To φετινό 39ο Europort, που διεξήχθη από τις 5 έως τις 8 Νοεμβρίου 2019 στην παγκόσμια πόλη του Ρότερνταμ στο Ahoy, αποτέλεσε για μια ακόμη φορά έναν διεθνή χώρο συνάντησης για την καινοτόμο τεχνολογία, τη ναυπηγική βιομηχανία και τη ναυτιλία γενικότερα.
Με περίπου 27.000 επαγγελματίες επισκέπτες και 1.100 εκθέτες εταιρείες, το Europort είναι ένας από τους κορυφαίους ναυτιλιακούς χώρους συνάντησης στον κόσμο. Το περιοδικό ΝΑΥΣ και οι ιστοσελίδες nafsgreen,gr και nafs.gr έδωσαν το παρόν στην φετινή διοργάνωση στην οποία την παράσταση έκλεψε η ευρηματικότητα και πώς αυτή μπορεί να δημιουργήσει έναν καλύτερο κόσμο για τις μελλοντικές γενιές που θα δραστηριοποιηθούν στη ναυτιλία. Κατά την διάρκεια της έκθεσης είχαμε την δυνατότητα να πληροφορηθούμε ότι το Ρότερνταμ διεκδικεί την αξίωση ως ναυτιλιακή πρωτεύουσα της Ευρώπης και παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται κάτω από την ολλανδική σημαία αυξήθηκε με χαμηλότερους ρυθμούς, οι Ολλανδοί δεν το βάζουν κάτω και έχουν σαν στόχο να παραμείνουν μεταξύ των καλύτερων στον κόσμο.
Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στη διερεύνηση των ευκαιριών και των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η επόμενη γενιά ναυτιλιακών επαγγελμάτων. Στην έκθεση ήταν διάχυτο και πολύ εμφανές το ενδιαφέρον για νέες ιδέες και ιδέες, για την ψηφιοποίηση, για αυτόνομα πλοία, για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και για προηγμένες τεχνικές ναυπηγικής. Μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση μερικές “έξυπνες” λύσεις που παρουσιάστηκαν στην έκθεση όπως αυτή που υποστηρίζει ότι η απόδοση των ρυμουλκών θα βελτιωνόταν σημαντικά εάν περισσότεροι ευρωπαϊκοί λιμένες επένδυαν σε σημεία ηλεκτρικής ενέργειας. Στον τομέα της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας ακούσαμε ότι στην Ευρώπη υπάρχει μια εκπληκτική ποσότητα γνώσεων η οποία μπορεί να μεταφερθεί σε πλοία που χτίζονται στην Κίνα για παράδειγμα, όταν χρησιμοποιούνται ευρωπαίοι υπεργολάβοι και ευρωπαϊκή γνώση. Πολλές ήταν οι φωνές κατά την διάρκεια του φετινού Europort που υποστήριξαν ότι για να επιβιώσει η παγκόσμια ναυτιλία πρέπει να επενδύσει σε νέες ιδέες.
Μας είπαν ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία τείνει να είναι λίγο παραδοσιακή και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να υιοθετήσει πολύ περισσότερο τις ενναλλακτικές και καινοτόμες τεχνολογίες για να κάνει τον εαυτό της πιο ανταγωνιστικό. Με τα περιβαλλοντικά θέματα να κυριαρχούν στην ατζέντα των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών επιχειρήσεων, στο 39ο Europort συζητήθηκαν βιώσιμες λύσεις. Χαρακτηριστικά μας είπαν ότι οι νικητές της ναυτιλίας θα είναι αυτοί που αγκαλιάζουν εναλλακτικά καύσιμα και ψηφιοποίηση, και όχι εκείνοι που αντιστέκονται στις αλλαγές. Αρκετά ήταν εκείνα τα περίπτερα που επικεντρώνονταν στα οφέλη από τις λύσεις που βασίζονται στην τεχνολογία σύννεφων και τις κινητές εφαρμογές που μπορούν να οδηγήσουν τις εταιρίες προς τα εμπρός αγκαλιάζοντας την τεχνολογία. ∆υναμική παρουσία είχε και η χώρα μας με την WIMA και την HEMEXPO αλλά και με αυτόνομα περίπτερα. Αν και προσωπικά θα προτιμούσα ένα μεγάλο ελληνικό περίπτερο, ανάλογο της δυναμικής της ελληνικής ναυτιλίας, με την ελληνική σημαία να κυματίζει, όπως είδαμε αντίστοιχα περίπερα άλλων χωρών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αξία είχαν και οι παράλληλες δραστηριότητες στην έκθεση, ενώ μελανό σημείο - κατά σχεδόν γενική ομολογία - ήταν οι δαιδαλώδεις διάδρομοι που μπέρδευαν τους επισκέπτες στην προσπάθειά τους να κινηθούν στα διάφορα Halls αλλά και η έλειψη αριθμών σε πάρα πολλά από τα περίπτερα που είχε ως αποτέλεσμα ο επισκέπτης να έχει συνεχώς ένα χάρτη με κάτοψη της εκθέσεως προκειμένουν να καθοδηγείται σωστά. Η επόμενη έκθεση του Europort θα πραγματοποιηθεί στις 2-5 Νοεμβρίου 2021, και θα επωφεληθεί από την προσθήκη ενός εντελώς νέου συνεδριακού κέντρου παράλληλα με τον υπάρχοντα χώρο, αυξάνοντας το συνολικό χώρο κατά 50%. Μέχρι τότε είμαστε σιγουροι ότι το Europort θα επιβεβαιώσει πλήρως τον ρόλο του ως χωνευτήρι για νέες ιδέες στον χώρο της ναυτιλίας και για υγιή προβληματισμό και σκέψεων που αποφέρουν καρπούς.
Στο επόμενο τεύχος του ΝΑΥΣ θα υπάρξει εκτενές ρεπορτάζ από το Europort καθώς και αναφορά σε πολλές ελληνικές εταιρίες που έδωσαν το δικό τους παρόν στην έκθεση.
Παναγιώτης Δούκας