Η ECSA δημοσίευσε σήμερα το έγγραφο πολιτικής της σχετικά με την πρόταση EU ETS.
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες χαιρετίζουν την αυξημένη φιλοδοξία για το κλίμα του πακέτου «Fit for 55», αναγνωρίζοντας ότι η κλιματική κρίση είναι μια από τις μεγαλύτερες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις που έχουν αντιμετωπίσει οι κοινωνίες μας.
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν σθεναρά ένα ειδικό ταμείο που θα συσταθεί στο πλαίσιο του EU ETS για τη σταθεροποίηση της τιμής του άνθρακα. Επιπλέον, τυχόν έσοδα που παράγονται στο πλαίσιο του EU ETS θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για την οικονομική υποστήριξη έργων Ε&Α και θα πρέπει να συμβάλλουν στη μείωση της διαφοράς τιμών μεταξύ καθαρότερων και συμβατικών καυσίμων. Η πρόταση EU ETS κάνει αναφορά στις αιτιολογικές σκέψεις 33 και 35 στη χρηματοδότηση της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα στο πλαίσιο του ταμείου καινοτομίας. Ωστόσο, δεν υπάρχει νομική δέσμευση στα άρθρα της πρότασης για άντληση εσόδων από τον ναυτιλιακό τομέα.
«Αν και η πρώτη μας προτίμηση είναι πάντα ένας διεθνής κανονισμός για τη ναυτιλία σε επίπεδο ΙΜΟ, ο κλάδος θα πρέπει να συνεισφέρει αυτό που του αναλογεί στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και σε επίπεδο ΕΕ. Η ECSA υποστηρίζει τη δημιουργία ενός ειδικού ταμείου στο πλαίσιο του EU ETS για τη σταθεροποίηση της τιμής του άνθρακα, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις πολλές ναυτιλιακές ΜΜΕ. Είναι σημαντικό ότι τα έσοδα που παράγονται θα πρέπει να υποστηρίζουν την απορρόφηση καθαρών καυσίμων», δήλωσε ο Claes Berglund, Πρόεδρος της ECSA.
Η ECSA υποστηρίζει την ορθή εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και τη μετακύλιση του κόστους του EU ETS στην οντότητα που είναι αρμόδια για τη λήψη επιχειρησιακών αποφάσεων, οι οποίες επηρεάζουν τις εκπομπές CO2 ενός πλοίου.
«Η εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» στη ναυτιλία είναι κρίσιμη για τη λήψη περαιτέρω μέτρων απόδοσης και για την υιοθέτηση καθαρών καυσίμων στον κλάδο. Η ECSA υποστηρίζει ότι ο εμπορικός φορέας πρέπει να αναλάβει το κόστος του EU ETS. Ο νόμος θα πρέπει να απαιτεί από την οντότητα που είναι υπεύθυνη για τις αποφάσεις που επηρεάζουν τις εκπομπές CO2 ενός πλοίου να αναλάβει το κόστος που προκύπτει από την εφαρμογή του EU ETS στο πλαίσιο μιας συμβατικής συμφωνίας», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες προτείνουν την εισαγωγή μιας νομικά δεσμευτικής απαίτησης στα άρθρα της πρότασης EU ETS. Μια τέτοια απαίτηση θα πρέπει να προβλέπει τη μετακύλιση του κόστους του συστήματος από τις ναυτιλιακές εταιρείες στους ναυλωτές στο πλαίσιο συμβατικής συμφωνίας.