Ο πληθωρισμός είναι ο εφιάλτης αυτών των Χριστουγέννων σύμφωνα με το τελευταίο report της Xclusiv Shipbrokers.
Σύμφωνα λοιπόν με την εταιρία στο Ηνωμένο Βασίλειο ο ετήσιος ρυθμός πληθωρισμού εκτινάχθηκε στο 11,1% τον Οκτώβριο του 2022 από 10,1% τον Σεπτέμβριο, νούμερο πολύ υψηλότερο από τις προβλέψεις των αναλυτών. Αυτό είναι το υψηλότερο ποσοστό πληθωρισμού από τον Οκτώβριο του 1981 για το Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην άλλη άκρη του κόσμου, η Ιαπωνία έχει επίσης το πρώτο της χτύπημα από πληθωριστικές πιέσεις, καθώς ο ετήσιος ρυθμός πληθωρισμού ανέβηκε στο 3,7% τον Οκτώβριο, το υψηλότερο από τον Ιανουάριο του 1991. Οι τιμές αυξάνονται με τον ταχύτερο ρυθμό των τελευταίων 40 ετών. Οι οικονομολόγοι αναμένουν ότι η ανοδική πίεση των τιμών θα συνεχιστεί στην Ιαπωνία μέχρι τα μέσα του επόμενου έτους λόγω της αύξησης των τιμών των τροφίμων και του πετρελαίου.
Από την 1η Ιανουαρίου 2023 και μετά, θα τεθούν σε ισχύ νέοι κανονισμοί για τα ποσοστά του άνθρακα στη διεθνή ναυτιλία. Οι κανονισμοί CII είναι αρκετά περίπλοκοι και αναμένεται να επηρεάσουν τη λειτουργία των ναυτιλιακών εμπορικών συναλλαγών, καθώς οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα πρέπει να βρουν νέους τρόπους συνεργασίας προκειμένου να είναι σύμφωνοι με τους νέους κανονισμούς.
Η Bimco εξέδωσε τελικά τη ρήτρα CII προκειμένου να βοηθήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία να αντιμετωπίσει τις εμπορικές επιπτώσεις των κανονισμών για τον άνθρακα. Με βάση τη ρήτρα, οι ναυλωτές είναι υπεύθυνοι για τις εκπομπές ενός πλοίου καθώς λαμβάνουν τις αποφάσεις για τον τρόπο λειτουργίας του πλοίου. Αυτό μπορεί να είναι ένα σημείο εκκίνησης για πολλά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της αγοράς του θαλάσσιου εμπορίου.
Οι ναυλωτές πρόκειται να «κυνηγήσουν» πλοία με καλύτερο βαθμό CII, οδηγώντας τους ναυλωτές σε υψηλότερα επίπεδα ή μήπως οι ιδιοκτήτες πλοίων χαμηλότερου βαθμού CII πρόκειται να κάνουν σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές προκειμένου να τραβήξουν ξανά την προσοχή των ναυλωτών σε αυτά;
Ερωτήματα που κανείς δεν μπορεί να απαντήσει αυτή τη στιγμή, καθώς δεν έχει ακόμη φανεί πώς θα αντιδράσει η αγορά στους νέους κανονισμούς και τι θα κάνουν οι ιδιοκτήτες προκειμένου να επιτύχουν τη μέγιστη απόδοση CII για τον στόλο τους.
Στην αγορά του dry bulk όλα δείχνουν να είναι στάσιμα καθώς η Κίνα εξακολουθεί να κάνει μικρά βήματα προς το πλήρες άνοιγμα της οικονομίας της. Για να αντιμετωπίσει διάφορες προκλήσεις, το Πεκίνο εφαρμόζει συνεχώς πολιτικές για τη σταθεροποίηση της οικονομίας, η οποία συνέχισε να ανακάμπτει τους πρώτους 10 μήνες του έτους, αλλά χωρίς να επιτύχει τους ετήσιους στόχους. Στην άλλη άκρη του κόσμου, στη Βόρεια Αμερική, οι αναλυτές αναμένουν ότι η ασθενέστερη ζήτηση χάλυβα θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους και είναι πιθανή μια ανάκαμψη μετά το πρώτο τρίμηνο του 2023. Στην Ευρώπη τα νέα ήταν παρήγορα για το dry market καθώς η συμφωνία σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα παρατάθηκε για τέσσερις ακόμη μήνες, παρατείνοντας τη θαλάσσια δραστηριότητα εμπορίου σιτηρών από την Ουκρανία στον υπόλοιπο κόσμο και αφήνοντας ανακουφισμένους τους ναυλωτές και τους πλοιοκτήτες. Από τον Ιούλιο, περισσότερα από 500 bulkers έχουν παραδώσει περισσότερους από 12 εκατομμύρια τόνους γεωργικών προϊόντων και σιτηρών.
Οι ανησυχίες της αγοράς για την εξασθένηση της ζήτησης προκάλεσαν πτώση της τιμής του πετρελαίου κατά περίπου 10% σε ετήσια βάση. Οι τιμές του WTI και του Brent διαπραγματεύονται κοντά στα χαμηλότερα επίπεδά τους από τα τέλη Σεπτεμβρίου και έκλεισαν την εβδομάδα στα 80 USD/βαρέλι και 87 USD/βαρέλι, αντίστοιχα, λόγω της διόγκωσης του αριθμού των κρουσμάτων Covid στην Κίνα και της επιθετικής σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής από κεντρικές τράπεζες.
Τον περασμένο μήνα, το Πεκίνο εξέδωσε νέες ποσοστώσεις εξαγωγών, οδηγώντας σε σχεδόν διπλάσια αύξηση των κινεζικών εξαγωγών ντίζελ. Οι εξαγωγές έφτασαν τους 1,06 εκατομμύρια τόνους τον Οκτώβριο, όταν η παραγωγή πετρελαίου ανήλθε σε 255.000 βαρέλια την ημέρα, μειωμένη από τον Σεπτέμβριο, αλλά εξακολουθεί να είναι η δεύτερη υψηλότερη από τον Ιούλιο του 2021. Επιπλέον, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία αυξήθηκαν για τέταρτο συνεχόμενο μήνα τον Σεπτέμβριο, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 29 μηνών, σύμφωνα με στοιχεία του Joint Organization Data Initiative, ενώ τον Νοέμβριο η Σαουδική Αραβία μείωσε απότομα τις εξαγωγές πετρελαίου (περίπου 430.000 βαρέλια την ημέρα), ως αποτέλεσμα μιας συμφωνίας του ΟΠΕΚ+ για σταθεροποίηση της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου.