Θα πρέπει να υπάρξει αγαστή συνεργασία μεταξύ των τριών παραγόντων της ναυτιλίας, δηλαδή των πλοιοκτητών, των ναυτικών και της πολιτείας. Ανέκαθεν η ελληνική και η ελληνόκτητη ναυτιλία υπήρξε ο ισχυρός ο βραχίονας ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας, συμβάλλοντας με ένα σημαντικό ποσοστό στην διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας μας.
Και ανέκαθεν ο εφοπλισμός υπογράμμιζε σε όλους τους τόνους ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές της χώρας μας στο εξωτερικό, καθώς συναλλάσσονται με ισχυρούς παράγοντες παγκοσμίως, οι οποίοι με τη σειρά τους επηρεάζουν πολιτική και οικονομία. Η πρωτιά της ναυτιλίας μας παγκοσμίως, που διατηρείται αδιατάρακτη τις τελευταίες δεκαετίες και η συμβολή της στην ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, όχι μόνο έχει αναγνωριστεί επισήμως και παγκοσμίως, αλλά συνάμα αποτελεί κάρφος στους οφθαλμούς των ανταγωνιστών.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρο Βενιάμη, κατά την διάρκεια ομιλίας του στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της ΕΕΕ η ελληνόκτητη ναυτιλία καλωσορίζει τη νέα δεκαετία διατηρώντας αλώβητα τα αριθμητικά και ποιοτικά στοιχεία της υπεροχής της. Με περίπου 5.000 πλοία με μέσο όρο ηλικίας 9,17 έτη, χαμηλότερο από το μέσο όρο του παγκόσμιου στόλου, εκπροσωπόντας ποσοστό άνω του 20% dwt της παγκόσμιας χωρητικότητας και άνω του 54% της ευρωπαϊκής και με τις παραγγελίες νέων πλοίων να αγγίζουν το 10% της παγκόσμιας χωρητικότητας παραγγελιών, η ελληνόκτητη ναυτιλία λειτουργεί και επιχειρεί συνδράμοντας στη ζητούμενη οικονομική σταθερότητα καθώς και στην αναπτυξιακή πορεία της πατρίδας μας.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη, το οικονομικό περιβάλλον είναι αβέβαιο και η ναυτιλία καλείται να υπερκεράσει τα εμπόδια και να ανταπεξέλθει στις ποικίλες προκλήσεις, έχοντας να αντιμετωπίσει ως επιπλέον επιβαρυντικό οικονομικό παράγοντα, και όχι μόνο, τις μεγάλες αυξήσεις στο κόστος των νέων καυσίμων που υποχρεούται να χρησιμοποιεί καθώς επίσης και τους νέους κανόνες λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος και τις επιδράσεις αυτών στη χρηματοδότηση της ναυτιλιακής επιχείρησης.
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών επισημαίνει ότι “το σπουδαιότερο γεγονός για τον κλάδο μας είναι ότι η ναυτιλία μας έχει κερδίσει σε επίπεδο Πολιτείας και κοινωνίας την αναμφισβήτητη αναγνώρισή της ως εθνικό κεφάλαιο, υπερκομματικού και άρα ενωτικού χαρακτήρα, με καθοριστική στρατηγική και οικονομική σημασία, διάκριση και ρόλος που αποδεικνύουν και την πολιτική ωριμότητα που έχει επικρατήσει στον τόπο μας”.
Ο κ. Βενιάμης τονίζει ότι “η ποντοπόρος ναυτιλία μας μπορεί να αποτελέσει αναπτυξιακό πόλο για την πατρίδα μας για τα επόμενα χρόνια, με προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας της οικονομίας εφόσον αναπτυχθεί ένα ευρύτερο ελκυστικό ανταγωνιστικά περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα. Επιπροσθέτως, εκ μέρους της Πολιτείας επείγει η λήψη μέτρων για την αναχαίτιση της διαρροής πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο πριν η κατάσταση καταστεί μη αναστρέψιμη. Είναι θετικό ότι υπάρχει δεδηλωμένη ως προτεραιότητα της Ελληνικής Πολιτείας να καταστεί το ελληνικό νηολόγιο πάλι ανταγωνιστικό”.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε ο κ. Βενιάμης στη ναυτική εκπαίδευση η οποία απαιτεί άμεση αναδιοργάνωση προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες της εποχής μας για την παραγωγή άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών. “Σε κάθε περίπτωση, η Ελλάδα θα μπορούσε, και το οφείλει στη ναυτική της παράδοση, να αποτελέσει κοιτίδα παραγωγής αξιωματικών υψηλής επαγγελματικής κατάρτισης, που θα καλύψουν τις ανάγκες όχι μόνο της ελληνόκτητης ναυτιλίας αλλά και ευρύτερα. Ο στόχος είναι ένας και κοινός για τη ναυτιλιακή κοινότητα και την Πολιτεία: η ναυτοσύνη να αναβιώσει στον τόπο μας και να αποτελέσει επαγγελματική διέξοδο για τους νέους που αντιμετωπίζουν την ανεργία και αναζητούν ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης”.
Η στήλη αυτή πιστεύει ότι χωρίς καλά εκπαιδευμένους Έλληνες ναυτικούς, κάθε ποιοτική ανάπτυξη της ναυτιλίας, που ήδη υπάρχει, διατρέχει κίνδυνο. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρξει αγαστή συνεργασία μεταξύ των τριών παραγόντων της ναυτιλίας, δηλαδή των πλοιοκτητών, των ναυτικών και της πολιτείας. Και βεβαίως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση, ιδιαίτερα σήμερα που τα πλοία είναι τελευταίας τεχνολογίας, αλλά θα πρέπει και το κράτος να εκτιμήσει στις πραγματικές του διαστάσεις την συμβολή της ναυτιλίας ιδιαίτερα στην μεταμνημονιακή ανάπτυξη της Ελλάδος, καθώς η ναυτιλία αποτελεί κατά τη γνώμη μας τον ισχυρότερο πυλώνα της εθνικής μας οικονομίας. Επομένως η καθιέρωση νέων κινήτρων και ανταγωνιστικών μέτρων υπέρ της ναυτιλίας των Ελλήνων, αντάξιων τουλάχιστον εκείνων των ξένων ανταγωνιστών μας, θεωρείται αυτονόητη, ώστε η ναυτιλία να εξακολουθήσει να προσφέρει τα ποθούμενα και να εξαλειφθεί ο κίνδυνος της κατ’ ανάγκην διαρροής σε ξένα νηολόγια με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις στην εμφανιζόμενη ως ανακάμπτουσα μεταμνημονιακή ελληνική οικονομία. Κατά τη γνώμη μας το κλειδί που θα ξεκλειδώσει άπαξ και διαπαντός την πόρτα της αναπτυξιακής πορείας της πατρίδας είναι η στενή συνεργασία των τριών παραγόντων της ναυτιλίας που προαναφέραμε (πλοιοκτητών, ναυτικών και πολιτείας). Δεν χρειάζονται σπαζοκεφαλιές. Αρκεί μια απλή μέθοδος των τριών…
Παναγιώτης Δούκας