Η πτωτική τάση και η μεταβλητότητα στις αγορές πετρελαίου συνεχίζεται, καθώς τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το αργό WTI διαπραγματεύονταν τη Δευτέρα κοντά στα 70 δολάρια ανά βαρέλι, μετά από πτώση επί τέσσερις συνεχόμενες εβδομάδες. Η τιμή αυτή είναι περίπου 16% χαμηλότερη σε μηνιαία βάση και πάνω από 23% χαμηλότερη από τις 15 Μαΐου 2022 σύμφωνα με την εβδομαδιαία αναφορά της Xclusiv Shipbrokers.
Οι φόβοι για επιβράδυνση της αμερικανικής οικονομίας και βραδύτερη από την αναμενόμενη ανάκαμψη στην Κίνα επιβάρυναν τις προοπτικές της ζήτησης. Τα τελευταία στοιχεία από τις ΗΠΑ, έδειξαν ότι το καταναλωτικό κλίμα υποχώρησε σε χαμηλό έξι μηνών τον Μάιο και οι προσδοκίες για τον πληθωρισμό για την επόμενη πενταετία ήταν οι υψηλότερες από το 2011, ενώ οι επενδυτές παρακολουθούν συνεχώς τα βασικά οικονομικά στοιχεία από την Κίνα για να εκτιμήσουν τη βιωσιμότητα της ανάκαμψης της χώρας από την πανδημική ύφεση.
Όσον αφορά την πλευρά της παραγωγής στην αγορά πετρελαίου, ο ΟΠΕΚ και άλλες 10 χώρες εκτός του ομίλου στο πλαίσιο του ΟΠΕΚ+ προσπαθούν να επιτύχουν ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Ενεργειακοί χρηματιστές σχολιάζουν ότι τα 23 μέλη της συμμαχίας είναι πρόθυμα να κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο για να επιτύχουν ισορροπία προσφοράς και ζήτησης και να σταθεροποιήσουν τις αγορές πετρελαίου.
Το Ιράκ και επτά ακόμη μέλη του ΟΠΕΚ+ αποφάσισαν να εφαρμόσουν συλλογική εθελοντική μείωση κατά 1,657 εκατ. βαρέλια ημερησίως από την 1η Μαΐου έως το τέλος του 2023. Το μέτρο αυτό έρχεται να προστεθεί στη μείωση του ΟΠΕΚ+ κατά 2 εκατ. βαρέλια/ημέρα που ξεκίνησε τον Νοέμβριο και θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2023, σε μια προσπάθεια να στηριχθούν οι τιμές του αργού πετρελαίου.
Η επόμενη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ+ θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 3-4 Ιουνίου, προκειμένου να επανεξετάσει την πολιτική παραγωγής, να δώσει στήριξη για μια πιο σφιχτή αγορά το δεύτερο εξάμηνο του έτους και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα παραγωγής των μελών του. Το Ιράκ , ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός του ΟΠΕΚ, έχει χάσει 500.000 βαρέλια ημερησίως λόγω της συνεχιζόμενης αναστολής των ιρακινών εξαγωγών πετρελαίου μέσω του λιμανιού Ceyhan της Τουρκίας από τις 25 Μαρτίου. Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία έχει καταφέρει να διατηρήσει την παραγωγή της σταθερή στα 9,60 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως περίπου, παρά τις δυτικές κυρώσεις, καθώς οι περισσότεροι δυτικοί πελάτες της έχουν αντικατασταθεί από ασιατικούς και αφρικανικούς.
Περνώντας από την αγορά πετρελαίου στον στόλο των δεξαμενόπλοιων, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων (>= 10.000 DWT) κινδυνεύει να συρρικνωθεί στο εγγύς μέλλον κυρίως λόγω του χαμηλού χαρτοφυλακίου παραγγελιών, το οποίο βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο του από το 1996 τον Φεβρουάριο του 2023 και επειδή περίπου το 34% του ενεργού στόλου είναι ηλικίας άνω των 16 ετών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers του Απριλίου, ο συνολικός ενεργός στόλος των δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σε 7.481 πλοία, με τα σύγχρονα πλοία (0-10 ετών) να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του στόλου (36,5%), ακολουθούμενα από την κατηγορία 16-21+ ετών (που όπως προαναφέραμε) να αντιπροσωπεύει το 34%, ενώ τα πλοία 11-15 ετών αποτελούν το 29% του συνολικού ενεργού στόλου των δεξαμενόπλοιων. Μέσα στους επόμενους 32 μήνες ο ενεργός στόλος θα αυξηθεί μόνο κατά 1%, καθώς 348 νεότευκτα πλοία θα εισέλθουν στο συνολικό στόλο δεξαμενόπλοιων και αν υποθέσουμε ότι 270 πλοία θα πάνε για διάλυση (κατά μέσο όρο 90 πλοία ετησίως με βάση τα ετήσια στοιχεία από το 2003). Ως αποτέλεσμα, μέχρι το τέλος του 2025, τα γηραιά δεξαμενόπλοια (16-21+ ετών) θα έχουν παρουσιάσει σημαντική αύξηση και θα αποτελούν το 48% του συνολικού ενεργού στόλου δεξαμενόπλοιων. Από την άλλη πλευρά, τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια (0-10 ετών) θα μειωθούν κατά περίπου 2,3% σε 2.695 πλοία κατά την ίδια περίοδο.
Πιο συγκεκριμένα, εστιάζοντας στους τομείς VLCC και Suezmax, με την τελευταία φορά που έγινε παραγγελία για το πρώτο να είναι τον Αύγουστο του 2022 (με βάση τα στοιχεία του Απριλίου 2023), παρατηρούμε αμελητέα αύξηση μέχρι το τέλος του 2025. Κατά τη διάρκεια των επόμενων 32 μηνών, 13 νεότευκτα VLCC θα προστεθούν στο συνολικό ενεργό στόλο. Ωστόσο, 25 πλοία VLCC ενδέχεται να διαλυθούν (αν και οι σημερινές τιμές ναύλων για τέτοια πλοία θα ταλανίσουν φυσικά τους ιδιοκτήτες κατά της διάλυσης), καθώς με βάση τα στοιχεία διάλυσης των τελευταίων 20 ετών επισημάναμε ότι κατά μέσο όρο 8 VLCC θα πηγαίνουν για διάλυση ετησίως. Με άλλα λόγια, το τμήμα των VLCC μπορεί να μειωθεί ελαφρώς μέχρι το τέλος του 2025. Όσον αφορά τον τομέα των Suezmax, αναμένουμε να παραμείνουν σχεδόν οι ίδιοι αριθμοί με τώρα, καθώς 23 νέα πλοία πρόκειται να εισέλθουν στον ενεργό στόλο των δεξαμενόπλοιων, ενώ εκτιμούμε ότι 18 Suezmax (με μέσο όρο 6 πλοία ανά έτος βάσει των τελευταίων 20 ετών Suezmax που πήγαν για διάλυση) θα διαλυθούν, καταλήγει το report της Xclusiv Shipbrokers.
Photo: Pixabay