Το “10ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum” πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου, 2019 με τεράστια επιτυχία προσελκύοντας 1200 συμμετέχοντες.
Το Συνέδριο διοργανώθηκε σε συνεργασία με το New York Stock Exchange και το Nasdaq. Κύριος Χορηγός του Συνεδρίου ήταν η Bank of Communications Financial Leasing.
Η ναυτιλία της Ελλάδος παραμένει σημαντική για την παγκόσμια ναυτιλιακή οικονομία, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου. Παρά τη ρευστότητα και τους χαμηλούς οικονομικούς δείκτες των αγορών, οι Έλληνες επαγγελματίες έχουν επιδείξει συνεχή προσαρμοστικότητα στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, αναζητώντας τις ευκαιρίες για ανάπτυξη.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ & ΔΟΜΗ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Το Συνέδριο εστίασε στα ακόλουθα βασικά θέματα:
• Στις τρέχουσες τάσεις και προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας και των κύριων αγορών των εμπορευμάτων, της ενέργειας και της ναυτιλίας.
• Στις κρίσιμες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία σε σχέση με τις γεωπολιτικές και κανονιστικές εξελίξεις, στις επιλογές και τις στρατηγικές που σχετίζονται με τον Κανονισμό του IMO για το 2020, στις μηχανές πλοίων και τα καύσιμα, καθώς και στον μετασχηματιστικό αντίκτυπο της τεχνολογίας.
• Όπως κάθε χρόνο, το βασικό θέμα του Συνεδρίου θα είναι η ναυτιλιακή χρηματοδότηση, με επίκεντρο την χρηματοδότηση προερχόμενη από Τραπεζικούς Οργανισμούς, τις κεφαλαιαγορές, τις εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης και τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις εναλλακτικές λύσεις που προσφέρει το Ασιατικό Leasing συμπεριλαμβανομένων Κινεζικών, Κορεατικών και Ιαπωνικών επιλογών. Σ’ αυτήν την προσέγγιση θα συνεισφέρει ένα πάνελ αποτελούμενο από πολύ σημαντικές Κινέζικες εταιρείες Leasing.
Με προσέλευση που ξεπερνάει τους 1000 συμμετέχοντες κάθε χρόνο, οι Σύνεδροι παρακολούθησαν ένα Συνέδριο που τους προσέφερε ταυτόχρονα ενημέρωση και ευκαιρίες δικτύωσης με πολύ σημαντικούς παράγοντες της ναυτιλίας, καθώς και με σημαντικούς εκπροσώπους από τον Χρηματοοικονομικό χώρο, από Εμπορικές και Επενδυτικές τράπεζες και άλλους. Πρόκειται για ένα ολοήμερο Συνέδριο, το οποίο είναι γνωστό για τη μεγάλη συμμετοχή πλοιοκτητών, το πλούσιο πληροφοριακό του περιεχόμενο και τις εκτεταμένες ευκαιρίες μάρκετινγκ, δικτύωσης και επιχειρηματικής ανάπτυξης που προσφέρει.
Καλωσόρισμα: κ. Nicolas Bornozis, President – Capital Link
Ο κ. Nicolas Bornozis, στην ομιλία του τόνισε: “Φέτος είναι η 10η επέτειος του συγκεκριμένου Συνεδρίου, γεγονός που μας χαροποιεί ιδιαίτερα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους χορηγούς μας και ιδιαίτερα την Bank of Communications. Η παρουσία μας στην Κίνα ξεκίνησε τέσσερα χρόνια πριν και είμαστε περήφανοι για τις φιλίες που έχουμε δημιουργήσει.”
Εναρκτήρια Ομιλία: κ. Fang Xiuzhi, Head of Shipping Finance – Bank of Communications Financial Leasing Co., Ltd.
Ο κ. Fang Xiuzhi, στην ομιλία του τόνισε: “Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον κύριο Μπορνόζη και την Capital Link για τη φιλοξενία και την εξαιρετική οργάνωση της εκδήλωσης. Εργαζόμαστε στον χώρο της χρηματοδότησης της ναυτιλίας και συνεργαζόμαστε συχνά με Έλληνες πλοιοκτήτες. Πιστεύουμε πως υπάρχουν πολλές επιχειρηματικές ευκαιρίες και ταξιδεύουμε συχνά στην Ελλάδα από τη Σανγκάη. Αναγνωρίζουμε τη συνεισφορά της ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο και την παγκοσμιοποίηση. Η ναυτιλία είναι εδώ για να μείνει, το ίδιο και εμείς. ”
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝΕΛ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ & ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ
UPCOMING REGULATIONS
Πάνελ συζήτησης: “Navigating the New World of Marine Fuels – 2020 and Beyond”
Συντονιστής:
Dr. Christos Chryssakis, Business Development Manager - DNV GL
Ομιλητές:
κα. Armelle Breneol, Marine Fuels Technical Advisor for Europe - ExxonMobil
κ. Diomidis Stamoulis, Senior Manager Strategic Planning of Industrial Activities & Participations – Hellenic Petroleum SA
κ. Steve Bee, Group Commercial & Business Development Director – VPS (Veritas Petroleum Services)
Ο Dr. Christos Chryssakis, Business Development Manager - DNV GL, τόνισε: “Το παγκόσμιο ανώτατο όριο θείου 0.50% τίθεται σε ισχύ το 2020, επηρεάζοντας περισσότερα από 70.000 πλοία. Ο χρόνος που απομένει έως την εφαρμογή είναι λίγος, και η αβεβαιότητα για τη διαθεσιμότητα των καυσίμων καθιστά τη μετάβαση δυσκολότερη. Δεν υπάρχει μια λύση για όλους – η βέλτιστη επιλογή εξαρτάται από τον τύπο, το μέγεθος και τον τρόπο λειτουργίας του σκάφους. Η καλή προετοιμασία, η αξιολόγηση των κινδύνων, ο επαρκής προγραμματισμός για κάθε σκάφος, αναβαθμίζοντας το υλικό και καθαρίζοντας τις δεξαμενές, η στρατηγική ανεφοδιασμού και η καλή συνεργασία μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών, είναι σημαντικοί παράγοντες για μια ήπια μετάβαση πλησιάζοντας στο 2020.”
Η κα. Armelle Breneol, EAME Marine Fuels Technical Advisor – ExxonMobil, αναφέρθηκε στο ανώτατο όριο θείου 0,50% του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας (IMO), που απαιτεί μια μόνιμη, παγκόσμια αλλαγή στην επιλογή καυσίμων, εκτός κι αν κανείς καταφύγει στις τεχνολογίες μείωσης των ρυπογόνων εκπομπών.
Το αποτέλεσμα θα είναι η ανάπτυξη νέων μορφοποιήσεων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, που με τη σειρά της θα οδηγήσει στη χρήση λιπαντικών κυλίνδρων με χαμηλό αριθμό βάσης (BN). Για την πραγματοποίηση των παραπάνω αλλαγών με ασφάλεια, η ExxonMobil προτείνει στους εφοπλιστές να ξεκινήσουν τον σχεδιασμό των επιχειρήσεων ανεφοδιασμού πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία του IMO και να αναπτύξουν μια στρατηγική διαχείρισης καυσίμων για το 2020 και το μέλλον.
Χωρίς προσεκτικές κινήσεις, ελλοχεύει ο κίνδυνος της μη συμμόρφωσης και των ακριβών προστίμων που αυτή επιφέρει.
Ο κ. Diomidis Stamoulis, Senior Manager Strategic Planning of Industrial Activities & Participations – Hellenic Petroleum SA, τόνισε: “Η βιομηχανία της διύλισης πετρελαίου υπήρξε πάντα στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης καυσίμων. Οι χερσαίες, εναέριες και θαλάσσιες μετακινήσεις έχουν περάσει από πολλά στάδια βελτίωσης, τόσο ως προς την αποτελεσματικότητα όσο και ως προς τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο. Η γνώμη μου είναι πως ο ανεφοδιασμός καυσίμων θα αναπροσαρμοστεί αντίστοιχα, ίσως μετά από μια περίοδο εκμάθησης.
Η τεχνολογία για τον σκοπό αυτό είναι διαθέσιμη, ο καθορισμός των επενδυτικών εξόδων και των τιμών εναπόκειται στις δυνάμεις της οικονομίας. Τα νέα καύσιμα θα είναι περισσότερο αποστάγματα και θα βοηθήσουν στο μεσοδιάστημα έως το πέρασμα στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων για όσο χρειαστεί.”
Ο κ. Steve Bee, Group Commercial & Business Development Director – VPS (Veritas Petroleum Services), τόνισε: “Στον δρόμο προς τον κανονισμό IMO2020 και μελλοντικά, οι επιλογές καυσίμων θα είναι ευρύτερες και με μεγαλύτερη ποικιλία απ’ ότι στο παρελθόν. Επομένως, η αποτελεσματική και αποδοτική διαχείριση τους θα είναι σημαντική για τη μείωση των κινδύνων, την αποτροπή βλαβών στους κινητήρες / στα σκάφη, για την υγεία και την ασφάλεια, αλλά και τη διασφάλιση της συμμόρφωσης.
Όλα τα καύσιμα έχουν τα θετικά και τα αρνητικά τους, γι’ αυτό και η κατανόηση του καυσίμου, η αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων και των μειονεκτημάτων, αποτελεί κλειδί, τόσο στην αποθήκευση, τη διαχείριση και την καύση, όσο και αναφορικά με το σύστημα παροχής καυσίμων του σκάφους. Ο έλεγχος και η παρακολούθηση της ποιότητας του καυσίμου κατά την αλυσίδα ανεφοδιασμού έχουν μεγαλύτερη σημασία από ποτέ. Η βιομηχανία καυσίμων βρίσκεται αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη πρόκληση στα χρονικά.”
Πάνελ συζήτησης: 2020: Is the Industry Prepared for this Game Changer?
A discussion among leading regulators and industry participants on the options and strategies to comply with the major environmental regulations in effect as of 2020 on Ballast Water Treatment and Low Sulfur Cap
Συντονιστής:
Dr. Michalis Pantazopoulos, Managing Director, Liberian Registry - LISCR (Hellas) Ltd.
Ομιλητές:
κα. Dorothea Ioannou, Chief Commercial Officer – The American P&I Club
κ. Frederick J. Kenney, Director of Legal and External Affairs - International Maritime Organization (IMO)
κ. Mark O'Neil, President - Columbia Shipmanagement
κ. Stephen Cooper, CEO - Fourth Insurance Office
κ. Hamish Norton, President - Star Bulk Carriers Corp
Ο Dr. Michalis Pantazopoulos, Managing Director, Liberian Registry - LISCR (Hellas) Ltd., τόνισε: “Με την 1η Ιανουαρίου 2020 να πλησιάζει και πληθώρα νέων κανονισμών συμμόρφωσης έτοιμων να εφαρμοστούν στη ναυτιλία, οι προκλήσεις είναι μεγαλύτερες από ποτέ. Ειδικότερα, η τοποθέτηση του ορίου των εκπομπών θείου στο 0,5% έχει υπάρξει αμφιλεγόμενη, τόσο για το τεχνικό κομμάτι και τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο, όσο και για την κατάλληλη μέθοδο επίτευξης του απαιτούμενου ορίου. Ενώ η Σύμβαση Διαχείρισης του Ερματικού Ύδατος εφαρμόζεται τόσο από τον IMO όσο και από το Λιμενικό Σώμα των ΗΠΑ, και πολλά συστήματα έχουν εγκριθεί προς εγκατάσταση, το μέτωπο των εκπομπών θείου δεν είναι τόσο σαφές, μιας και οι παράκτιες χώρες και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν αμφιβολίες ως προς τις επιπτώσεις των συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (EGCS), δηλαδή των πλυντρίδων, για το περιβάλλον. Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των συστημάτων αυτών παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν, όπως και οι εναλλακτικές μέθοδοι συμμόρφωσης. Οι άμεσες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των κανονισμών για τις εκπομπές που συνεισφέρουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου αναλύθηκαν, καθώς επίσης και τα ζητήματα που αφορούν το κύτος, τα μηχανήματα και τις προκλήσεις σχετικά με τις ασφαλιστικές υπηρεσίες P&I που μπορεί να προκύψουν.”
H κα. Dorothea Ioannou, Chief Commercial Officer – The American P&I Club, τόνισε: “Πλησιάζοντας στην εφαρμογή των κανονισμών IMO 2020, τα επίπεδα στρες είναι σίγουρο ότι θα αυξηθούν, καθώς τα ενδεχόμενα προβλήματα είναι πολλά. Από ασφαλιστικής πλευράς, και ειδικότερα P&I, η αγορά είναι έτοιμη να προσαρμοστεί σε κάθε κανονιστική διαφοροποίηση σχετική με τη ναυτιλία. Το κλειδί για το P&I ήταν πάντα η καλύτερη δυνατή προετοιμασία, η δημιουργία πρωτοκόλλων, η εκπαίδευση, η ευαισθητοποίηση, και η διασφάλιση της καταγραφής της διαδικασίας, ώστε να πληρείται το κριτήριο της δέουσας επιμέλειας. Αυτό είναι το κλειδί στην προσέγγιση των καλυπτόμενων ευθυνών σχετικά με to το P&I, τόσο ως προς την προοπτική της υπεράσπισης σε μια διαφορά, όσο και όσον αφορά την ασφαλιστική κάλυψη. Σε συνέχεια των παραπάνω, το American Club βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας ενός καταλόγου δεξαμενών που θα προσφέρει όχι μόνο κατευθυντήριες γραμμές, αλλά και θα εστιάζει στο σημαντικότερο στοιχείο, τον ανθρώπινο παράγοντα, κυκλοφορώντας εκπαιδευτικά βίντεο με πρακτικές συμβουλές βήμα-βήμα για τους ναυτικούς και το προσωπικό στη ξηρά, αναφορικά με την προσέγγιση της διαδικασίας ανεφοδιασμού με τέτοιο τρόπο ώστε να μειωθεί η έκθεση σε σχετικές ασφαλιστικές αξιώσεις αλλά και να αντιμετωπιστούν συνολικότερα με καλύτερο τρόπο τα ζητήματα που προκύπτουν από τον IMO 2020. Ο διεθνής όμιλος των P&I Clubs ανέκαθεν είχε την τεχνογνωσία για να ανταποκριθεί στις αλλαγές, καθώς οι κανόνες δημιουργήθηκαν από εφοπλιστές για εφοπλιστές, με εγγενή χαρακτήρα προσαρμοστικότητας, κάτι μοναδικό στη βιομηχανία της ασφάλισης.”
Ο κ. Frederick J. Kenney, Director of Legal and External Affairs - International Maritime Organization (IMO), τόνισε: “Πράγματι, το δεύτερο μισό του 2019 και το 2020 θα αποτελέσουν μια κρίσιμη περίοδο για τη ναυτιλία. Δεν είναι μόνο το ανώτατο όριο θείου και η σύμβαση Διαχείρισης του Ερματικού Ύδατος αλλά και πολλές τροπολογίες σε υπάρχοντες κανονισμούς. Οι επιτροπές του IMO εργάζονται σκληρά για να βοηθήσουν τη βιομηχανία, παρέχοντας κατευθυντήριες γραμμές και εργαλεία για θέματα όπως οι πλυντρίδες και τα συστήματα καθαρισμού καυσαερίων.”
Ο κ. Mark O'Neil, President - Columbia Shipmanagement, αμφισβήτησε το κατά πόσο οι κανονισμοί IMO 2020 συνιστούν επανάσταση, παρομοιάζοντας τους με την έναρξη χρήσης της αμόλυβδης βενζίνης. Η σταδιακή εισαγωγή του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και άλλων ανθρακικά ουδέτερων καυσίμων ήταν σημαντικότερη. Προέβλεψε πως το περιβαλλοντικό λόμπι θα απομακρυνθεί από τη λύση των πλυντρίδων προς συμμόρφωση με τις προϋποθέσεις χρήσης καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο του IMO. Το ίδιο λόμπι θα πιέσει τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες να παράγουν φθηνότερα και ανταγωνιστικότερα καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, όπως είχε χρειαστεί να κάνουν και για την αμόλυβδη βενζίνη.
Ο κ. Stephen Cooper, CEO - Fourth Insurance Office, τόνισε: “Μέχρι στιγμής έχουν γραφτεί πολλά για τον οικονομικό και επιχειρησιακό αντίκτυπο των νέων κανονισμών. Η μια πτυχή που απουσιάζει από τη συζήτηση όμως είναι και η πιο σημαντική: Η βασική συνέπεια των κανονισμών θα είναι η μη συμμόρφωση. Ενθαρρύνουμε λοιπόν τους πλοιοκτήτες, τους εφοπλιστές και τους διαχειριστές να καθίσουν με τους συμβούλους τους και να επαναξιολογήσουν την προσέγγιση τους και τις επιπτώσεις της στην ασφαλιστική τους κάλυψη.”
Ο κ. Hamish Norton, President - Star Bulk Carriers Corp, τόνισε: “Η συζήτηση για τα scrubbers επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη μέχρι τώρα έλλειψη επιστημονικών δεδομένων για το συγκεκριμένο ζήτημα. Αυτό που κάνουν οι πλυντρίδες είναι να παίρνουν χημικά που θα ρύπαιναν την ατμόσφαιρα και να τα ρίχνουν στο νερό, το οποίο δεν μολύνεται από στοιχεία όπως το θείο. Πρόσφατα, έρευνες έδειξαν πως το παραγόμενο νερό πληροί τις προϋποθέσεις του Παγκόσμιο Οργανισμού Υγείας το πόσιμο νερό, δεν είναι επομένως μολυσμένο.”
TECHNOLOGY
Παρουσίαση: Are you securely riding the digitalization wave in the Shipping Industry
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Gregory Nakos, Associate Partner - EY Advisory, Data & Analytics COE
Ο κ. Gregory Nakos, τόνισε: “Στην EY αντιμετωπίζουμε τη ψηφιακή μεταμόρφωση στη ναυτιλία ως ταξίδι, αναγνωρίζοντας πως δεν έχουν όλοι τις ίδιες ανάγκες ή το ίδιο επίπεδο ετοιμότητας για να απορροφήσουν μονομιάς όλες τις αλλαγές. Μέσω των συμβουλευτικών μας υπηρεσιών, μπορούμε να βοηθήσουμε τις εταιρείες να ξεκινήσουν αυτό το ταξίδι σταδιακά, ενσωματώνοντας τις ψηφιακές τεχνολογίες με εφικτό και ρεαλιστικό τρόπο που παράγει αξία – μέσω αύξησης των κερδών ή περιορισμό των εξόδων – πάντοτε με (κυβερνο)ασφάλεια. Οι πρωτοβουλίες μας περιλαμβάνουν λύσεις για την προτυποποίηση των βασικών λειτουργιών, ενίσχυση της εκμετάλλευσης των δεδομένων, αλλά και καθοδήγηση στις καινοτόμες τεχνολογικές προσεγγίσεις.”
Παρουσίαση: 2020 A New Era for Technology in Shipping
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Andreas Chrysostomou, Chief Strategy Officer – Tototheo Maritime Ltd
Ο κ. Andreas Chrysostomou, τόνισε: “Η ναυτιλία είναι μια βιομηχανία με παραδοσιακό χαρακτήρα, επομένως οι αλλαγές, κάποιες φορές, δεν υιοθετούνται με την ίδια ταχύτητα όσο σε άλλα μεταφορικά μέσα. Ωστόσο, με τον κόσμο μας να γίνεται διαρκώς πιο προηγμένος τεχνολογικά, οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα και την παραγωγικότητα στη ναυτιλία.
Τεχνολογίες που μπορούν να αλλάξουν το πρόσωπο της βιομηχανίας καταφθάνουν από πολλές κατευθύνσεις, αλλά στην δεκαετία του 2020 οι δημοφιλέστερες θα είναι αυτές που θα τροποποιήσουν το IT και τη ψηφιοποίηση, ορισμένες εκ των οποίων θα είναι διαθέσιμες και στο ναυτιλιακό τομέα.”
THE ROLE OF CHINA & ASIA
Παρουσίαση: Update on One Belt One Road
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Benjamin Wong, Head of Transport & Industrial Sectors – InvestHK
Ο κ. Benjamin Wong, τόνισε: “Η κινέζικη πρωτοβουλία «Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος» είναι ένα πολύ φιλόδοξο και μακροπρόθεσμο έργο, που θα μας απασχολεί για χρόνια αν όχι αιώνες. Έχει ως στόχο να καλύψει τα 2/3 του πλανήτη. Αρχικά, υπήρξε σκεπτικισμός και φόβοι ότι θα ήταν κάτι ωφέλιμο μόνο για την Κίνα, αλλά παραδείγματα όπως η επένδυση της COSCO στον Πειραιά έχουν αποδείξει πως όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές μπορούν να έχουν όφελος. Ένα ακόμη σχέδιο για την αύξηση της επιρροής μας είναι το «Greater Bay Area», ένα σχέδιο που περιλαμβάνει 11 πόλεις και ΑΕΠ της τάξεως του 1,5 τρις USD.”
Παρουσίαση: Technological and Regulatory Challenges – A Class and Stakeholder’s Perspective
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Suresh Sinha, Managing Director – Indian Register of Shipping
Ο κ. Suresh Sinha, τόνισε: “Οι κανονισμοί IMO 2020 θα επιφέρουν μερικές μεγάλες προκλήσεις για τη βιομηχανία μας, καθιστώντας δύσκολη την πρόβλεψη του μέλλοντος. Εμείς ως νηογνώμονες προσπαθούμε να παρέχουμε κατευθυντήριες γραμμές για να βοηθήσουμε τη βιομηχανία μέσω της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας μας. Η προετοιμασία αποτελεί σημείο-κλειδί, όπως και το να μάθουμε από τα λάθη μας στο παρελθόν όσον αφορά τη συμμόρφωση.”
Παρουσίαση: IMO Compliance & Chinese Port Inspections
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Terence Zhao, President – Singhai Marine Services
Ο κ. Terence Zhao, τόνισε: “Οι έλεγχοι σκαφών είναι πολύ συχνοί στην Κίνα, και 85% των σκαφών είχε κάποιο ζήτημα το 2018. Αναμένουμε πως το φαινόμενο θα συνεχιστεί το 2019, καθιστώντας δύσκολο το πέρασμα από τα λιμάνια της Κίνας, αν λάβουμε υπόψη το γεγονός πως το ανώτατο όριο θείου 0,5% ήδη εφαρμόζεται, και του χρόνου θα μειωθεί στο 0,1%, κάνοντας τα μέτρα ακόμη αυστηρότερα. Τα προβληματικά σκάφη μπορούν είτε να κατασχεθούν είτε να επισκευαστούν και να αποχωρήσουν. Από πλευράς μας παρέχονται τεχνικά σεμινάρια για να γίνουν σαφέστεροι οι τρόποι συμμόρφωσης με τους κανονισμούς.”
Παρουσίαση: Leasing Panorama
Leasing Options in Asia
Σχόλια: κ. Chris Vartzis, Partner - Stephenson Harwood
Ο κ. Chris Vartzis, τόνισε: “Τελευταία, με τις παραδοσιακές τράπεζες λιγότερο δραστήριες στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, ο κόσμος στρέφεται ολοένα και περισσότερο προς την επιλογή των μισθώσεων. Οι δομές μισθώσεων ισχύουν τόσο για μεταχειρισμένα όσο και για νέα σκάφη, και λειτουργούν ως διμερείς συμφωνίας μεταξύ εκμισθωτή και μισθωτή. Μέχρι σήμερα, οι χρηματοδοτικές μισθώσεις είναι περισσότερες, ωστόσο οι συναλλαγές επιχειρησιακών μισθώσεων βρίσκονται σε τροχιά αύξησης.”
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Vincent Xu, Partner – Stephenson Harwood
Ο κ. Vincent Xu, τόνισε: “Η κινέζικη πρωτοβουλία ‘Μία Ζώνη ένας Δρόμος’ (BRI) συνεχίζει να ενθαρρύνει τις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Κίνας στο ναυτιλιακό τομέα. Έχουμε το προνόμιο να συμμετέχουμε στην ταχύτατη ανάπτυξη της βιομηχανίας χρηματοδότησης σκαφών της Κίνας, καθώς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Κίνας παίζουν έναν αυξανόμενα σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές. Παρατηρούμε περισσότερες συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης όπου οι δανειστές επιφορτίζονται τον κίνδυνο υπολειμματικής αξίας των στοιχείων ενεργητικού αλλά και περισσότερες χρονοναυλώσεις σε τιμαριθμική βάση. Οι παράγοντες σε ορισμένους εξειδικευμένους τομείς της αγοράς αναλύουν ενδεχόμενες συνεργασίες μέσω κοινοπραξιών ή συγχωνεύσεων/εξαγορών σε επίπεδο εισηγμένων εταιρειών. Η κινέζικη αγορά είναι συναρπαστική. Για να προλάβετε την ανάπτυξή της, σας συμβουλεύουμε να συγκεντρώσετε κεφάλαιο, να βελτιώσετε τις ικανότητες σας και να αποκτήσετε φυσική παρουσία στη χώρα.”
Παρουσίαση: “Shipping Finance Development of Leading Chinese Leasing Companies”
Τα σχόλια της ενότητας πραγματοποιήθηκαν από τον κ. Channing Wang, Senior Customer Manager of Shipping Finance Department – Bank of Communications Financial Leasing Co., Ltd
Ο κ. Channing Wang, τόνισε: “Οι υπηρεσίες χρηματοδοτικής μίσθωσης στην Κίνα έχουν αναπτυχθεί ταχύτατα τα τελευταία χρόνια, αποτελώντας μια βασική επιλογή για τους πλοιοκτήτες. Οι κινέζικες εταιρείες επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους προσθέτοντας πελάτες υψηλού επιπέδου, με μεγάλη επιτυχία μέχρι στιγμής. Όσον αφορά την ανάπτυξη χαρτοφυλακίου με περισσότερους πελάτες, κάτι τέτοιο θα αποτελούσε πρόκληση, καθώς θα απαιτούσε περισσότερο χρόνο για υποθέσεις μικρότερης εμβέλειας. Η ανάπτυξη και η αποτελεσματικότητα των κινεζικών εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης τα τελευταία πέντε χρόνια μας καθιστούν αισιόδοξους και για την πορεία μας στο μέλλον.”
Πάνελ συζήτησης: Chinese Leasing Πάνελ συζήτησης
Συντονιστής:
κ. Christoforos Bisbikos, Partner -Watson Farley & Williams
Ομιλητές:
κ. Cruise Chi, Managing Director - Bocomm Shipping Leasing (Europe) GmbH
κ. Jack Xu, Deputy Head of Shipping Finance Department - CMB Financial Leasing
κ. Nick Daskalakis, Director - Smarine Advisors Limited
Ο κ. Christoforos Bisbikos, Partner -Watson Farley & Williams, τόνισε: “Το 2018 ήταν μια χρονιά-ρεκόρ όσον αφορά τις συναλλαγές μεταξύ χρηματοδοτών από την Κίνα και πλοιοκτητών στη Δύση, σημαντικό μέρος των οποίων αφορούσε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Οι μισθώσεις εξελίσσονται για να προσαρμοστούν στις ανάγκες της τοπικής αγοράς και των κυρίαρχων τάσεων, με μηχανισμούς επιμερισμού των κερδών για τις μεταβάσεις στοιχείων ενεργητικού και τη χρηματοδότηση εγκατάστασης πλυντρίδων / σκαφών με ΥΦΑ. Πλέον, πολλοί δεν αντιμετωπίζουν τις κινέζικες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ως έναν εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης, αλλά ως βασικό εργαλείο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη εμπλοκή των τραπεζών στη χρηματοδότηση με πιο ανταγωνιστικούς όρους, τουλάχιστον για τους πελάτες που αποτελούν «βαριά χαρτιά». Ο κλάδος των Κινέζικων μισθώσεων εξακολουθεί να εξελίσσεται, το ερώτημα είναι αν θα μπορέσει να αποτελέσει αξιόπιστη πηγή κεφαλαίου μακροπρόθεσμα.”
Ο κ. Cruise Chi, Managing Director - Bocomm Shipping Leasing (Europe) GmbH, τόνισε: “Το 2019 αναμένουμε να διατηρήσουμε τον ίδιο ρυθμό όσον αφορά την εμπλοκή μας στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Στόχος μας είναι η υποστήριξη των πλοιοκτητών στα εγχειρήματα τους, όπου υπάρχει πραγματική ζήτηση. Ο προϋπολογισμός θα εξαρτηθεί από την πορεία της αγοράς. Η συνέχιση των επενδύσεων στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές τράπεζες, οι οποίες ξεκίνησαν το 2014, αποτελούν μια ευνοϊκή τακτική για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.”
Ο κ. Jack Xu, Deputy Head of Shipping Finance Department - CMB Financial Leasing, τόνισε: “Η εστίαση στην ελληνική αγορά είναι μια καλή ιδέα κατά τη γνώμη μου, από τη στιγμή που διαφαίνεται πως η συνδρομή μας εκτιμάται και έχει πραγματικά αποτελέσματα. Όσον αφορά τον τύπο μίσθωσης, είναι κάτι που καθορίζεται κατά περίπτωση. Αφήνουμε τους πελάτες μας να επιλέξουν το είδος σχέσης που θα αναπτύξουμε, δημιουργώντας συνεργασίες και επωφελούμενοι από κοινού από το αποτέλεσμα.”
Ο κ. Nick Daskalakis, Director - Smarine Advisors Limited, τόνισε: “Πράγματι προσδοκάμε πως η αύξηση των συναλλαγών με κινέζικες εταιρείες μίσθωσης θα συνεχιστεί φέτος με σταθερούς ρυθμούς. Δεν θα αποκαλούσα την ανάπτυξη επιθετική, θεωρώ όμως πως είναι δείγμα υγείας του χρηματοοικονομικού τους οικοσυστήματος, πως δεν πρόκειται για φούσκα. Πιστεύω πως οι μισθώσεις θα αφορούν ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι της βιομηχανίας στο μέλλον, καθώς είναι θέμα χρόνου να επεκταθούν πέρα από τους μεγάλους πελάτες, αναγνωρίζοντας τις ευκαιρίες που υπάρχουν στο σύνολο του ναυτιλιακού τομέα.”
2019 CAPITAL LINK GREEK SHIPPING LEADERSHIP AWARD
Στo πλαίσιο του Συνεδρίου απονεμήθηκε το "2019 Capital Link Greek Shipping Leadership Award" στον Captain Πάρη Δράγνη, Chairman & Founder - Goldenport Group, σε αναγνώριση της μακροχρόνιας συμβολής του και των επιτευγμάτων του στη ναυτιλία. Έχει καταφέρει να μεταμορφώσει τον όμιλο Goldenport σε έναν μεγάλο, ναυτιλιακό όμιλο ο οποίος δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και το εξωτερικό, χαίρει της εκτίμησης των διεθνών επενδυτών και ενισχύει τη φήμη της Ελλάδας ως παγκόσμιου ηγέτη στον κλάδο.
Τον Captain Πάρη Δράγνη, Chairman & Founder - Goldenport Group, προλόγισε και παρουσίασε ο κ. Σίμος Παληός, Chairman of the Board of Directors and CEO - Diana Shipping Inc.
Καλοσόρισμα: κ. Nicolas Bornozis, President – Capital Link.
Ο κ. Nicolas Bornozis, τόνισε: “Σας ευχαριστώ για μια ακόμη φορά για την παρουσία σας και για τη συνδρομή σας ώστε το συνέδριο να εξελιχθεί στο καλύτερο του είδους του στην Ελλάδα. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να προωθούμε την ελληνική ναυτιλία σε ολόκληρο τον πλανήτη. Παρακαλώ ας κρατήσουμε ενός λεπτού σιγή για τον κύριο Περικλή Παναγόπουλο. Πρόκειται για μια μεγάλη απώλεια ενός πραγματικά σπουδαίου ανθρώπου.”
Εισαγωγικά σχόλια:
κ. Simos Palios, Chairman of the Board of Directors and CEO - Diana Shipping Inc.
Ο κ. Simos Palios, τόνισε: “Συγχαρητήρια στους διοργανωτές για αυτήν την εξαιρετική εκδήλωση, η οποία συνεισφέρει στην προβολή της βιομηχανίας μας. Είναι μεγάλη μου τιμή να προλογίζω τον καπετάνιο Πάρη Δράγνη, οι προσπάθειες του οποίου τον καθιστούν άξιο τιμώμενο πρόσωπο. Είναι ένας άνθρωπος που τον ενδιαφέρει η προσφορά και η παραγωγή έργου, όχι η στείρα προσωπική του ανέλιξη. Κατά τη διάρκεια της κρίσης, κατασκευάζει πολυτελείς θαλαμηγούς και κότερα στην Ελλάδα, προσφέροντας απασχόληση σε ελληνικές οικογένειες, διατηρώντας παράλληλα τη μέγιστη ποιότητα. Ποτέ του δεν φοβήθηκε την ευθύνη και η πορεία του είναι αξιοθαύμαστη. Η παρουσία του στο χρηματιστήριο του Λονδίνου μιλά από μόνη της. Τέλος, εκτιμώ τον τρόπο με τον οποίο μετέδωσε τις αξίες του στα παιδιά του.”
ΤΙΜΩΜΕΝΟ ΠΡΟΣΩΠΟ:
Captain Paris Dragnis, Chairman & Founder - Goldenport Group
Στην ομιλία του, ο Captain Paris Dragnis επικεντρώθηκε στις συμβουλές που θα έδινε σε έναν νέο που επιθυμεί να κάνει καριέρα στη ναυτιλία. Βασιζόμενος στην προσωπική του εμπειρία, στη διαύγεια και τη σοφία που έχει αποκτήσει, αναφέρθηκε στις αξίες που έχουν καθορίσει την πορεία του. Πιο συγκεκριμένα, μίλησε για τις αρετές και τον χαρακτήρα που απαιτείται για μια επαγγελματική σταδιοδρομία στη ναυτιλία, την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που σε κάνουν να ξεχωρίσεις στον κλάδο και τη σημασία ανάπτυξης και καλλιέργειας μιας αίσθησης πατριωτικού καθήκοντος.
ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΟΜΙΛΗΤΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ:
Dr. Nikolas P. Tsakos, Founder, President and CEO - Tsakos Energy Navigation (TEN) and Former Chairman - INTERTANKO
Ο Dr. Nikolas P. Tsakos, τόνισε: “Είναι μεγάλη μου χαρά να προλογίσω έναν άνθρωπο που σίγουρα γνωρίζετε, τον Dr. Grahaeme Henderson. Είναι μια αναγνωρίσιμη φιγούρα στη ναυτιλία, και είχα την τύχη να συνεργαστώ μαζί του. Είναι ένας άνδρας που ανέκαθεν ήθελε να γνωρίζει τα πάντα για τα περιουσιακά του στοιχεία, κάποιος που ηγείται με το παράδειγμά του. Η κύρια ανησυχία του, καθ’ όλη την διάρκεια της εντυπωσιακής σταδιοδρομίας του, είναι ο ανθρώπινος παράγοντας.”
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ: "How Shipping Can Thrive: Today, Tomorrow and in the Future"
Dr Grahaeme Henderson, Vice President, Shipping & Maritime - Shell International Trading and Shipping Company Limited
Ο Dr Grahaeme Henderson, επικεφαλής του Global Shipping & Maritime Group στη Shell, αναφέρθηκε στο μέλλον της βιομηχανίας και στο πώς μπορεί να ανθίσει μέσα από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Η βιομηχανία βρίσκεται σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών, καθώς ο κόσμος κατευθύνεται προς ένα μέλλον με λιγότερες εκπομπές και η ναυτιλία πρέπει να δράσει, συνεχίζοντας να βρίσκεται στην υπηρεσία του αυξανόμενου παγκόσμιου πληθυσμού. Υποστήριξε πως για να υπάρξει εξέλιξη πρέπει να αντιμετωπιστούν σημαντικά ζητήματα όπως η ασφάλεια, ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος και ο ρόλος των νέων τεχνολογιών. Για να υπάρξουν βελτιώσεις, θα πρέπει οι ηγέτες της βιομηχανίας να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να συνεργαστούν για να χαράξουν τη στρατηγική του μέλλοντος.
FINANCE
Πάνελ συζήτησης: Bank Finance
Συντονιστής:
κ. Jasel Chauhan, Partner, Head of International Finance - Hill Dickinson International
Ομιλητές:
κα. Danai Kotsia, Business Manager & Director Transportation, Global Transportation & Logistics - ABN AMRO Bank
κ. Vassilis Maroulis, Managing Director, Head, Central Eastern Europe Middle East & Africa - Citi
κ. Frans van de Bospoort, Managing Director and Global Head of Shipping - DVB Bank
κ. Berend Paasman, Senior Vice President; Head of Athens Representative office - DNB Bank
Ο κ. Jasel Chauhan, Head of International Finance at Hill Dickinson ανέφερε: “Έχοντας περάσει πολύ χρόνο στην Αθήνα με την Capital Link τα τελευταία χρόνια, χαίρομαι που βλέπω την αγορά χρηματοδότησης της ναυτιλίας να αλλάζει σελίδα. Οι προκλήσεις παραμένουν, ωστόσο οι πλοιοκτήτες έχουν πλέον περισσότερες επιλογές για τη χρηματοδότηση τους. Μετά από χρόνια ξηρασίας, με τις τράπεζες να έχουν ισχνή παρουσία, υπάρχει ευρύτερη δεξαμενή δανειστών που είναι πρόθυμοι να παράσχουν κεφάλαιο και να εξυπηρετήσουν κάθε ανάγκη. Οι ομιλητές του πάνελ εκπροσωπούν τις τράπεζες που επέμειναν και έμειναν αφοσιωμένες στη ναυτιλία και την ελληνική αγορά. Ελπίζω ότι σύντομα περισσότερες τράπεζες και εναλλακτικοί δανειστές θα ακολουθήσουν το παράδειγμά τους και θα υποστηρίξουν την ελληνική ναυτιλία την επόμενη δεκαετία.”
Η κα. Danai Kotsia, Business Manager & Director Transportation, Global Transportation & Logistics - ABN AMRO Bank, τόνισε: “Το 2018 ήταν μια καλή χρονιά για την ABN AMRO, κατά την οποία επεκτείναμε το χαρτοφυλάκιο μας. Όσον αφορά το μέλλον, οι προκλήσεις θα είναι πολλές, ιδίως λόγω της αυξανόμενης εποπτείας στις συναλλαγές και σε θέματα συμμόρφωσης. Ως ABN AMRO αναλαμβάνουμε τα απαραίτητα μέτρα ώστε να παραμείνουμε ενεργοί στον κλάδο.”
Ο κ. Vassilis Maroulis, Managing Director, Head, Central Eastern Europe Middle East & Africa – Citi, τόνισε: “Το χαρτοφυλάκιο μας αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, ενώ παράλληλα είμαστε προσεκτικοί στις επιλογές μας όσον αφορά το πελατολόγιο. Σχετικά με τη ναυτιλία έχουμε συγκρατημένη αισιοδοξία, αυστηρούς κανονισμούς αλλά και την εμπειρία, λόγω της κρίσης, ώστε να διαχειριστούμε ενδεχόμενες δυσκολίες στο επενδυτικό τοπίο.”
Ο κ. Frans van de Bospoort, Managing Director and Global Head of Shipping - DVB Bank, τόνισε: “Το 2018 ήταν μια χρονιά που ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Η Ελλάδα αποτελεί το μακράν μεγαλύτερο κομμάτι των δραστηριοτήτων μας, και έχουμε πολλούς πιστούς και σημαντικούς πελάτες. Η ναυτιλία είναι πλέον η βασική μας δραστηριότητα, επικεντρωνόμαστε λοιπόν στην επιλογή των καλύτερων στοιχείων ενεργητικού προς επένδυση.”
Ο κ. Berend Paasman, Senior Vice President; Head of Athens Representative office - DNB Bank, τόνισε: “Ο ανταγωνισμός είναι κάτι θετικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς δεν χρειάζεται να εξαρτώνται από μια μοναδική πηγή χρηματοδότησης. Είναι κάτι που αντιμετωπίζουμε ως πρόκληση, παρότι κάθε χρηματοδοτική μέθοδος φαίνεται να απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό, κάτι που σημαίνει ότι σπανίως βρισκόμαστε σε ευθεία αντιπαράθεση με τους ανταγωνιστές μας.”
Πάνελ συζήτησης: Alternative Financing
Συντονιστής:
κ. Tony Rice, Partner - HFW
Ομιλητές:
κ. Elias Sakellis, Director - Australis Maritime Limited
κ. Svein Engh, Senior Managing Director, Portfolio Manager – EnTrustPermal, τόνισε:
κ. Mark McCarthy, Managing Director - Ascension Finance
κ. George Cambanis, Managing Director -YieldStreet Marine Finance
Ο κ. Tony Rice, Partner – HFW, τόνισε: "Με πολλές τράπεζες να έχουν αποσυρθεί από τη ναυτιλία λόγω ζημίας στο παρελθόν και των νέων κανονιστικών κεφαλαιακών απαιτήσεων, άνοιξε ο δρόμος για νέους παίκτες, με διαφορετικές γνώσεις και εμπειρίες από διάφορους κλάδους. Κάποιοι μικρότεροι επενδυτές μπήκαν στην αγορά για να βοηθήσουν τους πλοιοκτήτες μικρότερου μεγέθους από το Champions League των παγκόσμιων εφοπλιστών του χρηματιστηρίου. Η τεράστια ανάπτυξη των Κινέζικων μισθώσεων είναι καταγεγραμμένη και θα συνεχιστεί, αν και δεν ξέρουμε κατά πόσο θα διατηρήσει τον ίδιο ρυθμό. Όπως συμβαίνει συχνά, η ναυτιλία έχει ακολουθήσει τα βήματα των αεροπορικών μεταφορών, προσπαθώντας να δημιουργήσει τοπικές δομές που θα ανταγωνιστούν τις μισθώσεις των Κινέζων. Ορισμένα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια προσπαθούν να λειτουργήσουν ως τράπεζες για όσους δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση στη χρηματοδότηση που προέρχεται από τις εναπομείνασες ενεργές τράπεζες. Από την άλλη, πολυτελή σκάφη, σκάφη με ΥΦΑ και άλλα στοιχεία ενεργητικού υψηλής αξίας εξακολουθούν τα προσελκύουν επενδύσεις από μεγάλες διεθνείς τράπεζες. Οι κεφαλαιαγορές των Ηνωμένων Πολιτειών παραμένουν μια επιλογή για τους πλοιοκτήτες που επιθυμούν να λάβουν χρηματοδότηση από περισσότερες από μια πηγές."
Ο κ. Elias Sakellis, Director - Australis Maritime Limited, τόνισε: “Προσεγγίζουμε τις επιχειρήσεις μας βάσει του είδους του project με το οποίο εμπλεκόμαστε, αναζητώντας αρχικά την απαιτούμενη ευελιξία. Χρηματοδοτούμε όλα τα σκάφη, και πολλές από τις ευκαιρίες που φτάνουν στα γραφεία μας ενέχουν το στοιχείο του επείγοντος όσον αφορά τον χρόνο. Χάρη στη δομή μας μπορούμε να κινηθούμε και να δράσουμε γρήγορα, αναλαμβάνοντας από μεμονωμένα σκάφη μέχρι πελάτες με μεγάλο κύκλο εργασιών.”
Ο κ. Svein Engh, Senior Managing Director, Portfolio Manager – EnTrustPermal, τόνισε: “Το Blue Ocean Fund ιδρύθηκε 3 χρόνια πριν με στόχο τη μακροπρόθεσμη, σταθερή αποδοτικότητα, ειδικότερα μέσω κατανομής του εισοδήματος, από άμεσους δανεισμούς, χρηματοδοτήσεις και άλλες δραστηριότητες στο ναυτιλιακό τομέα.
Το κεφάλαιο μας ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια δολάρια, το οποίο επενδύουμε διεθνώς. Είμαστε ενεργοί στη πρωτογενή και τη δευτερογενή αγορά – και ενώ ο κύριος στόχος της στρατηγικής μας είναι οι εξασφαλισμένες πιστοδοτήσεις, είμαστε ευέλικτοι στην προσέγγιση μας, συμπεριλαμβάνοντας χρηματοδοτήσεις σε καινοτόμες νέες επιχειρήσεις και προνομιούχες μετοχές.”
Ο κ. Mark McCarthy, Managing Director - Ascension Finance, τόνισε: “Το τοπίο στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχει αλλάξει ριζικά και αμετάκλητα τα τελευταία 10 χρόνια. Οι ιδιοκτήτες και οι οικονομικοί τους σύμβουλοι δουλεύουν σκληρότερα από ποτέ για να αποκτήσουν υποστήριξη που άλλοτε ήταν άμεσα διαθέσιμη από τις παραδοσιακές τράπεζες και πλέον παρέχεται από εναλλακτικές πηγές. Αυτό αυξάνει τη δυσκολία καθορισμού στρατηγικής για τις ναυτιλιακές εταιρείες, στις οποίες το κεφάλαιο παραμένει πολύ σημαντικό. Δεν αρκεί να ληφθεί υπόψη ο δείκτης LTV του δανείου και η τιμή, αλλά πρέπει να θεσπιστούν νέες εργασιακές σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού. Η Ascension Finance αναγνωρίζει και εκτιμά τις ανησυχίες των πλοιοκτητών, καθώς και την ανάγκη τους για σαφήνεια, σιγουριά και αποτελεσματικότητα. Σκοπεύουμε να χτίσουμε πάνω στη φήμη της RMK Maritime και να δημιουργήσουμε μακροπρόθεσμες επιτυχημένες συνεργασίες με τη ναυτιλιακή κοινότητα.”
Ο κ. George Cambanis, Managing Director -YieldStreet Marine Finance, τόνισε: “Η YieldStreet χρησιμοποιεί τεχνολογίες για να προτείνει δανεισμούς που εξασφαλίζονται από περιουσιακά στοιχεία σε ιδιώτες επενδυτές. Από την ίδρυση της το 2015, η YieldStreet διαθέτει 100.000 subscribers που αυξάνονται με ρυθμό της τάξεως των 5.000 το μήνα. Το σύνολο των στοιχείων ενεργητικού υπό διαχείριση ανέρχεται στα 600 εκ. $, ενώ η χρηματοδότηση στη ναυτιλία ξεκινώντας από τον Μάιο του 2018 φτάνει τα 140 εκ. $.
Η έκρηξη της FinTech επέφερε την αυτοματοποίηση των πληρωμών και των δανεισμών, η YieldStreet φέρνει τη δημοκρατία στις επενδύσεις. Όταν τα θεσμικά τραπεζικά ιδρύματα αποσύρθηκαν από τη ναυτιλία, εναλλακτικοί δανειστές κάλυψαν το κενό τους προσφέροντας ευκαιρίες υψηλής απόδοσης σε περιορισμένο αριθμό επενδυτών. H YieldStreet παρέχει εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης στους πλοιοκτήτες και προσφέρει στην πιστοποιημένη βάση επενδυτών της την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε αυτά τα αποδοτικά προϊόντα.”
Πάνελ συζήτησης: New Sources of Financing
Συντονιστής:
κ. John F. Imhof Jr., Shareholder - VedderPrice
Ομιλητές:
κ. Iraklis Tsirigotis, Head of Shipping - Amsterdam Trade Bank
κ. Evan Cohen, Managing Director and Group Head of Maritime Finance Business - CIT
κ. Markus Wenker, Head of Ship Finance - Hellenic Bank
κ. Morten Arntzen, Senior Shipping Industry Advisor - Macquarie Bank
Ο κ. John F. Imhof Jr., Shareholder – VedderPrice, τόνισε: “Είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι τράπεζες που είχαν πρόσφατα αποσυρθεί από τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας επιστρέφουν και είναι ακόμη θετικότερο το ότι νέες τράπεζες επιλέγουν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο. Οι λόγοι για τους οποίους επιστρέφουν ή εισέρχονται στη ναυτιλία ενδέχεται να διαφέρουν, αλλά οι αποφάσεις λαμβάνονται από πεπειραμένους επαγγελματίες, με γνώση των γεγονότων τη τελευταία δεκαετία, χωρίς επιβάρυνση παλαιότερων δανείων, και, το σημαντικότερο, έχοντας διαγνώσει μια ευκαιρία. Οι τράπεζες που εκπροσωπούνται στο πάνελ αντιμετωπίζουν προκλήσεις, αλλά ίσως αποτελούν το μέλλον για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.”
Ο κ. Iraklis Tsirigotis, Head of Shipping - Amsterdam Trade Bank, τόνισε: “Έχουμε σαφή πρόθεση και επιθυμία να παραμείνουμε στον κλάδο για πολύ καιρό. Η προσέγγιση μας είναι ευέλικτη και η σχέση μας με τους πελάτες προσωπική. Παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις σε όλους τους τομείς και προσπαθούμε να επιλέξουμε την κατάλληλη στιγμή, αλλά και να βοηθήσουμε τους εταίρους μας να αποφύγουν τυχόν σφάλματα. Το πελατολόγιο μας περιλαμβάνει μικρές και μεγάλες εταιρείες, έτσι προσαρμοζόμαστε αναλόγως τις ατομικές ανάγκες.”
Ο κ. Evan Cohen, Managing Director and Group Head of Maritime Finance Business - CIT, τόνισε: “Δεν είμαστε νέοι στη ναυτιλία και διαθέτουμε ένα ήδη καλό χαρτοφυλάκιο πάνω στο οποίο θα βασιστούμε. Θέλουμε να επανέλθουμε στην αγορά, να ξαναχτίσουμε γέφυρες και να στηρίξουμε τους πελάτες παγκοσμίως. Η CIT έχει γευτεί επιτυχίες στον κλάδο στο παρελθόν και πλέον οι υποδομές μας είναι και πάλι οι κατάλληλες για νέα εγχειρήματα.”
Ο κ. Markus Wenker, Head of Ship Finance - Hellenic Bank, τόνισε: “Ξεκινήσαμε να δραστηριοποιούμαστε στη ναυτιλία το 2016, θέλοντας να διευρύνουμε τις επιχειρήσεις μας, και θεωρούμε τους εαυτούς μας μια τράπεζα επενδύσεων υψηλών προδιαγραφών. Η αγορά παραμένει δύσκολη, επομένως είμαστε προσεκτικοί στις επιλογές και στις συναλλαγές μας.”
Ο κ. Morten Arntzen, Senior Shipping Industry Advisor - Macquarie Bank, τόνισε: “Το τοπίο στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχει μεταμορφωθεί τα τελευταία 10 χρόνια, με την έξοδο των παραδοσιακών χρηματοδοτικών ιδρυμάτων και τη μείωση κεφαλαίου όσων παρέμειναν, μια διαδικασία που ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. Κατά συνέπεια, άνοιξαν οι πόρτες για νέους παίκτες πρόθυμους να δανείσουν ακολουθώντας αντικυκλική πολιτική, φέρνοντας τη ναυτιλία στο μέλλον. Η Macquarie Bank, ένας μείζων χρηματοδότης εξοπλισμού και υποδομών, δείχνει τον δρόμο για τους άρτι αφιχθέντες προσφέροντας συντηρητικά δάνεια με εγγραφή πρώτης υποθήκης στον ναυτιλιακό τομέα των μεγάλων χρηματιστηριακών εμπορευμάτων με επιτόκια που οι πλοιοκτήτες μπορούν να αντέξουν, αποφεύγοντας τις παγίδες των τελευταίων 20 χρόνων. Είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες με μεγάλους και μικρούς ιδιοκτήτες, εισηγμένες και μη εταιρείες, παλιά και νέα πλοία, διαφορετικά δάνεια, υφιστάμενους και πρωτοεμφανιζόμενους πελάτες.”
Παρουσίαση: An Update on US Capital Markets
Σχόλια: Ms. Isabella Schidrich, Senior Managing Director - NASDAQ
Πάνελ συζήτησης: Capital Markets
Συντονιστής:
κ. Edward Horton, Partner - Seward & Kissel
Ομιλητές:
κ. Herman Hildan, Managing Director - Investment Banking Shipping - Clarksons Platou Securities AS
κ. Wiley Griffiths, Head of Global Shipping - Morgan Stanley
κ. George Giannakis, Head of Real Assets -StormHarbour Securities
Ms. Christa Volpicelli, Managing Director - Citi
Ο κ. Edward Horton, Partner - Seward & Kissel, τόνισε: “Παρά την ύπαρξη ορισμένων πηγών αισιοδοξίας, η κατάσταση για τη ναυτιλία στις αγορές κεφαλαίου παραμένει δύσκολη. Θα είναι ενδιαφέρον να ακούσουμε από τους ομιλητές τι είναι αυτό που θα πρέπει να συμβεί για να ανακτηθεί το ενδιαφέρον για τη ναυτιλία.”
Ο κ. Herman Hildan, Managing Director - Investment Banking Shipping - Clarksons Platou Securities AS, τόνισε: “Μπορούμε με σιγουριά να πούμε πως οι εμπορικοί πόλεμοι των τελευταίων ετών είχαν αρνητικό αντίκτυπο. Κοιτώντας προς το μέλλον, οι επενδυτές αναζητούν τους ασφαλέστερους τρόπους κερδοσκοπίας. Το γενικό αίσθημα για τη ναυτιλία σήμερα είναι η επιφυλακτικότητα. Εμείς, έχοντας επενδύσει στη ναυτιλία εξ αρχής, προετοιμαζόμαστε ώστε να είμαστε στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή, καθώς η κατάσταση μπορεί να αλλάξει άρδην στα επόμενα τρίμηνα.”
Ο κ. Wiley Griffiths, Head of Global Shipping - Morgan Stanley, τόνισε: “Παρότι υπάρχουν λόγοι αισιοδοξίας, η απάντηση που λαμβάνουμε συχνά από τις κεφαλαιαγορές είναι πως ο κόσμος φοβάται να επενδύσει πολύ νωρίς και προτιμά να περιμένει τις εξελίξεις. Η είσοδος στο χρηματιστήριο μπορεί να επισπεύσει τα πράγματα, αρκεί να υπάρχει η κατάλληλη ορατότητα και το κατάλληλο timing, που μπορεί να προσφέρει μια αύξηση κεφαλαίου για παράδειγμα. Αν οι managers των hedge funds αρχίζουν να κερδοσκοπούν στη ναυτιλία, τα δεδομένα θα ανατραπούν.”
Ο κ. George Giannakis, Head of Real Assets -StormHarbour Securities, τόνισε: “Υπάρχει φόβος στην ανάληψη ρίσκων με άγνωστους παίκτες σε σύγκριση με τις πιο σίγουρες επενδύσεις σε γνωστές εταιρείες. Αυτήν τη στιγμή οι περισσότερες εταιρείες αντιμετωπίζουν τη ναυτιλία με σκεπτικισμό και εξετάζουν εταιρείες με μη βέλτιστη κεφαλαιακή δομή μόνο ως τελευταία επιλογή.”
Η κα. Christa Volpicelli, Managing Director – Citi τόνισε: “Οι επενδυτές έχουν απωλέσει αρκετά χρήματα στη ναυτιλία τα τελευταία χρόνια, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα τις τωρινές τους αμφιβολίες. Έχουν πολλές επενδυτικές επιλογές, συμπεριλαμβανομένων μετοχών με μεγάλη ρευστότητα που είναι ιδιαιτέρως ελκυστικές. Οι επενδυτές εστιάζουν στη ρευστότητα. Η συμβουλή που δίνουμε σε εταιρείες του κλάδου είναι ότι παρότι μια τακτική με υψηλά ταμειακά υπόλοιπα ίσως είναι συμφέρουσα βραχυπρόθεσμα, μια μακροπρόθεσμη προσέγγιση ίσως προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις. Ως τραπεζίτες δουλειά μας είναι να δίνουμε στους επενδυτές τη δυνατότητα να αγοράσουν σε μεγάλες ποσότητες.”
Πάνελ συζήτησης: Growth and M&A
Συντονιστής:
κ. Greg Chase, Partner - Reed Smith LLP
Ομιλητές:
κ. Jerry Kalogiratos, CEO & Director - Capital Product Partners L.P.
Ms. Christa Volpicelli, Managing Director - Citi
κ. Spyros Capralos, Chairman of the Board of Directors - Star Bulk Carriers Corp.
κ. George Youroukos, Executive Chairman - Global Ship Lease
Ο κ. Greg Chase, Partner - Reed Smith LLP, τόνισε: “Είμαστε ενεργοί στον κλάδο της ναυτιλίας εδώ και αρκετό καιρό, θα είναι λοιπόν ενδιαφέρον να ακούσουμε τις γνώμες των συμμετεχόντων στο πάνελ για το λεπτό αυτό ζήτημα.”
Ο κ. Jerry Kalogiratos, CEO & Director - Capital Product Partners L.P., τόνισε: “Πιστεύω πως σε γενικές γραμμές υπάρχουν τρεις τάσεις αυτήν την περίοδο: α) Μετά από 2-3 δύσκολα χρόνια για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κάποιοι ισχυρότεροι εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία, β) κάποιες εταιρείες προσπάθησαν να αυξήσουν το μέγεθος και τη ρευστότητά τους μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών, και γ) η έξοδος των χορηγών χρηματοδότησης κατέστησε τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές πιθανότερες.
Στη δική μας περίπτωση ένας ακόμη παράγοντας είναι η βελτιστοποίηση της αξιολόγησης και η ανακατανομή των στοιχείων ενεργητικού. Είχαμε κάποια παλαιότερα σκάφη που πλέον βρίσκονται στα κατάλληλα χέρια χάρη σε κάποια συνεργασία.”
Η κα. Christa Volpicelli, Managing Director - Citi, τόνισε: “Όσο καιρό εργάζομαι στον κλάδο οι ναυτιλιακές εταιρείες συζητούν για πιθανές ενοποιήσεις. Οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές είναι δύσκολες γιατί οι εταιρικές φιλοσοφίες είναι συχνά πολύ διαφορετικές. Τα τελευταία πέντε χρόνια υπάρχει μια αύξηση και περιμένουμε να συνεχιστεί. Συνιστά τάση της αγοράς, απλώς υπάρχουν εμπόδια που δυσκολεύουν την εύρεση του κατάλληλου συνεργάτη.”
Ο κ. Spyros Capralos, Chairman of the Board of Directors - Star Bulk Carriers Corp., τόνισε: “Η Star Bulk είναι σήμερα η μεγαλύτερη μεταφορική χύδην ξηρού φορτίου σε νεκρό βάρος με παρουσία στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στο NASDAQ από τον Νοέμβριο του 2007, αλλά και στο χρηματιστήριο του Όσλο από τον Αύγουστο του 2018.
Έχουμε χτίσει μια μεγάλη και ισχυρή πλατφόρμα, συνδυάζοντας εμπορικές ικανότητες, επιχειρησιακή αριστεία, χαμηλό κόστος και πρότυπα ασφάλειας υψηλής ποιότητας. Το 2018, η Star Bulk συμμετείχε σε τέσσερις μείζονες εταιρικές συναλλαγές με συνολικά 41 σκάφη αξίας 1,1δις $, καθιστώντας μας έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες στο χώρο των ξηρών φορτίων σε όρους μεγέθους στόλου και κεφαλαιοποίησης της αγοράς. Επίσης, πρόσφατα ανακοινώσαμε πως η Star Bulk έχει ξεκινήσει την εγκατάσταση πλυντρίδων στον στόλο σε προετοιμασία για την έναρξη εφαρμογής των κανονισμών του IMO. Εμμένουμε στη δέσμευση μας για μακροπρόθεσμη αύξηση της αξίας των μετοχών μας."
Ο κ. George Youroukos, Executive Chairman - Global Ship Lease, τόνισε: “Νιώθω τυχερός που δραστηριοποιούμαι στις κεφαλαιαγορές ως πλοιοκτήτης. Οι ενοποιήσεις έχουν νόημα μόνο στο πλαίσιο μιας συμφέρουσας συμφωνίας. Επίσης, γίνονται συχνότερα με εταιρείες που έχουν παρουσία στο χρηματιστήριο, καθώς εκείνες έχουν συνήθως και μεγαλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαιο. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι συγχωνεύσεις είναι σημαντικές, λόγω της σημασίας του μεγέθους. Η συγχώνευση με μια εταιρεία όταν βρίσκεται χαμηλά είναι μια καλή ιδέα, καθώς αυξάνεται το μέγεθος του στόλου και όταν αρχίσει η άνοδος στην αγορά ευνοείται και η αξία της μετοχής.”
ΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΔΙΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ:
ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ: NASDAQ • New York Stock Exchange
ΚΥΡΙΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ: Bank of Communications Financial Leasing Co. Ltd.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ: TSAKOS ENERGY NAVIGATION LTD
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΧΡΥΣΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ: Columbia Shipmanagement • DNV GL • EY • Tototheo Maritime Ltd
ΒΡΑΒΕΥΣΗ: Goldenport Group
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ: The American Club • Citi • CMB Financial Leasing • DVB Bank • Fearnley Securities • ICBC Leasing • Invest HK • Jefferies • Nord LB • Reed Smith • Seward & Kissel LLP • Watson Farley & Williams • YieldStreet
ΧΟΡΗΓΟΙ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ: ABN Amro Bank • Amsterdam Trade Bank • Ascension Finance • Australis Maritime • CIT • Clarksons Platou Securities • Entrust Permal • Fourth Insurance Office Inc. • Hellenic Bank • Hill Dickinson • Holman Fenwick and Willan • Indian Register of Shipping • Liberian Registry-LISCR (Hellas) Ltd. • Macquarie • Morgan Stanley • RMK Maritime • Smarine • Stephenson Harwood • Storm Harbour • Tufton Oceanic • Vedder Price
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ ΧΟΡΗΓΟΙ: Bermuda Shipping and Maritime Authority • DNB Bank • Flott & Co PC Attorneys • The Marshall Islands Registry • Singhai Marine Services • UK Ship Register
ΧΟΡΗΓΟΣ ΔΕΙΠΝΟΥ ΟΜΙΛΗΤΩΝ: Capital Product Partners L.P.
ΧΟΡΗΓΟΣ ΠΡΩΙΝΟΥ: Wrightlinks Logistics Services Limited
ΧΟΡΗΓΟΣ LANYARDS: Palau International Ship Registry
ΧΟΡΗΓΟΣ ΤΣΑΝΤΩΝ: Runtong – RMS Group
ΧΟΡΗΓΟΙ ΚΑΦΕ: Illy Iperespresso – Machine & Capsule • PAPADOPOULOS
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ: Menelaos Kanakis
ΦΟΡΕΙΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ: Association of Banking and Financial Executives of Hellenic Shipping • British Hellenic Chamber of Commerce • BCA College • CASS Business School • EENMA (Hellenic Shortsea Shipowners Association) • Greek Energy Forum • Greek Shipping Co-operation Committee • Hellenic Chamber of Shipping • Hellenic Committee of Lloyd’s Brokers’ Associates • Hellenic Maritime Law Association (HMLA) • Hellenic Association of Ship Suppliers & Exporters • Hellenic Shipbrokers Association • Hellenic Society of Maritime Lawyers • HELMEPA • Intermanager • INTERMEPA • ICC Hellas – International Chamber of Commerce • PEPEN (Panhellenic Union of Captains - All Classes) • Piraeus Association For Maritime Arbitration • Piraeus Marine Club • Port Captains Club • The International Propeller Club • Wista Hellas • Wista International
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: All About Shipping • ANT1 • Economia • Efoplistis Shipping Magazine • www.efoplistesnews.gr • Elnavi • Greek Reporter • KATHIMERINI • www.maritimes.gr • MC Media • Naftika Chronika • NafsGreen.gr • ReadPoint.gr • Ship2shore • Shipping & Finance • Shipping International Monthly Review • Tradewinds • WorldOils • XD - Xinde Marine News
Το υλικό του Συνεδρίου (παρουσιάσεις, ομιλίες, φωτογραφίες, συνεντεύξεις και βίντεο) θα είναι σύντομα διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου: http://forums.capitallink.com/shipping/2019greece/.