Αυτή η χρονιά θα ήταν χρυσή για τον τουρισμό στην Ελλάδα. Χρυσή θα ήταν και η χρονιά για την κρουαζιέρα, η οποία φαίνεται να έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο στην τουριστική βιομηχανία.
Σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue η αποφράδα ημέρα ήταν η 3η Φεβρουαρίου 2020, όταν στο Diamond Princess αναφέρθηκε το πρώτο κρούσμα του COVID-19 στις Ιαπωνικές ακτές. Τον Μάρτιο επιβεβαιώθηκαν ακόμα 700 κρούσματα και δυστυχώς 9 θάνατοι.
Τα ΜΜΕ διέδωσαν γρήγορα την είδηση ότι πλέον η κρουαζιέρα δεν αποτελεί ασφαλή τρόπο διακοπών, καταρρίπτοντας τον μύθο της πολυτελούς διαβίωσης επί του πλοίου και δημιουργώντας πανικό στο παραδοσιακό κοινό της κρουαζιέρας, το οποίο ξοδεύει διαχρονικά ποσά καθόλου ευκαταφρόνητα τα οποία φέτος δεν θα ξοδευτούν σε εναλλακτικούς τρόπους διακοπών.
Σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue το 2019, 346 κρουαζιερόπλοια έπλεαν στις θάλασσες του κόσμου, έχοντας ολοκληρώσει πάνω από 30.000 κρουαζιέρες τους πρώτους έξι μήνες και έχοντας διανύσει περισσότερα από 13,5 εκατ. ναυτικών μιλίων.
Παρά το γεγονός ότι το 2020 τα κρουαζιερόπλοια αυξήθηκαν σε 356, τα μίλια που διανύθηκαν μειώθηκαν δραματικά σε 14,048 καταγράφοντας μία πτώση της τάξεως του 53%.
Φαίνεται λοιπόν πως οι εταιρίες κρουαζιέρας από μπουτίκ αρχίζουν να μετατρέπονται σε εταιρίες που αγωνίζονται για επιβίωση.
Είναι όμως αυτή η πραγματικότητα;
Σύμφωνα με στοιχεία της KPMG μέχρι πρόσφατα, οι κρουαζιέρα ήταν ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας της ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Τα τελευταία πέντε χρόνια, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 20,5%. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι το 2017 περίπου 26,7 εκατομμύρια άνθρωποι επέλεξαν να κάνουν κρουαζιέρα, 28,5 εκατομμύρια το 2018 και περίπου 32 εκατομμύρια το 2020. Το 2018, εκτιμήθηκε ότι η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας αξίζει περίπου 150 δισεκατομμύρια δολάρια, ή…άξιζε μέχρι τον Μάρτιο του 2020.
Η μεγαλύτερη κρίση που περνά η κρουαζιέρα στην σύγχρονη ιστορία της θα αφήσει το μέλλον της βιομηχανίας σε αναταραχή;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι σοβαρές κρίσεις σαν και αυτή της πανδημίας δημιουργούν εκτεταμένες ζημιές στη φήμη στον κλάδο της κρουαζιέρας. Η πανδημία ίσως να επιφέρει και ένα ντόμινο κλεισίματος εταιριών του κλάδου που δεν μπορούν πλέον να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Μία τολμηρή κίνηση επιχειρεί η MSC Cruises, με το MSC Grandiosa και το δημοφιλές MSC Magnifica, τα οποία θα πραγματοποιούν 7ήμερες κρουαζιέρες στη Δυτική και την Ανατολική Μεσόγειο, αντίστοιχα. Το δρομολόγιο θα πραγματοποιείται σε εβδομαδιαία βάση, έως το τέλος Οκτωβρίου, αρχής γενομένης από τις 22 Αυγούστου.
Όπως τονίζει ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, Senior Advisor Θεσμικών και Θαλάσσιων Υποθέσεων της MSC Cruises, «θέτοντας ως απόλυτη προτεραιότητα την υγεία και την ασφάλεια επιβατών, πληρωμάτων και τοπικών κοινοτήτων, αλλά χωρίς να αλλοιώνεται η κορυφαία εμπειρία κρουαζιέρας με τα πλοία της MSC Cruises, η εταιρεία μας επανεκκινεί τη δραστηριότητά της στη Μεσόγειο, κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας παγκοσμίως. Και έχει ξεχωριστή σημασία ότι σημαντικό κομμάτι αυτής της επανεκκίνησης είναι η Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της χώρας ως ελκυστικού προορισμού για τις εταιρείες και τους επιβάτες κρουαζιέρας. Παρά τις σοβαρές δυσκολίες που προκάλεσε σε όλα τα επίπεδα η κρίση της πανδημίας, είμαστε αισιόδοξοι ότι αυτή η επανεκκίνηση είναι μια νέα αρχή δυναμικής ανάπτυξης για τον κλάδο μας».
Φαίνεται λοιπόν πως οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου τα παίζουν όλα για όλα, προκειμένου να μην χαθεί όχι η χρονιά αλλά η αξιοπιστία και η φήμη που δύσκολα ξανακερδίζονται.
Το επόμενο διάστημα θα φανεί ποιοι παίκτες θα μείνουν, ποιοι θα φύγουν, ποιοι θα συγχωνευτούν, και ποιο θα καταφέρουν να κάνουν την υπέρβαση κρατώντας ψηλά το brand της κρουαζιέρας εδώ και χρόνια.
“όπερ έδει δείξαι” όπως έλεγε και ο Ευκλείδης.
Νίκος Κ. Δούκας