Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

«Συν-Ένωσις» τώρα για αλώβητη, ηγετική Ελληνική Ναυτιλία

Εν μέσω θυέλλης, συμπληγάδων, αντάρας, ανεμόδαρτης άπαρσης, πολιτικής λάσκας, ανεμορούφουλα, διαρκούς και επαναλαμβανόμενου πούσι και καραντί, η μεγάλη Ελληνική Ναυτιλία κρατάει γερά τον μπούσουλα της παγκόσμιας ναυτιλιακής αρένας με έναν στόλο 4800 και πλέον πλοίων, με αξία ζηλευτή που ξεπερνά τα 100 δις δολάρια.


Αγγελικούσης, Αγγελόπουλος, Βαφειάς, Βενιάμης, Γουλανδρής, Δράγνης, Εμπειρίκος, Ευγενίδης, Καλλιμανόπουλος, Κούστας, Κολλάκης, Κωνσταντακόπουλος, Λαιμός, Λασκαρίδης, Λιβανός, Λως, Μαρινάκης, Μαρτίνος, Νομικός, Ξυλάς, Οικονόμου, Πιστιόλης, Παππάς, Προκοπίου, Τσάκος, Φαφαλιός, Φράγκος, Χανδρής, Χατζηπατέρας, και τόσοι άλλοι, άνθρωποι αυτοδημιούργητοι οι περισσότεροι, κινούνται και κινούν τα νήματα στο διεθνές επιχειρηματικό ναυτιλιακό στίβο τόσο αθόρυβα αλλά και τόσο καθοριστικά.
Η ναυτιλία αλλάζει, ψηφιοποιείται, επενδύει στο μέλλον, εφαρμόζει διαρκώς νέους κανονισμούς, φέρνει συνάλλαγμα, φορολογείται, και συνάμα στοχοποιείται, κατηγορείται, εξευτελίζεται ως παγκόσμια οντότητα από μία ανίδεη και προκλητική Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι Έλληνες εφοπλιστές απαντούν έτσι όπως μόνο αυτοί ξέρουν. Πληρώνουν τις νέες τεχνολογίες, εφαρμόζουν πρώτοι τους νέους κανονισμούς, νικούν τα capital controls, καταβάλουν φόρους, αποφεύγουν το εχθρικό κράτος, αγοράζουν και πωλούν μόνο όταν πρέπει, και παραμένουν ΠΡΩΤΟΙ στον κόσμο.
Οι Έλληνες παραμένουν η κυρίαρχη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία.
Η σημερινή αξία του στόλου τους ανέρχεται σχεδόν σε 100 δισεκατομμύρια δολάρια, τοποθετώντας τη χώρα στην κορυφή του πίνακα. Η αξία συγκεντρώνεται στους τύπους πλοίων Tanker ($ 36 δισ.), Bulker (35,75 δισ. Ευρώ) και LNG (13,5 δολάρια). Ο ελληνικός έλεγχος των αγορών αυτών ανέρχεται στο 20% περίπου της συνολικής αξίας του παγκόσμιου στόλου και στο 50% του Ευρωπαϊκού. H ισχυρή δέσμευση των Ελλήνων πλοιοκτητών στις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές φαίνεται απίθανο να αλλάξει, καθώς άλλοι, όπως η Γερμανία, ρευστοποιούν περιουσιακά στοιχεία, ενώ η Βρετανία βρίσκεται στον πανικό του BREXIT.

Τα Ποσειδώνια ακολουθούν το μήκος κύματος της Ναυτιλίας. Εξακολουθούν μετά από 50 και πλέον χρόνια να παραμένουν ο σοβαρότερος θεσμός της Παγκόσμιας Ναυτιλιακής κοινότητας, κρατώντας ψηλά την σημαία της αξιοπιστίας, της σοβαρότητας, του ρεκόρ των συμμετοχών, της ουσίας στην επικοινωνία. Τα τελευταία χρόνια είμαστε όλοι μάρτυρες μιας πλεονάζουσας όπως λέμε και στη Ναυτιλία χωρητικότητας σε βραβεύσεις, συνέδρια, ημερίδες, forums, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Αν παρακολουθήσει κανείς την μηνιαία ατζέντα της Ναυτιλίας, θα διαπιστώσει μια δραματική άνοδο επαναλαμβανόμενων δράσεων για την αγορά μας, με συχνότητα μικρότερη του 15νθημέρου. Παρ όλα αυτά η προσφορά του καθενός προσμετράται θετικά για τον κλάδο. Είναι αντιληπτό ότι οι εξελίξεις στη Ναυτιλία είναι γρήγορες και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια όπου οι Έλληνες εφοπλιστές καλούνται να πληρώσουν τεράστια ποσά σε νέες τεχνολογίες, καθώς διαρκώς τίθενται σε ισχύ νέοι κανονισμοί για την προστασία του περιβάλλοντος. Η ναυτιλία είναι μια βιομηχανία που συμμορφώνεται με τους κανονισμούς, ενώ παράλληλα προτείνει λύσεις στα διεθνή φόρα, που τις περισσότερες φορές δεν εισακούγονται. Σε καμία όμως περίπτωση δεν μπορεί να ανεχθεί την εφαρμογή κανονισμών που δεν διέπονται από λογική. Αυτό θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψιν από τους διεθνείς οργανισμούς. Η ανάγκη για εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού είναι πλέον τόσο σημαντική για την ασφάλεια στο πλοίο. Η μείωση των Ελλήνων ναυτικών αποτελεί πρόβλημα για μία παραδοσιακά ναυτική χώρα. Η ποσοτική και ποιοτική υπεροχή της Ελληνικής Ναυτιλίας προέρχεται από εμπειρία δεκαετιών, μεταλαμπάδευση αυτής της εμπειρίας στις επόμενες γενιές έχοντας βαθιές ρίζες στην Ελληνική ναυτική οικογένεια. Μπορούμε με υπερηφάνεια να πούμε ότι η Ναυτιλία μας, αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για τον τόπο. Η επίλυση του Ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου οφείλει να λυθεί άμεσα για την προάσπιση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας και του σκληρού ανταγωνισμού που υφίσταται.


Ο καθένας από την δική πλευρά οφείλει με νύχια και με δόντια να διαφυλάξει με όλη την δύναμη που διαθέτει την Ελληνική Ναυτιλία. Με τον τρόπο αυτό όλοι μαζί θα διαφυλάξουμε το κύρος της και την μεγαλοπρέπειά της.
Οι Έλληνες είναι ένας λαός ναυτικός που μπορεί και πρέπει να νιώθει υπερήφανος για τη ναυτιλία του. Το οφείλουμε σε εκείνους που χάραξαν την πορεία και σήμερα δεν είναι κοντά μας, το οφείλουμε στα παιδιά μας.
Όπως έγραψε και ο Ηρόδοτος, «έχουμε γη και πατρίδα όσο έχουμε πλοία και θάλασσα».

Ειδήσεις, άρθρα και αναλύσεις για την μεγάλη και παγκόσμια Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Αρχισυντάκτης, Επιμέλεια Ύλης: Παναγιώτης Δούκας