Ο δείκτης αλλαγής πληρώματος δείχνει μια μικρή βελτίωση της κατάστασης και μια σημαντική αύξηση στα ποσοστά εμβολιασμού. Ωστόσο, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις όσον αφορά τον επαναπατρισμό και την προμήθεια πληρώματος.
Τα νέα εθνικά lockdown, η αύξηση των ακυρώσεων πτήσεων, οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί και οι ολοένα και πιο αυστηρές απαιτήσεις αλλαγής πληρώματος, ειδικά στην Ασία, εμποδίζουν τους ναυτικούς να επιστρέψουν στα σπίτια τους μετά την ολοκλήρωση των συμβολαίων τους. Αυτό συμβαίνει παρά την έντονη αύξηση των ποσοστών εμβολίων τον τελευταίο μήνα, αναφέρουν οι διαχειριστές πλοίων.
Ο τελευταίος Δείκτης δείχνει ότι ο αριθμός των ναυτικών σε πλοία μετά τη λήξη της σύμβασής τους μειώθηκε στο 7,1% από 7,9% τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο αριθμός των ναυτικών σε πλοία για περισσότερους από 11 μήνες παρέμεινε ο ίδιος, στο 1,0%. Η πιο θετική τάση που αναφέρεται από τον Δείκτη Νοεμβρίου είναι η αύξηση 9,9% στους εμβολιασμούς ναυτικών, από 31% τον Οκτώβριο σε 41% τον Νοέμβριο. Παρά την περιορισμένη πρόσβαση σε εμβόλια σε μεγάλες ναυτικές χώρες όπως οι Φιλιππίνες, ο αριθμός των λιμανιών που παρέχουν πλέον εμβόλια σε διεθνείς ναυτικούς τους έχει βοηθήσει να αποκτήσουν πρόσβαση σε εμβόλια εκτός των χωρών τους.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις με τις κυβερνήσεις που απαιτούν από τους ναυτικούς να εμβολιαστούν με συγκεκριμένα εμβόλια για να διασφαλιστούν αλλαγές στο πλήρωμα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι ναυτικοί να καταλήγουν να είναι εμβολιασμένοι με διαφορετικά εμβόλια.
«Είναι θετικό να βλέπουμε ότι οι αριθμοί βελτιώνονται σιγά σιγά και έχει σημειωθεί καλή πρόοδος με τους εμβολιασμούς των ναυτικών. Ωστόσο, οι αριθμοί κρύβουν τις επίμονες δυσκολίες των παγκόσμιων αλλαγών πληρώματος στον επαναπατρισμό του πληρώματος και την επιβίβαση ναυτικών, κάτι που είναι πιθανό να συνεχιστεί. Πρέπει να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί για να διασφαλίσουμε την ευημερία των ναυτικών, την εφαρμογή παγκόσμιων προτύπων εμβολίων και την ακεραιότητα των αλυσίδων εφοδιασμού», λέει ο Kasper Søgaard, Διευθύνων Σύμβουλος, Επικεφαλής Θεσμικής Στρατηγικής και Ανάπτυξης, World Maritime Forum.
Επιπλέον, οι διαχειριστές πλοίων αναφέρουν επίσης πώς ορισμένες χώρες θέτουν ακόμη αυστηρότερες απαιτήσεις αλλαγής πληρώματος, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα ακυρώσεις ή καθυστερήσεις στον επαναπατρισμό ή την επιβίβαση ναυτικών. Ορισμένοι διαχειριστές πλοίων αναφέρουν επίσης πώς η επιβίβαση και ο επαναπατρισμός των Κινέζων ναυτικών γίνεται όλο και πιο δύσκολη, λόγω των αυστηρότερων απαιτήσεων απομόνωσης της κινεζικής κυβέρνησης για τους ναυτικούς μετά την αποβίβαση και πριν από τον επαναπατρισμό.
Ο δείκτης αλλαγής πληρώματος του Neptune Declaration βασίζεται σε συγκεντρωτικά δεδομένα από 10 κορυφαίους διαχειριστές πλοίων: Anglo- Eastern, Bernhard Schulte, Columbia Shipmanagement, Fleet Management (FLEET), OSM, Synergy Marine, Thome, V.Group, Wallem και Wilhelmsen Ship Management, που έχουν συνολικά περίπου 90.000 ναυτικούς επί του παρόντος.