Περίπου 400.000 ναυτικοί από ολόκληρο τον κόσμο βρίσκονται παγιδευμένοι καθώς συνεχίζουν να εργάζονται αλλά δεν μπορούν να ανακουφιστούν, καθώς η κρίση της αλλαγής πληρωμάτων που απειλεί το εμπόριο και την ασφάλεια στη θάλασσα συνεχίζει να βαθαίνει.
Κατά τη διάρκεια ψηφιακής εκδήλωσης στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών στις 24 Σεπτεμβρίου, ο καπτ. Hedi Marzougui, κάλεσε τις κυβερνήσεις να δράσουν τώρα για να επιτρέψουν στους ναυτικούς να επιστρέψουν στο σπίτι.
"Το να μην γνωρίζω πότε ή αν θα επιστρέψουμε στο σπίτι προκαλεί σοβαρό ψυχικό φόρτο στο πλήρωμα και στον εαυτό μου", δήλωσε ο καπτ. Marzougui. "Θα ενθαρρύνω τον καθένα από εσάς να σκεφτείτε πώς θα αισθανόσασταν, εάν έπρεπε να εργαστείτε καθημερινά, για 12 ώρες, χωρίς σαββατοκύριακα, χωρίς να βλέπετε τα αγαπημένα σας πρόσωπα και να παγιδευτείτε στη θάλασσα. Τώρα προσθέστε ότι θα πρέπει να το κάνετε αυτό χωρίς να γνωρίζετε καθόλου πότε θα επαναπατριστείτε”.
Οι περιορισμοί της πανδημίας COVID-19έχουν επηρεάσει σοβαρά τους ναυτικούς. Παρά τις πολλαπλές εκκλήσεις προς τις κυβερνήσεις να τους χαρακτηρίσουν ως βασικούς εργαζόμενους και να διευκολύνουν το ταξίδι τους, ο αριθμός των ναυτικών των οποίων οι συμβάσεις έχουν παραταθεί κατά αρκετούς μήνες συνέχισε να αυξάνεται. Ορισμένοι ναυτικοί έχουν τώρα στη θάλασσα για 17 μήνες χωρίς διάλειμμα, πολύ πέρα από το όριο των 11 μηνών που ορίζεται στη Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC). Εκτός από τους 400.000 ναυτικούς που έχουν “κολλήσει” στη θάλασσα, άλλοι 400.000 δεν μπορούν να ενταχθούν σε πλοία.
Αυτό απειλεί τις βασικές αρχές των προτύπων ασφάλειας πλοίων τα οποία έχει εργαστεί ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ) για έξι δεκαετίες, δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Κιτάκ Λιμ στην διαδικτυακή εκδήλωση, στην οποία συγκεντρώθηκαν ηγέτες από μεγάλες παγκόσμιες επιχειρήσεις, τη ναυτιλιακή βιομηχανία, την κυβέρνηση, τον ΟΗΕ και τα συνδικάτα.
"Οι υπερβολικά κουρασμένοι και διανοητικά εξαντλημένοι ναυτικοί καλούνται να συνεχίσουν να κρατούν τα πλοία σε λειτουργία. Η ασφάλεια πλέον τίθεται σε κίνδυνο” δήλωσε ο κ. Λιμ και επανέλαβε την έκκλησή του στις Κυβερνήσεις: "Απαιτείται δράση εδώ και τώρα. Όλοι εξαρτόμαστε από τους ναυτικούς. Δεν θα πρέπει να είναι τα παράπλευρα θύματα αυτής της πανδημίας”.
Σε μια δήλωση που διαβάστηκε στην εκδήλωση, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας 2020, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες επανέλαβε την ανησυχία του για τους ναυτικούς που βρίσκονται στην θάλασσα. Ανανέωσε την έκκλησή του προς τις Κυβερνήσεις "να ορίσουν επίσημα ναυτικούς και άλλο θαλάσσιο προσωπικό ως" βασικούς εργαζόμενους ", διασφαλίζοντας ασφαλείς αλλαγές στο πλήρωμα και εφαρμόζοντας τα πρωτόκολλα που ανέπτυξαν οι υπηρεσίες του ΟΗΕ, καθώς και το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας.
Σε επιστολή που κοινοποιήθηκε στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι 30 εταιρειών του Φόρουμ Καταναλωτικών Προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των Unilever και Danone, κάλεσαν τις κυβερνήσεις να ορίσουν τους ναυτικούς ως "βασικούς εργαζόμενους" και έθεσαν έντονες ανησυχίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο Γενικός Διευθυντής της ΔΟΕ Guy Ryder κάλεσε τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν επείγουσες και ρεαλιστικές λύσεις που σέβονται πλήρως τα δικαιώματα των ναυτικών. "Οι ναυτικοί είναι εξαντλημένοι και απλά δεν μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται επί του σκάφους επ 'αόριστον", δήλωσε ο κ. Ryder.
Οι υπουργοί μεταφορών και ναυτιλίας από τον Καναδά, τη Γαλλία, την Κένυα, τον Παναμά και τις Φιλιππίνες προέτρεψαν άλλες κυβερνήσεις να συμμετάσχουν μαζί τους στον ορισμό των ναυτικών ως βασικών εργαζομένων, την εφαρμογή μέτρων για την ασφαλή αλλαγή του πληρώματος και τη διευκόλυνση της διαμετακόμισης με ασφαλείς διαδικασίες για τους ναυτικούς.