Η πανδημία αλλάζει έστω και προσωρινά τον τρόπο της επικοινωνίας μας. Προσαρμοζόμενοι στην νέα πραγματικότητα δημιουργήσαμε την ιδεά του NAFSLIVE μίας ζωντανής διαδικτυακής συνέντευξης.
Ακολουθεί γραπτώς η διαδικτυακή συνέντευξη με τoν Κώστα Κωνσταντίνου, Managing Partner | Global Maritime Leader, Moore Greece.
Ο Κώστας Κωνσταντίνου έχει διατελέσει Governor του Propeller Club του Πειραιά από το 2009 και Γενικός του Γραμματέας από το 2018 μέχρι το 2019 όταν έληξε η θητεία του. Από το 2017 μέχρι το 2019 ήταν στο Executive Committee του Ευρωπαϊκού ∆ικτύου της Moore Stephens (Europe) Ltd., και από το 2016 μέλος στο ∆ιοικητικό Συμβουλίου του Ινστιτούτου Εκπαίδευσης του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών Ελλάδας.
Από το 2019 έχει αναλάβει την παγκόσμια ηγεσία του ναυτιλιακού τομέα της Moore Global.
ΝΑΥΣ: H Moore Stephens είναι ευρέως αναγνωρισμένη ως κορυφαία ελεγκτική και συμβουλευτική εταιρεία στον κλάδο της ναυτιλίας, στην Ελλάδα και στον κόσμο. Οι ισχυροί σας σύνδεσμοι με την Ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα διαρκούν πάνω από 50 χρόνια, μέσα στα οποία έχετε αποκτήσει ασύγκριτη τεχνογνωσία και βαθιά εμπειρία. Πείτε μας λίγα λόγια για το πώς φθάσατε εως εδώ και ποιο είναι το κλειδί της επιτυχίας σας;
Κ.Κ: Θα ήθελα να πάω πιο πίσω χρονικά. Θα πάω στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Στην ίδρυση της Moore Stephens στο Λονδίνο, από τον παππού του τωρινού κύριου Μoore ο οποίος ίδρυσε την εταιρεία το 1907. Αυτός επειδή ήταν αεροπόρος στην Αγγλία και πήγε να πολεμήσει στον πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, έδωσε την διοίκηση της εταιρείας του σε κάποιον John Stephens ο οποίος είχε δεσμούς με την ναυτιλιακή κοινότητα στο Λονδίνο. Επομένως από τότε υπάρχει αυτός ο δεσμός με την ελληνική ναυτιλία. Με την επέκταση της ελληνικής ναυτιλία παγκοσμίως, η εταιρεία άνοιξε ένα γραφείο και στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στον Πειραιά με σκοπό να εξυπηρετήσει τους Έλληνες πελάτες της στην χώρα μας. Η τότε η εταιρεία έστειλε τον πατέρα μου στον Πειραιά να ιδρύσει αυτό το γραφείο και από τότε έχουμε αυτή τη σχέση με την ναυτιλιακή κοινότητα. Όταν ήρθε ο πατέρας μου εδώ το 1963 φανταστείτε ότι ούτε βιβλία δεν υπήρχαν και είδαμε σαν εταιρεία την μετάβαση από την μη ύπαρξη βιβλίων σε μονογραφικό σύστημα, σε διπλογραφικό σύστημα και σε μηχανογραφικό σύστημα, σε εποχές μάλιστα που δεν υπήρχαν καθόλου πρότυπα. Επομένως σαν εταιρεία έχουμε δει όλη την μετάβαση της Ελληνικής ναυτιλίας από την ίδρυση της εδώ μέχρι σήμερα. Και αυτό νομίζω ότι μας διαφοροποιεί αρκετά γιατί το προσωπικό μας μένει μαζί μας πάρα πολλά χρόνια και επομένως έχει μεγάλη εμπειρία από όλα αυτά που σας προανέφερα και ο ένας την μεταλαμπαδεύει στον άλλον. Είμαστε μία εταιρεία που έχουμε μία δέσμευση με την Ελληνική ναυτιλία και συνεχίζουμε έτσι δηλαδή αντιλαμβανόμαστε τι απασχολεί τον σημερινό πλοιοκτήτη και χρησιμοποιούμε τις δυνατότητές μας για να του λύσουμε τα προβλήματά του.
ΝΑΥΣ: Ο σκοπός σας στη Moore είναι να βοηθήσετε τους ανθρώπους να ευημερούν. Είστε μια παγκόσμια οικογένεια από ελεγκτές, λογιστές και συμβούλους με περισσότερους από 30.000 εργαζόμενους σε πάνω από 260 ανεξάρτητες εταιρίες σε 110 χώρες, οι οποίες συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των πελατών σας σε τοπικό, εθνικό ή διεθνές επίπεδο. Πόσο δύσκολο είναι κάτι τέτοιο για εσάς και τι καθημερινό αγώνα χρειάζεται;
Κ. Κ: Ο λόγος για τον οποίο φτιάχτηκε το δίκτυο της Moore Stephens στο Λονδίνο τη δεκαετία του 60 ήταν να εξυπηρετήσει τους Έλληνες πελάτες στα διάφορα μέρη στον κόσμο. Και καθώς οι Έλληνες άρχισαν και απλωνόταν, παράλληλα απλωνόταν και το δίκτυο της εταιρίας μας. Σήμερα μας είναι αρκετά εύκολο να συνεννοηθούμε μεταξύ μας. Και αυτό συμβαίνει γιατί και στα υπόλοιπα μέρη του κόσμου οι εταιρείες που βρίσκονται εκεί έχουνε βαθιές ρίζες στην ναυτιλία (οικογενειακές επιχειρήσεις) και επομένως υπάρχει μια μεγάλη ευκολία στο να σηκώσεις ένα τηλέφωνο και να μιλήσεις με τον φίλο σου για να λύσεις κάποιο πρόβλημα κάποιου πελάτη. Και αυτό είναι ακόμα ένα πλεονέκτημα που έχουμε καθώς σε αυτό το πολύ μεγάλο δίκτυο γνωρίζουμε ο ένας τον άλλον.
ΝΑΥΣ: Το μέγεθος της συνολικής επίδρασης του COVID-19 στον κλάδο της ναυτιλίας παραμένει αυτή την στιγμή άγνωστο, καθώς η κρίση - έστω και με αξιοσημείωτα χαμηλότερους ρυθμούς - συνεχίζεται. Ωστόσο υπάρχουν κάποιες προφανείς επιπτώσεις που έχετε καταγράψει έως τώρα. Ποιές είναι αυτές;
Κ. Κ: Εμείς πάντα σαν ελεγκτές βλέπουμε τις προηγούμενες χρήσεις. Άρα η καταγραφή των επιπτώσεων θα φανούν τώρα που θα αρχίσουμε να κλείνουμε εξάμηνα. Σίγουρα από τις επαφές που έχουμε με τους πελάτες μας, υπάρχει μια μεγάλη πτώση που όλοι το γνωρίζουν. ∆εδομένου ότι η ναυτιλία είναι ο μεταφορέας της παγκόσμιας οικονομίας και δεδομένου του γεγονότος ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ θεωρείται ότι θα υποχωρήσει, δεν μπορεί η ναυτιλία να μην επηρεαστεί. Οι διάφοροι κλάδοι χτυπιούνται διαφορετικά και σε διαφορετικό χρόνο και αυτό έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με τον κύκλο της παραγωγής. Από την άλλη θα ήθελα να επισημάνω ότι αν μεταφερθούμε πέντε χρόνια στο μέλλον και δούμε τα γραφήματα της παγκόσμιας οικονομίας, θα τολμούσα να πω ότι αυτό που θα βλέπαμε είναι ότι ο COVID-19 δεν έκανε κάποια καταστροφή. Θα υπάρχει οπωσδήποτε μία αναταραχή αλλά όλοι οι μακροσκοπικοί δείκτες δεν θα έχουν αλλάξει, δηλαδή δεν έχει γίνει κάποια καταστροφή στην παραγωγή κάποιας χώρας μόνιμα. Και θεωρώ ότι επειδή οι Έλληνες είναι πάντα ικανοί να εκμεταλλευτούν τις αναταραχές, ίσως δούμε ότι μετά την COVID-19 εποχή η ναυτλία θα βγει πιο δυνατή από ότι ήταν πριν. Πιο πολύ ανησυχώ για τις αναταραχές στην Αμερική που είναι μια πολύ μεγάλη οικονομία και 22 εκατομμύρια άνεργοι δεν είναι και μικρό νούμερο. Πιστεύω ότι αυτό θα έχει μια πιο μακροχρόνια επίδραση από το ότι κλειστήκαμε για ένα χρονικό διάστημα στα σπίτια μας και οικονομία μπήκε σε ένα τέχνη το κόμμα.
ΝΑΥΣ: Με το ξαφνικό -και σε πολλές περιπτώσεις- βεβιασμένο πέρασμα στην εργασία εξ’ αποστάσεως, είτε εξ’ ολοκλήρου είτε μερικώς, πολλές από τις διαδικασίες και τις δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν και εφαρμόζονταν στους χώρους της επιχείρησης, διαταράχθηκαν. Ποιές ήταν αυτές και σε ποιό βαθμό διαταράχθηκαν;
Κ. Κ: Όλες οι εταιρείες έχουν κάποιες δικλείδες ασφαλείας. Κάποιες διαδικασίες είναι ηλεκτρονικές ενώ κάποιες άλλες είναι χειρόγραφες. Όσες εταιρείες δεν είχαν ηλεκτρονικές διαδικασίες είναι σχεδόν βέβαιο ότι αυτά που είχαν σχεδιάσει και μέχρι χθες δούλευαν μια χαρά, αντιμετώπισαν κάποιο πρόβλημα. Για μας τους ελεγκτές αυτό είναι ένα κενό. Οι εταιρείες οι οποίες ήταν ηλεκτρονικά έτοιμες σίγουρα θα έχουν μικρότερες επιπτώσεις από μία πιο «χειρόγραφη» εταιρεία. Φυσικά δικλείδες ασφαλείας δεν υπάρχουν μόνο στο καθαρά λογιστικά κυκλώματα αλλά σε πολλά κομμάτια της λειτουργίας μιας εταιρείας. Θα έλεγα ότι τη στιγμή που μία διαδικασία έχει σχεδιαστεί να δουλεύει όταν ο κόσμος είναι ο ένας δίπλα στον άλλον, όταν αυτό διαταράσσεται τότε είναι πολύ πιθανό η διαδικασία να μην έχει δουλέψει σωστά και ως εκ τούτου η διοίκηση της εταιρίας θα πρέπει να το λάβει υπόψη.
ΝΑΥΣ: Σε ποιό βαθμό διαταράχθηκε η προγραμματισμένη παράδοση πλοίων από τα ναυπηγεία και τι επιπτώσεις είχε κάτι τέτοιο σε ναυπηγεία και σε ναυτιλιακές εταιρίες;
Κ. Κ: Πράγματι διαταράχτηκε η προγραμματισμένη παράδοση πλοίων από τα ναυπηγεία. Για το διάστημα της απόλυτης καραντίνας σίγουρα υπήρχε και υπάρχει μια καθυστέρηση. Το πόσο αυτό θα επηρεάσει τις εταιρείες μακροχρόνια δεν μπορούμε να το ξέρουμε ακόμη. Αυτό όμως που αξίζει να πω είναι ότι δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σαν πιο μεγάλο στοιχείο του ενεργητικού τους τα «πάγια υπο κατασκευή» και όλο τους το business plan είναι δεμένο πάνω στην παράδοση και ενδεχομένως να έχουν να εκτελέσουν και κάποια ναύλα μόλις το παραλάβουν, ή να υπάρχουν ρήτρες μέσα στις δανειακές συμβάσεις ή μέσα στις συμβάσεις γενικότερα, το ενδεχόμενο της μη έγκαιρη παράδοση ενός πλοίου είναι κάτι το οποίο νομίζω ότι θα πρέπει να απασχολήσει τις εταιρείες ώστε να δράσουν έγκαιρα και να αντιμετωπίσουν τις όποιες επιπτώσεις νωρίς.
ΝΑΥΣ: COVID-19 και προστασία προσωπικών δεδομένων μπορούν να συνυπάρξουν; Για παράδειγμα επιτρέπεται σε μια επιχείρηση να ρωτά τους εργαζόμενους, συνεργάτες ή επισκέπτες εάν ταξίδεψαν, αν ήρθαν σε επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα ή αν έχουν συμπτώματα, επιτρέπεται μια επιχείρηση να γνωστοποιήσει προσωπικά δεδομένα αν υπάρξει κρούσμα COVID-19 και γενικότερα πώς και με ποιό πρωτόκολλο πρέπει να λειτουργούν οι επιχειρήσεις στην εποχή του κοροναϊού για να είναι συμμορφωμένες με το GDPR;
Κ. Κ: Όλοι έχουμε δει συστήματα τεχνολογίας που αναγνωρίζουν από μακριά ανθρώπους οι οποίοι έχουν πυρετό αλλά κανείς δεν ξέρει αυτή η πληροφόρηση που καταλήγει. Έχουμε επίσης δει εφαρμογή σε κινητά που παρακολουθεί ο ένας τον άλλο και καταγράφεται ουσιαστικά με ποιον ήρθε κάποιος σε επαφή. Από την μία ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα θίγονται αλλά από την άλλη υπάρχει η ανάγκη της διασφάλισης της δημόσιας υγείας. Εδώ ευτυχώς η αρχή προσωπικών δεδομένων έχει ήδη απαντήσει έχοντας εκδώσει μία οδηγία όπου πολύ σωστά θεωρεί ότι η υγεία είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος για να συλλέγεις προσωπικά δεδομένα. Το πρόβλημα στο GDPR δεν είναι αν συλλέγεις προσωπικά δεδομένα ή όχι αλλά τι τα κάνεις αυτά τα στοιχεία. Πόσο τα κρατάς και αν αυτά τα διασταυρώνεις μετά με άλλες βάσεις για να βγάλεις άλλα συμπεράσματα. Εάν κάποιος ξέρει τι θέλει και γιατί το θέλει και μπορεί να τεκμηριώσει πώς χειρίστηκε τις πληροφορίες που συνέλεξε και πότε θα τις καταστρέψει τότε δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα στην συλλογή αυτών των στοιχείων.
ΝΑΥΣ: Ο COVID-19 αποτελεί μια απαράμιλλη πρόκληση για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Καθώς η κρίση γύρω από το COVID-19 συνεχίζει να επεκτείνεται, οι ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάζονται να το κάνουν προσαρμογή στις ταχέως εξελισσόμενες απαιτήσεις ασφαλείας. Έχουμε δει μια απότομη αύξηση στα email και τη χρήση smartphone, tablet, φορητών υπολογιστών και άλλων απομακρυσμένων υποδομών που υποδηλώνουν ότι υπάρχουν κρίσιμες τεχνολογίες για την υποστήριξη των λειτουργιών.
Κ. Κ: Η βιομηχανία της ναυτιλίας για πολλά χρόνια βρισκόταν σε ένα είδος άρνησης για το cyber security. Όμως τα τελευταία χρόνια η πλειοψηφία των εταιρειών αυτών έχουν προσαρμοστεί. Ο κορονοϊός ήταν ένας καταλύτης θα έλεγα που μας πέρασε από το θεωρητική στην πρακτική αξία της τεχνολογίας. Το κέρδος είναι ότι είδαμε όλοι μας πως όλα αυτά μπορούν να δουλέψουν στην πράξη. Από την άλλη όμως ανοίγουν πολλοί κίνδυνοι και θέλει πάρα πολύ μεγάλη προσοχή γιατί το cyber crime είναι σε πολύ μεγάλη ανάπτυξη και όσοι το επιτελούν είναι πολύ προηγμένοι από ότι μπορεί να αντιμετωπίσει το μέσο γραφείο. Επομένως και εδώ θα πρέπει να κινούμαστε με κάποια στρατηγική. Όχι όμως με φόβο.
ΝΑΥΣ: Πριν από λίγες ημέρες η Moore Greece δημοσίευσε την πρώτη έκθεση Moore Maritime Index: που εστιάζει στη μελέτη των πιθανών τάσεων και συσχετισμών μεταξύ των λειτουργικών εξόδων, του καθαρού εισοδήματος, της ηλικίας και της χωρητικότητας του πλοίου, και του μεγέθους του στόλου. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτή;
Κ. Κ: Το Moore Maritime index είναι η προσπάθεια που κάναμε εδώ στην Ελλάδα στο να φτιάξουμε κάτι πολύ χρησιμότερο από ότι κάναμε στο παρελθόν με τα προηγούμενα report και να φτιάξουμε κάτι δυναμικό και κάτι το οποίο να μπορεί κάποιος να βγάλει μόνος του μερικές αναλύσεις. Συλλέξαμε λοιπόν πέρσι αρκετές πληροφορίες. Αυτό λοιπόν που κάναμε ήταν το να δούμε συσχετισμούς και συμπεριφορές. ∆ηλαδή πως συμπεριφέρεται ένα έξοδο. Και με το Moore Maritime Ιndex προσπαθούμε να απαντήσουμε σε ένα ερώτημα που όλοι μας έχουμε κατά νου που δεν είναι άλλο από το αν επηρεάζει την οικονομική απόδοση ενός πλοίου το μέγεθος του στόλου στο οποίο ανήκει. Είδαμε λοιπόν ότι υπάρχει ένας συσχετισμός αλλά δεν είναι γραμμικός, δηλαδή δε σημαίνει ότι όσο αυξάνεται ο στόλος τόσο καλύτερα. Υπάρχει μια καμπύλη με βάση την οποία συμπεριφέρονται τα κόστη. Άρα κάπου υπάρχει ένα optimum. Ο χρήστης τώρα που μπορεί να μπει μες στη βάση και να παίξει με τις παραμέτρους μπορεί να δει για το συγκεκριμένο τύπο πλοίου πως συμπερονται τα έσοδα και τα έξοδά του. Φυσικά δεν θα σταματήσουμε εδώ, έχουμε πάρα πολλές ιδέες για να βρούμε και άλλους συσχετισμούς στα εξόδων και να βγάλουμε κάποιο χρήσιμο συμπέρασμα. Mε το εργαλείο αυτό ευελπιστούμε να βοηθήσουμε την ναυτιλιακή βιομηχανία να πάρει στρατηγικές αποφάσεις.
ΝΑΥΣ: Έχετε δηλώσει ότι “η φιλοδοξία σας είναι να ενεργείτε ως συνεργάτης, επομένως ενθαρρύνετε τα μέλη σας να θέσουν τις δικές τους παραμέτρους αναζήτησης σε μια έρευνα”. Πώς ακριβώς λειτουργεί αυτό;
Κ. Κ: Αυτό που εμείς επιδιώκουμε είναι να ανοίξουμε ένα διάλογο με τις ναυτιλιακές εταιρίες. Και αυτό γιατί εμείς από μόνοι μας δεν μπορούμε να ξέρουμε παραπάνω πράγματα από κάποιον που δουλεύει σε μία ναυτιλιακή εταιρεία. ∆ηλαδή τί χρειάζεται μέσω των εργαλείων που εμείς μπορούμε να τους προσφέρουμε. Αυτός ο διάλογος θα μας ενθαρρύνει να κάνουμε τις σωστές ερωτήσεις στην βάση μας. Να φτιάξουμε καλύτερα τα reports. Επομένως πρέπει όλοι μας να το δούμε αυτό σαν μια προσπάθεια να αποκωδικοποιήσουμε τα νούμερα. Και εδώ χρειαζόμαστε την εξειδικευμένη γνώση και τον προβληματισμό της ναυτιλίας.
ΝΑΥΣ: Πιστεύετε ότι ο Πειραιάς είναι το σημαντικότερο ναυτιλιακό κέντρο στον κόσμο;
Κ. Κ: Ο Πειραιάς έχει κάτι μοναδικό σε σχέση με τα άλλα ναυτιλιακά κέντρα. Έχει τεράστια συγκέντρωση σε πολύ μικρό γεωγραφικό χώρο και τεράστια expertise στο ship owning και στο ship management. Επίσης είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός των περί ναυτιλιακών εταιρειών στον Πειραιά. Αυτό νομίζω είναι και το μεγάλο όπλο του Πειραιά. Και αυτό πρέπει να το εκμεταλλευτούμε και να ενεργοποιηθούμε σαν ένα καλό cluster. Ο Έλληνας ξέρει από ναυτιλία και ο Πειραιάς πρέπει να γίνει το παγκόσμιο κέντρο της ναυτιλίας. Ο Πειραιάς έχει αυτή την προοπτική. Θέλει απλά λίγο παραπάνω οργάνωση από εμάς.
ΝΑΥΣ: Πόσο πιστεύετε στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα μιας επιχείρησης; Το εφαρμόζετε εσεις αυτό στην Moore και τι εννοείτε όταν λέτε ότι όραμά σας είναι να γίνετε το επίκεντρο του shipping για ολόκληρο το δίκτυο της Moore Global;
Κ. Κ: Εμείς στον Πειραιά είμαστε το πιο προηγμένο τεχνολογικά γραφείο για θέματα ναυτιλίας στο παγκόσμιο δίκτυο μας. Σε θέματα ναυτιλιακά είμαστε διαθέσιμοι να εκπαιδεύσουμε εδώ ανθρώπους από το εξωτερικό και στη συνέχεια να μεταφέρουν τις γνώσεις τους στα εκεί γραφεία τους. Εμείς εδώ στον Πειραιά προσπαθούμε να είμαστε το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης της ναυτιλίας και να βοηθήσουμε και τα υπόλοιπα μέλη του δικτύου με τις δικές μας γνώσεις για να μπορούν να εξυπηρετήσουν τους εκεί πελάτες.
ΝΑΥΣ: Πόσο δύσκολο είναι για μια εταιρία να εξελίσσει συνεχώς ένα διεθνές δικτύου που συνδυάζει τις παραδοσιακές αξίες με ένα νέο, μοντέρνο πρόσωπο που κοιτάει στο μέλλον;
Κ. Κ: Τολμώ να πω ότι είναι πολύ δύσκολο. Μια επιτυχημένη εταιρεία τείνει να γραπώνεται στο παρελθόν. Γιατί δεν θέλει να χαλάσει μια πετυχημένη συνταγή και επομένως δε βλέπει τις εξελίξεις που έρχονται. Τσιμεντώνονται απόψεις και πρακτικές.
Η διεύθυνση και το μάνατζμεντ της εταιρείας ταμπουρώνεται σε αυτά που ξέρει. Όσο πετυχημένη είναι μια εταιρεία τόσο πιο δύσκολο είναι να αλλάξει εύκολα πορεία. Επομένως ή θα πρέπει να το έχει σαν μία διαδικασία μέσα της ή να είναι τυχερή και να έχει κάποιος χαρισματικούς ηγέτες οι οποίοι θα την οδηγήσουν στην επόμενη μέρα.
Αυτό βέβαια δε σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι μία εταιρεία θα είναι έρμαιο του κάθε νεωτερισμού. Θέλει πολύ μεγάλη ισορροπία στο να μπορείς να βλέπεις το μέλλον και επομένως να προσαρμόζεσαι αλλά να μην καταστρέψεις την επιτυχία του παρελθόντος. Η ναυτιλία έχει αποδείξει εκ των πραγμάτων ότι προσαρμόζεται πάρα πολύ εύκολα. Προσωπικά θα ήθελα εμείς σαν Ελλάδα να μπορούμε να ορίσουμε πως θα πρέπει να είναι η ναυτιλία το 2050 και όχι να ακολουθούμε αυτά που μας ορίζουν άλλες χώρες με μικρότερη ναυτιλία από μικρότερες από εμάς.
ΝΑΥΣ: Στον μεταβαλλόμενο κόσμο μας, η επιχειρηματικότητα είναι όλο και περισσότερο παγκοσμιοποιημένη και ψηφιακή. Είναι μεγάλη πρόκληση κάτι τέτοιο για την σύγχρονη επιχείρηση;
Κ. Κ: Αν δεν το κάνεις θα εξαφανιστείς. Μπορεί οι αλλαγές να γίνονται με γεωμετρικό τρόπο όμως κάθε εποχή έχει τις προκλήσεις της. Όπως τα κατάφεραν οι προηγούμενοι θα τα καταφέρουν και οι επόμενοι. Πάντα βλέπουμε το μέλλον με λίγο δισταγμό αλλά αν δούμε το παρελθόν και τι καταφέραμε να κάνουμε τότε δε θα πρέπει να μας φοβίζει αυτό που έρχεται. Η διαφορά του σήμερα με το παρελθόν είναι ότι παλαιότερα οι αλλαγές έρχονταν πιο σταδιακά ενώ σήμερα έρχονται πιο γρήγορα και απότομα.
ΝΑΥΣ: Κλείνουμε τι θα λέγατε σε έναν υποψήφιο πελάτη σας αν εκείνος σας ζητούσε να τους αναλύσετε το moto σας ”Helping you thrive in a changing world”;
Κ. Κ: Αυτό που εμείς προσπαθούμε είναι να είμαστε χρήσιμοι. Η εμπειρία που έχουμε αποκτήσει είναι πολύ μεγάλη. Φυσικά και δεν μπορούμε να μετρήσουμε τα νούμερα καλύτερα από ένα συνάδελφο, τα νούμερα είναι νούμερα και το δικό μου δύο δεν είναι διαφορετικό από το δύο του συναδέλφου. Αυτό όμως που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσαρμόσουμε την δική μας εμπειρία σαν μια επιχείρηση που για 55 χρόνια εξελίσεται και να την μοιραστούμε με τους πελάτες μας. Ο χαρακτήρας μας είναι να είμαστε πάντα κοντά στον πελάτη και να τον βοηθήσουμε να ευημερήσει σε ένα μεταβαλλόμενο κόσμο.