέον κοιτάμε το 2030 και όχι το 2050. Το slow steaming, το οποίο έχασε στήριξη, θα μπορούσε να είναι μία καθοριστική λύση, με το βλέμμα στο 2030» τόνισε. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η άποψη που διατύπωσε, σύμφωνα με την οποία, «η μικρή αποδοχή του slow steaming ίσως οφείλεται στο γεγονός ότι οι πλοιοκτήτες δε θεωρούνται για κάποιο λόγο συμπαθείς προσωπικότητες. Αν κάποιος άλλος, εκτός από εμάς, το προτείνει, τότε θα αυξηθούν οι πιθανότητες στήριξής του από το σύνολο της ναυτιλίας».
The Rebirth of Greek Shipbuilding - a Presentation by ONEX
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Πάνο Ξενοκώστα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο – ONEX Technologies Group
Ο κ. Πάνος Ξενοκώστας Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ONEX Technologies Group τόνισε ότι: “Η συγκρότηση ενός ναυπηγείου-Ηγέτη και κόμβου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέσω της ενοποίησης των τριών μεγάλων Ναυπηγείων του Νεωρίου της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά υπό την ομπρέλα του ομίλου ΟΝΕΧ, και την υποστήριξη και χρηματοδότηση του Αμερικανικού Κρατικού Οργανισμού DFC αποτελεί μονόδρομο , ώστε να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο σχήμα το οποίο θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στα οικονομικά βάρη του παρελθόντος, στις τεράστιες επενδύσεις του μέλλοντος, και να μπορέσει να κυριαρχήσει στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας, των νέων κατασκευών για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, προκειμένου να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο για το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό, καθώς και άλλων συμμαχικών στόλων, και στον τομέα υποστήριξης ενεργειακών υποδομών της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου. Η Ελλάδα έχει μια μικρή οικονομία, η οποία πρέπει να βασιστεί πάνω σε Εθνικούς Πρωταθλητές που θα διαθέτουν τις υποδομές και τον απαραίτητο όγκο για να ανταγωνισθούν επιτυχώς διεθνώς τους παίκτες άλλων γειτονικών Χωρών, δημιουργώντας συγχρόνως νέες θέσεις εργασίας και αναζωογονώντας το σύνολο του κλάδου μετά από δεκαετίες μαρασμού.”
The New Generation – Ensuring Continuity - Looking Ahead With Confidence
A new generation is already leading the Greek Shipping industry in the next phase of its long history and development. Shipping is already undergoing extensive transformation and the panel will discuss how the new generation addresses the industry’s challenges and opportunities ensuring continuity and a new beginning.
Συντονιστής: κ. Christos Tsakonas, Global Head of Shipping – DNB Bank
Ομιλητές:
κ. Alex Hadjipateras, Executive Vice President – Dorian LPG
κ. John Dragnis, CEO – Goldenport Holdings
κα. Ismini Panagiotidis, Founder & CEO – Pavimar
κα. Ioanna Procopiou, CEO – Prominence Maritime
Ο κ. Alex Hadjipateras, Executive Vice President – Dorian LPG, τόνισε: “Alex Hadjipateras mentioned that in the fiercely competitive business of international shipping there is no role for sensitivity when working with family members. One must have a strong stomach and embrace professionalism. Regarding the role of family in management on the board, he said that he considers it of paramount importance retain the family values that were instrumental in the founding of the company specifically a closeness to the seafarer. He sees the biggest disruption in the shipping business as the technical revolution that is happening around how we interface with the vessels using artificial intelligence and that shipping companies are moving closer and closer towards a Silicon Valley led technical revolution.”
Closing Remarks:
κ. Anastassios Papagiannopoulos, Principal – Common Progress Co., President BIMCO 2017-2019
κ. John Platsidakis, Chairman – INTERCARGO, 2012-2018
κ. Nicolas Bornozis, President – Capital Link
O κ. John Platsidakis, Chairman – INTERCARGO, 2012-2018, τόνισε: “Congratulations to Nicolas and his team as well as to the ομιλητές. It has been a highly successful 2-day conference, well structured, well presented and a step towards where we may end up in the future, the tele-conferences and the tele-events!
We enjoyed very fruitful discussions by highly regarded participants of high knowledge and intelligence.
Over the years I have heard the expression "we live in challenging times" which I was rejecting as it was used very easily and very often. Now though I will adopt it, as I do believe that "we live in challenging times'!
Shipping is used to live with and survive the fluctuations of the market as influenced by various factors. Recently though, in very short period of time, covid arrived and has made the difference. And what a difference!
Covid has made a substantial and beyond any imagination negative impact on all world economies and the day to day lives of billions of people. Unavoidably shipping has been severely impacted.
Another challenge for shipping is the rapid enhancement of technology and shipping has to take it into serious consideration for the impact it will have on existing ships and new buildings.
An additional parameter is the environmental one and the objective to safe guard it. Of course shipping has been very respectful for the preservation and protection of the environment because the sea is where it functions and lives in. Also it has to comply with international and regional laws and regulations!
Although there is room for improvement we have to make conscious effort to make the regulators and the public aware that unless all peripheral participants (eg charterers, shipyards, engine manufacturers, bunker suppliers) take an active role, the effort is deemed to fail!
Looking at Greek shipping, what enhances optimism for the future is its wide base (some 650 ship management companies in the wider Athens area operate in excess of 4,000 vessels), its adaptability to ever changing market conditions, its commitment to cost efficient and high quality of services.
The fact that it does not depend on financial aid from the Greek state gives it the push to do its best and fight for success and its future.
Of course retaining the first rank is a challenge and due care should be an on-going concern.”