Η έκθεση Ντράγκι χαρακτηρίζει τη ναυτιλία ως έναν από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, που απαιτεί ετήσιες επενδύσεις ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τονίζει ότι η δημιουργία μιας αλυσίδας εφοδιασμού για εναλλακτικά καύσιμα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ. Σε ένα έγγραφο θέσεων που κυκλοφόρησε σήμερα, οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές διατυπώνουν τις συστάσεις τους για τη στήριξη της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων στη ναυτιλία.
Η δέσμη μέτρων «Fit for 55» και η πρόσφατη ιστορική συμφωνία του ΙΜΟ σχετικά με τη στρατηγική για τα αέρια του θερμοκηπίου έχουν θέσει σαφείς στόχους για τη ναυτιλία ώστε να φτάσει στο καθαρό μηδέν μέχρι το 2050. Για να επιτύχει τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κλιματικούς στόχους της, η ναυτιλία χρειάζεται επειγόντως κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα, σε επαρκείς ποσότητες και σε προσιτές τιμές.
Η έκθεση Ντράγκι προσδιορίζει την ανάπτυξη μιας αλυσίδας εφοδιασμού για καθαρά καύσιμα ως προτεραιότητα για την ΕΕ, προειδοποιώντας ότι διαφορετικά το κόστος για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της θα είναι σημαντικό. Η έκθεση υπογραμμίζει επίσης το σημαντικό χάσμα τιμών μεταξύ των συμβατικών και των καθαρών καυσίμων, τα οποία για τη ναυτιλία μπορεί να είναι έως και πέντε φορές ακριβότερα. Η ναυτιλία αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από άλλους τρόπους μεταφοράς για πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα, ιδίως προηγμένα βιοκαύσιμα και ηλεκτρονικά καύσιμα.
Για την επιτάχυνση της παραγωγής και της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία, οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες προτείνουν τις ακόλουθες συστάσεις:
Χρήση των εσόδων από το ΣΕΔΕ της ΕΕ για τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων, ιδίως μέσω ειδικών προσκλήσεων για ναυτιλία στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας της ΕΕ και προσαρμοσμένων μηχανισμών όπως οι δημοπρασίες ως υπηρεσία ή οι επιχορηγήσεις ως υπηρεσία.
Ενίσχυση της παραγωγής καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία με την ενίσχυση των διατάξεων του κανονισμού FuelEU Maritime και του RED III με την εισαγωγή εντολής στους προμηθευτές καυσίμων να παράγουν στην ΕΕ τουλάχιστον το 40% των ναυτιλιακών καυσίμων που απαιτούνται για τη συμμόρφωση με τους στόχους του FuelEU Maritime.
Η ναυτιλία θα πρέπει να έχει κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα, όπως υποστηρίζεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τον κλιματικό στόχο για το 2040.
Ανάπτυξη ενεργειακών κόμβων και επίτευξη ασφάλειας.
Οι υποδομές αποτελούν προϋπόθεση για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα. Στο πλαίσιο της επικείμενης ναυτιλιακής βιομηχανικής στρατηγικής, η έκκληση για παραγωγή 40% καθαρών καυσίμων στην Ευρώπη θα πρέπει να μεταφραστεί σε συγκεκριμένες απαιτήσεις για τις λιμενικές υποδομές, καθώς και σε επενδύσεις για τη μετατροπή των μεγάλων ευρωπαϊκών λιμένων σε ενεργειακούς κόμβους.