Ταραχές στους δρόμους, ανομία, αύξηση σε τιμές στα τρόφιμα, ακόμα και ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης είναι μερικά από τα “side effects” ενός άτακτου Brexit σύμφωνα με δημοσιεύματα και δηλώσεις στον Βρετανικό και διεθνή Τύπο.
Ταραχές στους δρόμους, ανομία, αύξηση σε τιμές στα τρόφιμα, ακόμα και ελλείψεις σε είδη πρώτης ανάγκης είναι μερικά από τα “side effects” ενός άτακτου Brexit σύμφωνα με δημοσιεύματα και δηλώσεις στον Βρετανικό και διεθνή Τύπο.
Σήμερα είναι η Παγκόσμια Ημέρα των Ωκεανών και η σημασία της ημέρας θα έπρεπε να μας προβληματίσει όλους πολύ σοβαρά.
Τα είπε όλα ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε κ. Θ. Βενιάμης στο Greek Shipping Summit | 2020: The wind of change in global Shipping. “Η Ναυτιλία είναι διαχρονικά πρώτη και πάνω από κόμματα.
Η νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου του Πεκίνου έφερε στο φως καινούργια στοιχεία που αφορούν την πρόσφατη αλλά ισχυρή εμπορική διαμάχη μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ. Η σύγκρουση αυτή των δύο χωρών αρχίζει να αγγίζει εκτός από κολοσσούς - όπως η HUAWEI, η οποία μέσα σε μία νύχτα δέχτηκε το χτύπημα της Google, καθώς η τελευταία αρνείται στο μέλλον να δημιουργεί αναβαθμίσεις για το λειτουργικό της Κινέζικης εταιρίας θέτοντάς της ουσιασιτικά εκτός Αμερικανικής αγοράς - και άλλες εταιρίες φτάνοντας συνολικά μέχρι στιγμής το ένα τέταρτο των ευρωπαϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.
Ο ίδιος ο Charlotte Roule, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου, δήλωσε ότι ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ αφήνει ήδη αρνητικά αποτελέσματα. Υποστηρίζει επίσης ότι κάποιες ευρωπαϊκές εταιρείες σκέφτονται μάλιστα να μεταφέρουν τα εργοστάσιά τους μακριά από την Κίνα, κάτι που θα άλλαζε ίσως τον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη.
Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα μόλις το 4% θεωρεί ότι η εμπορική διαμάχη μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις, το 57% κάνει λόγο για εμπορικό πόλεμο, ενώ το 38% βιώνει ήδη τις επιπτώσεις ώς αρνητικές.
Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν όλα θα κοπάσουν ή θα ξαναδούμε την αναβίωση των εργοστασίων της Ανατολικής Ευρώπης. Ήδη ένα ποσοστό σχεδόν 10% έχει ήδη μετακομίσει τις δραστηριότητές του εκτός Κίνας, ενώ πολλές είναι οι εταιρίες που σκέφτονται να μετακομίσουν σε Ευρωπαϊκό έδαφος.
Το να μεταφερθούν τα εργοστάσια εκτός Κίνας δεν είναι εύκολη υπόθεση, ούτε φθηνή λύση. Η τεράστια αγορά της Κίνας με τα φθηνά εργατικά χέρια αποτελεί για πολλούς μία ασφαλή επιλογή. Το θέμα τώρα είναι μέχρι πού θα το πάει ο Ντόναλντ Τράμπ.
Είναι αποφασισμένος να δημιουργήσει ανατροπές στο παγκόσμιο εμπόριο ή όλα είναι ένα παιχνίδι εντυπώσεων; Το σίγουρο πάντως είναι ότι ακόμα και αν ο πλανητάρχης μπλοφάρει, κάποιοες εταιρίες ήδη βρίσκουν έδαφος εκτός Κίνας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η Ανατολική Ευρώπη ή οι φθηνότερες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας επιλέγονται για να παρακάμψουν τους αμερικανικούς φόρους.
Εμείς εδώ φυσικά στην Ελλάδα, δεν έχουμε πάρει μυρωδιά. Ασχολούμαστε με τις μπογιές του Ρουβίκωνα και την κουτσουρεμένη 13η σύνταξη, την ώρα που οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης βράζουν και παρακολουθούν τις εξελίξεις για να αρπάξουν την ευκαιρία. Ας ελπίζουμε ότι κάποια στιγμή θα ξυπνήσει η επόμενη Ελληνική κυβέρνηση και θα προσελκύσει επενδύσεις σε Ελληνικό έδαφος.
Ίδωμεν.
Νίκος Κ. Δούκας
Ειδήσεις, άρθρα και αναλύσεις για την μεγάλη και παγκόσμια Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Αρχισυντάκτης, Επιμέλεια Ύλης: Παναγιώτης Δούκας