Η πανδημία αλλάζει έστω και προσωρινά τον τρόπο της επικοινωνίας μας. Προσαρμοζόμενοι στην νέα πραγματικότητα δημιουργήσαμε την ιδέα του NAFSLIVE μίας ζωντανής διαδικτυακής συνέντευξης. Ακολουθεί γραπτώς η διαδικτυακή συνέντευξη με τον Κωστή Φραγκούλη.
Ο κ. Κωστής Φραγκούλης, γεννήθηκε στην Αθήνα, είναι Οικονομολόγος και επιχειρηματίας από το 1988.
Είναι Ιδρυτής, Πρόεδρος και CEO της Franman, (www.franman.gr) την οποία ίδρυσε το Μάϊο του 1991 και σήμερα αντιπροσωπεύει 132 εταιρείες προωθώντας τον εξοπλισμό, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα και σε 13 ακόμα χώρες σε περισσότερους από 600 πελάτες.
Ο κ. Φραγκούλης μεταξύ άλλων είναι Πρόεδρος του International Propeller Club, Port of Piraeus (www.propellerclub.gr), και Πρεσβευτής του Sailors’ Society (www.sailors-society.org).
ΝΑΥΣ: Τελικά η ναυτιλία είναι στο DNA των Ελλήνων ή όλα είναι απλά θέμα συγκυριών και συμπτώσεων;
Κ.Φ: Φυσικά και η ναυτιλία είναι στο DNA μας και δεν είναι τυχαίο το μεγαλούργημα της ελληνικής ναυτιλίας. Από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα η Ελληνική ναυτιλία παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Από κει και πέρα βεβαίως παίζουν ρόλο και οι συγκυρίες. Μπορεί με συγκεκριμένες συγκυρίες να πολλαπλασιάσεις τον στόλο σου. Για μένα όμως ό,τι έχει επιτευχθεί στη ναυτιλία κυρίως έχει να κάνει με το DNA μας.
ΝΑΥΣ: Πιστεύετε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει αναπτυξιακό πόλο για την πατρίδα μας για τα επόμενα χρόνια και κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Υπάρχει στον τόπο μας η πολιτική ωριμότητα που όχι μόνο αναγνωρίζει τη ναυτιλία ως εθνικό κεφάλαιο αλλά και είναι έτοιμη να την στηρίξει διακρίνοντας τον στρατηγικό της ρόλο και την οικονομική της σημασία;
Κ.Φ: Πιστεύω ότι σήμερα οι συνθήκες ευνοούν για κάτι τέτοιο καθώς έχουμε μία πολύ σοβαρή κυβέρνηση και ικανό υπουργό ναυτιλίας, ο οποίος γνωρίζει καλά όλα τα θέματα. Η ποντοπόρος ναυτιλία σίγουρα συμβάλει στο Α.Ε.Π. περίπου 7% που μετά τον τουρισμό αποτελεί τον δεύτερο βασικό οικονομικό πυλώνα της Ελλάδος. Υπάρχει σοβαρή προοπτική για ανάπτυξη με πολλούς και διάφορους τρόπους. Σίγουρα θέλουμε περισσότερα πλοία να ενταχθούν στην ελληνική σημαία, θέλουμε να δούμε περισσότερους Έλληνες να επιστρέφουν στα καράβια, θέλουμε να δούμε επενδύσεις να γίνονται στα ναυπηγεία μας και να γυρίσουν πίσω οι επισκευές. Είδαμε πρόσφατα την πολύ καλή δουλειά που γίνεται στην Σύρο και πιστεύω ότι σύντομα θα το δούμε και στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας. Θα θέλαμε αυτό να το δούμε και σε άλλα ναυπηγεία της Ελλάδας. Και γιατί όχι να μη δούμε ακόμα και νέες κατασκευές στην Ελλάδα. Είμαστε η πρώτη ναυτιλία στον κόσμο και θα μπορούσαμε να το υποστηρίξουμε. Τα λιμάνια μας έχουν αναπτυχθεί πολύ επίσης. Ο Πειραιάς έχει φτάσει να είναι πέμπτος στην Ευρώπη, πρώτος στην Μεσόγειο και ένα από τα 30 μεγαλύτερα λιμάνια στον κόσμο. Περιμένουμε λοιπόν να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας στα λιμάνια και θα είναι ένας πόλος ανάπτυξης γύρω από την ναυτιλία που είναι κάτι που μπορούμε να το πετύχουμε και που χρειάζεται η πατρίδα μας.
ΝΑΥΣ: Πολλά έχουν ακουστεί για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν προκειμένου η Ελληνική ναυτιλία να γίνει περισσότερο ανταγωνιστική. Μια από τις ιδέες είναι και αυτή που προτείνει η Ελλάδα να δημιουργήσει μια σημαία ευκαιρίας, ένα παράλληλο νηολόγιο στα πρότυπα άλλων κρατών για να προσελκύσει περισσότερα ελληνικά πλοία. Ποια είναι η δική σας άποψη για αυτό;
Κ.Φ: Έχουμε περίπου 4500 πλοία Ελληνικών συμφερόντων από τα οποία μόνο τα 650 είναι υπό ελληνική σημαία, ένα ποσοστό της τάξεως του 15%. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συχνά λένε ότι αν υπήρχε μία πιο ανταγωνιστική σημαία θα έφερναν περισσότερα πλοία στην σημαία αυτή. Τα τελευταία χρόνια ακούγονται σενάρια για μία ελληνική σημαία ευκαιρίας. Αυτό θα ήταν μια πολύ καλή λύση και θα μπορούσε να προσελκύσει πάρα πολλές εταιρίες στον Πειραιά. Άλλωστε αυτό το έκανε και η Κύπρος με μεγάλη επιτυχία και μπορούμε να το κάνουμε κι εμείς. Υπάρχει και η βούληση και οι ιδέες και έχει έρθει η ώρα να τα υλοποιήσουμε.
ΝΑΥΣ: Συχνά ακούμε ότι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες αποτελούν την ραχοκοκαλιά της Ελληνικής οικονομίας. Ισχύει το ίδιο και για την Ελληνική ναυτιλία;
Κ.Φ: Φυσικά και ισχύει καθώς 8 στις 10 επιχειρήσεις στη ναυτιλία είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις με στόλο από ένα ως δέκα πλοία. Προσωπικά δεν θεωρώ πως πρέπει να εκλείψουν οι μικρές εταιρίες. Υπάρχουν ναυτιλιακές εταιρείες με πέντε πλοία για παράδειγμα που είναι υγιέστατες, άρτια δομημένες με μοντέρνο στόλο και εξαιρετικό management. Κατά την άποψή μου και στο μέλλον θα εξακολουθούν να υπάρχουν τέτοιες ναυτιλιακές ελληνικές εταιρείες.
ΝΑΥΣ: Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που δίνουν προβάδισμα στην ελληνική ναυτιλία;
Κ.Φ: Οι Έλληνες έχουνε έναν πολύ μοντέρνο στόλο με μέσο όρο ηλικίας των πλοίων περίπου τα 11 χρόνια. Για μένα ο Πειραιάς είναι η wall street της ναυτιλίας. Έχουμε εξαιρετικά στελέχη, ιδιαίτερα τα τεχνικά τμήματα με πολύ δυνατό management. Έχουμε συσσωρευμένη γνώση και εμπειρία στον Πειραιά και έχουμε όλες τις προϋποθέσεις για να πρωταγωνιστούμε και στο μέλλον.
ΝΑΥΣ: Υπάρχει η ναυτιλία και η περιναυτιλία όπως τραπεζίτες, ναυλομεσίτες, ναυπηγεία, κατασκευαστές, νηογνώμονες, τροφοδότες κλπ. Είναι μια τεράστια αγορά που χωρίς αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει η ναυτιλία. Πόσο έτοιμη ήταν αυτή η αγορά να αντιμετωπίσει την κατάσταση εν μέσω πανδημίας και πως θα έπρεπε κατά την γνώμη σας να κινηθεί ώστε να παραμείνει ζωντανή σε μία αντίστοιχη περίπτωση στο μέλλον;
Κ.Φ: Νομίζω ότι και η περιναυτιλία απέδειξε ότι και αυτή είναι παγκόσμιος πρωταθλητής. ∆εν θα μπορούσε να υπάρχει μία Ελληνική ναυτιλία που είναι πρώτη στον κόσμο χωρίς αντίστοιχη περιναυτιλία. Έτσι λοιπόν ναυτιλία και περιναυτιλία αλληλοϋποστηρίζονται με απόλυτη επιτυχία. Η ναυτιλία δούλεψε εξαιρετικά και το ίδιο έκανε και η περιναυτιλία με μεγάλη επιτυχία. Από αυτά που μας δίδαξε η πανδημία κρατάμε τα καλά, αλλάζουμε τα άσχημα κοιτάμε μπροστά και συνεχίζουμε. ∆είξαμε οτι είμαστε δυνατοί και άμεσοι και ότι μπορούμε να διαχειριστούμε και τις δύσκολες καταστάσεις με απόλυτη επιτυχία.
ΝΑΥΣ: Η λέξη προπέλα συμβολίζει την κινητήριο δύναμη της ναυτιλίας. Αυτή την λέξη χρησιμοποίησε πριν 100 χρόνια μια ομάδα ανθρώπων για να δημιουργήσει το Propeller Club στις ΗΠΑ με σκοπό να προάγει τη ναυτιλία. Σήμερα, υπάρχει ένα Propeller Club σχεδόν σε κάθε λιμάνι των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά και σε άλλες 33 πόλεις σε όλο τον κόσμο. Εξαίρεση δεν θα μπορούσε να αποτελέσει ο Πειραιάς, το λιμάνι της χώρας όπου βρίσκεται η μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου. Πόση ευθύνη έχει η θέση αυτή και τι ακριβώς είναι το Propeller Club;
Κ.Φ: Πράγματι η προπέλα είναι το εξάρτημα που δίνει την κίνηση στο πλοίο και αυτή η προπέλα βοηθάει το Propeller να πετυχαίνει τους σκοπούς του. Έτσι αποφασίστηκε η ίδρυση του πρώτου Propeller Club το 1922, με αυτό το όνομα. Το Propeller Club Πειραιά ιδρύθηκε το 1935 ως ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός και παράρτημα του International Propeller Club Αμερικής στην χώρα μας. Το Propeller Club Πειραιά είναι το αρχαιότερο κοινωνικό σωματείο της ναυτιλίας μας. Ο βασικός του σκοπός είναι η προώθηση, προαγωγή και υποστήριξη της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας και των ελληνο-αμερικανικών σχέσεων σε επίπεδο κοινωνικό, πολιτιστικό και επιχειρηματικό ενώ επιτελεί και ένα πλούσιο κοινωνικό έργο προς την ελληνική κοινωνία με δωρεές και παροχή υποτροφιών σε σπουδαστές που έχουν διακριθεί σε ελληνικά και αμερικανικά πανεπιστήμια και την φετινή χρονιά που κλείνουμε 85 χρόνια πολύ επιτυχημένης πορείας καταφέραμε να αυξήσουμε κατά 50% σε αξία αυτές τις δωρεές και τις υποτροφίες.
Είναι μεγάλη ευθύνη η θέση του Προέδρου και για μένα είναι μία πολύ σημαντική θέση και με όλες μου τις δυνάμεις θα προσπαθήσω να ανταποκριθώ και να συνεχίσω να οδηγώ το Propeller Club σε επιτυχίες όπως και ο προκάτοχός μου, Γιώργος Ξηραδάκης.
Θα πρέπει να τονίσω ότι έχουμε και ένα εξαιρετικό Board από 16 κυβερνήτες με πολύ αξιόλογες προσωπικότητες της ναυτιλίας. Είμαι σίγουρος ότι αυτή η ομάδα παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε θα καταφέρει πολλά πράγματα και στο μέλλον και όλοι μαζί θα ανεβάσουμε το Propeller Club ακόμα πιο ψηλά.
ΝΑΥΣ: Όταν αναλάβατε την προεδρία στο Propeller παρουσιάσατε ένα motto με τον τίτλο Next-Working for the Future. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι’ αυτό; Ποιό ήταν το όραμα και πώς εχει λειτουργήσει μέχρι σήμερα;
Κ.Φ: Το Next-Working for the Future δεν είναι απλά μία φράση. Είναι το όραμα μας, είναι αυτό που ονειρευόμαστε και αυτό που πιστεύουμε. Είναι ένα μήνυμα που συμβολίζει την επαγρύπνηση και την ευελιξία απέναντι στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας. Ένας οργανισμός 85 ετών όσο πετυχημένος και να είναι πρέπει να εξελίσσεται και για μας το NEXT είναι αυτή η εξέλιξη μίας μεγάλης ιστορίας που κουβαλάει το Propeller Club για την επόμενη μέρα της πατρίδας μας, της ναυτιλίας, της οικονομίας, του περιβάλλοντος την επόμενη μέρα των παιδιών μας τα οποία είναι το μέλλον. Το NEXT δημιουργήθηκε σαν motto με εξαιρετικό σεβασμό στην ιστορία του Propeller Club.
ΝΑΥΣ: Μάιος 1991 - Μάιος 2020. 29 χρόνια Franman. Πώς ξεκίνησε η ιδέα, πώς φθάσαμε στο σήμερα και ποια είναι τα σχέδια για το μέλλον;
Κ.Φ: Είναι ένα μεγάλο ταξίδι με πολλές εμπειρίες και πολλά διαφορετικά συναισθήματα. Έχω μία εξαιρετική ομάδα στην Franman πολλοί από τους οποίους είναι μαζί μου πάρα πολλά χρόνια. Έχουμε και μία πολύ δυναμική γενιά εικοσάρηδων και τριαντάρηδων που μπήκανε τα τελευταία χρόνια στην εταιρεία για την οποία αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος για την αξία και επαγγελματισμό τους. Στην Franman είμαστε μια μεγάλη οικογένεια. Είμαι περήφανος όταν ακούω να μιλάνε για την εταιρεία. Πάντα αυτό που με ενδιέφερε ήταν να πετυχαίνουμε πράγματα, να μεγαλώνουμε αλλά πάντα να τα κάνουμε με τις αρχές και τις αξίες που ήθελα εγώ. Αυτά που δημιουργήσαμε έχουνε μεγάλη αξία αλλά μεγαλύτερη αξία έχει ο τρόπος με τον οποίο τα δημιουργήσαμε. Άλλωστε οι περισσότερες συνεργασίες μας, που σήμερα έχουμε φτάσει στις 132 είναι και μακροχρόνιες, όπως για παράδειγμα με τον όμιλο Yanmar και τον όμιλο Kangrim. Έχουμε συνεργασίες που διατηρούνται ακόμα και από το ξεκίνημα μας. Όσον αφορά στο μέλλον είμαι πολύ αισιόδοξος. Έχουμε πολλές ιδέες για πολλά καινούρια πράγματα τα οποία είναι εν εξελίξει και είμαι σίγουρος ότι το μέλλον θα είναι δυνατό και με διάρκεια.
ΝΑΥΣ: Το 1996 ήταν η χρονιά που ιδρύσατε την Imperium Shipmanagement SA, η οποία είχε και διαχειριζόταν 5 φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου. Τότε ήσασταν 24 χρόνια νεότερος και όμως αδράξατε την ευκαιρία και μπήκατε στο κομμάτι της πλοιοκτησίας. Αναρωτιέμαι αν οι σημερινοί νέοι έχουν αντίστοιχες ευκαιρίες αλλά και ικανότητες να πράξουν κάτι αντίστοιχο;
Κ.Φ: Νομίζω ότι πάντοτε υπάρχουν ευκαιρίες. Ίσως να έχουνε αλλάξει τα μεγέθη αλλά και η ευκολία χρηματοδότησης. Εκείνη την εποχή ήταν πιο εύκολο να χρηματοδοτηθεί κανείς από ότι είναι σήμερα. Ξεκινήσαμε με την διαχείριση, μετά μπήκαμε στην πλοιοκτησία για μία δεκαετία όπου απέκτησα και πάρα πολλές εμπειρίες. Ήταν μια επιχειρηματική κίνηση της εποχής εκείνης όπως έκρινα την δεδομένη στιγμή, αλλά όπως έλεγα και εξακολουθώ να λέω, κυρία μου δραστηριότητα είναι η Franman. Νομίζω ότι η επιτυχία της Franman με βοήθησε στο να εστιάσω εκεί και να έχω αυτή την πολύ καλή επιχειρηματική εμπειρία. Όσον αφορά τις ευκαιρίες σίγουρα πάντα υπάρχουν ευκαιρίες για τους άξιους νέους που θέλουν να πετύχουν επαγγελματικά, που έχουν φιλοδοξίες και θέλουν να δημιουργήσουν κάτι πραγματικά δυνατό.
ΝΑΥΣ: Σχετικά τώρα με την πρόσφατη πανδημία που προκάλεσε ο COVID-19. Το management της Franman προέβλεψε από νωρίς τις εξελίξεις κι έτσι έδρασε και προετοιμάστηκε εγκαίρως και καταλλήλως. Θέλεις να μας πεις λίγα λόγια για αυτή την πρωτόγνωρη εμπειρία και τις επιπτώσεις της στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις;
Κ.Φ: Εμείς σταματήσαμε να δουλεύουμε από το γραφείο περίπου μία εβδομάδα πριν το lockdown. Ίσως επειδή έχουμε αρκετές συνεργασίες με την Κίνα, την Κορέα και την Ιαπωνία προετοιμαστήκαμε κατάλληλα διότι βλέπαμε ότι ο COVID θα έρθει και στην Ευρώπη. Στόχος μας λοιπόν ήταν να μπορούμε να δουλεύουμε 100% remotely. Ακόμα και τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές έχουμε επιστρέψει ένα 50% στο γραφείο καθώς σκοπός μας είναι να προστατέψουμε τον κόσμο μας. Σ’ αυτή την πρόκληση η ναυτιλία νομίζω ότι τα πήγε εξαιρετικά καλά. Άλλωστε έχουμε μάθει να δουλεύουμε και από το σπίτι και από οπουδήποτε διότι στη ναυτιλία είμαστε όλοι 24/7. Ίσως να έχουμε αλλαγές στην πορεία, θα τις δούμε και θα τις αξιολογήσουμε. Για παράδειγμα φαντάζομαι ότι θα ταξιδεύουμε λιγότερο από ότι στο παρελθόν. Κάποιες συναντήσεις θα γίνονται μέσω τηλεδιάσκεψης ίσως και κάποιες μέρες της εβδομάδας να χρειαστεί να δουλεύουμε από το σπίτι μέσω της τηλεργασίας. Αυτή η νέα τάση θα συνεχίσει να υπάρχει ανάμεσα μας και θα συνεχίσει και στην ναυτιλία.
ΝΑΥΣ: Έχοντας πλήρη επίγνωση των μεγάλων δυσκολιών που η ανθρωπότητα αντιμετώπισε λόγω της πανδημίας του COVID 19, το ∆ιοικητικό Συμβούλιο του Propeller Club Πειραιά, πιστό στις αξίες και τον σκοπό του, ανέλαβε την δράση και εγκαινίασε ένα πρόγραμμα ψυχολογικής υποστήριξης, μέσω βιντεοκλήσεων, των ναυτικών που ταξιδεύουν με πλοία ελληνικών συμφερόντων. Αληθεια πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας άνθρωπος για τη ναυτιλία μας;
Κ.Φ: Για μένα ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ο πιο σημαντικός. Ο άνθρωπος θα πρέπει να παραμείνει και πάνω στο πλοίο. Όταν συζητάμε για αυτόνομα πλοία εγώ πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει ο σωστός συνδυασμός. Όλα ξεκινάνε και τελειώνουν στον άνθρωπο. Γνωρίζουμε τα καλά της τεχνολογίας, αλλά ο άνθρωπος και ειδικά ναυτικός παίζει τον πρώτο ρόλο, γι’ αυτό κι εμείς στο Propeller Club επιλέξαμε ένα πρόγραμμα ψυχολογικής υποστήριξης προς τους ναυτικούς των πλοίων του ελληνόκτητου στόλου, το οποίο έχει αρκετή επιτυχία. Το feedback που έχω και από τις εταιρείες και από τους ναυτικούς είναι ότι το πρόγραμμα πηγαίνει πάρα πολύ καλά. Το Propeller Club έδειξε άλλη μια φορά ότι είναι δίπλα στη ναυτιλία και στους Έλληνες ναυτικούς.
ΝΑΥΣ: Υπάρχει ένας ή περισσότεροι δρόμοι που οδηγούν στον στόχο; ∆ίνεις συμβουλές στους συνεργάτες σου ή πιστεύεις ότι πρέπει να βρίσκουν μόνοι τους τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν για να φθάσουν σε αυτό τον στόχο;
Κ.Φ: Για μένα το βασικό είναι ότι πρέπει να πετύχουμε το στόχο. Σημασία όμως επίσης έχει και ο τρόπος. Προσωπικά μου αρέσουν οι καθαρές δουλειές. Όσον αφορά στους συνεργάτες μου πάντα ήμουν υπέρ του delegation ώστε να μάθουν να σκέφτονται και να αποφασίζουν μόνοι τους. Αυτό είναι το δικό μου management style. Είμαι από πίσω, παρακολουθώ τα πάντα, δεν υπάρχει e-mail που να έρχεται στην εταιρεία και να μην το δω. Είμαι όμως ευτυχής γιατί έχω ικανά στελέχη που λειτουργούν αυτόνομα και όταν χρειαστεί με ρωτούν ώστε να πάρουμε την σωστή απόφαση. Στην Franman είμαστε εταιρεία των στόχων. Όπως και στο Propeller έχουμε υψηλούς στόχους που θέλουμε να πετύχουμε το ίδιο συμβαίνει και στην Franman. Πάντα όμως ο στόχος επιτυγχάνεται σύμφωνα με τις αρχές και τις αξίες που μας διέπουν.
ΝΑΥΣ: Πιστεύετε ότι η εικονική πραγματικότητα θα κυριαρχήσει στη ναυτιλία την επόμενη πενταετία και το remote support θα αποτελέσει ξεχωριστό κομμάτι για τις ναυτιλιακές υπηρεσίες;
Κ.Φ: Είμαι απόλυτα σίγουρος και δε χωράει καμία αμφιβολία. Επιθεωρήσεις ήδη γίνονται remotely από τους νηογνώμονες και τους αρχιμηχανικούς. Από τη στιγμή που υπάρχει αυτή η τεχνολογία και λειτουργεί, για μένα είναι πολύ καλό που γίνεται έτσι. Πιστεύω ότι σίγουρα θα συνεχιστεί και καλώς θα συνεχιστεί. Μπήκε λοιπόν η εικονική πραγματικότητα στη ζωή μας, στη ζωή των ναυτιλιακών εταιρειών και των πλοίων.
ΝΑΥΣ: Πως θα ήταν το αυτόνομο πλοίο εν μέσω πανδημίας αν τρέξουμε το χρόνο μερικά χρόνια μπροστά. Ο ανθρώπινος παράγοντας και η τεχνολογία χρειάζονται νέες ισορροπίες για να μπορέσουν να συνδυαστούν αρμονικά;
Κ.Φ: Νομίζω ότι πρέπει να διδαχτούμε αρκετά από αυτήν την πανδημία. Η τεχνολογία πρέπει να είναι υπό έλεγχο και να μη βγουν οι άνθρωποι εκτός για να κυριαρχήσουν τα μηχανήματα. Είμαι ισορροπιστής. Πιστεύω ότι πάντα υπάρχει ο κατάλληλος συνδυασμός. Τα αυτόνομα πλοία υπό κάποιες προϋποθέσεις και για κάποιους συγκεκριμένους τύπους πλοίων, πιστεύω ότι θα ισχύσουν και καλώς θα ισχύουν αλλά δε νομίζω ότι μπορούμε να πούμε πως η Ελληνική ναυτιλία ή και η παγκόσμια ναυτιλία μετά από 20 ή 30 χρόνια θα είναι μόνο αυτόνομη. Σίγουρα θα υπάρχουνε οι άνθρωποι γιατί ο ανθρώπινος παράγοντας είναι το πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της αλυσίδας. Για την πανδημία μπορεί να ήταν καλό, γιατί δεν θα υπήρχε κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή.
ΝΑΥΣ: Παρατηρούμε το τελευταίο διάστημα μία τεταμένη σχέση ανάμεσα στην Αμερική και στην Κίνα. Πιστεύετε ότι με αφορμή τον κορονοϊό θα υπάρξουν προβλήματα στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία αν συνεχίσουν να τραβάνε το σκοινί;
Κ.Φ: Αυτή η τεταμένη σχέση ανάμεσα στην Κίνα και στην Αμερική είναι εδώ και δύο χρόνια. Είναι America first against China first. Είναι ένας εμπορικός πόλεμος υπερδυνάμεων και από αυτόν σίγουρα πλήττεται το παγκόσμιο εμπόριο. Άλλωστε η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου λόγω αυτού του πολέμου περιορίστηκε κατά δύο μονάδες. Ίσως αν δούμε αλλαγή ηγεσίας στις Ηνωμένες Πολιτείες το Νοέμβριο τα πράγματα να είναι καλύτερα. Κάποιοι βέβαια βγήκαν κερδισμένοι όπως συμβαίνει συνήθως. Καλό θα είναι όμως στο μέλλον να περιοριστεί, διότι συζητάμε για δύο τεράστιες δυνάμεις παγκοσμίως στην οικονομία και τέτοιου είδους εμπορικοί πόλεμοι δεν ωφελούν ποτέ παρά μόνο κάνουν κακό.
ΝΑΥΣ: Big data και ναυτιλία. Ποια θα είναι η εξέλιξη την επόμενη δεκαετία;
Κ.Φ: Τα big data είναι πληροφορίες που συγκεντρώνουν οι ναυλωτές και οι ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να κάνουν σωστή διαχείριση των δεδομένων τους για να κάνουν καλύτερη διαχείριση του στόλου. Ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που εγείρεται ειδικά από τις μεγάλες ναυτιλιακές που έχουνε μεγάλους στόλους είναι αυτό της υπερπληροφόρησης. Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί ένα άλλο ζήτημα το θέμα της διαχείρισης και της ανάλυσης των δεδομένων. Θεωρώ όμως ότι ο κλάδος του big data είναι εδώ για να μείνει. Είναι αρκετά χρήσιμο, με τον καιρό θα βελτιώνεται και θα γίνει ακόμα πιο προσιτό ώστε να επωφελούνται όλοι από τα αποτελέσματα και από την ανάλυσή τους. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το μέλλον είναι στο big data.
ΝΑΥΣ: Ο πατέρας σας βρισκόταν πολύ κοντά στον μεγάλο Σταύρο Νιάρχο τον Λάκωνα εφοπλιστή. Από συζητήσεις που έχετε κάνει μαζί του, πιστεύετε ότι υπάρχουν κοινά σημεία μεταξύ του προφίλ του σημερινού πλοιοκτήτη και της γκάμας των παλαιοτέρων μεγιστάνων της ναυτιλίας;
Κ.Φ: Ο Σταύρος Νιάρχος ήταν μία κατηγορία μόνος του, εγώ δεν θα μπορούσα να τον συγκρίνω με άλλους παραδοσιακούς Έλληνες εφοπλιστές. Άλλωστε νομίζω ότι και εκείνος ούτε έβλεπε έτσι τον εαυτό του ούτε ενεργούσε με αυτό τον τρόπο. Ήταν ένας πολυσχιδής επιχειρηματίας ο οποίος ήτανε και ο μεγαλύτερος ιδιώτης εφοπλιστής για πολλά χρόνια τις δεκαετίες του 60 και του 70, με στόλο κοντά στα 100 πλοία. Εκείνες οι εποχές ήταν ακόμα πιο δύσκολες από σήμερα για να μπορείς να διοικήσεις ένα τέτοιον αριθμό πλοίων. Την προσωπικότητα του και την ενασχόληση του με πάρα πολλές επιχειρήσεις παράλληλα με την ναυτιλία όπως ήταν για παράδειγμα τα διυλιστήρια Ασπροπύργου, τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και πολλές άλλες μεγάλες επιχειρήσεις εκτός Ελλάδος, σίγουρα δεν μπορείς να τον παρομοιάσεις με εκείνη ενός παραδοσιακού Έλληνα εφοπλιστή.
ΝΑΥΣ: Ποια είναι η πρόβλεψη σας για την παγκόσμια οικονομία; Πιστεύετε ότι το 2021 θα είναι χρονιά επανεκκίνησης;
Κ.Φ: Πιστεύω οτι μέχρι το τέλος του 2020 θα επικρατήσει ύφεση στην παγκόσμια οικονομία. Επειδή βιώνουμε μια τεχνητή κρίση, που δε δημιουργήθηκε από δημοσιονομικούς λόγους και επειδή οι οικονομίες ενισχύθηκαν σημαντικά με μεγάλες χρηματοδοτήσεις από πολλές πλευρές, εκτιμώ οτι το 2021 μπορεί να δούμε μια σημαντική ανάπτυξη καθώς η επανεκκίνηση της παγκόσμιας οικονομίας μπορεί να εκτινάξει την ζήτηση αγαθών. Αυτή η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου είναι ικανή να οδηγήσει σε πολύ καλές αγορές για την ναυτιλία καθώς και την ναυλαγορά σε υψηλά επίπεδα.