Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την πρώτη ετήσια έκθεση για τις εκπομπές CO2 από τις θαλάσσιες μεταφορές.
Η έκθεση αναλύει τις πληροφορίες για τις εκπομπές CO2 και την ενεργειακή απόδοση όλων των πλοίων άνω των 5.000 τόννων, τα οποία πραγματοποίησαν δραστηριότητες θαλάσσιων μεταφορών που σχετίζονται με τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ) το 2018. Οι εκπομπές που αναφέρθηκαν από 11.600 πλοία έχουν προσθέσει πάνω από 138 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 εκείνο το έτος, που αντιπροσωπεύουν το 3,7% των συνολικών εκπομπών CO2 της ΕΕ σύμφωνα με τα δεδομένα για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.
Αυτή η ετήσια έκθεση βασίζεται σε δεδομένα από εκπομπές το 2018, τα οποία αναφέρθηκαν από εταιρείες έως τον Σεπτέμβριο του 2019 βάσει του κανονισμού της ΕΕ για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση (MRV) των εκπομπών CO2 από τις θαλάσσιες μεταφορές. Τα δεδομένα και η έκθεση θα δημοσιεύονται κάθε χρόνο, για καλύτερη κατανόηση των χαρακτηριστικών, των εκπομπών CO2 και της ενεργειακής απόδοσης του ελεγχόμενου στόλου.
Η έκθεση δείχνει ότι περίπου τα δύο τρίτα των αναφερόμενων εκπομπών CO2 σχετίζονται με ταξίδια προς ή από λιμένα εκτός του ΕΟΧ. Τα ταξίδια εντός του ΕΟΧ αντιπροσώπευαν μόνο το 32% των συνολικών εκπομπών CO2 και οι εκπομπές από πλοία σε λιμένες του ΕΟΧ αντιστοιχούσαν στο 6% των συνολικών εκπομπών. Κατά τη σύγκριση των εκπομπών CO2 σε διαφορετικούς τύπους πλοίων, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιπροσώπευαν το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών εκπομπών, με πάνω από 30%.
Η τεχνική ενεργειακή απόδοση του υπό παρακολούθηση στόλου είναι γενικά συγκρίσιμη με εκείνη του παγκόσμιου στόλου (εκτός από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μικρού μεγέθους). Το μεγαλύτερο μέρος του ελεγχόμενου στόλου πληροί ήδη τα παγκόσμια πρότυπα ενεργειακής απόδοσης που ισχύουν κατά την περίοδο 2020-2025. Όσον αφορά την επιχειρησιακή ενεργειακή απόδοση, η συντριπτική πλειονότητα των πλοίων μείωσε την ταχύτητά τους σε σύγκριση με το 2008 (κατά -15 έως -20%). Η πλεύση με χαμηλότερες ταχύτητες εξοικονομεί ενέργεια και καύσιμο και μπορεί να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές CO2.
Από το 2018, ο κανονισμός της ΕΕ για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση των εκπομπών CO2 από τις θαλάσσιες μεταφορές (κανονισμός (ΕΕ) 2015/757) απαιτεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες να παρακολουθούν τις εκπομπές CO2, την κατανάλωση καυσίμου και άλλες σχετικές πληροφορίες κατά τη διάρκεια πλοήγησης προς ή από λιμάνια στο ΕΟΧ, όταν μεταφέρουν φορτίο ή επιβάτες για εμπορικούς λόγους.
Τα 11.600 πλοία που παρακολουθούνται σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ αντιπροσωπεύουν το 38% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου (άνω των 5.000 ολικής χωρητικότητας) και καλύπτουν πολλές κατηγορίες πλοίων από επιβατηγά, roll-on / roll-off έως και πλοία μεταφοράς φορτίου χύδην, δεξαμενόπλοια και containers. Είναι σχετικά νέa (11 ετών κατά μέσο όρο), αλλά υπάρχουν μεγάλες διαφορές ηλικίας μεταξύ των τύπων πλοίων.
Δεδομένα εκπομπών CO2 και πληροφορίες ενεργειακής απόδοσης για όλα τα μεμονωμένα πλοία είναι διαθέσιμα στο κοινό στο THETIS-MRV, τη βάση δεδομένων που βασίζεται στον Ιστό που αναπτύχθηκε από την Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA). Η διαφάνεια του συστήματος και η λεπτομέρεια των αναφερόμενων δεδομένων είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση των εμποδίων στην αγορά και την τόνωση της αποδοτικότητας ενεργειακά αποδοτικών συμπεριφορών και τεχνολογιών.